Cell broadcast: NL-Alert

Auteur Topic: Cell broadcast: NL-Alert  (gelezen 201795 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #160 Gepost op: 4 februari 2013, 13:13:57
Klopt, je moet je wel aanmelden via NL Alert.

Dat begrijp ik dan weer niet. Cell broadcasting is een algemeen bericht wat door alle masten wordt uitgezonden, zonder geadresseerde. Iedereen kan het dus ontvangen, mits de telefoon ervoor geschikt is en het is ingesteld. Blijkbaar kan er met kanalen gewerkt worden, waardoor er onderscheid gemaakt kan worden in verschillende soorten berichten, maar het is net als met P2000, het gaat vrij door de lucht en je hoeft je nergens voor aan te melden. Als je dat wel moet doen dan vraag ik me af waar je je precies voor aanmeldt...?


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #161 Gepost op: 4 februari 2013, 13:14:50
Midden en West-Brabant: m'n oude Nokia via Vodafone werkte perfect... 098uo


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #162 Gepost op: 4 februari 2013, 13:21:20
Dat begrijp ik dan weer niet. Cell broadcasting is een algemeen bericht wat door alle masten wordt uitgezonden, zonder geadresseerde. Iedereen kan het dus ontvangen, mits de telefoon ervoor geschikt is en het is ingesteld. Blijkbaar kan er met kanalen gewerkt worden, waardoor er onderscheid gemaakt kan worden in verschillende soorten berichten, maar het is net als met P2000, het gaat vrij door de lucht en je hoeft je nergens voor aan te melden. Als je dat wel moet doen dan vraag ik me af waar je je precies voor aanmeldt...?
Correctie, je hoeft je inderdaad niet aan te melden. Je moet wel de juiste instellingen op je GSM activeren en dat kun je vinden op http://www.nederlandveilig.nl/nl-alert/
Overigens is niet elke GSM er voor geschikt.


KingValk

  • 1e jaar HBO Verpleegkunde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #163 Gepost op: 4 februari 2013, 13:24:51
Correctie, je hoeft je inderdaad niet aan te melden. Je moet wel de juiste instellingen op je GSM activeren en dat kun je vinden op http://www.nederlandveilig.nl/nl-alert/
Overigens is niet elke GSM er voor geschikt.

Als ik die instelhulp volg, komt er geen mogelijkheid om zelf iets in te stellen en krijg de volgende tekst: Je toestel is technisch geschikt voor NL-Alert en is al automatisch ingesteld.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #164 Gepost op: 4 februari 2013, 13:25:32
Als ik die instelhulp volg, komt er geen mogelijkheid om zelf iets in te stellen en krijg de volgende tekst: Je toestel is technisch geschikt voor NL-Alert en is al automatisch ingesteld.

Die melding kreeg ik ook, dus ik dacht het zal wel goed zijn :) Niet dus :(


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #165 Gepost op: 4 februari 2013, 13:28:49
Die melding kreeg ik ook, dus ik dacht het zal wel goed zijn :) Niet dus :(

Er staat ergens anders op de site, hoe handig, dat een aantal toestellen en providers later dit jaar pas aangesloten worden op NL Alert omdat het technisch nog niet mogelijk is. Ik ga er dus vanuit dat je toestel bekend is bij NL Alert, maar de provider nog niet de service kan bieden om een dergelijk berichtje te leveren. In het najaar moest er maar weer eens een test volgen..... :D
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #166 Gepost op: 4 februari 2013, 13:29:27
Mijn exacte type GSM stond er ook niet bij maar door een soortgelijk model te kiezen is het mij toch gelukt.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #167 Gepost op: 4 februari 2013, 13:32:15
Er staat ergens anders op de site, hoe handig, dat een aantal toestellen en providers later dit jaar pas aangesloten worden op NL Alert omdat het technisch nog niet mogelijk is. Ik ga er dus vanuit dat je toestel bekend is bij NL Alert, maar de provider nog niet de service kan bieden om een dergelijk berichtje te leveren. In het najaar moest er maar weer eens een test volgen..... :D

En juist hierom (ik had eigenlijk niet anders verwacht) begrijp ik *niet* dat ze dit niet vaker doen, totdat duidelijk is dat het systeem goed werkt. Net zo goed dat ik me niet voor kan stellen dat er mensen zijn die moe worden van 1 controlebericht per maand. Maargoed, gezien de huidige problemen is er toch wel een kans dat men ook van gedachten verandert :)


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #168 Gepost op: 4 februari 2013, 13:44:40
Hier ook een mooie, 2 telefoons, HTC Wildfire (Hi) en HTC Desire X (KPN), beiden ingesteld, naast elkaar op tafel.
Desire X krijg ik 2 berichtjes, Wildfire geen.

Zelfde provider. Zelfde instellingen, volgens de website beiden geschikt. vreemd...
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #169 Gepost op: 4 februari 2013, 13:46:43
Citaat
Alarmsysteem NL-Alert voor het eerst getest

Het nieuwe alarmeringssysteem NL-Alert is maandag om 12 uur 's middags voor het eerst getest, tegelijk met de sirenes. Veel mobiele telefoons waaronder de populaire iPhone kunnen de berichten echter nog niet ontvangen. Sowieso zijn de meeste smartphones nog onbereikbaar. Daar komt later dit jaar verandering in.


lees verder
bron: rtv Rijnmond