Cell broadcast: NL-Alert

Auteur Topic: Cell broadcast: NL-Alert  (gelezen 201802 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #370 Gepost op: 20 oktober 2015, 21:03:37
Het zou eens tijd worden - we zitten bij wijze van spreken al zowat op 5G 8)

Maar als ik om me heen kijk zie ik zowat alleen nog maar 4G. Dus: goed dat die (grote) groep nu ook bereikt kan worden.

Peen
Redacteur van


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #371 Gepost op: 7 december 2015, 13:36:28
Samen sterk in de hulpverlening!


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #372 Gepost op: 7 december 2015, 13:45:13
De proef met NL-Alert lijkt grotendeels te zijn geslaagd, maar niet iedereen heeft het controlebericht gehad. Het was de eerste keer dat vrijwel alle smartphones op alle netwerken het bericht konden ontvangen.

Veel mensen melden op Twitter de melding te hebben ontvangen, maar sommige hebben hem niet gehad. Op de redactie van Tweakers kregen ook veel van de toestellen met een simkaart de melding, maar er waren enkele waarbij dat niet gebeurde.

Het is de eerste test sinds NL-Alert geschikt is voor 4g-netwerken. Een voor een hebben providers de functie afgelopen maanden geactiveerd op 4g. Dat ontbrak afgelopen jaren nog. Het systeem is inmiddels al wel enige jaren in gebruik, ondanks de soap rondom het moeten instellen van smartphones afgelopen jaren. Inmiddels staan de noodmeldingen standaard ingeschakeld op veel nieuwe smartphones, waaronder die van Samsung, Huawei en Microsoft. Het systeem werkt alleen nog niet op 4g bij Tele2. Die provider heeft enkele honderdduizenden klanten op 4g.

Vandaag is er wederom een testbericht verstuurd. Hier heeft een telefoon hem wel ontvangen, de andere echter niet terwijl deze de vorige keer het bericht wel ontving.

Op Tweakers geeft op dit moment 29% aan niets ontvangen te hebben, ruim 10% geeft aan niet compatibel te zijn en 3,9% heeft hem te laat ontvangen. Er vanuitgaande dat daar nog een aantal niet goed geconfigureerde telefoons tussen zit vind ik dit wel een zorgwekkend aantal. Zeker nu veel communicatie bij  grote branden al via NL-alert gaat.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #373 Gepost op: 7 december 2015, 13:57:18
Vandaag voor het eerst en echt vrij kort nadat de sirene's afgingen via Vodafone netwerk een NS Alert ontvangen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #374 Gepost op: 7 december 2015, 14:04:43
Citaat van: enrico1972 link=msg=1390320 date=1449493038
Vandaag voor het eerst en echt vrij kort nadat de sirene's afgingen via Vodafone netwerk een NS Alert ontvangen.
En? Reden de treinen?  :D
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #375 Gepost op: 7 december 2015, 14:24:04
Oké Red je bent heel scherp vandaag  ;D :D O0
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #376 Gepost op: 7 december 2015, 17:15:08
Ik heb hem ook gehad met mijn iphone 6 op vodafone netwerk.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #377 Gepost op: 7 december 2015, 18:41:08
Citaat van: DiNozzo link=msg=1390319 date=1449492313
Op Tweakers geeft op dit moment 29% aan niets ontvangen te hebben, ruim 10% geeft aan niet compatibel te zijn en 3,9% heeft hem te laat ontvangen. Er vanuitgaande dat daar nog een aantal niet goed geconfigureerde telefoons tussen zit vind ik dit wel een zorgwekkend aantal. Zeker nu veel communicatie bij  grote branden al via NL-alert gaat.

Tele2 4G is al niet compatibel (ik kan op mijn iPhone niet eens noodmeldingen aanzetten om die reden).

Een vele groter probleem lijkt mij overigens de groep die zijn mobiele telefoon niet heeft ingesteld voor NL-alert. In mijn omgeving is die groep erg groot. Een groot deel daarvan zou het zelf niet eens kunnen instellen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #378 Gepost op: 7 december 2015, 20:19:10
Ik heb mijn telefoon wel ingesteld en de vorige ook gehad (iPhone 5S op Vodafone). Echter nu niets ontvangen terwijl ik aan de WiFi hing. Alle instellingen en omstandigheden waren juist ideaal en toch faalt er ergens iets.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


en-er-gy

  • Uit de hand gelopen hobby: Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #379 Gepost op: 7 december 2015, 22:26:30
Op mijn iphone 6+ met ios 9.2 kon ik hen ontvangen, vorige keer was dat nog niet mogelijk.