Bezuinigingen op brandweer A'dam: personeel voelt zich niet veilig

Auteur Topic: Bezuinigingen op brandweer A'dam: personeel voelt zich niet veilig  (gelezen 19935 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #30 Gepost op: 9 juli 2009, 09:26:30
Kijk, dit gebeurt dus in iedere tak van sport. Defensie, politie, brandweer, noem maar op. Iemand met leuke papiertjes op een staff-stoel neerplempen en die gaat dan even vertellen hoe het allemaal moet en beter kan.

Bijvoorbeeld een 25-jarige HBO-er zonder enige praktijkervaring, die ouwe rotten in het vak gaat vertellen hoe het allemaal moet. Je ziet het overal..  :)

Kijk, dat vind ik nou jammer. Volgens mij begon de discussie over de zorgen over de bezuinigingen. Nu zijn we al in de fase van de borrelpraat aangeland dat de managers "alleen" maar over papiertjes beschikken en "geen flauw benul hebben wat er op de werkvloer leeft". Er zullen best wat mensen bij zijn die wel eens wat meer gevoel voor de praktijk hadden mogen hebben. Maar om te generaliseren en de schuld neer te leggen bij deze mensen vind ik onterecht. Ik ken er genoeg die wel degelijk gevoel hebben bij de werkvloer en begaan zijn met de mensen die het werk op straat moeten doen.

Ik kan mij bovendien niet bedenken dat de brandweermanagers bezuinigen uit onwetendheid en gebrek aan gevoel voor de praktijk. Dit soort zaken ontstaan in de politiek. Als men daar goed om weet te gaan met het geld dan zijn bezuinigingen niet nodig. Laat de politici maar eens wat vaker op bezoek gaan bij de brandweer, dan krijgen die misschien een beter beeld van de echte wereld.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 9 juli 2009, 10:52:19
Ik heb alle argumenten gelezen.......begrijp er geen zak van. Waarom is het nou altijd net even anders in Amsterdam?
Er staat een stukje onder een van de "geen stijl" verhalen hoe men zijn tijd invult in Amsterdam........niemand reageert.
Hieronder nog even het stukje geplakt uit een eerder bericht, gewoon een berichtje van een willekeurige burger.... 8)


altijd gezellig als de mannen uitrukken naar het vondelpark om daar een paar rondjes te slenteren om vervolgens de rode bolide op het museumplein te parkeren om versnaperingen bij de appie te halen. veilig idee van die potige jongens in het park. die wil ik voor geen goud missen. serieus, als de nood aan de man komt moeten ze wel kunnen handelen. opleiding is belangrijk, zeker voor dit beroep, dat behoeft geen betoog.
@raket | 08-07-09 | 15:40


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 9 juli 2009, 11:11:51
Ik heb alle argumenten gelezen.......begrijp er geen zak van. Waarom is het nou altijd net even anders in Amsterdam?
Er staat een stukje onder een van de "geen stijl" verhalen hoe men zijn tijd invult in Amsterdam........niemand reageert.
Hieronder nog even het stukje geplakt uit een eerder bericht, gewoon een berichtje van een willekeurige burger.... 8)


altijd gezellig als de mannen uitrukken naar het vondelpark om daar een paar rondjes te slenteren om vervolgens de rode bolide op het museumplein te parkeren om versnaperingen bij de appie te halen. veilig idee van die potige jongens in het park. die wil ik voor geen goud missen. serieus, als de nood aan de man komt moeten ze wel kunnen handelen. opleiding is belangrijk, zeker voor dit beroep, dat behoeft geen betoog.
@raket | 08-07-09 | 15:40

Wat wil je hiermee zeggen, of welke discussie wil je aanzwengelen?


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 9 juli 2009, 11:29:58
Ik had deze reactie wel verwacht....ik had eerst een heel ander stukje gemaakt maar vond het niet verstandig om het hier neer te zetten. Tel nou eerst eens tot tien, heb ik uiteindelijk ook gedaan, lees het nog een keer en geef dan nog eens je reactie.
Ik denk en probeer het echt heel voorzichtig te brengen, dat het misschien wel iets efficienter kan in Amsterdam......Volgens mij bedoelt die burger dat ook.

Ik moet toegeven dat ik ook wat inside informatie heb uit de andere hoek. De bezuinigers zal ik maar zeggen.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #34 Gepost op: 9 juli 2009, 12:17:13
Kijk en die vind ik dus wel grappig... wat zou er bij de brandweer, en in dit geval specifiek Amsterdam, dan efficienter moeten ? De mannen gaan na de sport boodschappen doen... efficienter ? De TAS blijft in dienst en dus gaan ze met de hele ploeg, heeft niet niets met efficientie te maken maar met inzetbaarheid te maken... Dus meldt dan ook wat er volgens jou efficienter kan ? Want dan kunnen we de discussie voortzetten. Alleen maar roepen dat iets best efficienter kan, dan ga ik meteen aan die managers van net denken....

Vernieuwing of verandering is niet erg, maar het moet wel een verbetering zijn...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


tankje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 119
Reactie #35 Gepost op: 9 juli 2009, 12:47:44
Misschien moet er een 'brandweer' belasting komen a la de waterschapsbelastingen, afvalstoffenbelasting. Je hebt dan als burger direct zicht op de hoeveelheid geld die besteed wordt. Waarom zouden trouwens de verzekeringsmaatschappijen ook niet wat gaan bijdragen... Een goede brandweer is ook in hun voordeel (zie ook uitspraak Hilversum over uitruktijden).

Iedere inwoner van een gemeente betaald al zijn brandweer geld............ in het jaarlijks terugkerende  gemeentelijke belastingen zit een stukje brandweergeld. Per gemeente is het bedrag verschillend, ten opzicht van de grote van de gemeente  en het  aantal inwoners.

Dus we betalen al brandweer belasting.
Als het echt uit moet.....;)  Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 9 juli 2009, 12:49:10
Inmiddel ben ik met Sam aan het PB'en en dat gaat prima. Toch wil ik wel een voorbeeld geven. Een voorbeeld dat bij een hoop mensen tot hun verbeelding spreekt.

Dat uitrukken met zeven man, dit in afwijking van de rest van Nederland (dat zien de BOBO's in Amsterdam ook). Doet de rest van Nederland het niet goed....geloof ik niks van. Let wel, ik zeg absoluut niet dat Amsterdam het fout doet. Toch ben ik bang dat zal men zeggen dat dit een maatregel is die de leidng van Amsterdam behoorlijk efficient zal vinden..en relatief simpel toe te passen.


Storz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 68
Reactie #37 Gepost op: 9 juli 2009, 12:55:58
Inmiddel ben ik met Sam aan het PB'en en dat gaat prima. Toch wil ik wel een voorbeeld geven. Een voorbeeld dat bij een hoop mensen tot hun verbeelding spreekt.

Dat uitrukken met zeven man, dit in afwijking van de rest van Nederland (dat zien de BOBO's in Amsterdam ook). Doet de rest van Nederland het niet goed....geloof ik niks van. Let wel, ik zeg absoluut niet dat Amsterdam het fout doet. Toch ben ik bang dat zal men zeggen dat dit een maatregel is die de leidng van Amsterdam behoorlijk efficient zal vinden..en relatief simpel toe te passen.

HOUD ZEVENDE MAN OP BRANDWEERWAGEN
08-07-2009 • Er mag geen twijfel bestaan over de beschikbaarheid van een 'zevende man' op brandweerwagens bij calamiteiten in de Amsterdamse binnenstad. Dat zegt SP-fractievoorzitter Remine Alberts in reactie op berichten dat door geldproblemen bij de brandweer de zevende man, van essentieel belang bij de bestrijding van branden in het historisch centrum, soms ontbreekt. "De binnenstad is nog steeds niet volledig van beton, dus is die extra man nodig. Op de veiligheid van Amsterdammers en onze eeuwenoude panden bezuinig je niet", aldus Alberts.

Het brandweerkorps Amsterdam-Amstelland verkeert in financiële problemen en moet miljoenen bezuinigen. Mede als gevolg daarvan is er een vacaturestop afgekondigd en mogen brandweerlieden niet meer overwerken, terwijl er juist een tekort aan personeel bestaat. De zevende man op de brandweerwagens in de binnenstad verdwijnt hierdoor nogal eens naar andere kazernes met capaciteitsproblemen. Alberts: "De korpsleiding zegt dat de veiligheid in de stad niet in het geding is, maar de brandweerlieden vrezen wel voor de veiligheid van henzelf en anderen. Die zevende man zit niet voor niks op de wagens in het centrum."

Volgens de korpsleiding zijn de kostenoverschrijdingen van de brandweer mede een gevolg van de laatste cao-afspraken. De SP vindt dat de korpsleiding en de gemeente die overschrijdingen daarom hadden moeten zien aankomen. Alberts: "Als je afspraken maakt, weet je of die financieel haalbaar zijn. Het is op zijn zachtst gezegd vreemd dat het dit niet heeft voorzien. Daar wil ik opheldering over van de burgemeester."

bron : amsterdam.sp.nl


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #38 Gepost op: 9 juli 2009, 12:59:33
Inmiddel ben ik met Sam aan het PB'en en dat gaat prima. Toch wil ik wel een voorbeeld geven. Een voorbeeld dat bij een hoop mensen tot hun verbeelding spreekt.

Dat uitrukken met zeven man, dit in afwijking van de rest van Nederland (dat zien de BOBO's in Amsterdam ook). Doet de rest van Nederland het niet goed....geloof ik niks van. Let wel, ik zeg absoluut niet dat Amsterdam het fout doet. Toch ben ik bang dat zal men zeggen dat dit een maatregel is die de leidng van Amsterdam behoorlijk efficient zal vinden..en relatief simpel toe te passen.

