Cell broadcast: NL-Alert

Auteur Topic: Cell broadcast: NL-Alert  (gelezen 201782 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #80 Gepost op: 10 oktober 2012, 15:12:25
NL-Alert, direct informatie bij een noodsituatie
10 oktober 2012

NL-Alert is een nieuw landelijk alarmeringssysteem dat kan worden ingezet bij acute levens- of gezondheidsbedreigende situaties. Groot voordeel van NL-Alert is dat met een melding niet alleen duidelijk wordt dát er iets aan de hand is, maar dat met een kort tekstbericht ook gemeld kan worden wát er aan de hand is en wat de ontvanger moet doen.

Wat is NL-Alert?

NL-Alert is een nieuw aanvullend alarmmiddel van de overheid om mensen bij een (dreigende) noodsituatie via een tekstbericht op de mobiele telefoon te alarmeren. Met dit middel kunnen burgers in de directe omgeving worden geďnformeerd over de situatie. In het bericht staat specifiek wat er aan de hand is en wat je op dat moment het beste kunt doen. NL-Alert wordt aanvullend ingezet op bestaande middelen zoals de alarmsirene, om zo meer mensen sneller en beter te kunnen waarschuwen.  

Hoe werkt het?

NL-Alert maakt gebruik van cell broadcast, een techniek die standaard ingebouwd is in de meeste mobiele telefoons. De eigenaar van de telefoon hoeft deze functie alleen maar aan te zetten. Op het moment dat er een ramp of crisissituatie plaatsvindt kan de overheid vervolgens besluiten om een korte tekstboodschap te versturen naar iedereen die zich in het betreffende gebied bevindt. Alleen mensen die zich daadwerkelijk in het gebied bevinden en gewaarschuwd moeten worden, ontvangen dus een bericht.  

NL-Alert is te vergelijken met sms-berichten, maar werkt net even anders. De berichten worden direct vanaf de zendmasten van de mobiele aanbieders verstuurd naar alle telefoons die zich op dat moment in een bepaald gebied bevinden. Omdat deze manier van verzenden geen last heeft van eventuele drukte op het netwerk, is dit alarmmiddel stabieler en betrouwbaarder dan sms. Het ontvangen van berichten is gratis en de overheid kan niet zien naar wie de berichten verstuurd zijn. Meer informatie over het instellen van de mobiele telefoon kun je vinden op de website: www.nl-alert.nl.  

Vanaf 8 november in heel Nederland beschikbaar
Op 8 november wordt NL Alert in heel Nederland gelanceerd. Vanaf dan kunnen de Veiligheidsregio’s zelf NL Alert berichten uitsturen tijdens een grote calamiteit. NL Alert wordt geďntroduceerd met een landelijke publiciteitscampagne. Dit varieert van TV spots, Abri’s, folders en een aparte website www.nl-alert.nl. Op 8 november zal er ook aandacht zijn op www.nu.nl en op www.funda.nl.
http://www.veiligheidsregio-rr.nl/smartsite.dws?ch=new&id=14115


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #81 Gepost op: 3 november 2012, 20:55:20
http://www.nu.nl/gadgets/2949781/rampinformatie-12-november-per-sms.html

Rampinformatie vanaf 12 november per sms
AMSTERDAM - De overheid gaat vanaf 12 november sms'jes sturen naar mobiele telefoons die zich in rampgebieden bevinden.
Foto:  Thinkstock

Het nieuwe alarmmiddel, met de naam NL-Alert, werkt volgens Tweakers op 60 procent van de mobiele telefoons in Nederland.

Via een speciale webpagina kunnen mensen controleren of hun eigen telefoon ook noodsms'jes kan ontvangen. Bij de meeste toestellen moeten daarvoor handmatig instellingen worden veranderd. Opvallend is dat enkele nieuwe telefoons, waaronder ook alle iPhones en de Lumia-reeks van Nokia, de alerts helemaal niet kunnen ontvangen.

NL-Alert verstuurt sms'jes niet via het normale mobiele netwerk, maar via een apart kanaal. Daardoor werkt het systeem nog steeds als mobiele netwerken platliggen.

Volksgezondheid

Voor het systeem is Nederland onderverdeeld in 5000 regio's. De overheid kan gericht aan één of meerdere van die regio's berichten sturen in geval van nood.

NL-Alert wordt alleen ingeschakeld in situaties waarbij levens of de volksgezondheid op het spel staan. In de sms'jes staat dan wat er aan de hand is en wat mensen het best kunnen doen.

In 2011 werd het systeem al getest. Minister Ivo Opstelten van Justitie en Veiligheid noemde NL-Alert toen een 'waardevolle toevoeging' aan de mogelijkheiden om mensen te waarschuwen.




Bijzonder dat sommige moderne telefoons niet voor geschikt is.

Maar je kan het zelf checken op:  http://instelhulp.nlalert.nl/


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #82 Gepost op: 3 november 2012, 22:00:31
Mijn telefoon zou geschikt moeten zijn (htc wildfire S)
Maar als ik de stappen doorloop om het in te stellen krijg ik bij het toevoegen van het cell broadcast kanaal de foutmelding "kanaal reeds toegevoegd"

de kanaallijst is echter helemaal leeg, als ik het probeer met een ander kanaal nummer dan 919 wat ze opgeven op de website werkt het wel gewoon, krijg ik geen fout melding en staat het kanaal gewoon in mijn kanalen lijst, maar ja dan ontvang ik er natuurlijk geen NL alerts op.....

Helaas nog nergens op de site kunnen vinden hoe ik dat dan oplos.


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #83 Gepost op: 3 november 2012, 23:22:57
Ik heb een Nokia Lumia 900, maar NL-alert wordt niet ondersteund.

Via NL-alert krijg ik de melding:

"Je toestel kan NL-Alert niet ontvangen. Steeds meer toestelfabrikanten ondersteunen NL-Alert in hun nieuwe mobiele telefoons."  :'(


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #84 Gepost op: 4 november 2012, 10:27:43
Ik heb juist de indruk dat cell broadcast helemaal weg aan het gaan is.
Een jaar of 10 terug ondersteunde alle GSM's het standaard, kon je online kanaal lijstjes vinden en kreeg je van de provider cell broadcast berichten. Dingen zoals de naam van de stad of wijk waar je was. Er was gewoon een standaard kanaal waar iedere cell zijn ID in uitzond. Was gewoon een grappige extra feature. Niet alle netwerken deden het, ook niet allemaal op de zelfde manier.

Was wel grappig in het buitenland soms. Was je vergeten dat het aan stond, hele tijd niets meer gehad, kom je over de grens en een hele bak info kwam je tegemoet.

Ik vraag me af of het echt een succes gaat worden.... waarschijnlijk zullen inderdaad steeds minder telefoons het gaan ondersteunen.

Het is natuurlijk zo dat Cell broadcast niet kan overbelasten wat met SMS, telefoon en internet verkeer wel kan in geval van een ramp.
Wat ik me echter afvraag is: gaat het netwerk overal overbelasten of alleen in het directe rampgebied. Hoe nuttig zijn de 93 tekens die in een cell broadcast bericht passen voor de mensen direct in het rampgebied?

Wat ik me ook afvraag is, waarom de providers niet gewoon hun mogelijkheden als providers gebruiken. Stel er is een ramp en het netwerk raakt overbelast. Druk dan simpelweg iedereen van het netwerk af. Dat moet softwarematig gewoon kunnen, een cell geen oproepen meer laten accepteren. Vervolgens zijn alle kanalen gewoon vrij, stuur je je alarm SMSjes er door en daarna zet je de cell weer in gebruik en kunnen mensen weer (proberen) te bellen. Bij mensen die toevallig aan het bellen waren wordt de verbinding even verbroken, andere merken er waarschijnlijk niets van dat de cell even uit is geweest doordat het maar een paar seconden hoeft te duren.
Telefoontjes naar 112 zouden wel gewoon kunnen werken want die worden door GSM-standaard sowieso apart herkent, niet als telefoontje naar 112, maar als telefoontje naar de alarmcentrale. Als alle kanalen bezet zijn gooien GSM masten er nu ook gewoon iemand uit op het moment dat er een alarmoproep gedaan wordt. (daarom werken oproepen naar 911, 999 etc ook gewoon hier, je gsm doet geen gespreksaanvraag naar 1 van die nummers maar stuurt een speciaal noodoproep bericht uit)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #85 Gepost op: 4 november 2012, 14:15:00
Nieuw alarmmiddel NL-Alert: top of flop?

Vanaf donderdag start de overheid met een nieuw alarmmiddel: NL-Alert. Bij een ramp worden er sms'jes verstuurd met belangrijke informatie. Maar gaat dit systeem in de praktijk wel goed werken?

NL-Alert is een nieuw, extra middel van de overheid om mensen bij rampen te bereiken en te informeren. Bijvoorbeeld bij een grote brand, explosie, gifwolk of andere levensbedreigende situatie. Ruim 1,5 jaar is er hard aan het systeem gewerkt.

Aanleiding is de zeer grote brand in Moerdijk, vorig jaar.
Hoe werkt het?

Via een apart kanaal worden berichten naar mobiele telefoons verstuurd. Het werkt zoals een radio-signaal en maakt dus geen gebruik van sms-techniek. Al ligt alles plat, dan nog kunnen de berichten worden verstuurd.

De meldkamer van de hulpdiensten verstuurt het bericht. Daarin staat informatie over de ramp en wat je op dat moment het beste kunt doen.
Top of Flop?

Het systeem dreigt nu al een regelrechte mislukking te worden. Volgens Tweakers werkt het systeem maar op 60 procent van de telefoons. Mensen met een iPhone kunnen de berichten namelijk niet ontvangen. En ook de mensen met een Lumia-telefoon hebben pech.

Wanneer dat wordt opgelost, is onbekend. Hier kun je zien of NL-Alert op jouw mobieltje werkt.
Wat moet je doen?

Heel veel mensen weten nog altijd niet wat ze moet doen als er een ramp uitbreekt. Dit zijn de algemene maatregelen:

    Hoor je de sirene, ga naar binnen en sluit ramen

    Zet radio of tv aan

    Kijk op de website crisis.nl voor meer info

    Haal de kinderen niet van school.

    Ga niet bellen: daarmee voorkom je overbelasting van het netwerk.

http://www.rtl.nl/components/actueel/editienl/nieuws/2012/w44/rampen-info-per-telefoon.xml


Tom78

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Reactie #86 Gepost op: 4 november 2012, 14:47:10
Wel jammer dat dit systeem geen Alert naar telefoons stuurt die van het G3 netwerk gebruik maken. Wat een flop!
Geen enkel android of iOS toestel kan het ontvangen... In mijn ogen een verspilling van geld.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #87 Gepost op: 4 november 2012, 14:54:14
Ik heb een Nokia Lumia 900, maar NL-alert wordt niet ondersteund.

Via NL-alert krijg ik de melding:

"Je toestel kan NL-Alert niet ontvangen. Steeds meer toestelfabrikanten ondersteunen NL-Alert in hun nieuwe mobiele telefoons."  :'(

Grappig, de BlackBerry 9900 Bold, die momenteel binnen de politie wordt verspreid, kan het ook niet ontvangen... ::)

Wel jammer dat dit systeem geen Alert naar telefoons stuurt die van het G3 netwerk gebruik maken. Wat een flop!
Geen enkel android of iOS toestel kan het ontvangen... In mijn ogen een verspilling van geld.

Ik vrees dat het project onvoldoende is meegegroeid met de technische ontwikkelingen...
Het idee op zich is mijns inziens geen verspilling van geld, alleen zal het systeem denk ik wel uitgebreid moeten worden om het beoogde effect te bereiken (en dat kost ook weer geld).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


PimZ

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #88 Gepost op: 4 november 2012, 15:23:24
En dan later het WAS systeem eruit gooien?

"Pim, niets gehoord, waar was je?"
"Uhm, mobiel ligt aan de lader."
"Je bent door een gifwolk gelopen."

 :-\

Daarbij, het WAS systeem werkt toch nog steeds prima?


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #89 Gepost op: 5 november 2012, 11:23:20
Geen enkel android of iOS toestel kan het ontvangen..

Er zijn volgens mij genoeg Android toestellen die dit wel kunnen ontvangen, of je het in ieder geval in de instellingen in kan schakelen. Wat niet wegneemt dat er ook een redelijk aantal toestellen lijken te zijn waar de software het niet ondersteund.
In de kale Android versies (dus zoals Google ze beschikbaar stelt) was dit soms wel, soms niet zichtbaar als instelling voor de gebruiker. De specificaties van de laatste Android versie heeft CB wel weer als optie. Het is dan aan de fabrikant van een specifieke telefoon of ze dit ook zichtbaar maken in de instellingen van het toestel.
Overigens lijkt dit wel een beetje kip en ei verhaal: CB is gewoon onderdeel van zowel de GSM als de UMTS standaard. Maar omdat het nauwelijks in de praktijk werd gebruikt, hebben veel producenten van toestellen dit niet ge-implementeerd in de firmware/software van het toestel. Dus is er nog wel werk aan de winkel voor de overheid, om de dekkingsgraad te verbeteren. :)


Ik vrees dat het project onvoldoende is meegegroeid met de technische ontwikkelingen...
Op het gebied van mobiele telecommunicatie zou ik niet zo snel een andere techniek weten die je dan beter kan toepassen. Maar ik ben geen telecommunicatie techniek expert. :)
Heb je misschien een voorbeeld van wat jij dan ziet als een betere oplossing?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten