Incident Management wegennet

Auteur Topic: Incident Management wegennet  (gelezen 205588 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #20 Gepost op: 4 augustus 2009, 09:12:56
De procedures voor Voorlopige Richtlijn Eerste Veiligheidsmaatregelen bij incidenten met tweezijdig aanrijdgevaar is te vinden op de onderstaande link.
Die is bekend en het betreft de commentaarversie, waar tot eind maart commentaar op kon worden ingediend. Ik wil graag weten of die richtlijn inmiddels al definitief is en of de hulpverlening die nu ook gaat (moet?) toepassen in de praktijk. En dat is blijkbaar nog niet bekend.

Persoonlijk zou ik het eerder Incident Management onderliggend wegennet noemen.
Of afgekort IM-regeling Onderliggend Wegennet.
Het betreft alléén de eerste veiligheidsmaatregelen, en geen IM procedure. De volledige IM procedure komt grotendeels overeen met wat op de Rijkswegen wordt toegepast.

Je kunt hier niet spreken van Onderliggend Wegennet omdat de eerste veiligheidsmaatregelen zijn opgesteld voor tweezijdig verkeer; ofwel rijbanen met (in principe) één rijstrook per richting en geen middenberm/vangrail/barrier. Er zijn nog altijd Rijkswegen die geen auto(snel)weg zijn, en de Rijkswegen horen per definitie tot het hoofdwegennet, dus 'tweezijdig verkeer' is meer dan 'OWN'. Voor gescheiden rijbanen met meer dan één rijstrook per richting gelden de eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen. Strikt genomen zou 'autosnelwegen' dus veranderd moeten worden in 'wegen met eenzijdig verkeer'.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #21 Gepost op: 5 augustus 2009, 12:23:45
Die is bekend en het betreft de commentaarversie, waar tot eind maart commentaar op kon worden ingediend. Ik wil graag weten of die richtlijn inmiddels al definitief is en of de hulpverlening die nu ook gaat (moet?) toepassen in de praktijk. En dat is blijkbaar nog niet bekend.
Het betreft alléén de eerste veiligheidsmaatregelen, en geen IM procedure. De volledige IM procedure komt grotendeels overeen met wat op de Rijkswegen wordt toegepast.

Ook ik ben hier benieuwd naar. Maar het lijkt me toch dat ook al is het een commentaarversie dat je de zaken die aangedragen zijn eerst in de praktijk moet uitproberen voordat je er commentaar op kan geven.
Derhalve ben ik dan weer benieuwd of en wie er al mee hebben proefgedraaid en hoe de ervaringen hiermee zijn geweest.
En dan met name is alles uitvoerbaar zoals het bedacht is en hoe reageerden de weggebruikers erop.
Hierbij valt o.a. te denken aan zaken bleef men inderdaad na het stopteken netjes staan aan beide zijden totdat men nadere instructies kreeg.

Je kunt hier niet spreken van Onderliggend Wegennet omdat de eerste veiligheidsmaatregelen zijn opgesteld voor tweezijdig verkeer; ofwel rijbanen met (in principe) één rijstrook per richting en geen middenberm/vangrail/barrier. Er zijn nog altijd Rijkswegen die geen auto(snel)weg zijn, en de Rijkswegen horen per definitie tot het hoofdwegennet, dus 'tweezijdig verkeer' is meer dan 'OWN'. Voor gescheiden rijbanen met meer dan één rijstrook per richting gelden de eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen. Strikt genomen zou 'autosnelwegen' dus veranderd moeten worden in 'wegen met eenzijdig verkeer'.

Waarom je niet over Onderliggend Wegennet zou kunnen spreken vind ik persoonlijk vreemd.
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je de Rijkswegen als hoofdwegennet zien en alle andere wegen als ondergeschikt dus Onderliggend Wegennet ziet.
Maarja het is natuurlijk altijd zo dat de heren en dames die het bedenken gelijk hebben.
Dat zie je ook met zaken die al jaren en jaren de naam AAA hebben maar omdat er 1 is die vind dat het de naam BBB moet krijgen gebeurd dat ook terwijl er niets maar dan ook helemaal niets veranderd is.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #22 Gepost op: 5 augustus 2009, 13:13:59
(...)
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je de Rijkswegen als hoofdwegennet zien en alle andere wegen als ondergeschikt dus Onderliggend Wegennet ziet.
(...)
Dat is ook zo. Het hoofdwegennet (zoals in de Nota Mobiliteit weergegeven) omvat alle Rijkswegen. De andere wegen vormen het OWN.

Het gaat er echter om dat er twee situaties zijn: eenzijdig verkeer (dus met gescheiden rijbanen door middenberm, vangrail, barrier, etc.) en tweezijdig verkeer (dus zonder gescheiden rijbanen). Tot het HWN behoren nog steeds een aantal enkelbaans wegen (zoals de N18) en tot het OWN behoren ook een heel aantal tweebaans wegen (zoals de N325). Vandaar dat gesproken wordt van 'eerste veiligheidsmaatregelen bij tweezijdig verkeer (aanrijdgevaar)' i.p.v. 'eerste veiligheidsmaatregelen OWN'. In dat opzicht mag van de bestaande richtlijn wat mij betreft ook de naam worden gewijzigd naar '... enkelzijdig verkeer'.

Overigens was het daarom ook wel gebruikelijk om te spreken van IM voor HWN en IM voor OWN. Enkele jaren geleden was IM immers exclusief geregeld door RWS op alle Rijkswegen. Diverse provincies, regio's, gemeenten, enz. hebben in de loop der jaren ook IM opgepakt op hun eigen wegen (met Zuid-Holland voorop destijds), toen nog als IM op het OWN. Inmiddels treedt her en der verdere integratie op tussen RWS en regionale/lokale wegbeheerders (gezamenlijk optreden). Ik weet niet of de term 'IM wegennet' daar officieel uit voortgekomen is, maar het zou me niets verbazen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #23 Gepost op: 1 oktober 2009, 15:33:29
*tilt de IM-steen op en kijkt in een zwart gat*

Aan de meer ingevoerde personen cq. diensten: iemand al zicht op de ontwikkelingen?  ;D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #24 Gepost op: 20 januari 2013, 01:55:04
Beste Dames en Heren,

Sinds November 2012 heeft er weer een wijziging plaatsgevonden in IM-land en zijn de 2 afzonderlijke regelingen die in 2010 zijn ontstaan samengevoegd in:
Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij verkeersincidenten.

Klik op deze regel voor "Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij verkeersincidenten" uitgave November 2012.

Waar nodig bleek, zijn de maatregelen aangevuld en op één plaats grondig herschreven: beveiligen op de vluchtstrook.
Tevens is er aandacht gekomen voor Een hulpverleningsmotor als beveiligingsvoertuig.

Kortom neem als je tijd hebt het de nieuwe publicatie door en print hem eventueel voor jezelf uit zodat je hem eventueel in een multomap altijd bij je hebt voor als je wat wilt naslaan.
De nieuwe uitvoering is voorlopig niet te bestellen in vergelijk met de voorgaande 2 losse versies die nog wel te bestellen zijn.

Wil je de schouwkaart of andere zaken bestellen klik dan op deze link.

Citaat
Kader 6 Blz:18 Gebruik attentieverlichting / Zwaailichtdiscipline
De Regeling Optische en Geluidssignalen 2009 stelt eisen aan de signaalverlichting.
Bestaande voertuigen dienen per 1 Januari 2014 aan de nieuwe eisen te voldoen.
Uitgangspunt bij de nieuwe regeling is:"rijdend blauw/stilstaand geel'.

Dit houdt in dat het beveiligingsvoertuig voor het incident bij voorkeur een geel zwaailicht aan heeft.
Zet de frontflitsers uit wanneer het voertuig als beveiligingsvoertuig wordt gebruikt.
Als een hulpverleningsvoertuig niet over alternerende verlichting beschikt, worden de alarmlichten gebruikt.

Of te wel per 1 Januari 2014 mag een HV-voertuig zijn blauw niet meer aan laten staan maar moet hij geel activeren.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #25 Gepost op: 20 januari 2013, 18:45:45
Blauw mag nog wel,als er geen oranje aanwezig is, maar oranje heeft de voorkeur.

De nieuwe richtlijn is voor ons bergers al een verplicht nummer, iedereen moet het diploma halen.
Derde keer in 4 jaar dat ik dat examen doe geloof ik.....telkens iets gewijzigd, en deze keer weer 5 jaa geldig zag ik.
(Volgens mij lopen we weer eens voorop als bergers, verder is het nog voor niemand verplicht geloof ik?)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #26 Gepost op: 20 maart 2013, 01:21:22
Stremmingen provinciale wegen binnenkort sneller opgelost - RTV Noord

Stremmingen provinciale wegen binnenkort sneller opgelost - RTV Noord

rtvnoord·      
Gepubliceerd op 18 mrt 2013
Stremmingen door ongelukken op acht provinciale wegen in Groningen duren binnenkort een stuk minder lang. Op die wegen gaat de provincie het incident management invoeren. Dat houdt in dat de weg na een ongeluk weer zo snel mogelijk vrijgegeven wordt. Rijkswaterstaat heeft al veel ervaring met deze aanpak en gaat Groningen helpen bij het opleiden van medewerkers.

Kijk hier voor meer informatie: http://www.rtvnoord.nl/?p=119091
Samen sterk in de hulpverlening!


sylvester1986

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 16 augustus 2013, 23:19:46
Ik heb geen idee waar ik deze vraag beter kan stellen, maar gebeurd dit vaker op deze manier?
Politiewagen in 'fend-off', maar het verkeer spookrijdend terug laten gaan, ook voorbij de politiewagen?
Foto 6.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #28 Gepost op: 16 augustus 2013, 23:24:46
Ja hoor, geen probleem.

Er is kennelijk afgesproken dat men terug kan rijden tot de toerit om zo een andere route te kiezen. De snelweg wordt gewoon 'leeggetrokken' en (mits goed gecoördineerd) is dat geen enkel probleem. Sterker nog; iets dergelijks moet je zo snel mogelijk regelen, want na gemiddeld 14 minuten wachten gaan mensen het sowieso uit eigen beweging doen..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


sylvester1986

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 19 augustus 2013, 08:01:26
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1193151 date=1376860575
center-out patroon
Wordt deze eigenlijk wel eens gebruikt in Nederland? Ik denk bij center-out aan eiland vorming en volgens mij wil men in Nederland dat juist voorkomen of denk ik verkeerd?