Korpsbeheerders willen ICT politie volledig vernieuwen

Auteur Topic: Korpsbeheerders willen ICT politie volledig vernieuwen  (gelezen 41448 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #20 Gepost op: 23 januari 2010, 00:47:04
Je kunt geen twee schermen openen, het is veel en veel te traag, maatschappelijke klasse's slaan nergens op, vast lopers, signaleringen, signalementen invoegen is te omslachtig, M.O is te omslachtig almetal moet je meer invoeren in een trager systeem én kun je bepaalde dingen ook nog eens lastig terug vinden.
Leuk testje voor de collega's, moet je eens zoeken op dienstnummer (je eigen) en dan vanaf 01.01.2010 en moet je eens kijken hoe lang dit duurt.
Nu open je BPS en hanteer je dezelfde periode vorig jaar met je dienstnummer en bekijk je hoe snel dat er staat ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #21 Gepost op: 23 januari 2010, 00:52:37
Computerproblemen bij politie Noord- Oost Nederland
Politie Noord-Oost Nederland, 22-01-2010 • De politie in Noord-Oost Nederland kampt sinds woensdag 20 januari met computerproblemen. Het gaat hier om de korpsen Friesland, Groningen, Drenthe, IJsselland, Noord- en Oost- Gelderland, Gelderland Midden, Gelderland Zuid en Twente.
Per korps is er verschil in de mate van overlast. Technici werken hard aan de oplossing van de storing. De politieorganisatie is erop gericht, dat de operationele processen zoals noodhulp en directe hulpverlening blijft gegarandeerd.
De storingen betreffen voornamelijk interne (administratieve) processen. Concreet kunnen op dit moment beperkt zaken administratief worden vastgelegd in de systemen. Aangiftes via internet kunnen gewoon doorgaan, bij aangiftes die gedaan worden aan de bureaus kunnen wachttijden ontstaan. In de korpsen wordt gebruik gemaakt van alternatieven voor de computersystemen. Zo wordt in bijzondere gevallen gebruik gemaakt van handgeschreven processen-verbaal. De storing heeft geen invloed op de primaire processen als de noodhulp en de reguliere hulpverlening aan burgers. Ook het communicatiesysteem C2000 en de telefonische bereikbaarheid van de politie functioneren normaal.

De korpsen Friesland, Groningen, Drenthe, IJsselland, Noord- en Oost- Gelderland, Gelderland Midden, Gelderland Zuid en Twente functioneren op een gezamenlijk netwerk. De overige korpsen en het KLPD ondervinden geen hinder van de storing.
Voor vragen kunt u contact opnemen met Mengs Gerritsen, hoofd communicatie politie IJsselland               ***-********        

Bron: http://www.politie.nl/gelderland-zuid/nieuws/100122computerproblemenbijpolitienoordoostnederland.asp
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #22 Gepost op: 23 januari 2010, 01:24:54
en zo kan je het ook opschrijven...

Computercrash bij de politie

http://ambtenaar.blog.nl/politie/2010/01/22/computercrash-bij-de-politie

Acht politiekorpsen in NL  kampen al sinds woensdag met computerproblemen. Het gaat om korpsen in Gelderland, Drenthe, Groningen, Friesland en Overijssel.

Hierdoor kan de politie onder meer geen aangiften invoeren. De aangiften worden voorlopig op papier gezet en later als de storing verholpen is, alsnog ingevoerd.

Ook andere computerhandelingen, zoals het zoeken naar verdachten in het systeem, werken traag. Per korps is er verschil in de mate van overlast

De politie zegt dat de storing geen invloed heeft op de noodhulp en de reguliere hulpverlening aan burgers. Ook het communicatiesysteem C2000 en de telefonische bereikbaarheid van de politie functioneren normaal.

De ict-organisatie van de politie, de vtsPN,werkt aan een oplossing. Eerder werd bekend dat de vtsPN met grote organisatorische en administratieve problemen kampt.

Verder meldde NOVA onlangs dat zes interim-managers en 375 ingehuurde specialisten bij de vtsPN gemiddeld ruim 201.00 duizend euro declareren.

Van die grootverdieners mag je toch verwachten dat ze in staat zijn om een computernetwerkje aan te leggen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 24 januari 2010, 18:36:47
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5868371/__Storing_bij_politie_houdt_aan__.html

zo 24 jan 2010, 16:15  | 17 reacties | lees voor
Computerstoring bij politie houdt aan

DE BILT -  Politiemensen van acht politiekorpsen kunnen maandag beperkt gebruik maken van het computersysteem om aangiften te doen. De korpsen moeten een quotum instellen omdat ze sinds donderdag kampen met een computerstoring.

Normaal kunnen er zes- tot zevenduizend personen tegelijk inloggen op het systeem dat sinds donderdag heel traag werkt. De programma's van het computersysteem werken wel naar behoren als er weinig mensen gebruik van maken. Daarom is besloten het aantal personen dat kan inloggen maandag te beperken, zei de woordvoerder.

Hoewel de storing niet is opgelost, is het systeem wel stabiel, aldus de woordvoerder. De oorzaak van de storing is nog niet bekend. Acht korpsen in de provincies Gelderland, Drenthe, Groningen, Friesland en Overijssel zijn getroffen door het probleem.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #24 Gepost op: 25 januari 2010, 10:12:44
Computerstoring politie woekert door

http://www.nu.nl/internet/2169597/computerstoring-politie-woekert.html
Uitgegeven: 25 januari 2010 08:53
Laatst gewijzigd: 25 januari 2010 08:53

AMSTERDAM - De computerstoring bij een groot deel van de politiekorpsen is nog altijd niet opgelost. Dat heeft een politiewoordvoerder maandagochtend op Radio 1 gezegd.
 
De politie streefde ernaar de storing na het weekeinde te hebben opgelost, maar dat is niet gelukt. De storing bedreigt de noodhulp en bereikbaarheid van de politie niet, wel kost het meer tijd om een aangifte in te voeren, waardoor wachtrijen kunnen ontstaan. Via internet kan nog gewoon aangifte worden gedaan.

Geen hacker
De storing zou niet door een hacker of een virus komen. Het is niet bekend wat dan wel de oorzaak is. Alle korpsen gebruiken hetzelfde systeem, maar niet alle korpsen hebben er last van.

De computerstoring begon vorige week bij de korpsen Friesland, Groningen, Drenthe, IJsselland, Noord- en Oost- Gelderland, Gelderland Midden, Gelderland Zuid en Twente.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #25 Gepost op: 25 januari 2010, 18:07:41
Om de beurt achter politiecomputer

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/6140453/Om-de-beurt-achter-politiecomputer.ece
maandag 25 januari 2010 | 17:13 | Laatst bijgewerkt op: maandag 25 januari 2010 | 17:29

ZWOLLE/APELDOORN - Vrij nemen, thuis werken als het kan of op het werk om de beurt achter de computer. Dat is tot nader order de bizarre praktijk voor politiemensen bij de acht regiokorpsen in het oosten en noorden van het land. Vanwege aanhoudende computerproblemen - het systeem is tergend langzaam en instabiel - mag slechts een beperkt aantal politiemensen inloggen.

De verwachting is dat deze maatregel nog de hele week van kracht blijft.

Bij de acht getroffen korpsen samen mag op 3000 accounts worden ingelogd. Dat is slechts een kwart van de capaciteit die beschikbaar zou moeten zijn. "Deze maatregel heeft er toe geleid dat de situatie op dit moment beheersbaar is", zo stelt de politie.

Desondanks spreekt de politie van een ernstig probleem. "De problemen zijn dusdanig complex, dat niet wordt verwacht dat deze snel opgelost kunnen worden. Er worden diverse maatregelen genomen die de problemen reduceren en de dienstverlening richting de burger garanderen."

Er kan aangifte gedaan worden, maar de gegevens kunnen niet direct in de computersystemen worden vastgelegd. Dat kan leiden tot wachttijden.

Regiopolitie IJsselland moet het doen met 341 inlogaccounts. Woordvoerder Mengs Gerritsen benadrukt dat de computerproblemen geen invloed hebben op de primaire processen als de noodhulp en de reguliere hulpverlening aan burgers. "Het Politie Service Center (0900 8844), het noodnummer 112 en ons communicatienetwerk C2000 functioneren normaal. Vooral het administratieve werk, zoals archief en het invoeren van processen-verbaal is een probleem."

Bij het korps Noord- en Oost-Gelderland kan op circa 400 plekken worden gewerkt. "Dat is inderdaad ongeveer een kwart, van wat normaal is", zegt Esther Naber, woordvoerder van dit korps. "We zorgen ervoor dat de basisvoorzieningen in stand worden gehouden. En voor de rest proberen we zo creatief mogelijk met de beschikbare middelen om te gaan."

Voor de commissarissen van de getroffen korpsen in Gelderland, Overijssel, Drenthe, Groningen en Friesland is de maat nu wel vol. Ze hebben een brandbrief gestuurd aan de Voorziening tot samenwerking Politie Nederland (VtsPN) die verantwoordelijk is voor de computersystemen van de Nederlandse politie.

De oorzaak van de grote problemen, die afgelopen woensdag al begonnen, is nog steeds niet duidelijk. De politie sluit uit dat het komt door werk van een hacker of een virus.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #26 Gepost op: 25 januari 2010, 18:08:43
Computersysteem politie Noord- en Oost Nederland beperkt beschikbaar

http://www.politie.nl/groningen/nieuws/100125computersysteempolitienoordenoostnederlandbeperktbeschikbaar.asp

Groningen/Zwolle, 25-01-2010 • Het computersysteem van de politie in Noord-Oost Nederland is slechts beperkt beschikbaar. Sinds woensdag 20 januari hebben acht korpsen in Noord-Oost Nederland computerproblemen. Vanaf maandagochtend kon in deze acht betrokken korpsen door een beperkt aantal mensen worden ingelogd. Deze maatregel heeft er toe geleid dat de situatie op dit moment beheersbaar is.

Ondanks de beheersbare situatie hebben we te maken met ernstige problemen. De problemen zijn dusdanig complex, dat niet wordt verwacht dat deze snel opgelost kunnen worden. Er worden diverse maatregelen genomen die de problemen reduceren en de dienstverlening richting de burger garanderen.

Oorzaak
De oorzaak voor de problemen is nog niet duidelijk. Het is wel helder dat er geen sprake is van een hacker of een virus. Technici werken voortdurend aan het verder beheersbaar maken van de problemen en het achterhalen van de oorzaak. De storing heeft geen invloed op de primaire processen als de noodhulp en de reguliere hulpverlening aan burgers. Het Politie Service Center (0900 8844), het noodnummer 112 en het communicatienetwerk C2000 functioneren normaal.

Oplossing
Momenteel kan in de acht korpsen op maximaal 3000 accounts worden ingelogd. Dit is ongeveer de helft van de normaal beschikbare capaciteit. Ook worden alle gesignaleerde problemen in kaart gebracht en geanalyseerd, om de mogelijke oorzaken van de problemen te achterhalen en op te lossen. De verwachting is dat dat zeker tot na het weekend zal duren.

Aangifte
Er kan nog steeds aangifte gedaan worden. De gegevens kunnen echter niet direct in de systemen worden vastgelegd. Aangiftes via internet kunnen gewoon doorgaan, bij aangiftes die gedaan worden aan de bureaus kunnen wachttijden ontstaan.

Betrokken korpsen
De computerproblemen hebben betrekking op de korpsen Friesland, Groningen, Drenthe, IJsselland, Noord- en Oost- Gelderland, Gelderland Midden, Gelderland Zuid en Twente. Deze acht korpsen functioneren op een gezamenlijk netwerk. De overige korpsen en het KLPD ondervinden geen hinder van de storing.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #27 Gepost op: 26 januari 2010, 15:54:31
Politie: onze statistieken zijn onbetrouwbaar - UPDATE

http://webwereld.nl/nieuws/64959/politie--onze-statistieken-zijn-onbetrouwbaar---update.html
Gepubliceerd: Dinsdag 26 januari 2010

Door een nieuw, omslachtig ict-systeem worden veel processen verbaal nooit ingevoerd. De statistieken zijn daardoor sinds vorig jaar al "volstrekt onbetrouwbaar" geworden, erkent de politie zelf.

Het vorig jaar bij alle korpsen ingevoerde computersysteem Basisvoorziening Handhaving (BVH) is zo omslachtig, dat veel agenten aangiftes, bekeuringen, processen verbaal, observaties en andere handelingen niet meer invoeren. Het systeem is ontwikkeld door voorziening tot samenwerking Politie Nederland (vtsPN).

Structureel probleem
Omdat de invoersnelheid van het nieuwe systeem zo veel lager ligt, nemen veel politiebeambten niet meer de moeite data in te voeren of dossiers aan te vullen. Daardoor worden talloze zaken die voorheen werden geregistreerd niet meer vastgelegd.

Dit is een structureel probleem dat al vanaf begin 2009 speelt en staat in principe los van de ernstige storing die een aantal korpsen sinds vorige week ondervinden met het elektronische aangiftesysteem.

Volstrekt onbetrouwbaar
"In het verleden werd een aanrijding of een bemiddeling makkelijk ingevoerd. Tegenwoordig zijn agenten veel sneller geneigd te denken: het is onderling geregeld en het is klaar. Zonder het administratief vast te leggen", vertelt Mengs Gerritsen, hoofd communicatie politie IJsselland aan Webwereld.

