Cell broadcast: NL-Alert

Auteur Topic: Cell broadcast: NL-Alert  (gelezen 201962 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #90 Gepost op: 5 november 2012, 11:51:28
Zowel via de site van http://instelhulp.nlalert.nl als mede op het toestel van mijn Samsung Galaxy S3 is het niet mogelijk / niet te vinden.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #91 Gepost op: 5 november 2012, 11:55:41

Op het gebied van mobiele telecommunicatie zou ik niet zo snel een andere techniek weten die je dan beter kan toepassen. Maar ik ben geen telecommunicatie techniek expert. :)
Heb je misschien een voorbeeld van wat jij dan ziet als een betere oplossing?

Netwerk gedeeltelijk uitschakelen in het ramp gebied. (geen oproepen meer accepteren en doorgeven met uitzondering van 112 oproepen)
Iedereen die al aan het bellen was verliest dan verbinding, mensen die willen bellen komen er niet door. (met uitzondering van 112 oproepen)
Hierdoor komen alle kanalen van een cell vrij en is er ruim voldoende capaciteit om gewone SMSjes te sturen die iedereen kan ontvangen.
Zodra de smsjes verstuurd zijn schakel je de cell weer in. duurt een paar seconden en de meeste mensen zullen het niet eens merken dat het netwerk even afgesloten is geweest.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #92 Gepost op: 5 november 2012, 12:21:29
Zowel via de site van http://instelhulp.nlalert.nl als mede op het toestel van mijn Samsung Galaxy S3 is het niet mogelijk / niet te vinden.

Ja dat heb ik ook gezien!
Koop je net deze maand een gloednieuw toestel, werkt NL alert daar niet op.....én ook niet op de net gloednieuwe I-phone 5.
In mijn ogen mooie misser van NL-alert.

Ruud


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #93 Gepost op: 5 november 2012, 12:54:23
Netwerk gedeeltelijk uitschakelen in het ramp gebied. (geen oproepen meer accepteren en doorgeven met uitzondering van 112 oproepen)
Iedereen die al aan het bellen was verliest dan verbinding, mensen die willen bellen komen er niet door. (met uitzondering van 112 oproepen)
Hierdoor komen alle kanalen van een cell vrij en is er ruim voldoende capaciteit om gewone SMSjes te sturen die iedereen kan ontvangen.
Zodra de smsjes verstuurd zijn schakel je de cell weer in. duurt een paar seconden en de meeste mensen zullen het niet eens merken dat het netwerk even afgesloten is geweest.

Het is volgens mij op dit moment technisch moeilijker (lees: er zijn veel grotere aanpassingen nodig aan de infrastructuur) om SMS berichten te versturen per cell, zodat alleen de toestellen in een specifieke cell een SMS bericht krijgen. Als dat überhaupt al kan.
Nogmaals, ik ben geen expert, maar wat ik er van begrijp is SMS ook nooit daarvoor bedoeld geweest. Het is gericht op "1 to 1 communicatie", van 1 verzender naar 1 ontvanger. "SMS Servers" kunnen wel een groot aantal berichten tegelijk versturen, maar technisch gezien is dit nog steeds "1 to 1" communicatie, alleen dan tig keer herhaald.
Cell broadcasting is juist wel bedoeld voor "1 to many" communicatie, en lijkt mij daarom ook de juiste keuze...

Als een leek denk ik ook dat het niet zo makkelijk is om een deel van het netwerk "even aan en uit" te schakelen. (Maar daar kan ik dus helemaal naast zitten). Zeker niet omdat er niet 1 netwerk is, maar meerderen.....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #94 Gepost op: 5 november 2012, 12:56:23
Mijn zakelijke C2-01 wordt ook niet ondersteund volgens de website, maar het staat intussen wel aan 098uo


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #95 Gepost op: 5 november 2012, 13:45:00
Het is volgens mij op dit moment technisch moeilijker (lees: er zijn veel grotere aanpassingen nodig aan de infrastructuur) om SMS berichten te versturen per cell, zodat alleen de toestellen in een specifieke cell een SMS bericht krijgen. Als dat überhaupt al kan.
Nogmaals, ik ben geen expert, maar wat ik er van begrijp is SMS ook nooit daarvoor bedoeld geweest. Het is gericht op "1 to 1 communicatie", van 1 verzender naar 1 ontvanger. "SMS Servers" kunnen wel een groot aantal berichten tegelijk versturen, maar technisch gezien is dit nog steeds "1 to 1" communicatie, alleen dan tig keer herhaald.
Cell broadcasting is juist wel bedoeld voor "1 to many" communicatie, en lijkt mij daarom ook de juiste keuze...

Als een leek denk ik ook dat het niet zo makkelijk is om een deel van het netwerk "even aan en uit" te schakelen. (Maar daar kan ik dus helemaal naast zitten). Zeker niet omdat er niet 1 netwerk is, maar meerderen.....

Klopt, SMS is er niet voor ontworpen, Cell Broadcast wel.
Het stomme is een beetje de GSM standaard is in 1990 in gebruik genomen. Toen is Cell broadcast in 1997 geïntroduceerd met precies dit doel. In de begin jaren hebben operators nog wat interessante zaken via Cell broadcast verstuurd om mensen zo ver te krijgen dat ze het zouden activeren op hun telefoon, maar een succes was het eigenlijk niet.

Door de jaren heen zijn steeds minder operators het gaan gebruiken en steeds minder telefoons het gaan ondersteunen. Een cirkel die ze nu proberen te doorbreken. Ik twijfel ten sterkste of dat een succes gaat worden, zeker als je ziet dat andere landen al vele jaren een identiek systeem hebben, maar toch de telefoon fabrikanten het steeds minder gaan ondersteunen. Het is dus voorbarig van NL-alert om te zeggen dat steeds meer telefoons het ondersteunen als juist het omgekeerde het geval is, de introductie van NL alert gaat daar zeker geen verandering in brengen want daarvoor is Nederland eenvoudigweg een te kleine partij. Zeker als je weet dat andere landen het al jaren gebruiken en dat ook geen effect heeft op de telefoon fabrikanten.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #96 Gepost op: 5 november 2012, 15:09:27
Ik twijfel ten sterkste of dat een succes gaat worden, zeker als je ziet dat andere landen al vele jaren een identiek systeem hebben, maar toch de telefoon fabrikanten het steeds minder gaan ondersteunen. Het is dus voorbarig van NL-alert om te zeggen dat steeds meer telefoons het ondersteunen als juist het omgekeerde het geval is, de introductie van NL alert gaat daar zeker geen verandering in brengen want daarvoor is Nederland eenvoudigweg een te kleine partij. Zeker als je weet dat andere landen het al jaren gebruiken en dat ook geen effect heeft op de telefoon fabrikanten.

De VS zijn 1 van de landen waar ook afspraken zijn gemaakt met providers voor het gebruik van CB voor alarmeringen.
Daar zie je juist de laatste 6 maanden steeds meer toestellen waar CB instellingen onderdeel zijn van updates voor firmware/software. In ieder geval bij de Android toestellen die een kale Android versie hebben (bijv de nexus modellen voor Verizon).
Japan heeft het ondersteunen van CB zelfs verplicht, als onderdeel van een waarschuwings systeem voor aardbevingen. Zelfs de Japanse versie van Ios ondersteunt dit sinds een tijdje.

De VS en Japan zijn toch grote en belangrijke markten voor mobiele telefonie, dus lijkt het mij dan niet zo vreemd voor Nederland om hier ook voor te kiezen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #97 Gepost op: 5 november 2012, 16:42:41
Ze moeten opschieten met dat NL-Alert, ze willen de WAS-palen omhakken. >:D


'Luchtalarm ouderwets en overbodig'
Als het aan burgemeester Sander Schelberg van Hengelo ligt worden de sirenes die elke eerste maandag van de maand om twaalf uur af gaan omgehakt worden. De burgemeester noemde Burgernet en sms-alerts betere alternatieven tijdens een vergadering van veiligheidsregio Twente.
05 nov 2012 0 reacties

De 3800 sirenes in Nederland die elke eerste maandag van de maand luchtalarm laten horen, kunnen beter omgehakt worden. Ze zijn ouderwets. Het alarmgeluid lokt bovendien nieuwsgierigen de straat op, terwijl het juist de bedoeling is dat iedereen veilig binnen blijft.

Veiligheidsregio

Dat zegt burgemeester Sander Schelberg van het Overijsselse Hengelo. Schelberg ventileerde zijn mening maandag tijdens een vergadering van de Veiligheidsregio Twente.

 

Moderne alternatieven

,,Er zijn tegenwoordig veel betere alternatieven, zoals Burgernet of een sms-alert. Daarmee kan je de mensen precies vertellen wat er aan de hand is en wat ze moeten doen. Deze sirenes moeten we niet meer willen.''
http://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/nieuws/luchtalarm-ouderwets-en-overbodig.8506066.lynkx

Ik hoop dat die Burgemeester de huidige nieuwsberichten volgt over NL-Alert, ben benieuwd of hij die palen dan nog steeds wil omhakken. 998765 ^-^


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #98 Gepost op: 5 november 2012, 17:10:24
grote rampen die de volksgezondheid in gevaar brengen zijn toch sowieso helemaal ouderwets. We zijn toch overal zo goed op voorbereid, met bouw regels, veiligheidsvoorzieningen, preventie, toezicht etc. Heb je toch ook helemaal geen waarschuwingssysteem nodig.

En dat mensen nieuwsgierig op staat gaan om te kijken, dat noem ik: natuurlijke selectie.  98uiye


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #99 Gepost op: 7 november 2012, 17:34:27
Op het gebied van mobiele telecommunicatie zou ik niet zo snel een andere techniek weten die je dan beter kan toepassen. Maar ik ben geen telecommunicatie techniek expert. :)
Heb je misschien een voorbeeld van wat jij dan ziet als een betere oplossing?

Met de opmerking dat ik ook beslist geen telecommunicatie expert ben: een whatsapp achtige pushmelding ofzo? Wat dus binnenkomt via mobiel breedbandinternet en niet via het GSM netwerk.

Maar zoals gezegd, ik heb er geen verstand van. Geen idee of je daarmee bijvoorbeeld ook een bepaald gebied kunt filteren.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s