Incident Management wegennet

Auteur Topic: Incident Management wegennet  (gelezen 205592 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Glenn2

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 16 juli 2009, 17:04:04
Niet om het één of ander, maar gebeurd het geven van stoptekens al niet jaren door de eerste ter plaatse zijnde hulpverlener? Kan me niet voorstellen dat een ambu gaat wachten op de politie tot zij het verkeer hebben stilgelegd, mochten zij als eerste aanwezig zijn.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #11 Gepost op: 16 juli 2009, 18:33:39
Heel strikt genomen is het geven van stoptekens voorbehouden aan de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare ambtenaren, de militairen van de KMar en de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare verkeersregelaars (al dan niet in opleiding), en in mindere mate de verkeersbrigadiers en de begeleiders van railvoertuigen (rode lamp/vlag); zie art. 82 RVV. Vanuit het voertuig mag door de daartoe aangewezen diensten (waaronder wel de ambulance maar niet de brandweer) een stopteken worden gegeven middels het verlichte transparant (het 'stopbordje'); zie art. 82a RVV.

Kortom: de ambulancemedewerker, de brandweerman, de berger, de pechhulpverlener en de 'standaard' kantonnier vallen niet onder de functionarissen waarvan een stopteken juridisch gezien moet worden opgevolgd. Het is dus nog de vraag in hoeverre dat (vanuit juridisch en verzekeringsoogpunt) consequenties heeft als er toch een weggebruiker (al dan niet bewust) doorrijdt en daarbij de betreffende functionaris schept. Zeker op het OWN met tweezijdig verkeer is dat nog niet eenvoudig...

Ik vroeg het overigens omdat ik eergisteren zelf als eerste ter plaatse was (dat ben ik normaal niet) en dus even in twijfel stond of de veiligheidsmaatregelen getroffen moesten worden. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de ontwikkelingen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Bart S

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 16 juli 2009, 20:10:12
Niet om het één of ander, maar gebeurd het geven van stoptekens al niet jaren door de eerste ter plaatse zijnde hulpverlener? Kan me niet voorstellen dat een ambu gaat wachten op de politie tot zij het verkeer hebben stilgelegd, mochten zij als eerste aanwezig zijn.

*Inderdaad wellicht tijd om even wat berichten af te splitsen?*

Ik heb nog nooit een stopteken gegeven of hoeven geven. Wel eens fend-off gestaan wat snel werd overgenomen door politie en RWS. Inderdaad was voor ons ook het meest opvallende dat we een stopteken moeten gaan geven (werd zelfs even voorgedaan hoe je het goed doet). Ik denk dat de meeste weggebruikers wel geneigd zijn om te stoppen als ze een (goed en duidelijk) stopteken krijgen van iemand in een herkenbaar uniform. Ik voorzie meer problemen in de instructie om je voertuig voorbij het incident te rijden (bij een ongeval op de tegemoetkomende rijbaan) en op XX meter (XX is de ter plaatse geldende maximumsnelheid) voor het ongeval te zetten. Volgens mij gaat dat 'nie lukken nie' omdat het verkeer waarschijnlijk al bumper aan bumper met het ongeval staat en jij je auto echt niet meer ertussen geperst krijgt.

Misschien een beetje offtopic, maar omdat het hier genoemd is: is er al wat meer bekend over de eerste veiligheidsmaatregelen bij tweezijdig verkeer of is dat verhaal nog steeds in conceptvorm? En beter nog: mag of moet het al toegepast worden?

Ik heb het boekje er nog even bijgepakt. Het is een "commentaarversie" aldus de eerste bladzijde. Ik citeer:
Citaat
Deze voorlopige richtlijn is bedoeld als discussiestuk voor het toetsen van de inhoud aan de praktijk. Er wordt in de praktijk nog niet volgens deze richtlijn gehandeld, totdat de definitieve richtlijn is uitgebracht.

Commentaar kan tot 31 maart 2009 worden gestuurd naar .....

Deze datum is dus allang verstreken. Ik ga er even een mailtje aan wagen!


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #13 Gepost op: 25 juli 2009, 12:16:00
(...)
Deze datum is dus allang verstreken. Ik ga er even een mailtje aan wagen!
*schop*

Al wat gehoord?  :)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Bart S

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 25 juli 2009, 12:57:24
*schop*

Al wat gehoord?  :)

*auw*  ;D

Nee, nog niets.... ik heb het in eerste instantie geprobeerd op het adres waar je ook je op- en aanmerkingen over de regeling op kwijt kan maar het blijft stil. Kan vakantietijd zijn, maar ik probeer ook nog wel wat anders..... to be continued :)


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #15 Gepost op: 25 juli 2009, 21:30:08
Binnen Logicx-Berging worden de voorlopige richtlijnen wel gehanteerd; verkeer stilzetten wanneer het een weg betreft met verkeer uit meerdere richtingen en vervolgens vanuit deze nul-positie acties uitzetten.
Eigen veiligheid gaat immers voor alles.

Neemt niet weg dat het lastig is om in je eentje even een kruispunt stil te zetten; mensen zijn vreselijk ongeduldig en onsympathiek tegenwoordig. En juist dat issue is volgens mij het lek in je veiligheid.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #16 Gepost op: 26 juli 2009, 13:02:18
@DenKweb: Zijn jullie mannen opgeleid als verkeersregelaar (en als zodanig herkenbaar)? Want ik ben heel erg benieuwd hoe "men" dat juridische/verzekeringstechnische gat wil gaan afdekken... met name als er een bestuurder meent door te moeten rijden.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #17 Gepost op: 3 augustus 2009, 21:07:00
*auw*  ;D

Nee, nog niets.... ik heb het in eerste instantie geprobeerd op het adres waar je ook je op- en aanmerkingen over de regeling op kwijt kan maar het blijft stil. Kan vakantietijd zijn, maar ik probeer ook nog wel wat anders..... to be continued :)

Ik heb ook een mail gestuurd en gebeld, om instructiemateriaal aan te vragen, maar tot op heden heb ik nog niets mogen ontvangen. Is er hier toevallig die in het bezit is van een powerpoint presentatie?  ::)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #18 Gepost op: 4 augustus 2009, 01:26:51
Zijn de procedures die op die dag besproken zijn ook al ergens online te vinden?

@Shave,

De procedures voor Voorlopige Richtlijn Eerste Veiligheidsmaatregelen bij incidenten met tweezijdig aanrijdgevaar is te vinden op de onderstaande link.

Persoonlijk zou ik het eerder Incident Management onderliggend wegennet noemen.
Of afgekort IM-regeling Onderliggend Wegennet.

Misschien idee om onderwerptitel aan te passen ?

BRON: http://www.incidentmanagement.nl/images/commentaarversierl101108.pdf
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Bart S

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 4 augustus 2009, 05:12:14
Misschien idee om onderwerptitel aan te passen ?

Nee, want het gaat hier om het hele IM gebeuren. En de term "onderliggend wegennet" mocht niet meer gebruikt worden....   daar hebben ze nu dus weer wat anders voor verzonnen...:-\