Bij de politie is er daarom "zorg" over de statistieken van 2009 omdat er "volstrekt onbetrouwbare" gegevens tussen zitten, constateert de politiewoordvoerder. Zo ziet de politie een enorme daling in het aantal aanrijdingen, maar dat is volgens de woordvoerder verre van nauwkeurig omdat dit soort gevallen veel minder wordt vastgelegd.

Wankele basis voor beleid
Voorzitter van de politievakbond ACP Gerrit van de Kamp zegt in een reactie "bezorgd" te zijn. Hij waarschuwde al eerder voor wanorde door het BVH-systeem.

Hij wijst er verder op dat deze politiestatistieken de basis vormen voor al het onderzoek én politiek beleid. "Deze onbetrouwbare cijfers gaan naar het CBS, het WODC, de Tweede Kamer, Justitie, het OM. Daar wordt beleid op gebaseerd."

Update 15.00 uur: Politiewoordvoerder Mengs Gerritsen benadrukt dat de problemen die hij aankaartte slechts betrekking hebben op het korps IJsselland. Uit twee enquêtes onder agenten van de SP en de politievakbond ACP blijkt echter dat de kwestie landelijk speelt.
Samen sterk in de hulpverlening!


Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894
Reactie #28 Gepost op: 26 januari 2010, 17:08:09
SP eist reparatie aangiftesysteem politie

Gepubliceerd: Dinsdag 26 januari 2010
http://webwereld.nl/nieuws/64967/sp-eist-reparatie-aangiftesysteem-politie.html#source=head

Tweede Kamerlid Ronald van Raak (SP) eist in Kamervragen dat het aangiftesysteem van de politie wordt gerepareerd. Door ict-problemen worden veel processen verbaal nooit ingevoerd.

Het vorig jaar bij alle korpsen ingevoerde computersysteem Basisvoorziening Handhaving (BVH) is zo omslachtig, dat veel agenten aangiftes, bekeuringen, processen verbaal, observaties en andere handelingen niet meer invoeren. De statistieken van de politie zijn dus niet betrouwbaar, erkent de politie zelf.

Vandaag Kamervragen
Van Raak gaat vandaag Kamervragen stellen over deze kwestie. Per mail laat hij aan Webwereld weten: "Op basis van de politiestatistieken wordt beleid gemaakt. Als die cijfers niet kloppen, klopt ook het beleid niet. Dan wordt de kloof tussen de papieren werkelijkheid van het ministerie en de echte werkelijkheid op straat nog groter. Ik wil weten wat de minister gaat doen om de computersystemen op orde te maken."

Uit eigen SP-onderzoek van medio 2009 bleek al dat 90 procent van de politieagenten zegt dat het computersysteem waarmee zij moeten werken niet gebruiksvriendelijk is en niet goed werkt. Van Raak: "Agenten kunnen zeer slecht uit de voeten met het computersysteem."

Zwartboek BVH
Politievakbond ACP reikte afgelopen vrijdag het 'Zwartboek BVH' uit aan het Dagelijks Bestuur van het korpsbeheerdersberaad (KBB). Daarin zijn de overwegend negatieve ervaringen van BVH-gebruikers samengevoegd. Door technische problemen ontstaat er achterstand bij het importeren van de data, erkent ook de ACP.

"Het vastleggen van wat er op straat speelt, staat aan de basis van korpsbrede en landelijke analyses. Op basis daarvan worden structurele keuzes gemaakt over de inzet van collega’s", vertelt ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp.

Meldpunt voor reacties
Ook heeft ACP een ict-meldpunt (ictmeldpunt@acp.nl) opgericht. Daar kunnen collega’s reacties kwijt. Doel is om bij te dragen aan beter systeem. De reacties die via het meldpunt binnenkomen worden, anoniem, doorgezonden aan de politie.


Het ministerie van Binnenlandse Zaken, dat verantwoordelijk is voor de politie, kan niet direct reageren.


EvD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #29 Gepost op: 26 januari 2010, 23:31:57
Als er bij ons op de dienstgroep over BVH wordt gesproken, dan begint een aantal mensen spreekwoordelijk te huilen.. Het is en blijft echt een drama en het is vooral zonde dat er al een jaar wordt doorgemodderd. BVH kost gewoon zo ontzettend veel geld, niet direct meetbaar, maar denk eens aan al die politieuren die hiermee verspild worden. We zijn zóveel extra aan het invullen en dan nog niet eens te spreken over het aantal overuren dat door BVH gemaakt is.

De eerste korpschef die het niet langer pikt wordt denk ik de komende jaren op handen gedragen  ;D