als vrijwiller weggepaged bij je vaste baan.

Auteur Topic: als vrijwiller weggepaged bij je vaste baan.  (gelezen 5541 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Karim

  • Gast
Gepost op: 3 februari 2004, 17:14:08
Ik ben me aan't orienteren op 't vrijwillige brandweer gebeuren in mijn woonplaats, omdat het mij toch wel intressant lijkt.

Nu lees ik op verschillende websites dat je familie/gezin er echt achter moet staan, en dat je baas van je vaste baan er ook van op de hoogte is, omdat je dus tijdens het werk opgeroepen kan worden.

Maar ik kan niet uit de ambulance springen, om vervolgens naar de brandweer te rennen lijkt mij, hoe word hier mee opgegaan, of kan je dan al geen vrijwilliger meer worden ?

Toevallig mensen hier zowel bij 'n ambudienst werken als bij de vrijwillige brandweer ?




112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #1 Gepost op: 3 februari 2004, 17:41:40
De man achter www.airbagtraining.nl is zowel werkzaam op de ambulance als bevelvoerder bij de vrijwillige brandweer. Hij kan dus inderdaad niet opkomen als hij dienst heeft op de ambulance. Wellicht zou je hem eens om informatie kunnen vragen.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Michel

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 3 februari 2004, 17:59:08
Dat lijkt dan een uitzondering op de regel. De meeste hulpverleningsdiensten stellen als regel dat je maar bij één hulpverleningsdienst werkzaam bent. In tijden van nood ben je dan namelijk overal nodig.
Ik geloof dat Christian hier ervaring mee had?

Groeten van Michel


firemanr

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 3 februari 2004, 18:15:14
Van zo'n regel heb ik nog niet gehoord ??? ???
Als je als vaste baan ambulancebroeder bent of chauffeur en je bent vrijwilliger bij de brandweer, moet dit toch kunnen????
Je kan maar op 1 plaats tegelijk zijn, dus rijdt je op het moment in je baas zn tijd op de ambulance. En ben je vrij, en je pieper gaat, ga je naar de brandweer? Simpel toch ??? ???
 ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 3 februari 2004, 19:47:51
mijn baas wil graag brandweermensen in dienst hebben,ivm met de brandwachtdiensten die mijn werk leverd.
Maar dat houdt vanzelf in dat zijn medewerkers wel eens weg zijn voor de brandweer,dat is het risico voor hem wat er in zit


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #5 Gepost op: 3 februari 2004, 20:53:35
In Zeeland komt dit zeer frequent voor, maar dit heeft een historische achtergrond. In het verleden waren hier de commandant brandweer in een aantal gevallen ook directeur ambulancedienst. Nu is dat niet meer zo, maar er zijn nog steeds diverse vrijwilligers beroepsmatig bij de ambulancedienst werkzaam (als chauffeur, maar ook als verpleegkundige).

Bij brandweer Goes zijn (even uit mijn hoofd) 5 vrijwilligers werkzaam bij de RAV Zeeland. Maar ook bij de Stadsgewestelijke Brandweer Vlissingen-Middelburg komt dit voor.

Indien die personen ambulancedienst draaien zijn ze uiteraard NIET beschikbaar voor de brandweer. Echter, ze draaien ook avond- en nachtdiensten, dus de andere kant van de medaille is dat ze zeer regelmatig overdag WEL direct beschikbaar zijn voor de brandweer.

Daarnaast moet ik zeggen dat er een hechtere band tussen ambudienst en brandweer door ontstaat en dat men (meer dan anders) op de hoogte is van elkaars werkwijzes.

Gr
Erik


Karim

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 3 februari 2004, 22:48:58
Bedankt voor de tips mannen, ik zal eens uit gaan zoeken hoe 't precies hier zit.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #7 Gepost op: 3 februari 2004, 22:52:13
Dat lijkt dan een uitzondering op de regel. De meeste hulpverleningsdiensten stellen als regel dat je maar bij één hulpverleningsdienst werkzaam bent. In tijden van nood ben je dan namelijk overal nodig.
Ik geloof dat Christian hier ervaring mee had?

Groeten van Michel

Inderdaad, zo is dat. Ambulancepersoneel die ook bij de brandweer zijn, kunnen niet in het Ambu-team van de GHOR, omdat de brandweer ook ingezet wordt bij rampen.

Christian


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #8 Gepost op: 4 februari 2004, 00:02:55
Ik heb 10 jaar bij de vrijwillige brandweer gezeten waarvan 3 jaar tevens als ambulanceverpleegkundige. In de praktijk blijk het soms moeilijk te combiineren, ambu enbrandweer, beide vraagt veel tijd, ambulancwerk is onregelmatig, op je vrijde dagen heb je soms echt je rust nodig om te herstellen van nacht/avonddiensten e.d. en als je dan een brandweeruitruk hebt breek dat je op den duur toch wel wat op. Verder is het bijhouden van oefenavonden en uitrukken e.d. niet altijd goed mogelijk ivm de ambulancewerkdagen, de geoefendheid wordt wat moeilijker te realiseren.
Daarom heb ik helaas na 3 jaar het gecombineerd te hebben, de keus gemaakt om de vrijwillige brandweer te verlaten.
Maar de ervaring en opleidingen van de brandweer zijn in het ambu-vak natuurlijk altijd mooi meegenomen. Kan ik af en toe eens een keertje zelf helpen bij het knippen en spreiden ;D ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #9 Gepost op: 4 februari 2004, 07:48:05
Als je gedurende de werktijd niet aanwezig kunt zijn, moet je in mijn optiek niet bij de vrijwillige brandweer gaan. Het komt in de praktijk erop neer dat je 8 uur per dag niet inzetbaar bent. Hiermee houdt je een plek bezet voor een vrijwilliger die deze uren wel kan invullen. Het is afhankelijk van de richtlijnen van de plaatselijke brandweer of ze je willen inlijven of niet. Maar als je op jaarbasis kijkt hoeveel uur je niet aanwezig kunt zijn, dit zijn er ruim tweeduizend, is het toch een kwestie van goed nadenken. Als je na drie jaar besluit om er mee te stoppen zijn alle kosten die hiervoor gemaakt zijn weggegooid geld.  En bij de vrijwilligers worden deze kosten gedragen door de gemeenschap. Of te wel de mensen die in die gemeente wonen. Denk er in ieder geval goed over na. En succes met je keuze. ;)
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.