Schroefbescherming op brandweerboten

Auteur Topic: Schroefbescherming op brandweerboten  (gelezen 12843 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Gepost op: 16 juli 2009, 09:55:44
Wie weet welke brandweerboten voorzien zijn van schroefbeschreming?
Wat is de ervaring?

Bij onze boot is de topsnelheid met 30 km/u afgenomen. Volgens de voorschriften moet de motor, ook met schroefbescherming, uitgezet worden tijdens een duikinzet :o

http://www.brandweerkennisnet.nl/publish/pages/3347/2008111804lijsturgenteverbetermaatregelenbw-duiken.doc


“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #1 Gepost op: 1 augustus 2009, 16:41:07
Er zijn nog meer negatieve effecten. Neem als voorbeeld de bekende tak in de schroef. Zonder schroefbescherming beschadigt de schroef misschien wel, met kooi eromheen bestaat de kans dat de reparatiekosten veel hoger worden.

Er wordt een escape genoemd in het stuk: Indien het technisch niet mogelijk is een bescherming aan te brengen, dan......

Er wordt elders (ik dacht in de Leidraad bestrijding waterongevallen door de brandweer) gesproken over ankeren evt. met 2 ankers) en het boven water halen van de motor. Dit is een goed alternatief. Ook met schroefbescherming zul je moeten ankeren. Dat is dus een zelfde situatie. En je gaat toch pas weer varen als de duiker aan boord is.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 2 augustus 2009, 15:15:51
Ik begrijp het helemaal niet, als er duikers in het water zijn mogen er binnen een straal van 50 meter geen vaarbewegingen zijn. Mag je dan wel boven een duiker varen met een kooi rond je schroef? Is dat dan niet gevaarlijk meer?

Henk


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #3 Gepost op: 2 augustus 2009, 21:07:09
Sterker nog Henk: Wanneer een duiker onder water is, moet de motor UIT staan. Zelfs met schroefbescherming.

Dus redeneer ik dat ankeren en de motor boven water afdoende is als er een duiker vanaf je boot duikt. De motor gaat pas weer aan , wanneer de duiker in de boot is. De kooi is dus erg overbodig. Gaat m.i. ook ten koste van de vaareigenschappen (naast de vermindering in snelheid).


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 2 augustus 2009, 21:39:19
Ik begrijp het helemaal niet, als er duikers in het water zijn mogen er binnen een straal van 50 meter geen vaarbewegingen zijn. Mag je dan wel boven een duiker varen met een kooi rond je schroef? Is dat dan niet gevaarlijk meer?

Henk
Sterker nog Henk: Wanneer een duiker onder water is, moet de motor UIT staan. Zelfs met schroefbescherming.

Dus redeneer ik dat ankeren en de motor boven water afdoende is als er een duiker vanaf je boot duikt. De motor gaat pas weer aan , wanneer de duiker in de boot is. De kooi is dus erg overbodig. Gaat m.i. ook ten koste van de vaareigenschappen (naast de vermindering in snelheid).

(...)

http://www.brandweerkennisnet.nl/publish/pages/3347/2008111804lijsturgenteverbetermaatregelenbw-duiken.doc

Uit het document van Tosa:

De schroef van de boot of boten, die bij het duiken worden gebruikt, zijn uitgerust met schroefbescherming. Het doel is om de veiligheid te optimaliseren voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is.
De primaire veiligheidsmaatregel dat de motor van de boot moet zijn uitgeschakeld, blijft uiteraard gelden.


Deze aanvullende veiligheidsvoorziening fungeert als vangnet bij onvoorziene gebeurtenissen, misverstanden et cetera.
Als het aanbrengen van de schroefbescherming technisch niet mogelijk is moet naar een andere oplossing worden gezocht die zoveel mogelijk hetzelfde effect heeft.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #5 Gepost op: 2 augustus 2009, 22:40:29
Zoalls ik in mijn eerste bericht al schreef......


