Cell broadcast: NL-Alert

Auteur Topic: Cell broadcast: NL-Alert  (gelezen 201938 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #340 Gepost op: 3 juni 2014, 13:01:43
Citaat van: Red link=msg=1272525 date=1401790473
Juist... Dan snap je het hele nut van de SMS NL-alert dus gewoon niet...

Mensen kijken vaak niet meteen naar hun telefoon als ze een normale SMS ontvangen. De hele bedoeling is juist dat mensen onmiddellijk de boodschap tot zich nemen, en daardoor is er een aparte manier van kenbaar maken, zodat iedereen meteen snapt dat het geen "normale" sms is.  Ik durf zelfs te stellen dat mensen dit ook tijdens het autorijden tot zich moeten nemen, zo'n sms wordt niet lichtzinnig verstuurd en bevat vaak zeer serieuze informatie.

Eigenlijk zeg je dus dat ik de wet moet overtreden om dat alarm te kunnen zien? No thanks!
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #341 Gepost op: 3 juni 2014, 13:04:34
Citaat van: Roy26 link=msg=1272534 date=1401792540
Je krijgt op je telefoon geen ander geluidsignaal, dan die op je toestel staat..
Het zal verschillen per toestel, maar een deel van de telefoons produceert toch echt een ander alarmeringssignaal wat niet lijkt op het ontvangen van een normaal sms'je. Zie bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=c-khz8wQh_Y
Dat is niet de normale sms toon.

Citaat van: Roy26 link=msg=1272534 date=1401792540
Ook niet elk toestel ontvangt de melding dus dat wil dan zeggen dat als je graag een bericht wilt ontvangen bij calamiteiten/rampen dat je een duurdere telefoon moet gaan kopen om het te ontvangen??
Nee, dat wil dit helemaal niet zeggen. Bovendien hebben vaak de goedkopere telefoons geen moeite met het ontvangen van de alert en zijn het juist de luxe telefoons die hem niet ontvangen. (zie de hele 4g discussie hierboven)
Citaat van: Roy26 link=msg=1272534 date=1401792540
En dat je zelfs tijdens het autorijden zo n sms tot je moet nemen vind ik een beetje gevaarlijk..!! je moet ook niet voor niets handsfree bellen en de campagnes over social-media achter het stuur zijn er ook niet voor niets.. Nu zal ik met mijn laatste opmerking wel off topic gaan, maar het is wel zo!
Uiteraard. Maar een NL alert wordt niet verzonden om te vertellen dat je eten klaar staat. Vaak gaat het dan om direct levensgevaar.

Citaat van: skippy02 link=msg=1272480 date=1401737770
http://repository.tudelft.nl/assets/uuid:02a01623-2131-472e-97ab-f5e146a2dcb2/201107_BouwstenenVoorAlarmberichtenNLAlert.pdf
Lees anders de casussen uit dit onderzoek eens na.

Niet handsfree bellen en smsén is not done, maar mocht ik zo'n alarmering ontvangen dan kijk ik op mijn telefoon om te zien wat ik moet doen. Het liefst door eerst snel te stoppen, maar als dat niet kan dan tijdens het rijden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


scorpionadvies

  • beveiliger - verkeersregelaar - adviseur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #342 Gepost op: 3 juni 2014, 13:05:28
NL Alert mag dan wel in het 4e kwartaal van vorig jaar gelukt zijn maar deze keer in veel gevallen NIET.

Dus nog genoeg werk aan de winkel om het voor ALLE providers en netwerken (3G en 4G0  werkbaar te maken..


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #343 Gepost op: 3 juni 2014, 13:06:16
Citaat van: Kolkkie link=msg=1272536 date=1401793303
Eigenlijk zeg je dus dat ik de wet moet overtreden om dat alarm te kunnen zien? No thanks!
Ik zeg liever niet, maar als je niet kan stoppen. Dan ja... dan zou ik mijn mobiele telefoon bekijken. Nogmaals, zo'n alarmering gaat niet over koetjes en kalfjes, maar bevat serieuze informatie over wat je moet doen of wat de dreiging is.

Overigens zie ik dienders niet snel bekeuren voor mensen die bij een daadwerkelijk NL alert op hun telefoon kijken tijdens het rijden. Al was het maar omdat ze dan vast heel wat anders te doen hebben.  ::)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Roy26

  • Werkzaam in het ziekenhuis + BHV'er
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #344 Gepost op: 3 juni 2014, 13:22:21
Citaat van: Red link=msg=1272539 date=1401793576
Ik zeg liever niet, maar als je niet kan stoppen. Dan ja... dan zou ik mijn mobiele telefoon bekijken. Nogmaals, zo'n alarmering gaat niet over koetjes en kalfjes, maar bevat serieuze informatie over wat je moet doen of wat de dreiging is.

Overigens zie ik dienders niet snel bekeuren voor mensen die bij een daadwerkelijk NL alert op hun telefoon kijken tijdens het rijden. Al was het maar omdat ze dan vast heel wat anders te doen hebben.  ::)

Je hebt altijd de sirenes nog  ;) deze waarschuwen ook.... en als je een melding hebt ontvangen zal er waarschijnlijk ook wel gewoon een algemene tekst instaan met als waarschuwing om ramen en deuren te sluiten en binnen te blijven.. Als dat zo is zie ik niet echt een meerwaarde.

Citaat van: Red link=msg=1272537 date=1401793474
Het zal verschillen per toestel, maar een deel van de telefoons produceert toch echt een ander alarmeringssignaal wat niet lijkt op het ontvangen van een normaal sms'je. Zie bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=c-khz8wQh_Y
Dat is niet de normale sms toon.
Nee, dat wil dit helemaal niet zeggen. Bovendien hebben vaak de goedkopere telefoons geen moeite met het ontvangen van de alert en zijn het juist de luxe telefoons die hem niet ontvangen. (zie de hele 4g discussie hierboven)Uiteraard. Maar een NL alert wordt niet verzonden om te vertellen dat je eten klaar staat. Vaak gaat het dan om direct levensgevaar.
Lees anders de casussen uit dit onderzoek eens na.

Niet handsfree bellen en smsén is not done, maar mocht ik zo'n alarmering ontvangen dan kijk ik op mijn telefoon om te zien wat ik moet doen. Het liefst door eerst snel te stoppen, maar als dat niet kan dan tijdens het rijden.

Bedankt voor je uitleg, ik wist namelijk niet dat je dit kon toepassen op je toestel


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #345 Gepost op: 3 juni 2014, 13:23:34
Citaat van: Red link=msg=1272537 date=1401793474
Nee, dat wil dit helemaal niet zeggen. Bovendien hebben vaak de goedkopere telefoons geen moeite met het ontvangen van de alert en zijn het juist de luxe telefoons die hem niet ontvangen. (zie de hele 4g discussie hierboven)

Met beide geen enkel probleem gehad. De eerste melding ontving ik op mijn HTC One X die op het 3G netwerk hing. Dit was wel een normale SMS. Sinds 2 weken heb ik de nieuwste HTC (One M8) en die hangt op het 4G netwerk en deze begon dat sirenegeluid te maken.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #346 Gepost op: 3 juni 2014, 13:29:29
Citaat van: Roy26 link=msg=1272544 date=1401794541
Je hebt altijd de sirenes nog  ;) deze waarschuwen ook.... en als je een melding hebt ontvangen zal er waarschijnlijk ook wel gewoon een algemene tekst instaan met als waarschuwing om ramen en deuren te sluiten en binnen te blijven.. Als dat zo is zie ik niet echt een meerwaarde.
Lees dat onderzoek nou eens! Of scrol dan tenminste nog naar de testberichten waar ik in mijn vorige bericht ook al naar verwees!

 Daar staan zat voorbeelden in waarbij er juist geen algemene tekst wordt verspreid. Dat is nou het voordeel van het NL alert. Met een WAS paal sla je alleen alarm maar hebben mensen geen idee waarom, met zo'n alert kan je specifieke informatie en opdrachten geven.

