Effectief blussen?

Auteur Topic: Effectief blussen?  (gelezen 116702 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #90 Gepost op: 4 januari 2010, 21:36:12
Ik refereerde meer naar de ervaringen elders in den lande en ik denk dat Palmpie dit ook bedoeld:

Zie de topics Grote dakbrand Hoofddorp 16-8-2008 of de  vervolg discussie over brandonveilige daken


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #91 Gepost op: 4 januari 2010, 21:43:22
Afgelopen donderdag nacht een kelderbrand onder een hoogbouw flat met slechts twee toegangen via trappenhuizen op de kopzijde van de flat. Keldergangen verdeelt over twee niveaus, links en rechts kelderboxen met aan één zijde geen ramen.
In eerste instantie overdruk ventilator ingezet (na het onder controle brengen van de brand) om rook te verdijven. Omdat de luchtstroom eerst via het trappenhuis(10 etages) via een tweede deur de eerste keldergang in mpest en toen de tweede keldergang en de uitstroom opening via een soortgleijke constructie was gaf dit nauweliijks effect. Toen maar opdracht geven om een kelderbox met raam aan straatzijde open te breken, raam te openen, en met een tweede HD straal dmv van Venturi naar buiten geblazen.(eindelijk even testen of het ook werkt wat ik hier schrijf)
Opmerkingen van de ploegen, we kregen ineens zicht in de keldergang, ik kreeg het warm in mijn nek toen ik naar buiten aan het spuiten was (klopt dan doe je het goed), en de OVD, dit heb ik nooit gezien. Mooi dat is dan de eerste keer en kost je een bak ijs meisje  ;D
Aandachstpuntje, voor mij, hou de brand in de gaten, die kan door de luchtstroming oplaaien, en sluit eventuele deuren waardoor verse lucht ipv rook kan worden aangezogen door de Venturi straal. Dus, effect bereikt, maar tactiek was nog voor verbetering vatbaar.

Conclusie, PPV is goed, maar niet zaligmakend, en je moet uit je grote gereedschapkist wel het juiste gereedschap pakken om je werkuit te voeren.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


3Dfog

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #92 Gepost op: 4 januari 2010, 23:05:58
Ik refereerde meer naar de ervaringen elders in den lande en ik denk dat Palmpie dit ook bedoeld:

Zie de topics Grote dakbrand Hoofddorp 16-8-2008 of de  vervolg discussie over brandonveilige daken

Oke jammer, dacht dat je een eigen praktijkervaring als voorbeeld had.
Deze beiden dossiers zijn mij bekend.


en je moet uit je grote gereedschapkist wel het juiste gereedschap pakken om je werkuit te voeren.  

Dat is nu net waar ik op doel, meer mogelijkheden, meer vakmensschap.
En nee PPV is niet zalig makend, dat heb je mij ook niet horen beweren.
Vind het opzich wel jammer dat de discussie rond PPA niet echt op gang komt. In het filmpje zie je dat zodra de ventilatie wordt ingezet er direct met een straal in de flow wordt meegegaan. Erg duidelijk is hier te zien dat het zicht direct helderder wordt waardoor goed te zien is dat de vlammen terughellen en de kernhaarden goed zichtbaar worden. Dan kun je met de juiste blustechniek zeer snel de brand onder controle krijgen. Heb zelf ook soortgelijke beelden van een training waarbij dit effect goed te zien is (films zijn te groot om hier te plaatsen).

Water fog ventilation, wat mij betreft prima en goed je praktijk ervaring te horen. In die zin is je ervaring ook prima inpasbaar binnen dit topic.
(keep on the good work in den landen om deze techniek toe te passen/te introduceren)

Citaat van Kriss Garcia:

In early 1991, after some lobbying by the authors, the Salt Lake City Fire Department started with one blower on one engine. The accepatance of it was certainly in question. On two platoons, the officers would keep the blower on the apparatus. On the ohter platoon, the officer would remove it because he felt the compartment space was better utilized to store his bunker gear. It was obvious that that a great amount of work had to be done before firefighters would accept this newe form of ventilation. It also became clear that firefigthers needed proof rather than someone telling them of other departments"success or showing them data and statistics that proved that pressurized attacks were more effectieve.
They wanted firsthand knowledge and eperience that demonstrated the principles of PPV and, later, that PPA actually worked.