Tsja, als her en der al proeven gedaan worden met een TS4, zowieso de rest van Nederland met een TS6 uitrukt, dan kun je toch bijna niet beweren dat het in Amsterdam niet verantwoord zou zijn om met 6 man uit te rukken in plaats van met 7. Met de hoevbeelheid kazernes in die stad heb je in no time een 2e voertuig erbij.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #39 Gepost op: 9 juli 2009, 13:58:27
Inmiddels ben ik met Sam aan het PB'en en dat gaat prima. Toch wil ik wel een voorbeeld geven. Een voorbeeld dat bij een hoop mensen tot hun verbeelding spreekt.

Dat uitrukken met zeven man, dit in afwijking van de rest van Nederland (dat zien de BOBO's in Amsterdam ook). Doet de rest van Nederland het niet goed....geloof ik niks van. Let wel, ik zeg absoluut niet dat Amsterdam het fout doet. Toch ben ik bang dat zal men zeggen dat dit een maatregel is die de leiding van Amsterdam behoorlijk efficiënt zal vinden..en relatief simpel toe te passen.

Prachtig Jaap dat je met Sam aan het PB bent maar het heeft niets met de 7e man te maken, nog met ABP, de geschiedenis van het oudste beroepskorps, de regionalisering, beter gezegd de wijziging Haarlemmermeer naar Kennermerland, lees in de begrotingen van de afgelopen 10 jaar en het antwoord is helder, waarom Caroline nu, naar mijn oordeel ten onrechte roept, het is haar falen waardoor de kosten niet beheersbaar zijn!

En sorry oog aanschijnlijk dat zij zo behept is met haar korps, insiders weten beter, simpel opdracht 5 jaar manager spelen, geen brandweerachtergrond, maar brand blijft brand daar verandert zij niets aan, de top is zwaarder geworden, niet erg als het voor het zelfde geld zou gebeuren maar helaas naast de hogere kwaliteitseisen voor veiligheid.

Het strookt gewoon weg niet met eerdere rapporten over opleiding en niveau, dat nu te verlagen.

En dan dit, schaalvergroting kan tot een efficiëntere aanpak leiden maar behoeft nog niet te betekenen dat het daarmee ook minder kost. Laat het Ministerie  van BZK eerst maar eens een inventarisering maken van de kosten van de brandweerzorg in Nederland. De risicofactoren, de eisen die gesteld worden, uitruktijden, beroeps/vrijwillig, regio- en interregionale assistentie/bijstand om maar wat zaken te noemen.

Voorbeeld 1: brand papier opslag Mijdrecht, zeer grote brand, 10 jaar terug was deze kwalificatie bijna ondenkbaar hooguit op papier voor het rapport en maakte dat korps een dergelijke brand zelf uit, nu konden zij rekenen op veel collega's, maar de tijd werd daarmee niet korter, wel het kostenplaatje duurder, zo simpel.

Samenwerkingsovereenkomsten, dienstverleningsovereenkomst, lees de feiten en een niet rekenkundige ziet nog dat het daarmee duurder wordt.

Voorbeeld 2: Gemeente Diemen, brandweer begroting flink omhoog, derhalve voor de bewoners meer OZB maar niet meer kwaliteit. HV2, welke voor Diemen voldoende is/was volgens alle rapporten risicodekking wordt nu vervangen door HV1, 95% zal dit voertuig in de regio worden ingezet en hooguit 5% in Diemen waarbij de vraag blijft welk onderdeel/gereedschap in het voertuig zal gebruikt worden wat niet al tot de standaard bepakking van de TS behoort.

Natuurlijk de kraan, tenzij het voertuig moet uitwijken voor een fiets dan komt b.v. Zaan met 2 kranen om hem weer op de weg te zetten, helaas nog niet gelukt, een complete noodweg wordt inmiddels aangelegd. zie: http://www.at5.nl:80/artikelen/19639/brandweerauto-in-de-sloot.

Misschien is het beter de vraag te stellen, kan en moet de brandweer wel alles kunnen met eigen mensen en of materieel/materiaal of is het misschien verstandiger externe bedrijven in te huren en de kostenplaat op de verzekering te verhalen van de gedupeerde.

In dit geval rukte de HV1 uit voor voertuig in de sloot en zou de eigenaar nimmer nooit behoeven te betalen, maar was het zelfde voertuig gestrand met motorpech dan had de verzekeraarhulpdienst de kosten van versleping voor haar rekening genomen, zo simpel zijn de feiten.

Amsterdam heeft jaren lang een eigen kraanwagen gehad, maar ook die was niet meer nodig, politiekranen haalde voertuigen wel uit de gracht, overigens die had op de Poppendammergouw ook weinig tot niets uit kunnen uitrichten, een landbouwer met een trekker wel en die doet het bijna altijd voor niets. Of wel geen slachtoffers die geborgen moeten worden, misschien de rest uit handen geven aan derde is mijn gedachten.

Wat betreft sporten, boodschappen doen, oriënteren, ogen de kost geven, laat de mensen die niet begrijpen hoe een beroepskorps functioneert eens vragen stellen op de open dagen