Effectief blussen?

Auteur Topic: Effectief blussen?  (gelezen 116086 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #40 Gepost op: 21 december 2009, 22:12:33
Dat zie je goed denk ik ;)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #41 Gepost op: 21 december 2009, 23:10:34
Inderdaad een (vermoedelijk) HD straal. Kijkend naar de intensitiet van de brand, de kracht waarmee de vlammen naar buiten komen, en dus de opwarming van de boven gelegen etage was dit in mijn ogen een inzet geweest voor een LD straal met ca. 350-450 l p/min. Een HD straal heeft te weinig koelend vermogen, om de enorme energie waarde van deze brand te kunnen koelen. Mooi lesmateriaal. Ben benieuwd of het met een LD straal anders zou zijn verlopen... maar ja dat kunnen we nu niet meer testen  ::)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #42 Gepost op: 21 december 2009, 23:15:10
Wat doen die gasten eigenlijk binnen?

Was er nog 1 persoon vermist?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #43 Gepost op: 21 december 2009, 23:45:42
Ik ben overigens benieuwd naar de oorzaak van de brand.

Gezien het tijdstip, locatie en de intensiviteit zou je verwachten dat een normale brand op dat tijdstip eerder ontdekt zou zijn en niet zo ver zou kunnen ontwikkelen.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #44 Gepost op: 22 december 2009, 00:10:09
Mea Culpa!

Ik was even abuis met een ander incident!



En dan bedoel ik de brand in Heereveen.



Maar goed: hier is dus geen sprake van een binnenaanval. Wel van een hoop gezoek naar de brandkraan en een blusploeg op de buitentrap en het balkon waar ik graag van hoor of dat wel een handige plek is.


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #45 Gepost op: 22 december 2009, 18:15:51
Slechts één kamer in brand te zien op het filmpje dus gewoon met HD eerste aanval, uitbreiding voorkomen en hete rookgassen tegen plafond koelen. De lage druk wordt echt wel opgebouwd.
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #46 Gepost op: 22 december 2009, 22:42:00
Zoveel tijd extra moet het niet kosten om een LD opstelling op te bouwen hoor, gaat even snel als HD als je er een beetje in geoefend bent en een deftig aflegsysteem hebt voor LD.
MIjn keuze zou bij deze brand toch eerder een LD dan een HD geweest zijn gewoon omdat het koelend vermogen van een HD ondoeltreffend is.

Maar in NL zijn de procedures zo dat eerst wordt afgelegd met HD en dan pas LD wordt opgebouwd of ben ik verkeerd?
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #47 Gepost op: 22 december 2009, 22:46:30
Afhankelijk van, als je bij aankomst al meteen ziet dat HD niet toereikend zal zijn dan kun je overwegen direct LD in te zetten.

Uitgaande van het filmpje denk ik dat wanneer je nog iets wilt redden een HD-inzet toch wel het meest voor de hand liggend is om binnen te gaan.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #48 Gepost op: 22 december 2009, 22:48:21
Mea Culpa!

Ik was even abuis met een ander incident!

http://i30.photobucket.com/albums/c346/diamondbacktherattler/icon/wall.gif[/img][img]http://i30.photobucket.com/albums/c346/diamondbacktherattler/icon/wall.gif

En dan bedoel ik de brand in Heereveen.

http://www.youtube.com/watch?v=PqtHfxy-4Rc

Maar goed: hier is dus geen sprake van een binnenaanval. Wel van een hoop gezoek naar de brandkraan en een blusploeg op de buitentrap en het balkon waar ik graag van hoor of dat wel een handige plek is.



Inderdaad een zeer mooi en zeer leerrijk filmpje, kijk eens naar de rook, G-RSVT, donkere stuwende rook onder grote druk.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #49 Gepost op: 22 december 2009, 22:52:06
Iemand enid idee uit welke bouwmaterialen dit huis bestond?