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 2 augustus 2009, 23:22:19

Uit het document van Tosa:

De schroef van de boot of boten, die bij het duiken worden gebruikt, zijn uitgerust met schroefbescherming. Het doel is om de veiligheid te optimaliseren voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is.
De primaire veiligheidsmaatregel dat de motor van de boot moet zijn uitgeschakeld, blijft uiteraard gelden.


Deze aanvullende veiligheidsvoorziening fungeert als vangnet bij onvoorziene gebeurtenissen, misverstanden et cetera.
Als het aanbrengen van de schroefbescherming technisch niet mogelijk is moet naar een andere oplossing worden gezocht die zoveel mogelijk hetzelfde effect heeft.




Bij ons gaat bij de boot waaraan wij werken (touw in de schroef, ect) wel de sleutel uit het contact.

Ik vind het een onzinnige regeling, die totaal voorbij gaat aan inzet van duikers op groot binnenwater.  Mag je dus ook niet duiken bij een boot van een passant zonder schroefbescherming. Welke boten van de KNRM hebben dat? De Gooier van de KNRM Huizen dus niet, terwijl die is door de gemeente om niet is overgedragen op voorwaarde dat er de brandweer er gebruik van mag mogen maken voor het vervoer van haar duikers. Allemaal aan de jet! Maar eerst overal het wier uitroeien. Anders kom je niet eens op je duikplek.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #7 Gepost op: 3 augustus 2009, 12:35:44
Naar ik mij door het KNRM hoofdkantoor heb laten vertellen is veiligheid voor personen in het water één van de redenen dat men voor de hele vloot over wil schakelen naar jet-motoren.
Overigens vaart men bij lifeguards in vele landen al heel veel jaren met prop-guards. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de kleine RIB's en IRB's, van de SLSA.
De info die ik van hun hoofd technische zaken heb ontvangen is dat er maximaal 5% vermogensverlies optreedt. Zij gebruiken voor hun vaartuigen 25 en 30 PK motoren. Uiteraard vervalt wel grotendeels het wieleffect op de draaicirkel wat mij echter geen belemmering lijkt.
De propguards waar het hier over gaat worden geleverd door MidCoast Marine in Australië en komen met verzendkosten op zo'n € 800,--.




Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 3 augustus 2009, 12:54:28
Als je sommige fabrikanten mag geloven levert zo'n kooi om je schoef zelfs vermogens WINST op. Nou, mijn ervaringen zijn anders...


Propguard       PDF        Afdrukken        E-mail

Image
De Propguard verbetert de veiligheid en verhoogt vaarprestaties.
Alleen de orginele Propguard met de gepatenteerde eigenschappen zal u de volgende voordelen opleveren:
* Beschermt (vaak dure) schroeven      
* Verbetert de veiligheid                      
* Verbetert de propeller effectiviteit        
* Verhoogt de stuwdruk    
               
* Bervorderd de accelleratie   (moet zijn bevordert)            
* Verlaagt het trekken van de motor    
* Levert brandstofbesparing op
* Verbeterd de hanteerbaarheid van de boot (moet zijn verbetert)
* Uitvoorraad leverbaar
* Gemakkelijk te monteren
* Kan niet oxideren en roesten
* Opvallend tijdens vervoer per boottrailer
prijs vanaf € 177,95 (exclusef vervoer vanuit oss, Holland  ;))

http://www.botraboerboom.nl/index.php?option=com_content&task=blogsection&id=3&Itemid=27

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #9 Gepost op: 5 augustus 2009, 23:43:16
Beetje zonde dat dit onderwerp schijnbaar dood loopt.
Er zijn mij meerdere bijna ongelukken bekend waarbij ernstig letsel door heel veel geluk is uitgebleven. Hopelijk geeft het volgende linkje "Stop Propeller Strikes Now" zeker wat betreft de dikwijls jonge reddingsbrigade vrijwilligers weer een impuls tot verdere discussie over dit mijns inziens belangrijke onderwerp.

Kees  8)