Cell broadcast: NL-Alert

Auteur Topic: Cell broadcast: NL-Alert  (gelezen 201801 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #200 Gepost op: 16 mei 2013, 12:16:28
Hoe zit dit? Er is gevaar voor omwonenden want anders gebruik je nl-alert niet maar je laat geen sirenes loeien? nl-alert is toch een aanvulling op sirene en geen vervanging? Foutje?

NL alert is de vervanging van het WAS (waarschuwings- en alarmeringssysteem). Er worden geen nieuwe sirenepalen bij gebouwd. Met NL alert kun je veel beter een specifiek gebied met burgers informeren/waarschuwen dan met de traditionele sirenes. Gisteren zijn de bewoners gewaarschuwd door middel van NL-alert en het WAS. Volgens mij hebben ze de sirenes gisteren later geactiveerd dan NL-alert. Waarom men dat gedaan heeft weet ik niet. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat de rook in een bepaald gebied neer daalt. Je kunt met NL-alert een veel specifieker gebied waarschuwen. (Jammer is dan wel weer dat zoveel telefoons het nog niet kunnen ontvangen.) Waarom zou je de WAS paal die in bovenwinds gebied staat laten afgaan terwijl alleen de bewoners die in de rook zitten hun ramen en deuren moeten sluiten. Ik kan me ook voorstellen dat naarmate de bluswerkzaamheden vorderen meer rook neer slaat in de woonwijk. Misschien heeft men toen alsnog besloten om ook het WAS te activeren.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #201 Gepost op: 16 mei 2013, 12:44:14
NL alert is de vervanging van het WAS (waarschuwings- en alarmeringssysteem). Er worden geen nieuwe sirenepalen bij gebouwd. Met NL alert kun je veel beter een specifiek gebied met burgers informeren/waarschuwen dan met de traditionele sirenes. Gisteren zijn de bewoners gewaarschuwd door middel van NL-alert en het WAS. Volgens mij hebben ze de sirenes gisteren later geactiveerd dan NL-alert. Waarom men dat gedaan heeft weet ik niet. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat de rook in een bepaald gebied neer daalt. Je kunt met NL-alert een veel specifieker gebied waarschuwen. (Jammer is dan wel weer dat zoveel telefoons het nog niet kunnen ontvangen.) Waarom zou je de WAS paal die in bovenwinds gebied staat laten afgaan terwijl alleen de bewoners die in de rook zitten hun ramen en deuren moeten sluiten. Ik kan me ook voorstellen dat naarmate de bluswerkzaamheden vorderen meer rook neer slaat in de woonwijk. Misschien heeft men toen alsnog besloten om ook het WAS te activeren.

Ik blijf erbij dat een telefoon een systeem als het WAS niet kan vervangen. Een telefoon kan leeg zijn, stil staan, buiten bereik, etc. Juist in geval van grote calamiteiten is er een verhoogde kans op overbelasting van de mobiele netwerken. Op het moment dat de overheid van mening is dat burgers gewaarschuwd moeten worden dan moet men niet afhankelijk zijn van een stukje techniek wat de burger (al dan niet) bij zich draagt. Dit moet een onafhankelijk systeem zijn met een eigen infrastructuur, anders heeft het hele systeem in mijn ogen weinig nut. De betrouwbaarheid neemt dan dusdanig af dat ik me afvraag wat het doel ervan eigenlijk is, willekeurige burgers waarschuwen? Ze waarschuwen elkaar wel indien nodig? Beetje vreemd...


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #202 Gepost op: 16 mei 2013, 12:56:12
Of je telefoon kan nl alert helemaal niet gebruiken...
Htc desire z bijvoorbeeld


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #203 Gepost op: 16 mei 2013, 13:23:43
Of je telefoon kan nl alert helemaal niet gebruiken...
Htc desire z bijvoorbeeld

Los daarvan, dat is eigenlijk helemaal geen issue. Ik ga uit van de ideale situatie waarin (ooit) elke telefoon NL-Alert kan ontvangen. Dan nog gelden de in mijn eerdere posting genoemde zaken. Dat het op dit moment nog lang niet op alle telefoons werkt maakt het eigenlijk des te erger.

De brandweer beheert het WAS systeem en kan deze aansturen via hun eigen, onfhankelijke 3A netwerk. Erg bijzonder dat er dan eerst een NL-Alert wordt verzonden en pas later "ohja, we hebben ook die witte bollen nog".

Amber alert wordt ook op meerdere manieren verzonden worden. In geval van WAS of NL-Alert kan er ook sprake zijn van bedreiging van de gezondheid van grote groepen mensen, dus daar kun je mijns inziens niet te weinig middelen voor inzetten. Er worden geen WAS-palen meer bijgebouwd? Slechte zaak. Kwestie van tijd tot de overheid dat ook in gaat zien...


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #204 Gepost op: 16 mei 2013, 13:39:28
Van de nl-alert site:
Wat is NL-Alert?
NL-Alert is een nieuw aanvullend alarmmiddel van de overheid voor op de mobiele telefoon. Met NL-Alert kan de overheid mensen in de directe omgeving van een noodsituatie met een tekstbericht informeren. In het bericht staat specifiek wat er aan de hand is en wat je op dat moment het beste kunt doen. Zo kunnen meer mensen worden bereikt en worden mensen beter geïnformeerd.

nl-alert heeft 1 heel groot nadeel: je hebt er alleen wat aan als je bij je mobiele telefoon in de buurt bent die geschikt is om het te ontvangen, hij aan staat, niet op stil staat ... .. ..  

Persoonlijk vindt ik het jammer dat je je niet ook per SMS kunt laten informeren. De rampen met uitval en overbelasting van mobiele telefonie zijn toch beperkt in Nederland. Bij deze brand was een SMS ook wel aangekomen.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #205 Gepost op: 16 mei 2013, 14:11:06
Persoonlijk vindt ik het jammer dat je je niet ook per SMS kunt laten informeren. De rampen met uitval en overbelasting van mobiele telefonie zijn toch beperkt in Nederland. Bij deze brand was een SMS ook wel aangekomen.

Deels mee eens. Een SMS komt weliswaar in een wachtrij te staan als een telefoon uit staat, maar als hij aan staat en het netwerk is overbelast, dan heb je ook een grotere kans op vertraging. Cell-broadcasting zou in theorie(?) geen last mogen hebben van netwerkbelasting, aangezien dit via een speciaal gereserveerd kanaal (tijdslot) gaat en hier is geen sprake van wachtrijen, berichten (mededelingen) worden gewoon uitgezonden. Staat je telefoon uit, dan mis je het inderdaad.

Ik acht SMS en CB even (on)betrouwbaar voor dit soort toepassingen maar prefereer dan toch CB (er vanuitgaande dat het op alle telefoons werkt cq gaat werken). Het is immers prettig om een bericht te ontvangen op het moment dat het van toepassing is (moment van verzenden) en niet een dag later. Als je telefoon uit staat dan heb je gewoon pech, eigen schuld.

Kortom; SMS heeft (als het goed is) een gegarandeerde aflevering, maar kan vertraagd afgeleverd worden.
CB wordt ten alle tijden direct verzonden (en ontvangen, mits je telefoon aan staat), er is echter geen wachtrij dus gemist is pech gehad.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #206 Gepost op: 16 mei 2013, 15:24:55
Als je hoort dat 1 van de grote telefoonmakers niet wil meewerken om dit in Europa/Nederland mogelijk te maken is een SMS functie erbij naast de cellbroadcast toch een voordeel. Als ik zie hoeveel recent nog in de handel zijnde toestellen nl-alert niet kunnen ontvangen (dit zijn vaak toestellen die lang gebruikt worden) dan hebben we nog 4 jaar te gaan voordat deze uitsterven, ervan uitgaande dat alle telefoonbouwers gaan ondersteunen.

SMS heeft idd een vertragingsrisico maar heb je je telefoon uit staan bij een calamiteit en je zet hem aan dan ontvang je je sms toch nog, de cellbroadcast niet. En ik heb nog steeds twijfels of de mobiele netwerken zo vaak overbelast zijn bij calamiteiten dat het verzenden van een sms niet meer kan. Bij veel sirene gevallen is er volgens mij wel wat meer maar niet overmatig veel belverkeer. Bijvoorbeeld tijdens Moerdijk kon ik mijn vrouw die daar in de buurt aan de overzijde van de rivieren gewoon bellen.  

Wel kan zijn dat een cellbroadcast technisch makkelijker is te versturen. Ik denk dat dat ook veel meer de reden is van keuze.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #207 Gepost op: 16 mei 2013, 15:39:27
Ik ben het deels met jullie eens. Ik mijn optiek kun je de burgers veel gerichter waarschuwen. Je kunt informatie geven en een duidelijke opdracht bijvoorbeeld sluit ramen en deuren of verlaat het gebied.
Er zijn veel gevallen bekent dat men niet of nauwelijks reageerde op de WAS palen of men wist niet wat ze vervolgens moesten doen. En ook in het WAS netwerk zijn wel eens storingen of andere mankementen waardoor ze niet afgaan. Ook het kostenplaatje is erg hoog, ruim 50.000 euro per mast.
Maar zoals jullie al zeiden moet idd de techniek het wel doen. Ook het feit dat veel telefoons het (nog) niet kunnen ontvangen is een probleem. Ik denk dat een combinatie van het WAS, NL-alert, social media en de aangewezen regionale omroep al heel veel informatie kunnen geven. Daarbij heeft de burger ook zo zijn of haar verantwoordelijkheid en is het woord "zelfredzaamheid" een steeds actueler thema.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #208 Gepost op: 16 mei 2013, 15:43:22
Als je hoort dat 1 van de grote telefoonmakers niet wil meewerken om dit in Europa/Nederland mogelijk te maken is een SMS functie erbij naast de cellbroadcast toch een voordeel.

