Effectief blussen?

Auteur Topic: Effectief blussen?  (gelezen 118689 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #400 Gepost op: 24 juni 2013, 15:40:28
Didactisch filmpje van een brand in Mons (Bergen) België.

CRSM Incendie Frameries 2013 06 09

Ingezette voertuigen Brandweer Mons:
1 OvD B
2 autopompen (6 man elk)
1 Ladderwagen (2 man)
1 tankwagen (2 man)
1 ambulance
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #401 Gepost op: 16 september 2013, 16:31:29
http://www.youtube.com/watch?v=7kOuKdOYTFM&feature=player_embedded#t=119
Heeft een deurprocedure nu nog zin? Wat kunnen we beter doen?


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #402 Gepost op: 17 september 2013, 08:08:16
Hier zou men beter een andere techniek toepassen dan de rookgaskoeling, je moet de rookgassen al niet meer koelen want ze branden al. Hier zou een massieve aanval met de ZOT methode (attaque_massive) hiermee breng je op een korte tijd een grotere hoeveelheid water binnen in een lokaal, zonder dat we teveel stoom ontwikkelen.
Afhankelijk van het type lans (vooral het debiet) zal men voor de "Z" ongeveer 18 l binnen spuiten, bij de "O" ongeveer 14 l en bij de "T" ongeveer 10 l. Het is dus de taak van de straalpijp voerder om in te schatten welke letter hij moet gebruiken of welke combinatie van letters (Z-O-T, Z-Z-O, O-O-T, ...)om een ontwikkelde kamer brand onder controle te krijgen. We beginnen altijd van boven en trachten ook zo weinig mogelij van de wanden te raken bij het vormen van de letter(s).

Hier een bespreking van een brand waar men deze (nieuwe) techniek heeft toegepast:
http://www.brandweervlaanderen.be/Portals/BVV/Documenten/Nieuws/Case_caf%C3%A9%20Zonder%20Naam.pdf

Grtz
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #403 Gepost op: 17 september 2013, 15:34:40
Citaat van: Peter71 link=msg=1201979 date=1379341889
http://www.youtube.com/watch?v=7kOuKdOYTFM&feature=player_embedded#t=119
Heeft een deurprocedure nu nog zin? Wat kunnen we beter doen?

Bij een dergelijke brand moet je je sowieso afvragen of HD wel toereikend is. Aangezien de brand al uitslaand uit het dak is lijkt het mij het meest effectief om met LD de brand te bestrijden. Ik ken de situatie ter plaatse niet met compartimentering e.d (maar gezien de voetbalvereniging zullen er niet al te veel compartimenten zijn), maar als dit een afgesloten compartiment is kan je de ruimte gewoon volhozen -met alle respect. Veel water erop en dan snel afblussen; de hitte kan toch voor een deel weg via het dak.

Als het geen compartiment is, is het wellicht verstandiger om van binnenuit de brand te bestrijden. Je hebt dan ook niet het risico dat je de rookgassen een naastgelegen ruimte in blaast. De deur waardoor de brand nu bestreden wordt kan dienen als (tweede) uitstroomopening.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #404 Gepost op: 17 september 2013, 19:10:24
Ik kan me erg goed vinden in beide reacties. Directe inzet met lage druk, in combinatie met de ZOT-methode van femtt. De rookgaslaag brand nu eenmaal, dus zet je daar als eerste op in zodat je naar binnen kan.
Wat ik wel vindt, is dat dit filmpje aantoont dat dit korps de basisvaardigheden goed voor elkaar heeft. Er wordt nagedacht hoe ze naar binnen gaan, er wordt een deurprocedure ingezet. De gedachtegang is in ieder geval goed.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #405 Gepost op: 14 november 2013, 23:55:17
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #406 Gepost op: 15 november 2013, 11:34:04
Het idee van rookgaskoeling is natuurlijk goed, maar als je de vuurhaard in zicht en bereikbaar hebt zou ik er voor kiezen om deze gewoon af te blussen, in plaats van shotjes te geven waardoor de brand iedere keer weer oplaait. Nu was bij dit pand volgens mij een deel van het plafond boven de ingang naar beneden gekomen, dus zal een binnenaanval in dat geval extra risico's met zich meebrengen. Dat is dus de afweging die er ter plaatse gemaakt is. Op basis van RS(T)V zou ik -indien de constructie intact was natuurlijk- wel voor een binnenaanval gaan. Voornamelijk stoom en lichte rook naar buiten en de ventilatie heb je al doordat het raam eruit ligt.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #407 Gepost op: 15 november 2013, 11:48:45
Wat mij als eerste opvalt is een brandstofgecontroleerde brand (correct me if i'm wrong), waarbij manschappen van buitenaf een offensieve aanval uitvoeren d.m.v. shots wat lijkt op de manier welke gebruikelijk is bij 3D rookgaskoeling. Meestal wordt dat toegepast bij een brand die zich in een vorderende ontwikkelingsfase bevindt.

Zelf had ik in dit geval gekozen voor directe blussing door met zowel een gebonden straal als sproeistraal direct op de brandhaard te spuiten. Je zou eventueel een offensieve 3D techniek kunnen gebruiken (pulsen in uitslaande vlammen). Het lijkt mij dat als hiervoor gekozen wordt dat de pulsen langer aangehouden zouden moeten worden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #408 Gepost op: 15 november 2013, 16:11:00
Ik ga mee met mijn voorgangers. Het pulseren voegt niets meer toe, er is ook geen sprake meer van rookgaskoeling. We zitten in de brandfase. Dus inderdaad direct de brand aanpakken, en middels binnenaanval doorstoten. Gelet op de bouw zijn houten vloeren zeker een mogelijkheid, dus eigen veiligheid gaat voor.


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #409 Gepost op: 15 november 2013, 16:17:52
Citaat van: Danny722 link=msg=1220188 date=1384511644
Het idee van rookgaskoeling is natuurlijk goed, maar als je de vuurhaard in zicht en bereikbaar hebt zou ik er voor kiezen om deze gewoon af te blussen, in plaats van shotjes te geven waardoor de brand iedere keer weer oplaait. Nu was bij dit pand volgens mij een deel van het plafond boven de ingang naar beneden gekomen, dus zal een binnenaanval in dat geval extra risico's met zich meebrengen. Dat is dus de afweging die er ter plaatse gemaakt is. Op basis van RS(T)V zou ik -indien de constructie intact was natuurlijk- wel voor een binnenaanval gaan. Voornamelijk stoom en lichte rook naar buiten en de ventilatie heb je al doordat het raam eruit ligt.

Binnenaanval is zeker haalbaar. Wat mij wel in het filmpje opvalt is dat de hoogwerker volop water naar binnen aan het brengen is. Dat zou dan wel even moeten wachten op het moment dat je naar binnen wilt...