Cell broadcast: NL-Alert

Auteur Topic: Cell broadcast: NL-Alert  (gelezen 201895 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

IkWilbert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,495
  • BHV'er
Reactie #360 Gepost op: 1 december 2014, 15:38:29
12.01 bericht netjes ontvangen op mijn moto g met geluid


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #361 Gepost op: 1 december 2014, 15:41:43
Op mijn Samsung Galaxy S5 geen bericht gekregen, maar mijn collega met de S4 naast mij kreeg wel bericht.


KarstLovers

  • Fotograaf Leerdam/Groesbeek
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 335
Reactie #362 Gepost op: 1 december 2014, 19:54:33
Acer Liquid Z4 geen bericht ondanks automatisch ingesteld. Bereik was goed en mobiel stond hele tijd aan. Ook geen problemen bij provider.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #363 Gepost op: 1 december 2014, 19:59:06
Op mijn iPhone 6 met Vodafone 4g geen bericht, op mijn HTC One met KPN 3g wel bericht, maar geen geluid, zal wel een instelling zijn.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #364 Gepost op: 1 december 2014, 20:08:17
Op iPhone 5C met Hi (KPN) 4G, geen bericht. De instelling staat wel aan volgens de instelhulp, maar dat komt;

"Alle aanbieders van mobiele telefonie in Nederland ondersteunen NL-Alert. Op dit moment kun je NL-Alert nog niet ontvangen als je verbonden bent met het nieuwe 4G-netwerk. In de loop van 2015 is NL-Alert ook op 4G te ontvangen."
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #365 Gepost op: 2 december 2014, 14:07:53
Op mijn ouwe Samsung S 8000 werkte het gisteren perfect om 12.01 uur.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #366 Gepost op: 3 december 2014, 21:31:55
Citaat van: JJ75 link=msg=1311729 date=1417433523
Met de test vandaag op mijn S4 mini KPN geen bericht ontvangen en op mijn nokia 113 wel maar geen geluid te horen. Beide standaard ingesteld.

Grappig, mijn S4 mini Telfort (=KPN-netwerk) wel bericht, straks om 12.01 incl. trillen en geluid  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #367 Gepost op: 3 december 2014, 21:38:03
Ik heb totaal geen melding gekregen: Samsung Galaxy S Plus met BEN netwerk erop.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #368 Gepost op: 12 december 2014, 17:18:39
NL-Alert controlebericht 1 december in heel Nederland uitgezonden

http://www.nctv.nl/actueel/nieuws/nl-alert-controlebericht-1-december-in-heel-nederland-uitgezonden.aspx?cp=126&cs=59950
Nieuwsbericht | 01-12-2014

Maandag 1 december rond 12.00 uur is het NL-Alert controlebericht uitgezonden. Aan de hand van dit bericht kunnen mensen nagaan of zij hun mobiele telefoon juist hebben ingesteld om NL-Alert te ontvangen. Alle providers hebben het bericht via hun 2G- en 3G-netwerk in heel Nederland uitgezonden.

Alle aanbieders van mobiele telefonie ondersteunen NL-Alert. Op dit moment kunnen mensen NL-Alert nog niet ontvangen als zij met het 4G-netwerk zijn verbonden. In de loop van 2015 worden de netwerken geschikt gemaakt voor de verzending over 4G en is NL-Alert ook op 4G te ontvangen.

Steeds meer nieuwe mobiele telefoons zijn automatisch ingesteld om NL-Alert te ontvangen. Op een deel van de bestaande toestellen moet je NL-Alert nog zelf instellen. In de toekomst is NL-Alert standaard beschikbaar op de meeste toestellen die in Nederland worden verkocht.

VEELGESTELDE VRAGEN
Hieronder vind je de meest gestelde vragen over het NL-Alert controlebericht. Staat jouw vraag er niet bij? Kijk dan bij de andere veelgestelde vragen. Kun je daar het antwoord op jouw vraag niet vinden? Neem contact op met Informatie Rijksoverheid via www.rijksoverheid.nl/contact. Je kunt ook bellen naar 1400 op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur (lokaal tarief).

Ik heb mijn mobiel wel ingesteld maar geen NL-Alert ontvangen?
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je het controlebericht niet hebt ontvangen, bijvoorbeeld omdat je telefoon uit stond, omdat je telefoon verbonden was met het 4G-netwerk, of omdat jij je in een ruimte bevond met slecht bereik. Het kan ook met de instellingen van je telefoon te maken hebben.

Ik heb mijn mobiel niet ingesteld voor NL-Alert, maar wel een controlebericht ontvangen. Hoe kan dat?
Steeds meer mobiele telefoons die op de Nederlandse markt komen, zijn automatisch ingesteld om NL-Alert te ontvangen. De werking van NL-Alert is vergelijkbaar met een radiosignaal. Alle juist ingestelde telefoons ontvangen het controlebericht. Wanneer je het controlebericht ontvangt, is je mobiel juist ingesteld om NL-Alert te ontvangen.

Waarom heb ik meerdere controleberichten ontvangen?
Het NL-Alert controlebericht wordt gedurende een periode uitgezonden. Als je telefoon tijdens het uitzenden van een NL-Alert contact maakt met verschillende zendmasten kan het zijn dat je het bericht meerdere malen ontvangt.

Ik ontving het controlebericht later dan was aangekondigd. Hoe kan dat?
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je het bericht later hebt ontvangen. Bijvoorbeeld omdat je toestel tijdelijk uit stond, je toestel actief in gebruik was, je in gesprek was of je je tijdelijk in een gebied met slecht of geen bereik bevond.
Samen sterk in de hulpverlening!


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #369 Gepost op: 14 oktober 2015, 11:26:21
KPN en Vodafone zenden NL-Alert uit over het 4G-netwerk

KPN en Vodafone hebben hun 4G-netwerk geschikt gemaakt voor verzending van het alarmmiddel NL-Alert. Een deel van de klanten van KPN kon het NL-Alert controlebericht van 1 juni jl. al via 4G ontvangen. Hiermee lopen de providers voor op de wettelijke verplichting om de 4G-netwerken uiterlijk 1 december 2015 geschikt te maken. NL-Alert is het alarmmiddel van de overheid voor de mobiele telefoon en wordt door alle providers uitgezonden via het 2G- en 3G-netwerk. KPN en Vodafone zenden NL-Alert nu dus ook uit over hun 4G-netwerk.

Wat is NL-Alert

Met het alarmmiddel NL-Alert kan de overheid mensen in de directe omgeving van een noodsituatie met een tekstbericht informeren. In het bericht staat specifiek wat er aan de hand is en wat je op dat moment het beste kunt doen. Zo kunnen meer mensen worden bereikt en worden mensen beter geďnformeerd. NL-Alert werkt op basis van cell broadcast en niet met sms-berichten. De techniek werkt daardoor óók als het netwerk overbelast is.

Direct informatie bij een noodsituatie

Steeds meer mobiele telefoons zijn automatisch ingesteld om NL-Alert te ontvangen. Op sommige toestellen, zoals de iPhone, moet je dit zelf doen. Ga nu naar www.nl-alert.nl en ga na of je je mobiel moet instellen. Mensen die hun telefoon hebben ingesteld om NL-Alert te ontvangen, weten dat zij voortaan direct informatie krijgen bij een noodsituatie in hun buurt.

Bron: https://www.nctv.nl/actueel/nieuws/kpn-en-vodafone-zenden-nl-alert-uit-over-het-4g-netwerk.aspx?cp=126&cs=60005
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten