Cell broadcast: NL-Alert

Auteur Topic: Cell broadcast: NL-Alert  (gelezen 201878 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #40 Gepost op: 16 april 2011, 21:47:06
Rampenalarmering NL Alert begint deze zomer

RIJSWIJK -  Het alarmsysteem NL Alert, dat bezitters van een mobiele telefoon bij rampen via een sms'je waarschuwt, wordt deze zomer operationeel. Aanvankelijk zou het systeem pas eind 2011 in werking treden. Een woordvoerder van het Genootschap van Burgemeesters heeft een bericht daarover zaterdag in het NOS Journaal bevestigd. Mensen moeten zich wel met hun mobieltje aanmelden voor de dienst.

De overheid had de ontwikkeling van het nieuwe systeem al aangekondigd. De autoriteiten willen met deze nieuwe manier van alarmeren iets doen met het enorme tempo van informatievoorziening sinds de komst van de sociale media. Dat feiten en geruchten zich via kanalen als Twitter in rap tempo verspreiden, dwingt gemeenten en hulpverleners bij een ramp sneller en directer te laten weten wat er precies gebeurt, wat bekend of juist nog onduidelijk is.

Onlangs liet de rampencommunicatie bij de chemiebrand in Moerdijk te wensen over doordat sirenes in grote delen van het gebied niet af gingen. De nieuwsvoorziening van gemeente en politie na de schietpartij in Alphen aan den Rijn liet echter zien wat de grote voordelen van Twitter als communicatiekanaal kunnen zijn.

De berichten over de calamiteit worden verzonden naar alle aangesloten mobiele telefoons binnen een bepaalde stad of regio. Het systeem blijft ook in de lucht als het mobiele netwerk plat zou gaan. De introductie van NL Alert, die meerdere malen is uitgesteld, gaat gepaard met zorgvuldige voorlichting over wat mensen precies van het systeem kunnen verwachten.

De sirenes blijven overigens nog zeker tot 2018 loeien als zich een ramp of groot ongeval voordoet.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/9557503/__NL_Alert_start_deze_zomer__.html?sn=binnenland


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #41 Gepost op: 16 april 2011, 22:34:35
Had of heeft een van de leden hiervan al eens iets gehoord of gelezen. Voor mij persoonlijk is het iets nieuws wat ik hoor/lees.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 16 april 2011, 22:51:32
Nee, NL Alert kende ik nog niet.
Hoeveel soort alerts zijn er nu eigenlijk?
NL Alert, Sms Alert, Burger AED, AED Alert, Amber Alert, Burgernet etc etc.
Ik het niet handig om 1 Alert te maken en dat men daar een keuze kan maken waar men op de hoogte van wil blijven?


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #43 Gepost op: 17 april 2011, 02:01:12
Nee, NL Alert kende ik nog niet.
Hoeveel soort alerts zijn er nu eigenlijk?
NL Alert, Sms Alert, Burger AED, AED Alert, Amber Alert, Burgernet etc etc.
Ik het niet handig om 1 Alert te maken en dat men daar een keuze kan maken waar men op de hoogte van wil blijven?

Dat is dit toch eigenlijk al :P . Als het allemaal via 1 gaat zul je alsnog moeten kiezen welke sms je wilt ontvangen, net als nu ;) .

Daarnaast valt dit allemaal weer onder verschillende "bedrijven/instantie/...".

Ow en dit is geen sms, maar net iets anders waarbij alle mensen die bij bepaalde gsmmasten aangemeld zijn een bericht krijgen.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #44 Gepost op: 17 april 2011, 02:22:15
Had of heeft een van de leden hiervan al eens iets gehoord of gelezen. Voor mij persoonlijk is het iets nieuws wat ik hoor/lees.
Heb eea even samengevoegd met een eerder topic, even teruglezen  ;)
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #45 Gepost op: 17 april 2011, 19:27:25
Nieuwe informatiesystemen bij ramp»

Sirenes alleen zijn onvoldoende bij calamiteiten

http://nos.nl/artikel/233609-nieuwe-informatiesystemen-bij-ramp.html
Toegevoegd: zaterdag 16 apr 2011, 17:00

Nederlandse burgers worden vanaf deze zomer anders gealarmeerd bij calamiteiten. Niet alleen meer per sirene of een rampenzender, maar ook via sms of Twitter. Dat heeft het Nederlands Genootschap van Burgemeesters bekendgemaakt.

Aanleiding is de informatievoorziening bij onder meer de chemiebrand begin dit jaar in Moerdijk. Toen ging niet overal in de omgeving de sirene af en daardoor wisten veel mensen niet wat er aan de hand was.

Binnenkort wordt gestart met NL Alert. Bij dat systeem worden mensen in de omgeving van een ramp via een sms geïnformeerd hoe ze moeten handelen
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #46 Gepost op: 17 april 2011, 19:28:25
Naast sirene ook alarmering via mobiele telefoon

http://www.gsmhelpdesk.nl/read.php?id=6006&ch=1

17-04-2011: Na de recente chemiebrand in Moerdijk wordt versneld een nieuw alarmeringssysteem ingezet waarmee burgers niet alleen via een sirene maar ook via hun mobiele telefoon en Twitter worden geïnformeerd.

Door Tim Wijkman - Vanaf deze zomer kunnen burgers bij rampen en calamiteiten ook via hun mobiele telefoon en via Twitter geïnformeerd worden. De chemiebrand in Moerdijk en de gebrekkige informatievoorziening heeft de overheid doen inzien dat nieuwe media zoals Twitter en communicatie via mobiele telefoons informatie veel sneller kan verspreiden dan via de huidige informatiekanalen zoals de website Crisis.nl, radio en televisie. Daarom wordt deze zomer vervroegd een nieuw informatiesysteem in gebruik genomen die ingezet kan worden bij rampen en calamiteiten.

Naast de inzet van de sirene, informatievoorziening via Crisis.nl, radio en televisie, gaat de overheid ook informatie verspreiden via mobiele netwerken. Daarbij wordt de techniek 'Cell Broadcasting' ingezet, een techniek waarbij via een mobiel netwerk een centraal bericht uitgezonden kan worden die door alle mobiele telefoons in het gebied waar het bericht wordt uitgezonden wordt ontvangen. Met het bericht kan de overheid een grote groep burgers bereiken en nadere informatie verstrekken over de aard van de ramp en instructies geven over wat te doen of juist te laten.

Voordeel van Cell Broadcast is dat het geen gevolgen heeft voor de capaciteit in een mobiel netwerk. Individuele SMS berichten naar duizenden mobiele nummers in een bepaalde regio zou op de eerste plaats een enorme piekbelasting in de mobiele netwerken veroorzaken, die het traditioneel rondom rampen en calamiteiten toch al drukker hebben. Reguliere SMS berichten zouden daardoor een overbelasting van het netwerk kunnen veroorzaken. Op de tweede plaats zou het versturen van individuele SMS berichten privacy bezwaren hebben gezien dan actief de positie van mobiele telefoons wordt gebruikt om SMS berichten te sturen.

Bij Cell Broadcast wordt in een bepaalde regio centraal een bericht uitgezonden die net als RDS informatie op een autoradio door alle mobiele telefoons in de betreffende regio ontvangen worden. Omdat Cell Broadcast berichten via een open kanaal worden uitgezonden, kan nooit achterhaald worden welke mobiele telefoons het bericht hebben ontvangen, waarmee de privacy bezwaren zijn opgelost. Daarnaast levert Cell Broadcast geen extra belasting op voor het netwerk omdat het bericht via een open kanaal eenmalig wordt uitgezonden en door alle mobiele telefoons in de regio ontvangen kan worden.

Naast informatievoorziening via Cell Broadcast gaat de overheid ook actiever aan de slag met de informatievoorziening via sociale netwerken zoals Twitter. Door kordaat te communiceren bij een ramp kan de overheid ervoor zorgen dat burgers sneller gerustgesteld worden, informatie krijgen waar zij om vragen of sneller geïnformeerd kunnen worden over de te nemen actie zoals bijvoorbeeld het sluiten van ramen of deuren.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #47 Gepost op: 14 mei 2011, 02:07:19
NL Alert voor iedereen

http://www.ango.nl/nieuws/algemeen/index.php?we_objectID=3402&type=0
03-05-2011

NL Alert is een alarmeringssysteem dat bij rampen de burgers waarschuwt via een tekstbericht op hun mobiele telefoon. Deze tekstberichten bevatten ook informatie over hoe men moet handelen. NL Alert treedt deze zomer in werking. De dienst is ook bruikbar voor doven en slechthorenden dankzij de inzet van Signaal.

In Signaal werken de landelijke belangenorganisaties voor doven en slechthorenden samen voor een inclusieve maatschappij die ook voor doven en slechthorenden toegankelijk is.Signaal pleit al jaren voor een toegankelijke alarmeringsvorm voor doven en slechthorenden. Bij de ramp in Moerdijk op 5 januari 2011 hield Signaal een enquête onder de dove en slechthorende bevolking in het getroffen gebied. Daaruit bleek dat de huidige alarmering (sirenes en luidsprekers op wagens) voor 97% onder hen niet toegankelijk was. Hier ligt duidelijk een taak voor de overheid om ook deze burgers adequaat te alarmeren. Daarom stelde Signaal via dhr. P. Janssen Kamervragen en ging Signaal in overleg met de projectleider van NL Alert.

Hoe werkt NL Alert?
De berichten over de calamiteit worden verzonden naar alle aangesloten mobiele telefoons binnen een bepaalde stad of regio. Het systeem blijft ook in de lucht als het mobiele netwerk plat zou gaan. De introductie van NL Alert, die meerdere malen is uitgesteld, gaat gepaard met zorgvuldige voorlichting over wat mensen precies van het systeem kunnen verwachten.
Andere systemen zoals Amber Alert, Sms Alert en Burgernet zijn diensten, die op vrijwillige basis om hulp vragen bij de opsporing van bijvoorbeeld vermiste kinderen. Dit zijn persoonsgebonden diensten (vooraf abonneren). NL Alert is gericht op het waarschuwen en alarmeren onder extreme omstandigheden voor uw eigen veiligheid. Berichten kunnen worden verzonden in een geografisch geselecteerd gebied om over incidenten, rampen en noodsituaties te berichten. Voor NL Alert hoeft u zich niet te abonneren. De sirenes blijven nog zeker tot 2018 loeien als zich een ramp of groot ongeval voordoet. In sommige steden zal men in de toekomst ook werken met sociale media zoals Twitter en met grote digitale borden in de stad die de alarmeringsberichten laten zien.

Moet ik iets doen?
Als u op uw mobiele telefoon testberichten zouden binnenkomen, dan staat uw mobiele telefoon al ingesteld op NL Alert. Omdat er voorlopig nog veel uitgetest wordt, kan dat vervelend zijn. U kunt daarom beslissen dit testkanaal uit te zetten. De instructies daarvoor vindt u hier: http://instelhulp.nlalert.nl De meeste telefoons die nu in omloop zijn, moeten handmatig worden ingesteld om de berichten van NL Alert te ontvangen. Eind 2011 komt er een publiciteitscampagne om de bevolking te informeren hoe u uw mobiele telefoon kunt instellen op NL Alert.
Samen sterk in de hulpverlening!


IkWilbert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,495
  • BHV'er
Reactie #48 Gepost op: 1 juli 2011, 09:53:35
Zojuist weer een sms van 4422, over een pondje wat uit de vaart is... Zal wel een test zijn. Meer mensen dit ontvangen?
Ik vraag me wel af of dit 4422 nummer betrouwbaar is.

Hoe kan ik me eventueel afmelden????


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #49 Gepost op: 1 juli 2011, 12:09:22
Zojuist weer een sms van 4422, over een pondje wat uit de vaart is... Zal wel een test zijn. Meer mensen dit ontvangen?
Ik vraag me wel af of dit 4422 nummer betrouwbaar is.

Hoe kan ik me eventueel afmelden????

Heb ik ook ontvangen en eerder schreef ik :

Ik heb even gegoogled op SMS 4422 maar ik krijg zoveel vreemde hits dat ik me maar heb afgemeld. Ik kan me niet voorstellen dat de overheid een nummer gebruikt wat tot zulke hits leidt, dan zouden ze toch eerder voor een 'schoon' nummer kiezen. Wat wel kan is dat er meerdere diensten via hetzelfde nummer lopen, maar al die hits in combinatie met "Rondje Pontje" (kreeg ik ook te zien bij het afmelden) en die 2 testberichten maken het voor mij te dubieus. Ik wacht wel op iets officielere berichtgeving.

Heel vaag, want ik heb me wel degelijk afgemeld. Ga eens verder snuffelen, dit klopt niet helemaal..