Rijbewijs C

Auteur Topic: Rijbewijs C  (gelezen 28595 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #10 Gepost op: 29 juli 2009, 23:06:38
De Sprinters van de Ambulancedienst Kennemerland mogen wel gewoon met een B-rijbewijs bestuurd worden. Dit geldt dus ook voor de nieuwe uitvoering 318CDI. (scheelt een paar kilootjes  :P)

Waarmee ik maar wil zeggen, zelfs bij dezelfde type ambulance zijn er tussen verschillende diensten ook nog verschillen. Enige oplossing om zekerheid te krijgen is het navragen bij de desbetreffende dienst, denk ik.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #11 Gepost op: 29 juli 2009, 23:47:31
De Sprinters van de Ambulancedienst Kennemerland mogen wel gewoon met een B-rijbewijs bestuurd worden. Dit geldt dus ook voor de nieuwe uitvoering 318CDI. (scheelt een paar kilootjes  :P)

Waarmee ik maar wil zeggen, zelfs bij dezelfde type ambulance zijn er tussen verschillende diensten ook nog verschillen. Enige oplossing om zekerheid te krijgen is het navragen bij de desbetreffende dienst, denk ik.
Maar ik durf te zeggen dat je wel je groot rijbewijs moet halen als je voor ggd kennemerland gaat werken ;).... zelfde geldt voor mijn werkgever, de chevy's en vw's zijn allemaal met B, de sprinters en de MICU zijn C, maar binnen 1 jaar na aanstelling moest ik rijbewijs C halen.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #12 Gepost op: 30 juli 2009, 12:16:50
Maar ik durf te zeggen dat je wel je groot rijbewijs moet halen als je voor ggd kennemerland gaat werken ;)....
Hé, Ambulancedienst Kennemerland en GGD Kennemerland zijn wel twee verschillende diensten hè :P

Maar je hebt wel gelijk, bij de GGD moet je aan het groot rijbewijs. ;)
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #13 Gepost op: 30 juli 2009, 13:50:49
De Sprinters van de Ambulancedienst Kennemerland mogen wel gewoon met een B-rijbewijs bestuurd worden. Dit geldt dus ook voor de nieuwe uitvoering 318CDI. (scheelt een paar kilootjes  :P)

Waarmee ik maar wil zeggen, zelfs bij dezelfde type ambulance zijn er tussen verschillende diensten ook nog verschillen. Enige oplossing om zekerheid te krijgen is het navragen bij de desbetreffende dienst, denk ik.

Dat is idd de juiste oplossing om zekerheid te krijgen. Overigens, als je de gegevens nakijkt op de pagina van het RDW zie je dat voor hetzelfde type ambu per dienst een ander maximaal toegestaan gewicht vermeld staat. Voorbeeld:
Voor ambu 12-159 MB Sprinter 06 Wietmarscher met kenteken 84-GLB-6 staat het max gewicht van 3500 kg.
Voor ambu 07-119 MB Sprinter 06 Wietmarscher met kenteken 97-ZH-XN staat het max gewicht van 3880 kg.

Conclusie: het C-rijbewijs is zeker de moeite waard (en vaak ook verplicht) als ambu-chauf en het maakt je flexibeler mbt het solliciteren, ook al heb je het niet voor iedere dienst en iedere te besturen ambu nodig.
Geloof niet alles wat je denkt.


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #14 Gepost op: 30 juli 2009, 22:50:31
volgens mij, is het niet belangrijk hoe zwaar het voertuig uiteindelijk is maar wat er op het kenteken bewijs staat qua gewicht.(mogelijk lezen er wat collega's van de blauwe kolom mee die daar meer verstand van hebben?!?)
Dat laat onverlet dat er bepaalde werkgevers zijn die het noodzakelijk vinden dat een ACH een c-rijbewijs heeft, dus min of meer verplicht, althans voor de functie.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #15 Gepost op: 31 juli 2009, 22:49:07
Ligt er inderdaad helemaal aan wat er op het kentekenbewijs van het voertuig staat beschreven. dit heeft weer te maken met hoe het voertuig gekeurd, en geregistreerd is. vb. de 2 mercedes sprinters waar het even over ging in dit topic zijn een standaard product die hoogstwaarschijnlijk uit de zelfde productielijn komen waarbij de fabrikant rekening gehouden met de wensen van de klant, en heeft daarop het ontwerp aangepast zodat er eventueel zwaardere ladingen mee kunnen. in dit geval bijvoorbeeld de 3880 kg totaal massa. echter kan de fabrikant het zelfde type voertuig ook leveren met een max totaal massa van 3500 kg. in dit geval is het voertuig door het rdw toegelaten, zodoende ook geregistreerd met een max totaal massa van 3500 kg terwijl de fabrikant het voertuig op grotere totaalmassa's heeft berekend. dit maakt het mogelijk om het voertuig te kunnen besturen met een B rijbewijs.

