Cell broadcast: NL-Alert

Auteur Topic: Cell broadcast: NL-Alert  (gelezen 201844 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 30 december 2010, 11:57:12
Zet de code 920 maar alvast in je toestel!  3hj

http://www.spmm.nl/spmm/home/

Nieuw systeem burgeralarmering volgend jaar van start
Implementatie cell broadcast in volle gang

26/04/10 - Begin februari gaf het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties het definitieve groene licht voor de implementatie van cell broadcast. Verrassend is dat besluit niet, want het systeem biedt belangrijke voordelen. Anders dan het aloude sirenesysteem (dat gewoon blijft bestaan) biedt cell broadcast de mogelijkheid om in geval van een ramp of crisissituatie te communiceren wat er aan de hand is en wat burgers direct moeten doen. Bovendien wordt met deze techniek (waarbij wordt gewerkt met tekst en pictogrammen) een groter deel van de bevolking bereikt, waaronder ook doven en slechtzienden. Voor het verzenden van deze berichten zijn geen mobiele nummers nodig: iedereen die zich binnen het bereik van een bepaalde GSM-zendmast bevindt, ontvangt het bericht. Dat wil zeggen: mits de telefoon aan staat en deze is ingesteld op het ontvangen van cell broadcast-berichten.

Implementatie
Het ministerie besteedt de implementatie uit de aan de beheerorganisatie Logius (het voormalige GBO.Overheid). Het blijft wel verantwoordelijk voor de besluitvorming. De service komt beschikbaar voor alle 25 meldkamers van de veiligheidsregio’s en voor nog vast te stellen landelijke meldkamers. Het is belangrijk dat er tussen de meldkamers en de gemeenten goede afspraken komen over het versturen van cell broadcast-berichten. Er komen twee soorten berichten: alarmberichten en informatieve berichten. De alarmberichten zijn standaard teksten die we opslaan in een databank. Deze alarmberichten zijn bestemd voor acute situaties waarbij de burger onmiddellijk moet worden gealarmeerd. De informatieve teksten worden op het moment zelf gemaakt. Dit kan in situaties waarbij er iets meer tijd is om een duidelijk bericht op te stellen. Alle berichten worden verstuurd over de netwerken van de drie telecomproviders KPN, T-Mobile en Vodafone. Als tussenschakel tussen de meldkamers en de providers wordt een broker gecontracteerd. Deze verwerkt alle berichten en levert ze op de juiste wijze aan bij de operators.

Uitdaging
Een cell broadcast-bericht kan alleen worden ontvangen door mobiele telefoons die op het juiste kanaal zijn afgestemd. Sommige telefoons zijn al standaard geactiveerd voor het ontvangen van cell broadcast-berichten, andere nog niet. Daarom komt er waarschijnlijk in het voorjaar van 2011 een publiekscampagne waarin burgers wordt uitgelegd hoe ze hun mobiele telefoons moeten instellen. Verder worden burgers uitgebreid ge?nformeerd over de komst en werking van NL-Alert. Op termijn moeten alle nieuwe mobiele telefoons standaard al goed zijn afgesteld. Daarover zijn we momenteel vol in onderhandeling met betrokken partijen.

Europese samenwerking
Nederland is in Europa voortrekker en het eerste land dat cell broadcast gaat invoeren. Uiteindelijk is het de bedoeling dat andere Europese landen volgen. Met dat doel is anderhalf jaar geleden een EU-werkgroep gestart met het uitwisselen van kennis en ervaring. Dit begint zijn vruchten af te werpen. In Zweden en het Verenigd Koninkrijk staan projecten voor invoering van het systeem op stapel. In onder meer Duitsland, Frankrijk en Polen worden binnenkort haalbaarheidstudies afgerond. Europese implementatie is belangrijk, want zorg voor veiligheid houdt niet op bij de
grens. Hoe meer landen ermee werken, hoe effectiever de cell broadcast-techniek kan worden ingezet. De implementatie van cell broadcast als systeem voor burgeralarmering en crisiscommunicatie is in volle gang. Volgens planning komt deze nieuwe dienst rond de jaarwisseling van 2011 beschikbaar in heel Nederland. Vanaf dat moment kan iedere burger via zijn gsm alarmberichten ontvangen, mits de telefoon juist is afgesteld. De dienst krijgt de naam NL-Alert. Andere Europese landen zullen volgen, zo is de bedoeling.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in het Magazine Nationale Veiligheid
http://www.risicoencrisis.nl/index.cfm/t/NL_Alert_van_start/vid/39DBDF7C-1438-5103-71E27EAB8E12AA63/p/index.html?WT.mc_id=nb26-04nl-alert

 



Meer uitleg over wat cell-broadcast inhoud en hoe het werkt: http://www.cb-diensten.nl/cbdiensten/about/


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #21 Gepost op: 31 december 2010, 14:02:14
Op mijn Nokia zit het onder [Engels/Nederlands (keuzenummer)]:   Messages/Berichten (1) - Info messages/Info berichten (10) - Topics/Items (2) en daar zitten dan Add/Toevoegen (1), Select/Kiezen (2), Edit/Bewerken (3) en Erase/Wissen (4).

Ik heb nog even zitten stoeien met dat toestel van mij (E75), maar ik ben er niet zeker van dat het nu in orde is.

Als ik een nieuw item wil aanmaken, zie ik staan 'Itemnaam' en 'Itemnummer'.
Bij itemnaam heb ik dan NL Alert ingevoerd.
Als ik bij itemnummer 920 invoer, heb ik dan dat kanaal ingesteld, of is dit een ander soort nummer?

Best verwarrend overigens, men spreek over cell broadcasting, maar de handleiding van Nokia noemt het 'Infodienst'. Dat maakt het zoeken in de handleiding er in eerste instantie ook niet makkelijker op.


Vervolgens kan ik in Menu > Bedieningspaneel > Instellingen > Telefoon > Netwerk ook nog eens 'weergave info dienst' aan of uit zetten, terwijl ik in het berichtenmenu de ontvangst van infodiensten al aan heb gezet. Maar dit zal dan ook wel wat anders zijn ::)

Nou ben ik op zich ook niet dom met technische dingetjes, maar dit is wel een beetje abacadebra.

Als iemand wat duidelijkheid hierin kan scheppen, houd ik me aanbevolen bnhycf
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 31 december 2010, 14:11:16
Ik heb nog even zitten stoeien met dat toestel van mij (E75), maar ik ben er niet zeker van dat het nu in orde is.

Als ik een nieuw item wil aanmaken, zie ik staan 'Itemnaam' en 'Itemnummer'.
Bij itemnaam heb ik dan NL Alert ingevoerd.
Als ik bij itemnummer 920 invoer, heb ik dan dat kanaal ingesteld, of is dit een ander soort nummer?

Best verwarrend overigens, men spreek over cell broadcasting, maar de handleiding van Nokia noemt het 'Infodienst'. Dat maakt het zoeken in de handleiding er in eerste instantie ook niet makkelijker op.


Vervolgens kan ik in Menu > Bedieningspaneel > Instellingen > Telefoon > Netwerk ook nog eens 'weergave info dienst' aan of uit zetten, terwijl ik in het berichtenmenu de ontvangst van infodiensten al aan heb gezet. Maar dit zal dan ook wel wat anders zijn ::)

Nou ben ik op zich ook niet dom met technische dingetjes, maar dit is wel een beetje abacadebra.

Als iemand wat duidelijkheid hierin kan scheppen, houd ik me aanbevolen bnhycf

Ik heb ook een nokia en volgens mij heb je het goed gedaan. Ik heb hetzelfde gedaan met mijn telefoon. Itemnaam maakt niet uit, is alleen een geheugensteuntje. Het invoeren van het kanaal is het belangrijkste. En in het buitenland met kanaal 050 ontvang je soms de netnummers of plaatsnaam van het gebied waar je door reist.

Nokia noemt ook wel eens Operatorbericht (Nokia N8)

Je kan ook bellen schijnbaar...  juhf bkll juhf bkll : http://www.cb-diensten.nl/cbdiensten/contact/ of http://www.cb-diensten.nl/cbdiensten/faq/ (2e vraag)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #23 Gepost op: 31 december 2010, 14:56:42
Je kan ook bellen schijnbaar...  juhf bkll juhf bkll : http://www.cb-diensten.nl/cbdiensten/contact/ of http://www.cb-diensten.nl/cbdiensten/faq/ (2e vraag)

 juhf bkll

Bij de FAQ's staat inderdaad ook dat het kanaalnummer ook wel 'item nummer' wordt genoemd.

Citaat
Welk kanaal nummer moet ik inschakelen?

Voor de proef in Zoetermeer wordt kanaalnummer 920 gebruikt. Op sommige toestellen heet kanaal nummer anders, bijvoorbeeld item nummer. Ook wordt soms om een kanaal naam (of item naam) gevraagd. Vult U hierin Alarm test.


Nouja, we gaan het t.z.t. wel meemaken of het allemaal werkt bnhycf
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #24 Gepost op: 28 maart 2011, 04:17:34
Het kanaalnummer wat gebruikt gaat worden blijkt niet 920 te zijn, maar kanaalnummer 919.

bron: http://instelhulp.nlalert.nl


IkWilbert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,495
  • BHV'er
Reactie #25 Gepost op: 31 maart 2011, 10:03:45
Ik heb me aangemeld bij NL-Alert, ik zou een sms krijgen wanneer de instructies voor mijn telefoon klaar zijn. Nu krijg ik elke keer test smsjes van nummer 4422...
Dit gaat me toch geen geld kosten??

Gaat om deze link: http://instelhulp.nlalert.nl/

Of komt dit door mijn cell broadcast instellingen... heb kanaal 920 en 919 ingesteld.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #26 Gepost op: 31 maart 2011, 10:51:52
Ik heb me aangemeld bij NL-Alert, ik zou een sms krijgen wanneer de instructies voor mijn telefoon klaar zijn. Nu krijg ik elke keer test smsjes van nummer 4422...

Of komt dit door mijn cell broadcast instellingen... heb kanaal 920 en 919 ingesteld.

Ik heb nog geen kanaal ingesteld (voor zover ik weet) en kreeg vanmorgen eveneens 2 test SMSjes.


IkWilbert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,495
  • BHV'er
Reactie #27 Gepost op: 31 maart 2011, 11:09:50
Ik heb nog geen kanaal ingesteld (voor zover ik weet) en kreeg vanmorgen eveneens 2 test SMSjes.

Hier is het tot nu toe ook bij twee gebleven.


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #28 Gepost op: 31 maart 2011, 16:13:37
Ik heb me net aangemeld. Maar wat me verbaast is dat ik een sms kreeg met als inhoud:
Citaat
Je bent succesvol aangemeld voor de ALERT dienst van Rondje Pontje. Afmelden? SMS ALERT STOP naar 4422

Rondje Pontje? Is dit van de overheid  ???


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #29 Gepost op: 31 maart 2011, 16:30:55
Ik heb me net aangemeld. Maar wat me verbaast is dat ik een sms kreeg met als inhoud:
Rondje Pontje? Is dit van de overheid  ???

Ik heb even gegoogled op SMS 4422 maar ik krijg zoveel vreemde hits dat ik me maar heb afgemeld. Ik kan me niet voorstellen dat de overheid een nummer gebruikt wat tot zulke hits leidt, dan zouden ze toch eerder voor een 'schoon' nummer kiezen. Wat wel kan is dat er meerdere diensten via hetzelfde nummer lopen, maar al die hits in combinatie met "Rondje Pontje" (kreeg ik ook te zien bij het afmelden) en die 2 testberichten maken het voor mij te dubieus. Ik wacht wel op iets officielere berichtgeving.