GRIP 3 Grote stroomstoring Den Haag - Den Haag 10-07-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Grote stroomstoring Den Haag - Den Haag 10-07-2009  (gelezen 15124 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #20 Gepost op: 10 juli 2009, 19:13:45
Citaat
Onzin, zowel C2000 als P2000 als GMS werkten gewoon...
Weet niet waar hij die info vandaan heeft, maar de meldkamer was buiten dienst. Berichten gingen via twee portofoons, wel meldingen via P2000 gekregen, maar alarmering was toch een probleem. Allle eenheden moesten uitluisteren op C2000.
Meldkamerpersoneel was uitgeweken naar Boezembocht VRR en Hollands-Midden. Dus niet alles was "gewoon" in de lucht. Meldingen gingen via Boezmbocht naar portofonist die de eenheden opriep op C2000. Welke onderdelen niet werkten in Haaglanden weet ik niet, maar geod was het in elk geval niet.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #21 Gepost op: 11 juli 2009, 03:16:50
Ik zal het nog even aan een van de dienstdoende centralisten vragen, maar aan de GRIP alarmeringen te zien werkte GMS/P2000 zeker weten. Sommigen kwamen duidelijk uit GMS en niet van een andere regio :) Wat wel misschien kan is dat de C2000 koppeling heeft gehikt tijdens de omschakeling naar noodstroom, dat soort dingen gebeurt helaas wel vaker. C2000 zelf lag er in elk geval niet uit begreep ik en aangezien er op C2000 uitgeluisterd moest worden zou je zeggen dat de meldkamer ook 'normaal' kon communiceren :)


Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
Reactie #22 Gepost op: 11 juli 2009, 12:13:44
Laat ik in eerste instantie zeggen dat ik niet weet of en zoja wat voor noodvoorziening in dit geval aanwezig is, en of de meldkamer heeft (door) gewerkt.

Maar bij veel noodvoorzieningen worden regelmatig "droog" getest, dat wil zeggen men laat de generator en bepaalde tijd draaien en schakelt niet om omdat er dan door het donker gegaan moet met alle problemen van dien.

In het verleden heb ik het al eens meegemaakt dat er een (gecontroleerde) omschakeling moest plaats vinden, echter de magneetschakelaar bleef "kleven" en kwam dus niet in.

Maar ik neem aan dat er een no-break installatie in dit soort gevallen is, deze zijn gemakkelijker actief te testen doordat deze niet door het donker gaan, of het moet natuurlijk niet werken.....


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #23 Gepost op: 11 juli 2009, 12:34:30
Op mijn werk was het ook zo rond 11:10 uur, in 1 keer stil en donker (zelfs in de brandgang/brandtrappenhuizen), alle pc kasten, beeldschermen, airco, muziek, alles sloeg uit....

Dat het in de trappenhuizen donker bleef, vind ik erg vreemd/alarmerend... Daar zou je verwachten dat er noodverlichting zou zijn, die bijvoorbeeld met een stroomgenerator aangezet wordt...

Dat was dus niet het geval.... :-[

Toen kregen we ook pas heel laat informatie over wat er aan de hand was, (iedereen zat al met z'n mobieltje op internet te surfen, om te kijken wat er was gebeurt....)
Ook hoorde ik in de buurt wat hulpdiensten met prio 1 rijden, bleek voor de buren te zijn (KPN)....

"Gelukkig" heb ik ingesteld op een bepaalde site, dat als er een "grip" situatie in Haaglanden ontstaat, of als er daarvoor gealarmeerd wordt, dat ik een smsje krijg... Dat kreeg ik dus inderdaad netjes,


1500530 11:49:22 10-07-09 Prio 1 GV CPA Haaglanden (Regio 1 Burgemeester Patijnlaan 35 Grip (Grip 3: ja) CPA / GGD
--------------------------------------------------------------------------------
1500463 11:44:01 10-07-09 PRIO 1 iedereen C2000 uitluisteren er is een grote stroomstoring
--------------------------------------------------------------------------------
1500502 11:28:31 10-07-09 Prio 1 GV Koninklijke KPN Nederland Prinses Beatrixlaan 23 Binnenbrand 7732 Kantoor
--------------------------------------------------------------------------------
1500504 11:24:57 10-07-09 Prio 1 GV Prinses Beatrixlaan Binnenbrand 7430 7230 9090 7850
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #24 Gepost op: 11 juli 2009, 12:51:03
Op mijn werk was het ook zo rond 11:10 uur, in 1 keer stil en donker (zelfs in de brandgang/brandtrappenhuizen), alle pc kasten, beeldschermen, airco, muziek, alles sloeg uit....

Dat het in de trappenhuizen donker bleef, vind ik erg vreemd/alarmerend... Daar zou je verwachten dat er noodverlichting zou zijn, die bijvoorbeeld met een stroomgenerator aangezet wordt...

Dat was dus niet het geval.... :-[

Toen kregen we ook pas heel laat informatie over wat er aan de hand was, (iedereen zat al met z'n mobieltje op internet te surfen, om te kijken wat er was gebeurt....)
Ook hoorde ik in de buurt wat hulpdiensten met prio 1 rijden, bleek voor de buren te zijn (KPN)....

"Gelukkig" heb ik ingesteld op een bepaalde site, dat als er een "grip" situatie in Haaglanden ontstaat, of als er daarvoor gealarmeerd wordt, dat ik een smsje krijg... Dat kreeg ik dus inderdaad netjes,


1500530 11:49:22 10-07-09 Prio 1 GV CPA Haaglanden (Regio 1 Burgemeester Patijnlaan 35 Grip (Grip 3: ja) CPA / GGD
--------------------------------------------------------------------------------
1500463 11:44:01 10-07-09 PRIO 1 iedereen C2000 uitluisteren er is een grote stroomstoring
--------------------------------------------------------------------------------
1500502 11:28:31 10-07-09 Prio 1 GV Koninklijke KPN Nederland Prinses Beatrixlaan 23 Binnenbrand 7732 Kantoor
--------------------------------------------------------------------------------
1500504 11:24:57 10-07-09 Prio 1 GV Prinses Beatrixlaan Binnenbrand 7430 7230 9090 7850


In de rookvrije vluchtroutes (de route na een brandscheiding en in de trappenhuizen als die hoger zijn dan 8 meter) moet noodverlichting aanwezig zijn die direct na uitval aangaat. Deze moet minimaal 60 minuten 1 lux op de vluchtroute geven... Ik zou maandag maar eens de installateur laten bellen...  ;) :-X


Queued

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #25 Gepost op: 11 juli 2009, 12:58:58
Op mijn werk was het ook zo rond 11:10 uur, in 1 keer stil en donker (zelfs in de brandgang/brandtrappenhuizen), alle pc kasten, beeldschermen, airco, muziek, alles sloeg uit....

Dat het in de trappenhuizen donker bleef, vind ik erg vreemd/alarmerend... Daar zou je verwachten dat er noodverlichting zou zijn, die bijvoorbeeld met een stroomgenerator aangezet wordt...

Dat was dus niet het geval.... :-[

Toen kregen we ook pas heel laat informatie over wat er aan de hand was, (iedereen zat al met z'n mobieltje op internet te surfen, om te kijken wat er was gebeurt....)
Ook hoorde ik in de buurt wat hulpdiensten met prio 1 rijden, bleek voor de buren te zijn (KPN)....

"Gelukkig" heb ik ingesteld op een bepaalde site, dat als er een "grip" situatie in Haaglanden ontstaat, of als er daarvoor gealarmeerd wordt, dat ik een smsje krijg... kreeg ik dus inderdaad netjes,


1500530 11:49:22 10-07-09 Prio 1 GV CPA Haaglanden (Regio 1 Burgemeester Patijnlaan 35 Grip (Grip 3: ja) CPA / GGD
--------------------------------------------------------------------------------
1500463 11:44:01 10-07-09 PRIO 1 iedereen C2000 uitluisteren er is een grote stroomstoring
--------------------------------------------------------------------------------
1500502 11:28:31 10-07-09 Prio 1 GV Koninklijke KPN Nederland Prinses Beatrixlaan 23 Binnenbrand 7732 Kantoor
--------------------------------------------------------------------------------
1500504 11:24:57 10-07-09 Prio 1 GV Prinses Beatrixlaan Binnenbrand 7430 7230 9090 7850


Welke site is dat?
Mijn behaalde resultaten in het verleden zijn geen garanties voor jouw toekomst...


Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
Reactie #26 Gepost op: 11 juli 2009, 13:31:05
In de rookvrije vluchtroutes (de route na een brandscheiding en in de trappenhuizen als die hoger zijn dan 8 meter) moet noodverlichting aanwezig zijn die direct na uitval aangaat. Deze moet minimaal 60 minuten 1 lux op de vluchtroute geven... Ik zou maandag maar eens de installateur laten bellen...  ;) :-X

Het is best mogelijk dat ze een generator hebben die niet aan ging, en dat daardoor de verlichting niet meer aan ging.
Overigens is het niet zo dat noodverlichting direct moet branden, daar max 20 seconden tussen.
Bij een centraal systeem met een accukast of decentrale systemen (accu's in het armatuur) is deze tijd in de praktijk natuurlijk korter.
overigens is die 1 lux is een fictieve waarde omdat 1 lux in de praktijk niet meetbaar is, maar het klopt wel, minimaal 1 lux op de vloer.

Maar ik denk dat de mod's meer ontoppic verder willen


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #27 Gepost op: 11 juli 2009, 13:47:18
Het is best mogelijk dat ze een generator hebben die niet aan ging, en dat daardoor de verlichting niet meer aan ging.
Overigens is het niet zo dat noodverlichting direct moet branden, daar max 20 seconden tussen.
Bij een centraal systeem met een accukast of decentrale systemen (accu's in het armatuur) is deze tijd in de praktijk natuurlijk korter.
overigens is die 1 lux is een fictieve waarde omdat 1 lux in de praktijk niet meetbaar is, maar het klopt wel, minimaal 1 lux op de vloer.

Maar ik denk dat de mod's meer ontoppic verder willen


Ik wilde het niet geheel ingewikkelder maken dan het al is met de tijden...  ;) Met de lux meter die wij hebben is 1 lux prima te meten.  :)


Een generator is een prima voorziening alleen als hij faalt heb je niets meer. Vandaar dat veel grote bedrijven / gebouw toch over gaan om in de trappenhuizen decentrale noodverlichting aan te brengen (verllichting met een accu per lichtpunt). Vaak heb je op de verdiepingen nog wel licht van buiten overdag maar in de trappenhuizen niet...  ;).

In andere landen schrijven(?) ze in trappenhuizen dit al voor backup van de backup... Kan nooit falen...  ;)

http://download.101com.com/wa-mcv/ohs/images/jun4/o64photoLu1%5B1%5D.jpg

http://www.fpemag.com/images/content/ET1206/ET1206_Fig1.jpg

Meer hierover: http://www.fpemag.com/archives/enewsletter.asp?i=16


Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
Reactie #28 Gepost op: 11 juli 2009, 14:07:57
Ik wilde het niet geheel ingewikkelder maken dan het al is met de tijden...  ;) Met de lux meter die wij hebben is 1 lux prima te meten.  :)
Waarschijnlijk meten jullie meer dan 1 lux, gezien je met 1 lux je metertje (bijna) niet kan zien, en als je een display hebt geeft die meestal al meer dan 1 lux af, dus vandaar.

Citaat
Een generator is een prima voorziening alleen als hij faalt heb je niets meer. Vandaar dat veel grote bedrijven / gebouw toch over gaan om in de trappenhuizen decentrale noodverlichting aan te brengen (verllichting met een accu per lichtpunt). Vaak heb je op de verdiepingen nog wel licht van buiten overdag maar in de trappenhuizen niet...  ;).

In grote panden met veel moeilijk bereikbare plaatsten gebruikt men ook soms centrale systemen met een accu kast, maar meestal is dit een probleem van onbekend maakt onbemind.
Bijvoorbeeld de parkeergarage's van de gemeente Rotterdam hebben deze centrale noodverlichting systemen omdat deze in onderhoud voordeliger zijn.
Deze systemen produceren in noodbedrijf 230V gelijkspanning, dus er zullen speciale armaturen (EVSA) moeten worden toegepast.
Oudere systemen werkten ook wel met 24 volt oid, dan zie je het en der in het gebouw een lamp zitten die nooit brand.

De meest gebruikte systemen zijn decentraal


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #29 Gepost op: 11 juli 2009, 14:18:32
Waarschijnlijk meten jullie meer dan 1 lux, gezien je met 1 lux je metertje (bijna) niet kan zien, en als je een display hebt geeft die meestal al meer dan 1 lux af, dus vandaar.

In grote panden met veel moeilijk bereikbare plaatsten gebruikt men ook soms centrale systemen met een accu kast, maar meestal is dit een probleem van onbekend maakt onbemind.
Bijvoorbeeld de parkeergarage's van de gemeente Rotterdam hebben deze centrale noodverlichting systemen omdat deze in onderhoud voordeliger zijn.
Deze systemen produceren in noodbedrijf 230V gelijkspanning, dus er zullen speciale armaturen (EVSA) moeten worden toegepast.
Oudere systemen werkten ook wel met 24 volt oid, dan zie je het en der in het gebouw een lamp zitten die nooit brand.

De meest gebruikte systemen zijn decentraal

Een parkeergarage hoeft wettelijk helemaal geen ANV aangebracht te hebben in de garage zelf...  ;) Artikel 2.59 lid 1 (www.bouwbesluitonline.nl ) wordt bij parkeergarages niet aangestuurd. ;)

Centrale noodverlichting is voor het onderhoud idd voordeliger. Alleen er iets faalt dan is het gebied dat zwart is erg groot. Ook is er altijd discussie waar de netwachters (sensoren die signaleren dat (een deel van) het gebouw zonder stroom zit) moeten zitten en hoeveel netwachters. Is dat alleen op de hoofdvoedingskast waar de aansluiting op het net zit of ook op de subverdeelkasten?   :)

Bij decentraal heb je al deze problemen niet. Alleen moet je wel periodiek langs alle verlichtingspunten voor onderhoud (tijd is geld).  :)