hier zit alleen 1 beperking aan: wanneer je eenvoertuig 3500 kg op het kentekenbewijs heeft staan, en je bekijkt de technische gegevens van de fabrikant die zegt dat het zelfde voertuig ook geschikt is voor 3880 kg. en je zet het voertuig op de weegbrug waaruit blijkt dat het voertuig zwaarder is dan 3500 kg, dan is het voertuig overbeladen.

ook is het zover ik heb kunnen terugvinden niet mogelijk om een voertuig met een leeg gewicht van bijvoorbeeld 3600 toe te laten met een beperkte max totaalmassa van 3500 kg waardoor deze met een B rijbewijs te besturen is. hierdoor zou het voertuig per definitie overbeladen zijn. dus het maakt weldegelijk uit hoe zwaar het voertuig weegt.


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #16 Gepost op: 3 augustus 2009, 15:20:59
We hebben het nu al ff over rijbewijs C. Ik zit zelf te overwegen om dit ook te gaan behalen. Het is namelijk toch handig om te hebben, mocht je gaan solliciteren als chauffeur.

Is alleen het rijbewijs C voldoende of dien je het hele traject van de vrachtwagenchauffeur te doorlopen. Dus chauffeursdiploma enzovoorts ?
En betaald een ambulancedienst je rijbewijs C als ze willen dat je dit behaald ?


Groet, Rene


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #17 Gepost op: 3 augustus 2009, 15:30:15
We hebben het nu al ff over rijbewijs C. Ik zit zelf te overwegen om dit ook te gaan behalen. Het is namelijk toch handig om te hebben, mocht je gaan solliciteren als chauffeur.

Is alleen het rijbewijs C voldoende of dien je het hele traject van de vrachtwagenchauffeur te doorlopen. Dus chauffeursdiploma enzovoorts ?
En betaald een ambulancedienst je rijbewijs C als ze willen dat je dit behaald ?


Groet, Rene
Je dient alles te behalen, je moet je theorie en tegenwoordig  ook je chauffeurs diploma hebben voordat je afrijd
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #18 Gepost op: 3 augustus 2009, 15:53:00
We hebben het nu al ff over rijbewijs C. Ik zit zelf te overwegen om dit ook te gaan behalen. Het is namelijk toch handig om te hebben, mocht je gaan solliciteren als chauffeur.

Is alleen het rijbewijs C voldoende of dien je het hele traject van de vrachtwagenchauffeur te doorlopen. Dus chauffeursdiploma enzovoorts ?
En betaald een ambulancedienst je rijbewijs C als ze willen dat je dit behaald ?


Groet, Rene
ik weet niet wat voor werk je nu doet, maar...als je het nu zelf betaald, en je kan aantonen dat deze opleiding bruikbaar is voor je huidige werk, kan je volgend jaar gedeeltelijk terug gave krijgen van de belastingdienst. (bonnetjes bewaren hè ;))
mocht je aangenomen worden bij een dienst, is dit een mooi onderwerp om ter sprake te brengen in je arbeidsvoorwaarde gesprek 8)


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #19 Gepost op: 3 augustus 2009, 17:18:38
Je dient alles te behalen, je moet je theorie en tegenwoordig  ook je chauffeurs diploma hebben voordat je afrijd

Waar haal je dat vandaan? Je hebt het chauffeursdiploma, wat straks 'code vakbekwaamheid' gaat heten, alleen nodig als je beroepsmatig goederenvervoer gaat uitvoeren. Het is ook opgedeeld in soorten vervoer  Als je dus prive je C wilt halen (of E achter C maar dat hoef je voor de ambu natuurlijk niet) hoef je dat diploma niet te behalen, en ook als ambulance chauffeur heb je die diploma's niet nodig, omdat dat niet onder beroepsmatig in die zin valt. Als ik morgen een vrachtauto koop en daar voor mijn lol mee ga rondrijden hoef ik het diploma ook niet te bezitten  ;). Zolang ik maar niks beroepsmatig aan goederen vervoer, dus 'voor mijn beroep rij'. Een en ander valt na te lezen op http://www.cbr.nl/10022.pp. Hier staat uitdrukkelijk de eis:

"Vanaf 10 september 2009 moet u voldoen aan de eisen vakbekwaamheid als u:
•voor uw beroep rijdt en
•geboren bent na 30 juni 1955."


Als je verder klikt lees je wat de examens vakbekwaamheid inhouden en dat die echt alleen op goederenvervoer slaan: http://www.cbr.nl/10860.pp