GRIP 3 Grote stroomstoring Den Haag - Den Haag 10-07-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Grote stroomstoring Den Haag - Den Haag 10-07-2009  (gelezen 15118 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
Reactie #30 Gepost op: 11 juli 2009, 15:52:21
Een parkeergarage hoeft wettelijk helemaal geen ANV aangebracht te hebben in de garage zelf...  ;) Artikel 2.59 lid 1 (www.bouwbesluitonline.nl ) wordt bij parkeergarages niet aangestuurd. ;)

Centrale noodverlichting is voor het onderhoud idd voordeliger. Alleen er iets faalt dan is het gebied dat zwart is erg groot. Ook is er altijd discussie waar de netwachters (sensoren die signaleren dat (een deel van) het gebouw zonder stroom zit) moeten zitten en hoeveel netwachters. Is dat alleen op de hoofdvoedingskast waar de aansluiting op het net zit of ook op de subverdeelkasten?   :)

Bij decentraal heb je al deze problemen niet. Alleen moet je wel periodiek langs alle verlichtingspunten voor onderhoud (tijd is geld).  :)

Iets wat niet hoeft mag daarin tegen wel, net als noodverlichting verlichting buiten.
Overigens zal de noodverlichting, over 2 eindgroep moeten worden verdeeld volgens de NEN, bij mij geniet de voorkeur om de decentrale op dezelfde eindgroep als de algemene verlichting aan te sluiten, wat in trappenhuizen vaak het geval is gezien de noodverlichting is geïntegreerd in de armaturen.

In centrale systemen zitten de netwachters meestal in de systeemkasten.

overigens is het zover ik weet verplicht om jaarlijks de noodverlichting te (laten) inspecteren, en waarnodig te repareren.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #31 Gepost op: 11 juli 2009, 18:24:58
Laat ik in eerste instantie zeggen dat ik niet weet of en zoja wat voor noodvoorziening in dit geval aanwezig is, en of de meldkamer heeft (door) gewerkt.

Wie A zegt moet ook B zeggen, dus misschien had ik beter niets kunnen zeggen omdat bepaalde zaken achteraf een beetje gevoelig blijken te liggen. Simpel gezegd werkten de systemen wel (zoals ik al meldde, die P2000 berichten kwamen duidelijk uit GMS van Haaglanden) maar een aantal systemen was bewust (preventief) uitgeschakeld. Uitluisteren van C2000 was dan ook meer een fallback scenario omdat dat op dat moment (via een porto op de meldkamer) regionaal gezien de hoogste bedrijfszekerheid bood.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #32 Gepost op: 11 juli 2009, 23:10:56
Om antwoord te geven op de post van Jerommeke:
Zelf operationeel werkzaam in Haaglanden, dus als ik het zelf meemaak heb ik het niet van horen of zeggen of gissen.
Maar niet op de RAC dus wat er exact niet meer werkte weet ik niet, maar kortweg ging het volgens mij hierom, er waren geen pager-alarmering mogelijk en de telefonische verbindingen waren uitgevallen. Dit is ook zo bevestigd aan het personeel dat in dienst was.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar