Medewerkers 112 Maastricht opgepakt voor 40 brandstichtingen - 15-07-2009

Auteur Topic: Medewerkers 112 Maastricht opgepakt voor 40 brandstichtingen - 15-07-2009  (gelezen 31289 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RJM

  • HV-geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 538
Reactie #60 Gepost op: 17 september 2009, 15:11:52

Daar weet ik onvoldoende vanaf, maar volgens mij ben je nu druk bezig jezelf relevant te maken. Bij een kleine aanrijding is een gewoon Europees schadeformulier voldoende, bij een grote aanrijding komt de VOA toch ter plaatse en maakt (professionele) foto's? En ook in dit geval; heeft het dan opeens nieuwswaarde? Onzin.

Dus jij zegt nu als het ware dat sommige fotografen hier op het forum en in nederland met een aardige professionele camera wij (hun) geen professionele foto's maken  ???

Vind dat ik aardig professionele foto's maak met me Canon EOS 500D camera en dat vind ik van heel wat mensen met hun goede camera  O0
Burgerhulpverlener, AED-bediener.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #61 Gepost op: 17 september 2009, 15:19:18
Dus jij zegt nu als het ware dat sommige fotografen hier op het forum en in nederland met een aardige professionele camera wij (hun) geen professionele foto's maken  ???

Vind dat ik aardig professionele foto's maak met me Canon EOS 500D camera en dat vind ik van heel wat mensen met hun goede camera  O0
Alsof de camera ook maar iets zegt over de foto's die er mee gemaakt worden ;D  :D

En ja, de VOA maakt professionelere foto's dan een persfotograaf.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #62 Gepost op: 17 september 2009, 15:26:46
Als ik me niet vergis gaat het helemaal niet over de kwaliteit van de foto's in deze discussie, het gaat er meer om dat jan en alleman op straat staan te fotograferen. Tuurlijk, de fotografen die zich er serieus mee bezig houden en graag in samenwerking of met feedback van hulpdiensten willen fotograferen zijn professioneel bezig. Punt is alleen wel dat er per stad, dorp of gehucht steeds meer kinderen met Intertoys-camera's komen die op de meest vreemde manieren hun foto's willen maken. Je kent ze wel: overal als eerste ter plaatse willen zijn, grote bek op zetten, soms door sporen heen lopen en uiteindelijk 200 tot 300 foto's maken waarvan alles op internet komt, meer dan de helft bewogen is (omdat het bewolkt of donker is) en de rest is doodgeflitst omdat ze zelf niet weten hoe hun camera werkt. Uiteindelijk zorgt die - pak 'em beet - 75% van de 'fotografen' er voor dat de rest - de mensen die serieus om gaan met hulpverlenings fotografie en de mensen die serieus tijd en geld investeren in het leren werken met je camera en het aanschappen van apparatuur - dat er een lijntje wordt gespannen ver om zo'n incident. Nu hoor je mij niet zeggen dat ik zo'n lijn niet goed vind: in tegendeel, het houdt veel mensen op afstand wat vaak ook moet gebeuren. Wat hier 'in de provincie' nog wel eens zo is, is dat men de fotografen nog gedoogt zolang alles goed gaat. Pas als er een iemand van de 'fotograafjes' in de weg gaat lopen wordt dat lintje tevoorschijn gehaald en wordt de boel hermetisch afgezet... Mensen die wél goed bezig zijn en wél de moeite willen doen om netjes te fotograferen maar om leeftijd of studie / beroep redenen niet in het bezit kunnen of mogen zijn van een politieperskaart, worden daarmee min of meer het fotograferen zuur gemaakt.

En ja, fotograferen van incidenten - groot of klein - heeft mijn inziens altijd nieuwswaarde; zolang je als fotograaf weet wat je wel en niet kunt publiceren, is er niks aan de hand. Lokaal gezien (ons kent ons) is men altijd wel nieuwsgierig. En bij ongevallen overkomt het mij ook vaak genoeg dat ik naderhand reacties krijg van betrokkenen / slachtoffers dat ze fijn zijn dat er foto's zijn gemaakt.

Alsof de camera ook maar iets zegt over de foto's die er mee gemaakt worden ;D  :D
Klopt, er zijn genoeg mensen die denken dat ze met een goede spiegelreflex camera ook gelijk goede foto's maken. Helaas moet je dat soort mensen wakker schudden uit hun eigen droomwereldje: een goede camera is pas het halve werk. Of sterker nog: het is pas een kwart van het echte werk. Als je lenzen en andere accessoires ook nog mee telt bedenk je je wel twee keer voordat je zegt dat iemand goede foto's maakt. :) Zoals ik hier boven al zei: als goede fotograaf moet je ook tijd hebben geïnvesteerd in het leren kennen van je camera; en daar schort het bij veel fotografen aan.

En ja, de VOA maakt professionelere foto's dan een persfotograaf.
Dat durf ik wel enigzins te weerleggen hoor. De VOA mag in sommige regio's beschikken over goede apparatuur, toch zie ik ze ook wel eens lopen met een minder geavanceerd model dan wat ik zelf heb. Afgezien van het feit dat ze natuurlijk geen fotografen zijn (met een opleiding fotografie) maar puur foto's maken van sporen etc., denk ik dat persfotografen (de 'betere') mooiere foto's maken dan de VOA. Puur en alleen al vanwege het conceptuele in foto's of vanwege composities etc. :)

Goed, tot zo ver mijn off-topic reactie. ::)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #63 Gepost op: 17 september 2009, 15:46:41
Alsof de camera ook maar iets zegt over de foto's die er mee gemaakt worden ;D  :D

En ja, de VOA maakt professionelere foto's dan een persfotograaf.

Hier kunnen weer hele verhalen over getypt worden, maar okay, dat doe ik deze keer niet.. Die discussie komt om de zoveel tijd op elk forum terug.. Welke camera, kleine kindjes met telefoon, blablabla..

Wat betreft de VOA.. *Proest*.. Weet je dat ze hier in Zeeland regelmatig terug naar PD moeten omdat foto's niet gelukt zijn :)? Geldt voor TR/VOA.. En dan voornamelijk als er wolken voor de zon zitten of het donker is/begint te worden ;).. Professioneel? Nee.. ;D

'T is leuk bij de VOA dat je via het dak naar boven kan om een overzichts fotootje te maken, maar daar blijft het dan ook bij O0


Miggel

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #64 Gepost op: 17 september 2009, 16:00:33
even 2 pagina's terug reageren over limboke, heeft iemand al eens de moeite genomen om zijn profiel te bekijken en dan met name zijn emailadres en leeftijd of ben ik de enige die denk dat dit geen toeval is?

het spijt me voor hem maar als je in derde persoon voor jezelf wilt opkomen verdien je bij mij maar heel weinig respect

met vriendelijke groet


pietjepukkerigG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #65 Gepost op: 17 september 2009, 16:05:43
Dus jij zegt nu als het ware dat sommige fotografen hier op het forum en in nederland met een aardige professionele camera wij (hun) geen professionele foto's maken  ???

Nee, dat was namelijk een reactie op het feit dat foto's van de 112 fotograaf namelijk kennelijk door de verzekering worden opgevraagd. De VOA komt daar om beroepshalve, of nog strakker gedefinieerd, met een ander doel dan twijfelachtige nieuwsgaring, foto's te maken. Ik betwijfel dus niet dat je mooie professioneel-ogende foto's kan maken.

En ja, fotograferen van incidenten - groot of klein - heeft mijn inziens altijd nieuwswaarde; zolang je als fotograaf weet wat je wel en niet kunt publiceren, is er niks aan de hand. Lokaal gezien (ons kent ons) is men altijd wel nieuwsgierig. En bij ongevallen overkomt het mij ook vaak genoeg dat ik naderhand reacties krijg van betrokkenen / slachtoffers dat ze fijn zijn dat er foto's zijn gemaakt.

En daar verschillen we dus van mening. Rampen, grote (bos)branden, kettingbotsingen e.d. hebben uiteraard nieuwswaarde. Maar een eenvoudige aanrijding, een schoorsteenbrand en dergelijke absoluut niet. Misschien dat de enige nuance hierin nog kan worden aangebracht door de grootte van een gemeenschap; maar verder bevat een dergelijk incident echt nul nieuwswaarde. Zoals TAS-226 al zegt; "Nou als veel mensen willen weten wat zich er afspeeld en zich afvragen wat voor incident het is... dat direct iedereen er bovenop springt vind ik wel nieuws"; dat is dus niet het geval bij dergelijke kleinschalige hulpverleningszaken. 112 fotografie, Incident-fotografie; allemaal termen om ramptoerisme en de bijbehorende kiekjes goed te praten.




WvM

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
    • 112 Hollands-Midden
Reactie #67 Gepost op: 17 september 2009, 16:23:24
(.....) 112 fotografie, Incident-fotografie; allemaal termen om ramptoerisme en de bijbehorende kiekjes goed te praten.

Waarom zou er iets goed gepraat moeten worden? Ik zie iemand als Stefanuzz niets verkeerds doen. Naar mijn idee probeert hij dus niets 'goed te praten' :-\
En als je zelf niet geinteresseerd ben in deze foto's en twijfelt aan de nieuwswaarde is het toch heel makkelijk om dergelijke websites niet te bezoeken? ;)


WvM

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
    • 112 Hollands-Midden
Reactie #68 Gepost op: 17 september 2009, 16:29:12
Nieuwswaarde!

http://www.brandweerharderwijk.nl/Brwharderwijk/meldingen.php?pagina=meldingen&id=474

 ???

Tja die 2e foto in de link zou ik persoonlijk niet plaatsen inderdaad..
Maar ach de mensen die deze foto's zullen bekijken zijn denk ik in hoofdzaak de inwoners van Harderwijk die zich afvragen waar die brandweerauto met zoveel herrie heengaat en niet de mensen die nieuws zoeken..  Ik zie dus geen problemen;)


pietjepukkerigG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #69 Gepost op: 17 september 2009, 16:47:43
En als je zelf niet geinteresseerd ben in deze foto's en twijfelt aan de nieuwswaarde is het toch heel makkelijk om dergelijke websites niet te bezoeken? ;)

Ha :) Dat is altijd een mooie dooddoener, 'dan kijk je toch niet', maar dat is natuurlijk geen argument in een discussie over de nieuwswaarde van iets. Dit topic gaat over de brandstichtingen van kennelijke 112Maastrichtenaren en mijn mening is dergelijke situaties een logisch gevolg zijn van de wildgroei in fotojournalistiek. Hou de boys (en girls) op afstand en de lol is er snel genoeg vanaf. Maar nee, er wordt ze maar al te vaak vrij baan gegeven om de mooiste plaatjes te maken (losse verwijzing naar andere topics). Derhalve; minder 112toeristen toelaten op en bij een lullig (en soms ernstiger) ongeval zou de professionaliteit omhoog halen van een 'beroepsgroep'.