Opslag vingerafdruk onder vuur

Auteur Topic: Opslag vingerafdruk onder vuur  (gelezen 16121 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #30 Gepost op: 27 april 2011, 18:33:49
Dus je moet ze nog wel afgeven??
Ja.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 27 april 2011, 18:39:37
Weer eeuwige gejank over "inbreuk privacy", je merkt er geen ene moer van.
Wat merk je er van dat er in bijna alle grote steden camera's hangen ivm camera toezicht?
Ga je nu niet meer shoppen in de grote steden dan?

Men blijft maar eeuwig janken over het feit dat veel zaken niet opgelost worden. Maar als we bepaalde ideeën hebben worden ze de grond ingeboord onder het kopje "inbreuk privacy". Zelfde als dat men eeuwig blijft roepen dat we harder moeten optreden, zolang het maar niet tegen die schreeuwers zijn.

Ik zie totaal het probleem niet om mijn DNA en vinger afdrukken af te staan.

Liever janken dan dat iemand van de (r)overheid mijn vingerafdrukken krijgt.
Nu word je weer blij gemaakt met een dood vogeltje, want je moet je vingerafdruk toch wel afstaan.
Ik blijf met verlopen paspoort/id rondlopen, want ik sta helemaal geen afdruk af.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 27 april 2011, 19:01:28
Wie gaat dit controleren?
Citaat
Bestaande vingerafdrukken worden vernietigd
(Novum) - Alle vingerafdrukken die momenteel door gemeenten zijn opgeslagen worden gewist. Dat zei minister van Binnenlandse Zaken Piet Hein Donner (CDA) donderdag in het debat over de opslag van biometrische gegevens. De Tweede Kamer drong bij de minister aan op de vernietiging van de zes miljoen vingerafdrukken die al zijn afgenomen.

Donner verklaarde dat voortaan de vingerafdruk niet langer bewaard zullen blijven dan de tijd die nodig is tussen de aanvraag van een paspoort en de afgifte hiervan. Het geheel schrappen van de vingerafdruk uit het paspoort kan niet, omdat Europese regels dit in de weg staat.

De minister maakte woensdag bekend dat de decentrale opslag van biometrische gegevens voor paspoorten wordt stopgezet. Daarmee is ook de landelijke databank voorlopig van de baan.

Dit tot opluchting van de Kamer, die Donner prijsde om zijn 'voortschrijdend inzicht'. Wel wilden de fracties weten waarom zij zo slecht geïnformeerd waren over de problemen rond de vingerafdrukken. Tijdens een hoorzitting die vorige week in de Kamer plaatsvond bleek dat de betrouwbaarheid van de biometrische gegevens ernstig te wensen overlaat. Uit een proef was gebleken dat een op de vijf vingerafdrukken niet overeenkomt met de persoon van wie hij afkomstig is.

Ook bleek tijdens dat gesprek met experts dat bij het Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR), dat zich bezighoudt met de invoering van het biometrisch paspoort, sprake was van tunnelvisie. Kritische medewerkers zouden zijn tegengewerkt en kritische rapporten werden stelselmatig genegeerd. De SP en D66 willen dat hier een onafhankelijk onderzoek naar komt. Dit zou de Rekenkamer kunnen doen, maar ook de Kamer zelf.
Bron:binnenland.nieuws.nl


sylvester1986

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 27 april 2011, 19:18:20
Verder vind ik het vaag dat de vingerafdrukken vernietigd worden, maar je wel vingerafdrukken moet afstaan voor je chip op de paspoort cq ID kaart.
Wat voor nut heeft dit dan en hoe wil je dan controleren als er geen opslag is??


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #34 Gepost op: 27 april 2011, 19:42:59
Verder vind ik het vaag dat de vingerafdrukken vernietigd worden, maar je wel vingerafdrukken moet afstaan voor je chip op de paspoort cq ID kaart.
Wat voor nut heeft dit dan en hoe wil je dan controleren als er geen opslag is??

Zoals ik het begrijp worden je vingerafdrukken opgeslagen op je paspoort, maar niet in een database. Op het moment dat je bijvoorbeeld de grenscontrole bij schiphol passeert scan je je vingerafdruk, zodat men kan zien of jouw paspoort wel bij jou hoort. Dit staat dan los van een database, dus men kan geen gevonden vingerafdrukken vergelijken met de paspoorten.
Senior GGP / Oost-Brabant


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #35 Gepost op: 27 april 2011, 21:41:24
Zoals ik het begrijp worden je vingerafdrukken opgeslagen op je paspoort, maar niet in een database. Op het moment dat je bijvoorbeeld de grenscontrole bij schiphol passeert scan je je vingerafdruk, zodat men kan zien of jouw paspoort wel bij jou hoort. Dit staat dan los van een database, dus men kan geen gevonden vingerafdrukken vergelijken met de paspoorten.

In een pc kijken via de chip op je paspoort..... klinkt wel als "niet te kraken".

Mijn vader zaliger zei al "jongen, de manier om iets te kraken is gevonden voordat iets op de markt word gebracht".

Waar ik mij zorgen over maak is dat als iemand in die database komt hij mijn vingerafdrukken kan downloaden en met de hedendaagse techniek mijn vingerafdruk ergens kan achterlaten.

Echter geloof ik dat mijn gegevens al ergens in een pc zitten vanwege het verleden, dus ik  maak mij er neit zoveel zorgen over.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #36 Gepost op: 27 april 2011, 21:55:06
Maar Sylvester, de opslag is dan nu wel, al dan niet tijdelijk, van de baan, maar Europese regelgeving verplicht een vingerafdruk bij een paspoort dus ik vrees dat je poot stijf houden weinig zal uithalen.

Ik sta er sowieso wat lakonieker tegenover... Desalniettemin waardeer ik wel je standvastigheid, los van je standpunt O0


sylvester1986

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 27 april 2011, 22:14:19
ja, je moet blijkbaar inderdaad nog vingerafdrukken afstaan vanwege Europese regelgeving.
Volgens deze site worden de vingerafdrukken verstuurd naar Frankrijk en ook daar zou ik niet blij mee wezen, want je weet niet wat zij er mee doen.

Bah, wat haat ik die walgelijke politiek.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #38 Gepost op: 27 april 2011, 23:01:59
ja, je moet blijkbaar inderdaad nog vingerafdrukken afstaan vanwege Europese regelgeving.
Volgens deze site worden de vingerafdrukken verstuurd naar Frankrijk en ook daar zou ik niet blij mee wezen, want je weet niet wat zij er mee doen.

Bah, wat haat ik die walgelijke politiek.

Het zou me echt niets verbazen als dat bedrijf ze wel gewoon bewaard.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 28 april 2011, 11:41:22
Dat zou geweldig zijn.
Citaat
JeanineHennis Jeanine Hennis
Minister Donner zal vaart maken om vingerafdruk zsm uit nationale ID-kaart te halen. Echt mooi! Keuzevrijheid terug dus.
17 hours ago
Bron:Twitter