Bovendien, als jij in je auto met 120 over de snelweg raast en je hebt je muziek op spotify staan dan ga je die WAS palen echt niet horen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #347 Gepost op: 3 juni 2014, 14:07:20
Citaat van: Roy26 link=msg=1272534 date=1401792540
Je krijgt op je telefoon geen ander geluidsignaal, dan die op je toestel staat.. misschien dat je in je contactenlijst een ander toontje kan geven aan elke beller. Bij NL Alert is dat niet zo je krijgt gewoon de standaardtoon die je hebt ingesteld.. Overigens ben ik van mening dat het systeem niet optimaal werkt en het eigenlijk dus wel gemist kan worden. Ook niet elk toestel ontvangt de melding dus dat wil dan zeggen dat als je graag een bericht wilt ontvangen bij calamiteiten/rampen dat je een duurdere telefoon moet gaan kopen om het te ontvangen??  En dat je zelfs tijdens het autorijden zo n sms tot je moet nemen vind ik een beetje gevaarlijk..!! je moet ook niet voor niets handsfree bellen en de campagnes over social-media achter het stuur zijn er ook niet voor niets.. Nu zal ik met mijn laatste opmerking wel off topic gaan, maar het is wel zo!

Ik denk dat het geluidssignaal per telefoon verschillend is; mijn toestel begon een geluid te fabriceren op een niveau dat zowel qua toon als volume door merg een been ging; zeker niet mijn SMS-signaal! Wat het alarm ook is, als ik het hoor (auto of niet) weet ik dat het menens is en ga ik eerst een veilig heenkomen zoeken.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #348 Gepost op: 3 juni 2014, 20:35:29
Citaat van: DiNozzo link=msg=1272469 date=1401736271
Een telefoon die met Wifi verbonden is schakelt normaal altijd 3 en 4G uit. 2G blijft aan voor de spraakverbinding en de SMS en MMS verbindingen.

Eh, die kende ik nog niet. Er wordt niets uitgeschakeld, alleen de mobiele data. Spraak en data zijn twee gescheiden systemen op een telefoon. Die kunnen gecombineerd worden via een mobiel netwerk, maar je kunt de data ook via een WiFi netwerk laten lopen, op de achtergrond blijft het mobiele netwerk gewoon meedraaien hoor. Misschien niet zichtbaar, maar als je er een speciaal netwerk appje voor installeert dan zie je dat 2/3/4G gewoon actief blijft.

Citaat van: DiNozzo link=msg=1272469 date=1401736271
Als alle telefoons tegelijk van 4G naar 3G gaan heb je kans dat het hele netwerk er uit klapt vanwege de piek in de belasting ineens. 3G is al zwaar belast waar 4G dat (nog) niet is. De 4G gebruikers ontlasten juist het 3G netwerk waardoor deze ook weer beter functioneert.

Daar ben ik het dan niet mee eens. Ook al is het netwerk overbelast, CB gaat gewoon door. Voor CB is geen wachtrij, dat gaat gewoon mee met het bestaande signaal wat toch wel wordt uitgezonden. Dat is nu juist het grote voordeel van CB.

Citaat van: Highfield link=msg=1272318 date=1401713496
Ik was trouwens om 1200 via wifi verbonden dus wellicht dat het toestel dan afschaalt naar 2/3g. @hunter: toestel én netwerk zijn beide 4g, anders werkt het niet ;)

Het gaat niet alleen om 4G, maar ook om de frequenties. Daarom is er een lichting telefoons geweest (of nog steeds?) die de 800MHz band van KPN niet ondersteunde. Maargoed, dat gaat teveel offtopic denk ik.

Citaat van: scorpionadvies link=msg=1272538 date=1401793528
Dus nog genoeg werk aan de winkel om het voor ALLE providers en netwerken (3G en 4G0  werkbaar te maken..

Zo simpel werkt het echter niet. De mobiele netwerken maken gebruik van internationale (door de ITU vastgelegde) standaarden. Daar kan een lokale operator niet zomaar aan gaan sleutelen, het is niet voor niets een standaard. Daarom vraag ik mij ook af hoe men zoiets denkt op te lossen en verbaast het mij eerlijk gezegd ook niets dat er nog geen vooruitgang is geboekt...


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #349 Gepost op: 5 juni 2014, 17:57:34