Dit is nog steeds onbegrijpelijk, aangezien CB niet zozeer een toevoeging is, het is gewoon een standaardfunctie van een mobiel netwerk. Waarom wijken telefoonfabrikanten af van de standaard? Dat is hetzelfde als het niet ondersteunen van SMS, ook een standaard onderdeel van het protocol. Stel nu dat een lokale netwerkoperator besluit om aanpassingen in zijn netwerk te doen waar telefoonfabrikanten een extra inspanning voor moeten doen, dan is het niet meer dan logisch dat ze daar niet in mee willen gaan. Nu lijkt er echter op basis van willekeur een standaardonderdeel te worden geschrapt..

Als ik zie hoeveel recent nog in de handel zijnde toestellen nl-alert niet kunnen ontvangen (dit zijn vaak toestellen die lang gebruikt worden) dan hebben we nog 4 jaar te gaan voordat deze uitsterven, ervan uitgaande dat alle telefoonbouwers gaan ondersteunen.

Zoals ik al schreef, en dat maakt het allemaal des te vreemder, het is een standaard. Mijn Siemens S3com ondersteunde cellbroadcast in 1995 al. In die tijd werd cellbroadcast namelijk gebruikt om netnummers te versturen waarbinnen je voordeliger kon bellen (zogenaamd "Regio Voordeel"). Dus als ik het nu goed begrijp zouden bepaalde fabrikanten dit standaard onderdeel van de GSM standaard (overgenomen in de UMTS en LTE standaarden) in de loop der jaren hebben laten vallen? Vind het persoonlijk maar een vreemd verhaal, maar aan de andere kant gebeuren er wel meer vreemde dingen :)

Wel kan zijn dat een cellbroadcast technisch makkelijker is te versturen. Ik denk dat dat ook veel meer de reden is van keuze.

Dat zeker weten, er zijn geen ontvangers benodigd en dat maakt het ook zo 'licht' voor het netwerk. Zie het maar als een soort RDS, dat loopt ook constant mee op het bestaande radiosignaal en kan door oneindig veel telefoons ontvangen worden. Een enkele telefoonmast kan maar een beperkt aantal gesprekken en SMS'jes (en dataverkeer) tegelijk verwerken, er kunnen echter wel een miljoen telefoons via 1 mast hetzelfde CB bericht ontvangen, eigenlijk vergelijkbaar met P2000 waar weliswaar sprake is van capcodes, maar het aantal pagers die deze berichten kunnen ontvangen zijn feitelijk ook oneindig.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #209 Gepost op: 16 mei 2013, 15:52:24
En ook in het WAS netwerk zijn wel eens storingen of andere mankementen waardoor ze niet afgaan.

Een van de grootste problemen is de terugkoppeling. Voor zover ik weet (misschien is de techniek inmiddels achterhaald?) worden deze palen aangestuurd via het 3A netwerk, daarom hangt er ook zo'n zelfde richtantenne onder als bij de zenders van de brandweer in de analoge tijd. Het scheen echter te duur te worden om elke paal terug te kunnen laten zenden, omdat er dan voor iedere paal afzonderlijk een zendvergunning benodigd zou zijn. Hoe een eventuele storing de AC dan bereikt is mij onduidelijk. Siemens doet het onderhoud van deze palen, rijden zij er dan ook periodiek langs om de status te controleren? Lijkt me gezien de stand der techniek wel heel erg ouderwets.

Een eventuele aansturing via C2000 is ook ter sprake geweest, maar ook dan zouden de zendvergunningen weer een probleem vormen, aangezien het gaat om een vaste opstelling en daar hangt nu eenmaal zekere regelgeving aan vast.

Uiteraard zal het wel een kostenplaatje zijn, maar de huidige stand der techniek biedt tal van mogelijkheden om tweerichtingsverkeer mogelijk te maken, zelfs zonder zendvergunningen. Er moet dan echter van 3A worden afgestapt en dan krijgt men te maken met abonnementen bij openbare aanbieders en ook dat zal wel weer een leuk kostenplaatje zijn.

Ik vermoed dan ook dat het WAS systeem een zorgenkindje is. De aansturing ervan is erg verouderd, de dekking is niet optimaal en uitbreiding kost teveel geld. Aan de andere kant kan men ook weer niet zonder, dus het is een beetje schipperen vrees ik...