Rijbewijs C

Auteur Topic: Rijbewijs C  (gelezen 28609 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Eliezer

  • Gast
Gepost op: 22 juli 2009, 17:58:32
Ik wil graag een opleiding als ambulance chauffeur beginnen alleen 1 ding is me nog niet duidelijk.
Is een rijbewijs C nou verplicht of niet???




Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2009, 18:01:45
Ik wil graag een opleiding als ambulance chauffeur beginnen alleen 1 ding is me nog niet duidelijk.
Is een rijbewijs C nou verplicht of niet???

Een opleiding ambnulance chauffeur "begin" je niet zomaar, naar mijn beste weten. Hiervoor zul je toch moeten solliciteren bij een RAV of soortgelijke instelling.

Rijbewijs C wordt bij sommige RAV's als eis gesteld, bijvoorbeeld in Hengelo OV, bij sommige RAV's is het een pré, dus geen verplichting.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Eliezer

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2009, 18:14:08
Een opleiding ambnulance chauffeur "begin" je niet zomaar, naar mijn beste weten. Hiervoor zul je toch moeten solliciteren bij een RAV of soortgelijke instelling.

Rijbewijs C wordt bij sommige RAV's als eis gesteld, bijvoorbeeld in Hengelo OV, bij sommige RAV's is het een pré, dus geen verplichting.

Allereerst bedankt voor je reactie matthijs.

Ik weet ook dat ik dat niet zomaar begin, ben al een poos naar info enzo aan het zoeken.
Heb ook al gesolliciteerd maar dat leverde niks op.

Wat is het beste wat ik kan doen? Zelf langs gaan bij RAV's of solliciteren via brieven???


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2009, 00:20:54
Zelf langsgaan lijkt me niet zo handig. Want niet op elke standplaats zit ook iemand van het management. Daarnaast moet je, als je al op de juiste lokatie staat, geluk hebben dat de juiste persoon aanwezig is danwel tijd/zin heeft om je te woord te staan. Om nog maar te zwijgen over het risico dat je de verkeerde indruk wekt, laten we zeggen opdringerig overkomt....

Als ik uit ervaring mag spreken. Dan zou ik kijken of je voldoet aan de algemene eisen voor ambulancepersoneel. Daarna kijken of je voldoet aan de eisen van de ambulancedienst bij je uit de regio. Solliciteer daar dan. En blijf dit volhouden !
Er is doorgaans meer aanbod dan vraag naar personeel. De kans dat je nee zult horen of in de portefeuille gestopt gaat worden is dus groot. Maar wanneer je telkens een nieuwe brief stuurt. Is er een gedegen kans dat je toch vroeg of laat uitgenodigd wordt voor een gesprek.

Wat rijbewijs C, veel ambulancediensten stellen dit verplicht. Wettelijk is dit nog niet verplicht. Maar in elk geval is het zowiezo een pré. Er zijn diensten die je onder voorwaarde aannemen en dat je dan daar het groot rijbewijs gaat halen, binnen een bepaalde tijd.


Succes !!


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2009, 07:33:28


Nienke-ambu

  • Verbannen gebruiker
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2009, 22:34:57
Eliezer,

Laat vooral je enthousiasme zien, en kijk of je een dag mee mag lopen bij een ambulancedienst.
Verder zou je contact op kunnen nemen met de clustermanager.


Succes met solliciteren naar het mooiste beroep van de wereld! ;)


Nienke


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2009, 15:28:30
Nog een korte aanvulling: rijbewijs C is verplicht op het moment dat het voertuig dat je bestuurt meer dan 3500kg weegt. Sommige regio's rijden met ambulances die meer wegen dan 3500 kg met alle apparatuur aan boord, zoals de Chevy's in Amsterdam. Op dat moment is rijbewijs C niet alleen een pre, maar zelfs verplicht...

Succes!


Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2009, 15:54:43
En hoe zwaar zijn de Sprinters waar oa GLD M mee rijdt? Wordt er nog onderscheid gemaakt in gewicht gewone ambulance en bijvoorbeel B-Ambulance, waar niet alle apparatuur in zit?
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2009, 15:58:44
En hoe zwaar zijn de Sprinters waar oa GLD M mee rijdt? Wordt er nog onderscheid gemaakt in gewicht gewone ambulance en bijvoorbeel B-Ambulance, waar niet alle apparatuur in zit?

Zoveel weet ik er helaas niet van. Vanuit de wet is het simpelweg: minder dan 3500kg totaal gewicht rijbewijs B, meer dan 3500kg totaal gewicht rijbewijs C.


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #9 Gepost op: 29 juli 2009, 22:58:02
En hoe zwaar zijn de Sprinters waar oa GLD M mee rijdt? Wordt er nog onderscheid gemaakt in gewicht gewone ambulance en bijvoorbeel B-Ambulance, waar niet alle apparatuur in zit?

Gelderland Midden heeft Sprinters in beide categoeriën. Van de Sprinters van het nieuwe type heeft men bij de eerste serie (315) genoeg aan een B-rijbewijs. Bij de laatste Sprinters (318) heeft de chauffeur wel een C-rijbewijs nodig.
Bij de meeste ambulancediensten heeft men in ieder geval voor een deel van de ambulances een C-rijbewijs nodig (Chevy, Ford, MB Sprinter). De RAVU was één van de weinige diensten waar C geen verplichting was, maar met de komst van de MICU is ook aan het veranderen. De chauffeurs die erop rijden zijn in het bezit van C (een deel recentelijk op kosten van de baas gehaald).
Grofweg kun je zeggen dat de auto's op basis van een MB limo en VW T4/T5 geen C nodig heeft en is het niet zo zeer gebaseerd op het verschil A en B-auto.
Geloof niet alles wat je denkt.