Cell broadcast: NL-Alert

Auteur Topic: Cell broadcast: NL-Alert  (gelezen 204240 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #320 Gepost op: 2 juni 2014, 16:41:35
De test vandaag bewijst wel weer dat er nog een hoop mis is met dat NL-alert, en zeker niet betrouwbaar te noemen is. Ben blij dat ik het niet op mijn telefoon heb zitten. ::)


Roy26

  • Werkzaam in het ziekenhuis + BHV'er
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #321 Gepost op: 2 juni 2014, 16:45:31
Citaat van: Peter71 link=msg=1272390 date=1401720095
De test vandaag bewijst wel weer dat er nog een hoop mis is met dat NL-alert, en zeker niet betrouwbaar te noemen is. Ben blij dat ik het niet op mijn telefoon heb zitten. ::)

Klopt inderdaad,, elke keer wanneer deze is uitgezonden heb ik niets ontvangen. we kunnen blij zijn dat het systeem ter aanvulling is op de sirenes en deze dus niet vervangt  ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #322 Gepost op: 2 juni 2014, 16:48:19
Citaat van: Roy26 link=msg=1272392 date=1401720331
Klopt inderdaad,, elke keer wanneer deze is uitgezonden heb ik niets ontvangen. we kunnen blij zijn dat het systeem ter aanvulling is op de sirenes en deze dus niet vervangt  ;D
Precies, en eer het voor mij interessant wordt om te weten dat er ergens iets goed mis sta ik vermoedelijk zelf al een poosje bij dat incident aangezien mijn pieper dan veel eerder is. :P


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #323 Gepost op: 2 juni 2014, 17:02:52
Citaat van: Panter link=msg=1272311 date=1401711996
Misschien een hele gekke vraag, maar als NL-Alert niet op het  4G netwerk ontvangen kan worden kunnen de providers dan niet tegelijkertijd met het NL-Alert uitzenden het 4G netwerk uitschakelen? De telefoons schakelen dan automatisch over naar 3G en iedereen ontvangt zijn bericht.

Binnen 15-30 minuten weer 4G aanzetten en iedereen is blij.

Zeker een gekke vraag, even serieus! Stel dat er ergens brand is, moet de meldkamer dan eerst met de 3 operators gaan bellen met de vraag of ze hun 4G netwerken uit willen zetten omdat er een NL Alert uit moet? Het is al vaker gezegd, NL-Alert werkt simpelweg niet altijd. Het is dan ook een aanvulling en je moet er niet op (willen) vertrouwen.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #324 Gepost op: 2 juni 2014, 17:12:45
Citaat van: Roy26 link=msg=1272389 date=1401719995
Inderdaad Grumpy91.. Ik heb liever dat er niks gebeurd zodat we ook niet gebeld hoeven worden, maar ja als het nodig is.. Sta er ''graag'' (misschien rare woordkeuze) om wat te kunnen betekenen!!

Ik snap je woordkeuze, maar ik heb hetzelfde, ook tijdens evenementen waar ik als EHBO'er ben.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


KarstLovers

  • Fotograaf Leerdam/Groesbeek
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 335
Reactie #325 Gepost op: 2 juni 2014, 17:18:31
Ook hier niets ontvangen.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,322
Reactie #326 Gepost op: 2 juni 2014, 17:30:13
Was om 12.00 uur in Zeeuws-Vlaanderen (Sas van Gent) en heb NL-Alert zowel op de berdijfs- als op de privé-gsm ontvangen (KPN en Vodafone).


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #327 Gepost op: 2 juni 2014, 17:39:07
"Wat is het dekkingsgebied van NL-Alert?"
"Overal in Nederland waar mobiele telefoons bereik hebben via het 2G- of 3G-netwerk kun je NL-Alert ontvangen. In de toekomst zullen alle aanbieders van mobiele telefonie NL-Alert ook via hun 4G-netwerk uitzenden." - http://www.nl-alert.nl/veel-gestelde-vragen/

Ikzelf heb 'm vandaag ontvangen om 12:08, 3G Vodafone. Hieronder het bericht:
Citaat
NL-Alert 02-06-2014 12:00 CONTROLEBERICHT. Uw telefoon is juist ingesteld voor NL-Alert. U hoeft niets te doen. Meer informatie op www.nl-alert.nl
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #328 Gepost op: 2 juni 2014, 17:53:35
Citaat van: Hunter link=msg=1272401 date=1401721372
Zeker een gekke vraag, even serieus! Stel dat er ergens brand is, moet de meldkamer dan eerst met de 3 operators gaan bellen met de vraag of ze hun 4G netwerken uit willen zetten omdat er een NL Alert uit moet? Het is al vaker gezegd, NL-Alert werkt simpelweg niet altijd. Het is dan ook een aanvulling en je moet er niet op (willen) vertrouwen.

In geval van het versturen van een NL-Alert via het GSM-netwerk van providers lijkt mij dat er al onderling contact is (of kan de meldkamer een NL Alert zelfstandig versturen zonder tussenkomst van de providers?). Indien het contact er mogelijk al is, kan er toch gekeken worden naar de mogelijkheid van tijdelijk onderbreken van het 4G netwerk? Als dit technisch / financieel niet haalbaar is, dan houdt het op natuurlijk.
Er is sprake van een noodsituatie, dan lijkt mij het net even wat belangrijker dat mensen bereikt worden via NL-Alert dan dat zij met 4G kunnen videobellen..
Misschien dat dit dan ook de providers aanzet om werk te maken van NL-Alert ontvangst op het 4G netwerk.
NL-Alert is zeker geen vervanging, maar dan mag er alsnog wel kritisch naar gekeken worden? Steeds meer providers hebben een landelijke dekking van 4G en steeds meer smartphones draaien standaard op het 4G netwerk.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #329 Gepost op: 2 juni 2014, 20:44:34
Vanmorgen op Q-music was er een interview met iemand die zei dat het gek was als de WAS-sirenes zouden blijven bestaan als NL-Alert goed werkt.

Na aankomst in Lemmer op mijn werkplek tegen 12:00 uur mijn telefoon uit mijn broekzak gepakt (HTC One 4G KPN Hi).
In de verte hoorde ik de WAS-sirene en mij viel al op dat de sirene bij ons in de buurt stil bleef.
En helaas geen NL-Alert, totdat ik om 12:19 een SMS ontving. Aangezien ik mijn telefoon op trillen heb staan (zonder belsignaal) zei ik nog dat ik het vreemd vond dat er geen geluidje bij geproduceerd werd.

Na ca. 6 á 7 minuten nog een NL-Alert, nu duidelijk hoorbaar met een speciaal signaal en ook een aparte melding op het beginscherm van de telefoon. Nadat ik de telefoon van het slot afhaalde werd de melding in zijn geheel getoond met een grote rode punt en een uitroepteken erin. Dit was een duidelijk te onderscheiden bericht.

Mijn telefoon schakelt continu op 3G/ 4G en het oude netwerk. Mijn vermoeden is dat het eerste (smsje) via het normale netwerk kwam en daarna via het 4G netwerk.

Aangezien e.e.a. nog niet vlekkeloos verloopt en er ook een behoorlijke tijd tussenzit lijkt het mij niet verstandig om af te gaan stappen van de WAS-sirenes. En natuurlijk moeten alle WAS-sirenes wel werken bij een landelijke oefening.

Ik neem ook aan dat een NL-alert ook plaatselijk of lokaal (zoals je het wilt noemen) verstuurd wordt. Hiermee zal de verwerkingstijd ook korter zijn (hoop ik). Staat een beetje slordig als je ca. een half uur later pas een berichtje ontvangt als de nood aan de man is.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.