Hoe herkenbaar  :)


3Dfog

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #93 Gepost op: 6 januari 2010, 14:10:06
Vind het opzich wel jammer dat de discussie rond PPA niet echt op gang komt.

Er is blijkbaar toch niet echt veel verschil met andere forums. De grote kraan is blijkbaar interessanter  :(


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #94 Gepost op: 6 januari 2010, 14:59:21
Vermoedelijk zijn er maar enkele mensen die hier (bewust) ervaring mee hebben of zich hieraan durven wagen......;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #95 Gepost op: 6 januari 2010, 15:00:49
Andere vraag waar mogelijk al wel een antwoord door anderen op gegeven kan worden: wanneer beginnen jullie met ventileren?


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #96 Gepost op: 6 januari 2010, 17:04:15
PPV is zeker iets wat eeen onderdeel is van de moderne inzettactieken bij brandbestrijding. Een groot nadeel vind ik nog steeds dat ik heel goed moet weten hoe het gebouw in elkaar zit, waar de brandhaard zich bevindt en waar ik de uitstroomopening kan maken. De voorbeelden die meestal getoond worden zijn overzichtelijke (vrij staande) woonhuizen, en dan maakt men een opening en zet de ventilator voor de deur. In praktijk heb je vaak niet de tijd(of neem je die niet) om dit te bepalen, en gaat de ploeg toch voor een verkenning zonder ventilatiestroom naar binnen. De meeste panden in mijn verzorgingsgebied, oud bouw, herenhuizen, slechte brandwerende scheidingen, wanden en vloeren, zijn niet erg geschikt om de overdruk van de ventilator naar binnen te blazen. Ik ben veel te bang dat de hete rookgassen zo in de wanden en plafonds terecht komen met branduitbreiding als gevolg.
Wat we ook nodig hebben is gereedschap om op de meest geschikte plek een uitstroomopening te maken. En natuurlijk zit daar weer geen dakkapel of Veluxraam dus zullen we middelen moeten hebben om snel in daken gaten te maken en zo de rookgassen kwijt te raken. (gaan we doen waar we die Yanks altijd op afzeiken  ;))
Wat ik wel eens gedaan heb is een overdrukventilator voor een trappenhuis van een flat gezet. Hiermee een overdruk gemaakt zonder uitstroomopening om zo te voorkomen dat de rook van de brand het trappen huis in kon. De aanvalsweg voor de brandbestrijding via een achteringang gedaan. (eigenlijk wat bij vluchttrappenhuizen ook gebeurt met vaste ventilatiesystemen)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #97 Gepost op: 6 januari 2010, 17:08:37
Antwoord op de vraag wanneer we met ventilatie gaan beginnen?
Zodra we voldoende gelegenheid hebben gehad om diverse scenario's in de praktijk te beoefenen. ;)
En waar kunnen we dat oefenen, als je een rookmachine, gasbrand of knetterkast als oefenmiddel hebt.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #98 Gepost op: 12 januari 2010, 20:17:47
is dit nu een brand die goed met one-seven te bestrijden is? Komt de grote hoeveelheid rook nadat de vlammen eraf zijn juist door het gebruik van one-seven? ???

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,35611.msg723838.html#msg723838


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #99 Gepost op: 14 januari 2010, 14:57:21
Of deze rook ontwikkeling een gevolg is van de blussing met One-Seven is aan de hand van deze foto´s niet te zeggen. Weet wel dat ook bij blussing met water de rookontwikkeling vergelijkbaar is met wat je op deze foto's ziet.

En om het onderwerp Overdruk Ventilatie nog even toe te lichten. Zie hier wat er al bij een simpel houten vrijstaand huisje verkeerd kan gaan wanneer je de ventilator niet goed gebruikt. Vanaf 2:15 min inzet ventilator, zullen de drie collega's blij mee zijn geweest. :o
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar