Cell broadcast: NL-Alert

Auteur Topic: Cell broadcast: NL-Alert  (gelezen 201797 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #60 Gepost op: 1 september 2011, 21:37:09
Iemand testberichten ontvangen? Woon zelf in twente en heb niets gemerkt van de testen in augustus waar het bovenstaande artikel het over heeft.

Ja ik had er gisteren eentje, ik weet niet meer precies waar, volgens mij alleen op mijn Nokia. Dat is mijn prive telefoon. Op mijn zakelijke SonyEricsson en HTC heb ik dit ook ingesteld, maar daar is de test niet binnen gekomen. Laatstgenoemden luisteren naar het Vodafone netwerk, mijn Nokia naar T-Mobile.


IkWilbert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,495
  • BHV'er
Reactie #61 Gepost op: 6 september 2011, 10:12:10
Regio twente gaat vandaag testen

twitter mededeling:

PolitieTwente Politie Twente
Vandaag test de Veiligheidsregio Twente in Enschede NL-Alert. Kijk voor hun persbericht op http://www.politie.nl/twente/nieuws/110906401belevingsonderzoeknlalertinenschede.asp


Nico_B

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #62 Gepost op: 7 september 2011, 11:06:04
Ja, Ik heb gisteren het test bericht ontvangen maar kan hem nergens in de telefoon weer vinden.
Wel een beetje frustrerend.
Groet Nico_B


IkWilbert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,495
  • BHV'er
Reactie #63 Gepost op: 7 september 2011, 12:17:27
Ja, Ik heb gisteren het test bericht ontvangen maar kan hem nergens in de telefoon weer vinden.
Wel een beetje frustrerend.
Dan heb je meer dan mij ontvangen... klopt het dat het alleen in Enschede was?


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #64 Gepost op: 7 september 2011, 14:35:04
Voor de mensen die nog niet weten hoe jij je gsm kan instellen hiervoor klik op onderstaande link.
http://instelhulp.nlalert.nl/
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #65 Gepost op: 7 september 2011, 14:41:21
Goed dat ik net me Blackberry heb ingesteld.

14:37 uur Op donderdag 8 september test NL-Alert in Rotterdam-Rijnmond bit.ly/pGD4Wh #VRR
BRON: http://twitter.com/#!/VRRcommunicatie

Op donderdag 8 september test NL-Alert in Rotterdam-Rijnmond

07 september 2011

In augustus en september 2011 voert de Rijksoverheid (het ministerie van Veiligheid en Justitie) tests uit voor de invoer van NL-Alert.
NL-Alert alarmeert mensen bij een (dreigende) ramp of noodsituatie via een bericht op hun mobiele telefoon.
Er wordt getest in drie regio’s: Rotterdam-Rijnmond, Haaglanden en Twente.
Als de tests goed verlopen wordt het nieuwe waarschuwings- en alarmeringssysteem in heel Nederland ingevoerd.

Wie kunnen de testberichten ontvangen?
Iedereen die op donderdag 8 september tussen 10.00 en 20.00 uur in Rotterdam of in een aangrenzende gemeente
ontvangt mogelijk op zijn of haar mobiele telefoon het tekstbericht van de rijksoverheid.
 
Welk bericht wordt verstuurd?
"testbericht rijksoverheid. U hoeft niets te doen. Voor meer informatie www.nl-alert.nl"
 
Wat wordt er van u verwacht?
Ontvangt u het bericht wel of juist niet? In beide gevallen hoeft u niets te doen.
 
Waar kunt u meer informatie vinden?
Meer informatie over NL-alert kunt u vinden op www.nl-alert.nl

BRON: http://www.veiligheidsregio-rr.nl/?ch=new&id=12410&utm_medium=twitter&utm_source=twitterfeed
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Johan Beck

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 344
    • Online P2000 meldingen volgen van de hulpdiensten
Reactie #66 Gepost op: 8 september 2011, 14:19:19
Op mijn zakelijke SonyEricsson en HTC heb ik dit ook ingesteld, maar daar is de test niet binnen gekomen. Laatstgenoemden luisteren naar het Vodafone netwerk, mijn Nokia naar T-Mobile.

Op mijn nieuwe HTC Wildfire S (provider Vodafone) heb ik het alert ook ingesteld, althans dat denk ik nu. Cellbroadcast heb ik aangezet en moest toen kanaalgegevens toevoegen. Eerst de naam en toen het kanaalnummer en toen kreeg ik de melding; kanaal bestaat al.


Nico_B

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #67 Gepost op: 11 september 2011, 09:24:13
Dan heb je meer dan mij ontvangen... klopt het dat het alleen in Enschede was?

Sorry dat ik zo laat reageer, :-\ ik het moment van de alert was ik gewoon thuis (deppenbroek) en hoever deze strekte weet ik helaas niet.
Groet Nico_B


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #68 Gepost op: 24 december 2011, 01:59:23
NL-Alert volgend jaar ingevoerd

http://nos.nl/artikel/324645-nlalert-volgend-jaar-ingevoerd.html
Toegevoegd: donderdag 22 dec 2011, 17:33

Het alarmeringssysteem NL-Alert wordt volgend jaar landelijk ingevoerd. Bij NL-Alert krijgen mensen op hun mobiele telefoon een bericht over een ramp of crisis.

Het systeem is al getest in Den Haag, Rotterdam en Twente.

Volgens minister Opstelten zijn de ervaringen positief. Burgers vinden het een voordeel dat ze concrete informatie krijgen en dat ze dan kunnen inschatten wat ze moeten doen, zegt de minister.

Automatisch
Het is de bedoeling dat alle mensen in een bepaald gebied het alarmbericht automatisch ontvangen. Ze hoeven zich dus niet aan te melden.

Eind volgend jaar moet het in heel Nederland werken.
Samen sterk in de hulpverlening!


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #69 Gepost op: 24 december 2011, 14:37:02
Overheid gaat Nederlanders via mobieltje waarschuwen bij ramp

Door Arnoud Wokke, vrijdag 23 december 2011 18:07, views: 14.423

De overheid gaat bij calamiteiten alarm slaan via een systeem waarbij mensen via de mobiele telefoon een bericht ontvangen. De dienst werkt echter nog slecht via 3g en 42 procent van de Nederlanders heeft geen geschikt mobieltje.

Ondanks de problemen heeft het kabinet vrijdagmiddag besloten het systeem met de naam NL-Alert landelijk in te voeren. In geval van calamiteiten krijgen mensen rond een getroffen gebied een bericht, dat lijkt op een sms. Daarin staat naast informatie over de calamiteit ook aanwijzingen, zoals het moeten sluiten van deuren en ramen. Het systeem zou op termijn het luchtalarm moeten vervangen. Dat kan echter nog jarne duren.

Tijdens een drietal testen kwamen de nodige problemen naar voren. Niet alle providers bleken de berichten te kunnen afleveren als een telefoon was verbonden via het 3g-netwerk. Veel geschikte telefoons zitten echter op 3g-netwerken. Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie zegt in een brief aan de Tweede Kamer erop te rekenen dat die problemen zijn opgelost voor de invoering. Die vindt volgend jaar plaats.

Een ander probleem is dat lang niet alle telefoons geschikt zijn voor het ontvangen van berichten via NL-Alert. Ongeveer 42 procent van de Nederlanders kan momenteel niet worden bereikt via het systeem. Onder meer iPhones kunnen de berichten niet ontvangen. De overheid hoopt dat Apple en andere mobieltjesmakers overstag gaan als de Amerikaanse overheid het systeem gaat gebruiken. Dat zal volgend jaar gebeuren.

Daarnaast lazen mensen tijdens de testen de berichten vaak niet. Slechts eenderde bleek bij de testen de tekst van het testalarm te lezen. De helft van de mensen die het bericht lazen, deed dat binnen tien minuten. Dat niet iedereen het bericht snel leest, komt volgens het rapport over de testen doordat mensen de telefoon uit hadden staan of niet gestoord wilden worden.

De testen zijn in augustus en september uitgevoerd. Inmiddels kwamen eerder dit jaar de eerste smartphones met een NL-Alert-app ook al op de markt. De plannen voor het alarmsysteem zijn al sinds 2008 in de maak.

Het systeem werkt via 'cell broadcast', waarbij providers een kanaal reserveren voor deze berichten. Dat heeft als voordeel dat de berichtjes aankomen, ook als gewone sms'jes niet meer verstuurd kunnen worden. Om het gebied nauwkeurig te kunnen definiëren is Nederland hiervoor onderverdeeld in 5000 cellen.


bron: tweakers.net
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten