Effectief blussen?

Auteur Topic: Effectief blussen?  (gelezen 116827 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #60 Gepost op: 28 december 2009, 17:07:46
Kijk, zo leer je elke dag weer een beetje meer....... ;D

Bedankt!


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #61 Gepost op: 28 december 2009, 21:07:40
Im praat ook niet over inzetvoorstellen en relatie tot aantal voertuigen.
Het gaat om tactiek, kennis van brandbestrijding en rookgas koeling. Als ik dan het document lees wat van de Belgische Brandweer Federatie komt ( dank zij onze medeforumleden), over binnenbrandbestrijding, straalpijp gebruik in relatie tot brandontwikklingen, de wijzigingen in inzettactiek, LD slangen bundel, meer waterlevering in relatie tot brand energie etc... zijn ze ons al stappen voor. Wij geloven in wondermiddelen als blusbommen en One Seven Sytemen.
Wij praten er hier in ons korps kleine kring over, maar zijn nog lang niet zover dat we onze inzetsystemen gaan aanpassen, of dat het landelijk gaat gebeuren.


Beste Tower-ladder,

Is dit document, waar je over praat, ergens terug te vinden? Ik ben aan t zoeken, maar tot op heden zonder resultaat. Lijkt me een zeer interessante materie.


Groeten Sander


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #62 Gepost op: 29 december 2009, 20:24:57
Mooi praktijk voorbeeld. Binnenbrand één straal ingezet, brand onder controle, extra ventileren en wat doen ze nou op 1:00 min. ???
Wie het weet gaat door voor de hoofdprijs....  ;D

Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #63 Gepost op: 29 december 2009, 20:37:31
Ik zie een geforceerde ventilatie doormiddel van de straal. ::)


Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #64 Gepost op: 29 december 2009, 20:39:02
Mooi praktijk voorbeeld. Binnenbrand één straal ingezet, brand onder controle, extra ventileren en wat doen ze nou op 1:00 min. ???
Wie het weet gaat door voor de hoofdprijs....  ;D




tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #65 Gepost op: 29 december 2009, 23:54:36
Correct geantwoord, en men past hier het Venturi principe toe.
En nu de hoofdvraag, hoe vaak heeft u dit al zien toepassen bij de vele beelden op diverse brandweer gerelateerde sites door Nederlandse brandwerkorpsen?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #66 Gepost op: 30 december 2009, 12:23:52
Correct geantwoord, en men past hier het Venturi principe toe.
En nu de hoofdvraag, hoe vaak heeft u dit al zien toepassen bij de vele beelden op diverse brandweer gerelateerde sites door Nederlandse brandwerkorpsen?

Ik denk dat we kunnen stellen dat dit bijna nooit wordt toegepast, terwijl dit een hele simpele doch doeltreffende manier van ventileren is.
De HD-straal is toch mee naar binnen,dus in feite heb je altijd je ventilatiemogelijkheid bij je.
Wij hebben het in "praktijk" gebracht in Zweden, met een ruimte zwaar in de rook.En je ziet de rook mee worden genomen door de waterstraal.
Alleen de mensen die net buiten bij het raam staan worden een beetje nat. ;D


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #67 Gepost op: 30 december 2009, 12:58:40
In geloof Nieuwveen of Nieuwkoop gezien vanuit z'n klein vierkant dakraampje in dakvlak. Bij dit korps zit een jongen die geloof luchtmacht (of Schiphol) zit en die dit waarschijnlijk wat eerder kende dat civiel brandweer NL.

Wij hebben dit jaar dit voor het eerst geoefend in de container van Fire Flash. Dus als het nodig is zullen we dit zeker gaan toepassen.

Ik vind dat hier wel snel negatief gesproken wordt over het niet-toepassen van dit soort technieken. Niet alle korpsen oefenen al lang realistisch en pikken dit soort ontwikkelingen op. Wij hebben 30 uitrukken in 1 jaar en misschien 1 binnenbrand(je) in de 2 of 3 jaar dus we weten en leren het wel maar toepassen dat gebeurt dus weinig. Net als represief ventileren met ventilator. Staat al jaren op TS maar de branden er voor komen niet voor.
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #68 Gepost op: 30 december 2009, 13:50:34
Citaat
Ik vind dat hier wel snel negatief gesproken wordt over het niet-toepassen van dit soort technieken.

Citaat
oefenen al lang realistisch en pikken dit soort ontwikkelingen op
Beste Meerdam, ook wanneer je een gebouw vol met oefenrook zet kun je een oefening doen met ventilatie dmv het Venturi principe. Deze technike is al heel oud, is makkelijk uit te voeren, eenvoudiger als en overdruk ventilator voor de deur van een pand zetten, kost niets extra, HD straal heb je al op de voertuigen liggen en ook nodig om de brand te blussen, dus..... waarom gebruiken we het niet ???
Citaat
Alleen de mensen die net buiten bij het raam staan worden een beetje nat
Klopt, altijd aardig om vooraf even door te geven dat je naar buiten gaat spuiten, en je woordvoerder duidelijk laten uitleggen aan de media wat en waarom je het doet.
Voor je het weet staan er overal foto's met koppen als, Spuitgasten blussen brand door naar buiten te spuiten ;D
Het gaat niet om negatieve kritiek, maar juist om aan te geven dat wij als brandweer niet alleen op Internet actief moeten zijn om P2000 berichten te knippen en plakken, en Grip meldingen uit te pluizen, of met mobile telefoon gemaakte filmpjes van voorbij rijdende brandweerwagens te plaatsen.
Juist dit medium is uitermate geschikt om te leren, en aan de hand van collega's ervaring uit te wisselen en bijv. video filmpjes te bekijken om er zo weer beter van te worden.
Moet zeggen dat ik al aardig wat buitenlandse contacten heb, en daar heel veel nuttige tips en en info vandaan haal, die niet in onze verouderde lesboeken staan.
Sorry venturi principe werd wel beschreven in opleiding brandwacht 1989, bij de tussenmenger voor SVM het middel wordt aangezogen door het water door het venturi principe.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #69 Gepost op: 30 december 2009, 14:32:34
Tja wij oefenen al sinds ongeveer 2003 jaarlijks realistisch in diverse oefencentra en Fire Flash en toch is dit ons pas dit jaar verteld en geleerd. Ik als gewone brandwacht en sinds kort Bevelvoerder wist niet van deze techniek en hoe moet ik daar achter komen? Dit moet toch mij geleerd worden door externe instructeurs of door mijn korps zelf ontdekt worden en mij geleerd worden.

Daarin ligt denk ik een manco binnen brw Nederland, we leren te weinig en te langzaam van elkaar. Als nieuwe technieken uitgevonden worden en goed bevonden worden moet dit in heel brw Nederland worden uitgezet en geleerd. Hopelijk werkt de regionalisering hier aan bij. In Hollands-Midden krijgen we een soort kenniscentrum die dikken uit het land oppikken en gaan doorvoeren. Zowel op gebied van preparatie, repressie, preventie enz. Goede zaak want zoals het nu gaat, gaat het te langzaam.

Beste Meerdam, ook wanneer je een gebouw vol met oefenrook zet kun je een oefening doen met ventilatie dmv het Venturi principe. Deze technike is al heel oud, is makkelijk uit te voeren, eenvoudiger als en overdruk ventilator voor de deur van een pand zetten, kost niets extra, HD straal heb je al op de voertuigen liggen en ook nodig om de brand te blussen, dus..... waarom gebruiken we het niet ???
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps