Cell broadcast: NL-Alert

Auteur Topic: Cell broadcast: NL-Alert  (gelezen 201867 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #10 Gepost op: 21 april 2010, 01:46:00
Mooi systeem! Klinkt erg intressant! Altijd goed om op die manier mensen extra op de hoogte te brengen!
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #11 Gepost op: 22 april 2010, 00:04:22
De introductie van NL Alert - begin volgend jaar - zal gepaard gaan met zorgvuldige voorlichting over wat mensen van het systeem mogen verwachten en wat zij zelf moeten doen om de alarmberichten te kunnen ontvangen op hun mobiele telefoon.
Als iedereen dat dan ook maar doet. Ontvangen/weergeven van CB-berichten moet je nl. ten eerste aanzetten op je mobiel en ten tweede moet je ook nog kiezen welke kanalen je wilt ontvangen/weergeven. Zo heeft het onderwerp "Alarm" kanaalnummer 920 en "Index" kanaalnummer 0.
Met het Alarmkanaal 920 is in 2008 getest.

Zie ook:
http://www.cb-diensten.nl/  (lijkt er overigens op alsof deze site niet meer wordt bijgewerkt)
http://www.spmm.nl/spmm/flash/hoe_werkt_cb.swf   (hoe werkt CB)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 22 april 2010, 00:36:03
Als iedereen dat dan ook maar doet. Ontvangen/weergeven van CB-berichten moet je nl. ten eerste aanzetten op je mobiel en ten tweede moet je ook nog kiezen welke kanalen je wilt ontvangen/weergeven. Zo heeft het onderwerp "Alarm" kanaalnummer 920 en "Index" kanaalnummer 0.
Met het Alarmkanaal 920 is in 2008 getest.

Zie ook:
http://www.cb-diensten.nl/  (lijkt er overigens op alsof deze site niet meer wordt bijgewerkt)
http://www.spmm.nl/spmm/flash/hoe_werkt_cb.swf   (hoe werkt CB)

Als ze dat gewoon standaard instellen op elk toestel dat in NL verkocht wordt heb je binnen 2 jaar de gehele bevolking onder de knop...  ;)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #13 Gepost op: 22 april 2010, 02:21:00
Als iedereen dat dan ook maar doet. Ontvangen/weergeven van CB-berichten moet je nl. ten eerste aanzetten op je mobiel en ten tweede moet je ook nog kiezen welke kanalen je wilt ontvangen/weergeven. Zo heeft het onderwerp "Alarm" kanaalnummer 920 en "Index" kanaalnummer 0.

Ik dacht dat ik redelijk thuis was in mobiele telefoons, maar ik kan in mijn Nokia 3410 alleen vinden hoe ik CB aan/uit kan zetten, niet hoe ik bepaalde kanalen kan instellen. Ook met Googelen kom ik alleen op pagina's die mij vertellen hoe ik het aan kan zetten, niet hoe ik kanalen moet definieren. Toch ligt me er iets van bij dat ik een paar jaar terug (die test in 2008? dacht dat het lange geleden was, maargoed) een kanaal had ingesteld ivm een test. Nooit iets ontvangen overigens en als ik zie hoe lastig het voor mij al is, laat staan voor ouderen die net aan weten hoe ze ermee moeten bellen.

Ik zoek uiteraard verder, maar het zit overduidelijk niet in hetzelfde menu...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 22 april 2010, 08:42:38
bij nokia zit het vaak onder het berichten menu


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #15 Gepost op: 22 april 2010, 13:00:54
Ik zoek uiteraard verder, maar het zit overduidelijk niet in hetzelfde menu...
Op mijn Nokia zit het onder [Engels/Nederlands (keuzenummer)]:   Messages/Berichten (1) - Info messages/Info berichten (10) - Topics/Items (2) en daar zitten dan Add/Toevoegen (1), Select/Kiezen (2), Edit/Bewerken (3) en Erase/Wissen (4).


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #16 Gepost op: 22 april 2010, 13:38:02
Op mijn Nokia zit het onder [Engels/Nederlands (keuzenummer)]:   Messages/Berichten (1) - Info messages/Info berichten (10) - Topics/Items (2) en daar zitten dan Add/Toevoegen (1), Select/Kiezen (2), Edit/Bewerken (3) en Erase/Wissen (4).

Sommige items heten bij mij iets anders, maar ik heb het gevonden. Achteraf wel logisch maar toch vreemd dat het aan/uit schakelen en de itemnummers in verschillende menu's zitten. 920 draait nu in elk geval mee. Jammer dat ze geen 112 hebben gekozen, maar misschien was die al in gebruik ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 30 december 2010, 11:36:52
Hoe staat het met dit idee? Zijn er al nieuwe ontwikkelingen? ??? :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 30 december 2010, 11:43:16
juhf bkll Soms werkt google snel..  juhf bkll

http://digitallife.nl/internet/8899-bzk-houdt-voet-bij-stuk-over-alarm-via-cell-broadcast/3.html

BZK houdt voet bij stuk over alarm via cell-broadcast
bron: Webwereld
Door: Loek Essers | 06 januari 2009

Share0Share0Share0  0Het gsm-rampenalarmssysteem op basis van cell-broadcast dat door de overheid wordt ingevoerd zou nu al achterhaald zijn. Onzin, zegt Binnenlandse Zaken.

Het Ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK) heeft na twee jaar onderzoek bewust voor de cell-broadcast techniek gekozen. Hierbij wordt gelijktijdig naar alle gsm-bezitters in een wijk of regio een alarmbericht gestuurd in geval van ramp of andere calamiteit.

Afgelopen vrijdag beweerde Morten Gustavsen van het Noorse telecombedrijf UMS dat zakenreizigers en toeristen die met hun buitenlandse mobiel in Nederland rondlopen zo niet worden bereikt.

"Nederland kiest met deze aanbesteding voor een systeem waarvan de techniek nu al verouderd is en waarmee het nooit zal lukken een landelijk dekkend netwerk mee op te bouwen", aldus Mortensen tegen NRC Handelsblad. Zijn eigen sms-alarmeringssysteem zou volgens de Noor beter werken.

Kamervragen
In oktober 2008 stelde de SP al Kamervragen over het in Noorwegen ingevoerde sms-alarmeringssysteem. Het antwoord van Binnenlandse Zaken (BZK) luidde toen: "Geconcludeerd wordt dat van het aantal platforms waarmee locatiegebonden publieke diensten kan worden aangeboden, Cell broadcast het platform met de meeste potentie is." Die conclusie is gebaseerd op een uitgebreid onderzoek over locatiegebonden publieke diensten dat werd uitgevoerd in oktober 2006.

Volgens Binnenlandse Zaken (BZK) staan de conclusies van dat onderzoek nog steeds en is het niet waar dat buitenlanders niet bereikt
kunnen worden met een cell-broadcast systeem. Op de meeste mobiele telefoons kan een cell-broadcast kanaal ingesteld worden. "Dat kanaal is Europees gereserveerd op het gebied van veiligheid en alarmering. Het is de bedoeling dat het inderdaad een kanaal wordt dat ook Europees wordt gebruikt. Net zoals met 112", aldus de woordvoerster. Op dit moment is dit nog niet het geval. Maar buitenlanders die het kanaal hebben ingeschakeld en in Nederland zijn worden tijdens een ramp gewoon gewaarschuwd door het cell-broadcast systeem.

Kanaal aanzetten
Daarvoor zal een gebruiker van mobiele telefonie wel eerst het kanaal moeten aanzetten. Dit geldt ook voor Nederlanders die gewaarschuwd willen worden door het systeem. "Er bestaat geen systeem waarmee je iedereen kunt bereiken", legt de woordvoerster uit. "Het is een instrument naast andere bestaande instrumenten zoals radio, tv en crisis.nl."

Ook Manuel Cornelisse, sales & marketing director van cell-broadcast ontwikkelaar one2many, vindt cell-broadcasting 'niet het heilige kanaal'. Maar hij stipt graag aan dat een sms-systeem flinke beperkingen kent als er veel mensen snel moeten worden bereikt. Het maximum ligt volgens hem op ongeveer 100.000 berichten per kwartier, maar dat zal in een crisissituatie moeilijk gehaald worden. "Op het moment dat er een verstopping ontstaat en het telefoonnet plat ligt komt er niets meer doorheen", aldus Cornelisse.

Bulk sms
Cell-broadcast zou hier geen last van hebben.

Met dit systeem zou iedereen in Nederland precies tegelijk een bericht kunnen ontvangen. Iets dat per sms niet mogelijk is omdat die berichten 1 voor 1 verstuurd worden. Jeroen van Glabbeek, directeur van bulk sms-verstuurder CM Telecom bevestigt die beperkingen. Volgens hem kunnen er in de praktijk ongeveer 100 sms-berichten per seconde worden verstuurd. Dat kan opgevoerd worden naar een maximum van 600 tot 700 berichten per seconde in de praktijk. Daarvoor moet van tevoren wel eerst extra capaciteit ingekocht worden. "Theoretisch zou het ook nog mogelijk zijn om 2.000 berichten per seconde te versturen", voegt Glabbeek eraan toe.

'Sms voorlopig goedkoper'
Volgens Glabbeek is het de komende vijf jaar goedkoper om een sms-systeem te handhaven omdat de infrastructuur er al ligt. Maar op de lange termijn zou cell-broadcasting goedkoper zijn, concludeert Glabbeek. Per sms-bericht wordt namelijk nog steeds zo'n zes cent per bericht gerekend. Voor cell-broadcast berichten zou er een 'fixed price' afgesproken worden waardoor het systeem uiteindelijk goedkoper is.

Het cell-broadcast rampenalarmsysteem komt er. Deze maand dient de overheid een Europese aanbesteding in waarmee een partij wordt aangesteld die gaat bemiddelen tussen de overheid en de aanbieders van mobiele telefonie, aldus de woordvoerster.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 30 december 2010, 11:49:17
Waarom wordt de eis voor zo'n systeem niet meegenomen in de gunning van de frequenties? Een voorwaarde zou kunnen zijn in de gunning dat je cell-broadcast moet aanbrengen in de infrastructuur. Binnen x jaren heb je dan een dekkend netwerk over heel NL.