Cell broadcast: NL-Alert

Auteur Topic: Cell broadcast: NL-Alert  (gelezen 202745 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #330 Gepost op: 2 juni 2014, 20:59:41
Citaat van: skippy02 link=msg=1272461 date=1401734674
Vanmorgen op Q-music was er een interview met iemand die zei dat het gek was als de WAS-sirenes zouden blijven bestaan als NL-Alert goed werkt.

Na aankomst in Lemmer op mijn werkplek tegen 12:00 uur mijn telefoon uit mijn broekzak gepakt (HTC One 4G KPN Hi).
In de verte hoorde ik de WAS-sirene en mij viel al op dat de sirene bij ons in de buurt stil bleef.
En helaas geen NL-Alert, totdat ik om 12:19 een SMS ontving. Aangezien ik mijn telefoon op trillen heb staan (zonder belsignaal) zei ik nog dat ik het vreemd vond dat er geen geluidje bij geproduceerd werd.

Na ca. 6 á 7 minuten nog een NL-Alert, nu duidelijk hoorbaar met een speciaal signaal en ook een aparte melding op het beginscherm van de telefoon. Nadat ik de telefoon van het slot afhaalde werd de melding in zijn geheel getoond met een grote rode punt en een uitroepteken erin. Dit was een duidelijk te onderscheiden bericht.

Mijn telefoon schakelt continu op 3G/ 4G en het oude netwerk. Mijn vermoeden is dat het eerste (smsje) via het normale netwerk kwam en daarna via het 4G netwerk.

Aangezien e.e.a. nog niet vlekkeloos verloopt en er ook een behoorlijke tijd tussenzit lijkt het mij niet verstandig om af te gaan stappen van de WAS-sirenes. En natuurlijk moeten alle WAS-sirenes wel werken bij een landelijke oefening.

Ik neem ook aan dat een NL-alert ook plaatselijk of lokaal (zoals je het wilt noemen) verstuurd wordt. Hiermee zal de verwerkingstijd ook korter zijn (hoop ik). Staat een beetje slordig als je ca. een half uur later pas een berichtje ontvangt als de nood aan de man is.
Die WAS-palen gaan niet verdwijnen, en zeker niet zolang NL-alert zo onbetrouwbaar is en blijft. En al zou het goed werken vraag ik me af of het net zo doelmatig zou zijn. Ik vrees namelijk van niet. Niet iedereen is zo duister om midden in de nacht zijn GSM op te gaan zoeken om te kijken wat voor een SMSje hij/zij heeft ontvangen. De mijne ligt geen eens op mijn nachtkastje, daar ligt mijn pieper al, mijn telefoon ligt beneden. Gaat midden in de nacht een WAS-paal dan heeft dat al veel meer impact op de bevolking.
Dan het volgende probleem. Het tijdstip waarop mensen het bericht kregen. Daar zat bij sommige zo'n 10 minuten of 15 minuten tussen. Sommigen kregen helemaal niks. Waar ligt dat aan, verkeerd ingesteld of toch aan de provider?
Als het de provider betreft moeten we ons gaan afvragen hoe betrouwbaar het algehele GSMnetwerk in nederland is. Een dicht bevolkt land, zo ongeveer iedereen heeft wel een mobieltje. Ga eens de proef houden komende hoogzomer als het toeristenseizoen losgebarsten is. Probeer het dan eens in het gebied zo globaal tussen Scheveningen en Zandvoort. Waar het dan zeer druk is. Lukt het dan nog om een bericht te versturen?
Die WAS-palen zie ik niet zomaar verdwijnen....


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #331 Gepost op: 2 juni 2014, 21:11:11
Citaat van: Panter link=msg=1272311 date=1401711996
Misschien een hele gekke vraag, maar als NL-Alert niet op het  4G netwerk ontvangen kan worden kunnen de providers dan niet tegelijkertijd met het NL-Alert uitzenden het 4G netwerk uitschakelen? De telefoons schakelen dan automatisch over naar 3G en iedereen ontvangt zijn bericht.

Binnen 15-30 minuten weer 4G aanzetten en iedereen is blij.

Als alle telefoons tegelijk van 4G naar 3G gaan heb je kans dat het hele netwerk er uit klapt vanwege de piek in de belasting ineens. 3G is al zwaar belast waar 4G dat (nog) niet is. De 4G gebruikers ontlasten juist het 3G netwerk waardoor deze ook weer beter functioneert.

Citaat van: Highfield link=msg=1272318 date=1401713496
Ik was trouwens om 1200 via wifi verbonden dus wellicht dat het toestel dan afschaalt naar 2/3g. @hunter: toestel én netwerk zijn beide 4g, anders werkt het niet ;)

Een telefoon die met Wifi verbonden is schakelt normaal altijd 3 en 4G uit. 2G blijft aan voor de spraakverbinding en de SMS en MMS verbindingen.

Ik heb zelf ook een bericht ontvangen om 12.00 uur stipt. Ik zat toen wel op de Wifi en niet op het 4G netwerk hier. Ik verbaas mij ook dat dit niet samen gaat omdat 3G en 4G helemaal los staat van Cell Broadcasting dacht ik...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #332 Gepost op: 2 juni 2014, 21:14:15
Citaat van: Peter71 link=msg=1272467 date=1401735581
Die WAS-palen gaan niet verdwijnen, en zeker niet zolang NL-alert zo onbetrouwbaar is en blijft. En al zou het goed werken vraag ik me af of het net zo doelmatig zou zijn. Ik vrees namelijk van niet. Niet iedereen is zo duister om midden in de nacht zijn GSM op te gaan zoeken om te kijken wat voor een SMSje hij/zij heeft ontvangen. De mijne ligt geen eens op mijn nachtkastje, daar ligt mijn pieper al, mijn telefoon ligt beneden. Gaat midden in de nacht een WAS-paal dan heeft dat al veel meer impact op de bevolking.
Dan het volgende probleem. Het tijdstip waarop mensen het bericht kregen. Daar zat bij sommige zo'n 10 minuten of 15 minuten tussen. Sommigen kregen helemaal niks. Waar ligt dat aan, verkeerd ingesteld of toch aan de provider?
Als het de provider betreft moeten we ons gaan afvragen hoe betrouwbaar het algehele GSMnetwerk in nederland is. Een dicht bevolkt land, zo ongeveer iedereen heeft wel een mobieltje. Ga eens de proef houden komende hoogzomer als het toeristenseizoen losgebarsten is. Probeer het dan eens in het gebied zo globaal tussen Scheveningen en Zandvoort. Waar het dan zeer druk is. Lukt het dan nog om een bericht te versturen?
Die WAS-palen zie ik niet zomaar verdwijnen....

NL-Alert heb ik sinds vanmiddag uitgezet. Ik gebruik mijn telefoon ook vaak als muziekspeler (Spotify) op de autoradio. Vanmiddag begon mijn telefoon ineens een partij te loeien. Niets een beltoon voor een SMS maar een compleet loeiende sirene uit de autospeakers vandaan waar ik een hartverzakking van kreeg. Dit bleef doorgaan, dus tijdens het rijden dat alarm af moeten zetten  :-\. Dat lijkt mij toch ook niet de bedoeling. Ik zit niet op dit soort grappen te wachten terwijl ik aan het rijden ben.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #333 Gepost op: 2 juni 2014, 21:15:46
Mijn telefoon trilde kort en gaf geen geluid terwijl dit wel aan stond.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #334 Gepost op: 2 juni 2014, 21:23:24
Citaat van: Kolkkie link=msg=1272471 date=1401736455
:-\. Dat lijkt mij toch ook niet de bedoeling. Ik zit niet op dit soort grappen te wachten terwijl ik aan het rijden ben.
Tja, 1 keer in de paar maanden een test alarm (waar overigens genoeg campagne over gevoerd is, dus je had het kunnen weten) en misschien ooit een serieus alarm. Het is maar wat je belangrijker vind, onbezorgd naar je spotify luisteren of geďnformeerd worden als je met je auto een "rampgebied" binnen rijd. ::)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #336 Gepost op: 2 juni 2014, 22:48:12
Vorige keer met zelfde telefoon en provider op dezelfde plek wel 6 keer bericht gehad maar nu niet 1. Dus is iets niet goed gegaan volgende keer maar afwachten


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #337 Gepost op: 3 juni 2014, 12:01:20
Citaat van: Red link=msg=1272477 date=1401737004
Tja, 1 keer in de paar maanden een test alarm (waar overigens genoeg campagne over gevoerd is, dus je had het kunnen weten) en misschien ooit een serieus alarm. Het is maar wat je belangrijker vind, onbezorgd naar je spotify luisteren of geďnformeerd worden als je met je auto een "rampgebied" binnen rijd. ::)


Ik dacht dat het gewoon een SMS zou zijn waarin staat wat er is en wat je moet doen etc.. En dat is ook wat ik hier in dit topic zoals lees.  Ik had niet verwacht dat het een compleet loeiend alarm zou zijn waar ik mij het laplazerus van zou schrikken en waarvan ik aan mijn telefoon moet gaan lopen frotten om dat alarm uit te krijgen. Stuur gewoon een normale SMS en ik ben een tevreden mens.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #338 Gepost op: 3 juni 2014, 12:14:33
Citaat van: Kolkkie link=msg=1272523 date=1401789680
Stuur gewoon een normale SMS en ik ben een tevreden mens.
Juist... Dan snap je het hele nut van de SMS NL-alert dus gewoon niet...

Mensen kijken vaak niet meteen naar hun telefoon als ze een normale SMS ontvangen. De hele bedoeling is juist dat mensen onmiddellijk de boodschap tot zich nemen, en daardoor is er een aparte manier van kenbaar maken, zodat iedereen meteen snapt dat het geen "normale" sms is.  Ik durf zelfs te stellen dat mensen dit ook tijdens het autorijden tot zich moeten nemen, zo'n sms wordt niet lichtzinnig verstuurd en bevat vaak zeer serieuze informatie.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Roy26

  • Werkzaam in het ziekenhuis + BHV'er
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #339 Gepost op: 3 juni 2014, 12:49:00
Citaat van: Red link=msg=1272525 date=1401790473
Juist... Dan snap je het hele nut van de SMS NL-alert dus gewoon niet...

Mensen kijken vaak niet meteen naar hun telefoon als ze een normale SMS ontvangen. De hele bedoeling is juist dat mensen onmiddellijk de boodschap tot zich nemen, en daardoor is er een aparte manier van kenbaar maken, zodat iedereen meteen snapt dat het geen "normale" sms is.  Ik durf zelfs te stellen dat mensen dit ook tijdens het autorijden tot zich moeten nemen, zo'n sms wordt niet lichtzinnig verstuurd en bevat vaak zeer serieuze informatie.

Je krijgt op je telefoon geen ander geluidsignaal, dan die op je toestel staat.. misschien dat je in je contactenlijst een ander toontje kan geven aan elke beller. Bij NL Alert is dat niet zo je krijgt gewoon de standaardtoon die je hebt ingesteld.. Overigens ben ik van mening dat het systeem niet optimaal werkt en het eigenlijk dus wel gemist kan worden. Ook niet elk toestel ontvangt de melding dus dat wil dan zeggen dat als je graag een bericht wilt ontvangen bij calamiteiten/rampen dat je een duurdere telefoon moet gaan kopen om het te ontvangen??  En dat je zelfs tijdens het autorijden zo n sms tot je moet nemen vind ik een beetje gevaarlijk..!! je moet ook niet voor niets handsfree bellen en de campagnes over social-media achter het stuur zijn er ook niet voor niets.. Nu zal ik met mijn laatste opmerking wel off topic gaan, maar het is wel zo!