GRIP 1 Zeer grote brand café Houtsje Oude Koemarkt - Heerenveen 16-07-2009

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand café Houtsje Oude Koemarkt - Heerenveen 16-07-2009  (gelezen 14510 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 18 juli 2009, 00:24:18
Volgens mij, als ik alles goed gevolgd heb, waren ze nog aan het opschalen toen die autobrand melding kwam en kon de alarmcentrale het allemaal niet meer overzien. Is mijn opinie.  ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #21 Gepost op: 18 juli 2009, 01:41:56
Volgens mij, als ik alles goed gevolgd heb, waren ze nog aan het opschalen toen die autobrand melding kwam en kon de alarmcentrale het allemaal niet meer overzien. Is mijn opinie.  ;)

Weet niet hoe het overkomt, maar het is van mijn kant af geen aanval op de werkwijze van de RAC, achteraf is er altijd gezeur over wat beter kon  :)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #22 Gepost op: 18 juli 2009, 09:29:08
De melding van een autobrand was rond 12:40 volgens mij, ruim een uur na de eerste alarmering.

Gezien de rijtijd van ruim 17/18 minuten voor Akkrum of Joure (exclusief opkomsttijd) zou je mogen aannemen dat er op strategische locaties gezorgd gaat worden voor restdekking.

Ik weet niet hoe dat in Friesland geregeld is maar ben er wel benieuwd naar ;)

(volgens mij hebben wij een lid die daar wel iets vanaf weet.......)


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #23 Gepost op: 18 juli 2009, 13:57:43
De melding van een autobrand was rond 12:40 volgens mij, ruim een uur na de eerste alarmering.

Gezien de rijtijd van ruim 17/18 minuten voor Akkrum of Joure (exclusief opkomsttijd) zou je mogen aannemen dat er op strategische locaties gezorgd gaat worden voor restdekking.

Ik weet niet hoe dat in Friesland geregeld is maar ben er wel benieuwd naar ;)

(volgens mij hebben wij een lid die daar wel iets vanaf weet.......)
Ik denk niet dat er bij een snelle opschaling(+/- 20 minuten) niet zo 123 word gedacht aan restdekking. Zo snel mogelijk mensen ter plaatse en blussen met die handel. Herbezetten of de restdekking verzorgen kan erna wel. Denk ik dan ;)


nirosmen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,284
  • Brandmeester, ploegchef en oefenleider
Reactie #24 Gepost op: 18 juli 2009, 14:13:11
Naar aanleiding van de berichtgeving van de OVD terplaatse, kun je er vanuit gaan dat het een lange inzet gaat worden en dient dus te worden nagedacht over restdekking. Binnen de VNOG komt de coördinator meldkamer naar de AC en gaat deze taak op zich nemen. O0


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #25 Gepost op: 18 juli 2009, 14:39:12
Volgens mij is het gebruikelijk dat zodra de gemeente al het matriaal heeft ingezet en er dus geen uitruk meer is gegarandeerd voor andere incidenten dat de  AC gewoon voor de restdekking moet zorgen in die gemeente, door een ander korps te alarmeren voor herbezetting van de kazerne Heereveen  ;)  Zo voorkom je deze problemen.

De melding van een autobrand was rond 12:40 volgens mij, ruim een uur na de eerste alarmering.

Gezien de rijtijd van ruim 17/18 minuten voor Akkrum of Joure (exclusief opkomsttijd) zou je mogen aannemen dat er op strategische locaties gezorgd gaat worden voor restdekking.

Ik weet niet hoe dat in Friesland geregeld is maar ben er wel benieuwd naar ;)

(volgens mij hebben wij een lid die daar wel iets vanaf weet.......)
Daar ben ik nu ook erg benieuwd naar, ik neem aan dat de friesjes dat daar ook doen  :|
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #26 Gepost op: 18 juli 2009, 14:49:03
Volgens mij is het gebruikelijk dat zodra de gemeente al het matriaal heeft ingezet en er dus geen uitruk meer is gegarandeerd voor andere incidenten dat de  AC gewoon voor de restdekking moet zorgen in die gemeente, door een ander korps te alarmeren voor herbezetting van de kazerne Heereveen  ;)  Zo voorkom je deze problemen.
Daar ben ik nu ook erg benieuwd naar, ik neem aan dat de friesjes dat daar ook doen  :|
Ik denk dat dat niet overal speelt. In een klein dorp zal je niet zo snel herbezetten omdat daar de kans veel lager is dat daar wat gebeurd. Maar dat men in een grotere stad als Heerenveen zal herbezetten is logischer.

Daarbij komt ook nog dat in Friesland de dorpen en steden redelijk ver uit elkaar liggen. Wat ik heb begrepen is dat er voor een hoogwerker die van Leeuwarden naar een klein plaatsje moet(bijvoorbeeld Kollum) al snel 40 minuten gereden moet worden.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #27 Gepost op: 18 juli 2009, 16:18:40
Ik denk niet dat er bij een snelle opschaling(+/- 20 minuten) niet zo 123 word gedacht aan restdekking. Zo snel mogelijk mensen ter plaatse en blussen met die handel. Herbezetten of de restdekking verzorgen kan erna wel. Denk ik dan ;)

het gaat ook niet om de eerste 20 minuten maar de melding was ruim een uur er na ;)


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 18 juli 2009, 16:31:21
Kazernevolgordetabellen (KVT) zijn bepalend in deze. Alle scenario's worden vastgelegd in GMS (inzetvoorstellen). Hieruit volgen de KVT's. Als daar niet goed over nagedacht is gebeuren dingen zoals hier.


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #29 Gepost op: 18 juli 2009, 17:03:21
het gaat ook niet om de eerste 20 minuten maar de melding was ruim een uur er na ;)
oeps, foutje bedankt ::) :-[