Incident Management wegennet

Auteur Topic: Incident Management wegennet  (gelezen 205586 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #250 Gepost op: 6 juni 2016, 14:37:44
Citaat van: André Welten link=msg=1428102 date=1465211911
Eigen veiligheid eerst lijkt me een belangrijk motto oim erin te hameren op cursussen IM (en op de basisopleiding voor agenten...).
Wordt echt wel gedaan. Praktijk is echter anders.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #251 Gepost op: 6 juni 2016, 18:25:05
Als je ziet hoe blauw het is op de jaarlijkse IM-dagen dan verbaasd het me niks...
Het wordt volgens mij niet belangrijk genoeg gevonden, of men denkt er te makkelijk over.
Een houding die je fataal kan worden.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #252 Gepost op: 7 juni 2016, 00:15:30
Vanavond RWS moeten bellen omdat ik met autopech langs de snelweg stond op de vluchtstrook. Alle inzittenden direct hesjes aan laten trekken en achter de vangrail gaan staan, vriend van mij RWS gebeld en ikzelf de ANWB. Die vriend hangt een kleine 5 minuten ermee aan de lijn, legt op en zegt tegen me dat RWS onderweg is om ons te beveiligen (DRIP en pilonnen) en binnen 2 minuten was er een auto ter plaatse. Heeft erna nog ruim half uur geduurd eer ANWB ter plaatse was (en uitvalslocatie is langs elkaar vlakbij). ANWB kwam en had direct van ik ga jullie slepen naar de eerstvolgende veilige plek. Zo gezegd, zo gedaan: sleepkabel ertussen en met een 20 a 25 km/h over de vluchtstrook naar de afrit gegaan. RWS heeft al die tijd achter ons gereden met de oranje lampen aan (ikzelf had de alarmlichten aan en ANWB ook). Die van RWS en de ANWB verbaasde zich dat we alle 4 achter de vangrail stonden en hesjes aanhadden. Mijn auto stond met de wielen ook ingedraaid, kreeg ik ook nog een compliment over. Het was een goede, snelle actie van RWS om ons te beveiligen en erna mee te rijden achter ons tot we van de snelweg af waren. Er werd hier goed gehouden aan de IM-regels door zowel RWS als naderhand ook de ANWB toen ze bij ons stonden O0 Nu gelukkig weer veilig thuis met auto: krukas-sensor kapot.....
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #253 Gepost op: 7 juni 2016, 17:23:43
De uitvallokatie zegt natuurlijk niets want de mannen zitten op de weg...


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #254 Gepost op: 10 juni 2016, 11:22:36
Raar dat er geen im is opgestart, half uur wachten op vluchtstrook, is dus een half uur lang gevaar voor iedereen.
Im berger is er binnen 20 minuten, maar meestal nog sneller, onbegrijpelijk dat er dus op ANWB gewacht wordt. (Overigens niets ten nadele van ANWB, die nonsens doe ik niet aan mee)


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #255 Gepost op: 10 juni 2016, 13:37:05
Volgens mij wordt er als je buiten de gevarenzone (>1m t.o.v. de vluchtstrook markering) staat hoeft er geen IM te worden opgestart.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #256 Gepost op: 10 juni 2016, 14:20:13
Bij mijn weten is de obstakelvrijezone nog steeds de eerste 10 meter vanaf de kantstreep dus vanaf waar de vluchtstrook begint. En alles in die 10 meter is dan CMI dan wel CMV opstarten. Mocht het veranderd zijn dan hoor ik het graag.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #257 Gepost op: 11 juni 2016, 14:39:56
Als ik het goed begrepen heb word IM uitgevoerd op alle A en een aantal N wegen. (RWS en politie, correct me if I am wrong).  Ten eerste kan er altijd een voertuig op het pech geval klappen, al sta je met beide wielen in de berm. Ten tweede, een auto langs de kant van de weg zorgt er nu eenmaal voor dat iedereen er toch even naar kijkt, met de kans op kop- staart botsingen.

Ik heb zelf eens achter iemand op de N206 gestaan. 112 melde mij dat het een IM locatie was en dat ze berger en rws zouden in lichten. Locatie was op de vluchtstrook naast de oprit van Katwijk. Politie is wel even komen kijken, maar zijn er na een aantal gegevens te hebben genoteerd weer door gereden. RWS niet gezien.  Ik stond er wel recht achter (met wielen ingedraaid) aangezien mijn zwaailicht niet echt zichtbaar is in de volle zon. Dashflitsers en alarm lichten werkten beter. Kegels stonden er ook al toen de platte petten kwamen kijken.
Oh ja, mevrouw ook even in een reserve hesje alten kleden, tot ze in de auto van de berger stapte.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #258 Gepost op: 11 juni 2016, 15:03:55
Er zijn inderdaad punten waar IM gelijk wordt ingeschaald, maar dit heeft te maken met verkeersintensiteit en wegsituatie.
Niet alle op en toe/afritten vallen daar gelijk onder, wel allen die komen van een autoweg of autosnelweg. Ook alle weefvakken vallen daar onder.

Op een snelweg waar de verkeersintesiteit laag ligt en de vluchtstook een normale breedte heeft zal IM niet worden ingeschaald. Wat niet inhoudt dat de ANWB wel zal laten afslepen, maar dit valt onder een andere noemer.

Citaat van: enrico1972 link=msg=1429153 date=1465561213
Bij mijn weten is de obstakelvrijezone nog steeds de eerste 10 meter vanaf de kantstreep dus vanaf waar de vluchtstrook begint.
Correct en tevens juist, maar:
Citaat van: enrico1972 link=msg=1429153 date=1465561213
En alles in die 10 meter is dan CMI dan wel CMV opstarten. Mocht het veranderd zijn dan hoor ik het graag.
dan weer niet, want voor kortdurende incidenten/werken enz. is de obstakelvrijezone niet van toepassing. Deze is vooral om geen blijvende obstakels in de zone te houden voor langere tijd ( uit mijn hoofd een etmaal ).
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #259 Gepost op: 11 juni 2016, 15:13:01
Dank voor je altijd weer duidelijke uitleg Harm  O0
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen