als vrijwiller weggepaged bij je vaste baan.

Auteur Topic: als vrijwiller weggepaged bij je vaste baan.  (gelezen 5574 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

The Chief

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #10 Gepost op: 4 februari 2004, 09:38:21
Het is uiteraard zo dat veel korpsen behoefte hebben aan vrijwilligers die, met name, overdags beschikbaar zijn voor de brandweer.

Het is echter ook zo dat mensen in ploegendienst vaker overdag beschikbaar zijn zonder dat hun werkgever hier last van heeft.

Verder is de kruisbestuiving tussen diverse hulpverleningsinstanties wel heel nuttig gebleken
(kennis van de werkwijze van de andere diensten zorgt ervoor dat er effectiever gewerkt kan worden)

Als laatste moet het natuurlijk altijd duidelijk zijn dat als je werkt bij 2 hulpverleningsdiensten  je Broodheer voorgaat!

(Ik heb het zelf wel meegemaakt dat ik een langdurende inzet had bij de vrijwillige brandweer en in mijn uitrukpak meegelift ben naar huis om maar op tijd op het werk te zijn)

Kortom,
Als je het leuk vindt, en je werkgever heeft geen bezwaar, waarom zou je dan geen geschikt lid van een vrijwillige brandweer kunnen zijn?


Succes,
The Chief


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #11 Gepost op: 4 februari 2004, 09:40:28
Als je gedurende de werktijd niet aanwezig kunt zijn, moet je in mijn optiek niet bij de vrijwillige brandweer gaan. Het komt in de praktijk erop neer dat je 8 uur per dag niet inzetbaar bent. Hiermee houdt je een plek bezet voor een vrijwilliger die deze uren wel kan invullen. Het is afhankelijk van de richtlijnen van de plaatselijke brandweer of ze je willen inlijven of niet. Maar als je op jaarbasis kijkt hoeveel uur je niet aanwezig kunt zijn, dit zijn er ruim tweeduizend, is het toch een kwestie van goed nadenken. Als je na drie jaar besluit om er mee te stoppen zijn alle kosten die hiervoor gemaakt zijn weggegooid geld.  En bij de vrijwilligers worden deze kosten gedragen door de gemeenschap. Of te wel de mensen die in die gemeente wonen. Denk er in ieder geval goed over na. En succes met je keuze. ;)

Hangt helemaal af van de situatie in het korps.
Medewerkers van een ambulancedienst werken (net als werknemers van bedrijven met volcontinuedienst) onregelmatig. Dat betekent dat ze (zoals ik al eerder aangehaald heb) ook geregeld overdag vrij zijn en dus beschikbaar zijn voor de brandweer. Indien het betreffende korps juist op zoek is naar mensen die tijdens kantooruren beschikbaar zijn kunnen mensen met onregelmatige diensten (en dus ook ambupersoneel) zeer interessant zijn.

Gr
Erik


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #12 Gepost op: 4 februari 2004, 09:42:18
The Chief en ik zaten ongeveer op hetzelfde tijdstip ons antwoord te formuleren.... maar ik geloof dat onze meningen aardig overeen komen :-)

Gr
Erik


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #13 Gepost op: 4 februari 2004, 11:32:29
Je moet het in goed overleg doen met je baas, als je van te voren zegt dat je vrijwilligers wilt worden dan zeg je dit tegen je baas. HIernaast geef je aan dat je broeder bent en dat je onder werktijd niet weg kan. Het is aan het korps om te beslissen of dit mogelijk is. Zelf werwacht ik dat het wel mogelijk moet zijn. Zeker omdat de meeste korpsen zitten te springen om vrijwilligers. Zeker een combi tussen de vderschillende diensten heeft vanuit mijn oogpunt wel voordeel. ALs je vrijwilligers wilt worden dan weet je dat dit veel tijd kan kosten en dat je deze tijd wel oet hebben anders kan je er beter niet aan beginnen.

9910001
9910001


firemanr

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 4 februari 2004, 16:18:03
Als je gedurende de werktijd niet aanwezig kunt zijn, moet je in mijn optiek niet bij de vrijwillige brandweer gaan. Het komt in de praktijk erop neer dat je 8 uur per dag niet inzetbaar bent. Hiermee houdt je een plek bezet voor een vrijwilliger die deze uren wel kan invullen. Het is afhankelijk van de richtlijnen van de plaatselijke brandweer of ze je willen inlijven of niet. Maar als je op jaarbasis kijkt hoeveel uur je niet aanwezig kunt zijn, dit zijn er ruim tweeduizend, is het toch een kwestie van goed nadenken. Als je na drie jaar besluit om er mee te stoppen zijn alle kosten die hiervoor gemaakt zijn weggegooid geld.  En bij de vrijwilligers worden deze kosten gedragen door de gemeenschap. Of te wel de mensen die in die gemeente wonen. Denk er in ieder geval goed over na. En succes met je keuze. ;)
Dit is een rare gedachtenkronkel (als ik het zo even uit mag drukken... ;)) Zoals jij het omschrijft, bedoel je te zeggen dat alleen werkeloze mensen in aanmerking komen voor vrijwillige brandweerman ??? Die hebben tenslotte tijd om in werktijd (?) vrijwillige brandweerman (of vrouw)  te wezen.
Ieder mens wat dus werkt, 8 uur in ploegendienst of dagdienst, kan dus niet bij de brandweer, want je loopt als vrijwilliger nu eenmaal 24 uur per dag van dienst. :-\ ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 4 februari 2004, 16:26:11
is inderdaad vreemd uitgedrukt ???
Overdag is er meestal wel genoeg personeel op het dorp,maar zodar het groter gaat worden is het jammer voor mijn baas maar dan ga ik brand blussen  ;D


Karim

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 6 februari 2004, 15:48:59
Heb 't allemaal nagevraagd en mijn werkgever ziet geen probleem.


Heb aangegeven dat ik intresse heb en krijg volgende week bericht of de kazerne hier binnenkort nog nieuwe vrijwilligers gaat opleiden.

Ben benieuwd.....   Allemaal maar ff duimen voor mij ;D


De duikers van de brandweer, kunnen dat ook vrijwilligers zijn of zijn dat altijd beroeps ?
Ik heb verschillende duikdiploma's en dat lijkt me ook wel interessant.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 6 februari 2004, 16:04:07

Heb 't allemaal nagevraagd en mijn werkgever ziet geen probleem.


Heb aangegeven dat ik intresse heb en krijg volgende week bericht of de kazerne hier binnenkort nog nieuwe vrijwilligers gaat opleiden.

Ben benieuwd.....   Allemaal maar ff duimen voor mij ;D


De duikers van de brandweer, kunnen dat ook vrijwilligers zijn of zijn dat altijd beroeps ?
Ik heb verschillende duikdiploma's en dat lijkt me ook wel interessant.

er zijn vrijwilligerskorpsen die ook duikers in dienst hebben,en ook dat zijn vrijwilligers dus je kan je duikopleiding misschien wel gebruiken


firemanr

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 6 februari 2004, 19:23:01
er zijn vrijwilligerskorpsen die ook duikers in dienst hebben,en ook dat zijn vrijwilligers dus je kan je duikopleiding misschien wel gebruiken
Jammer genoeg is een hobbyduikdiploma niet genoeg voor brandweerduiker. Dit is een op zich staande opleiding. ;)
Ben zelf ook 3*duiker, maar zou een opleiding brandweerduiker moeten doen om mezelf brandweerduiker te mogen noemen. ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 7 februari 2004, 00:33:46
Jammer genoeg is een hobbyduikdiploma niet genoeg voor brandweerduiker. Dit is een op zich staande opleiding. ;)
Ben zelf ook 3*duiker, maar zou een opleiding brandweerduiker moeten doen om mezelf brandweerduiker te mogen noemen. ;)
ben ik met je eens Ronald,maar de ervaring die je opdoet als hobbyduiker is weer mooi meegenomen.Je weet al een boel zaken,dus een kleine voorsprong zo bedoelde ik het eigenlijk ;D