Rijbewijs C

Auteur Topic: Rijbewijs C  (gelezen 28718 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #20 Gepost op: 4 augustus 2009, 15:17:21
Allemaal bedankt voor de info ! Zeker dat van de belastingdienst... haha


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #21 Gepost op: 4 augustus 2009, 16:36:16
Waar haal je dat vandaan? Je hebt het chauffeursdiploma, wat straks 'code vakbekwaamheid' gaat heten, alleen nodig als je beroepsmatig goederenvervoer gaat uitvoeren. Het is ook opgedeeld in soorten vervoer  Als je dus prive je C wilt halen (of E achter C maar dat hoef je voor de ambu natuurlijk niet) hoef je dat diploma niet te behalen, en ook als ambulance chauffeur heb je die diploma's niet nodig, omdat dat niet onder beroepsmatig in die zin valt. Als ik morgen een vrachtauto koop en daar voor mijn lol mee ga rondrijden hoef ik het diploma ook niet te bezitten  ;). Zolang ik maar niks beroepsmatig aan goederen vervoer, dus 'voor mijn beroep rij'. Een en ander valt na te lezen op http://www.cbr.nl/10022.pp. Hier staat uitdrukkelijk de eis:

"Vanaf 10 september 2009 moet u voldoen aan de eisen vakbekwaamheid als u:
•voor uw beroep rijdt en
•geboren bent na 30 juni 1955."


Als je verder klikt lees je wat de examens vakbekwaamheid inhouden en dat die echt alleen op goederenvervoer slaan: http://www.cbr.nl/10860.pp

De chauffeurs die bij de RAVU hun C mogen halen, omdat ze zijn aangenomen voor het MICU-project, moesten ook chauffeursdiploma's halen, voor zover van toepassing. Een bepaald deel zal dus wel gehaald moeten worden bij het C-rijbewijs.
Geloof niet alles wat je denkt.


peter1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #22 Gepost op: 4 augustus 2009, 18:16:59
net als bij het busrijbewijs ( D) waar je je diploma personenvervoer moet halen is dit
ook van toepassing bij het c rijbewijs ( vakbekwaamheid/ chauffeursdiploma/ code 95)

Alleen indien je niet beroepsmatig op de vrachtwagen rijdt ben je niet verplicht 35 uur nascholing per 5 jaar te volgen.

Of je als ambulancechauffeur op een ambu van 3500+ kg gezien wordt als beroepschauffeur voor de nascholing weet ik niet.

mvg Peter Scheidsbach


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #23 Gepost op: 4 augustus 2009, 23:29:24
De chauffeurs die bij de RAVU hun C mogen halen, omdat ze zijn aangenomen voor het MICU-project, moesten ook chauffeursdiploma's halen, voor zover van toepassing. Een bepaald deel zal dus wel gehaald moeten worden bij het C-rijbewijs.

Pfffff... wat is het toch allemaal ingewikkeld. Zo begreep ik het niet van de CBR site. Ik heb 5 jaar geleden mijn C gehaald zonder chauffeursdiploma te hoeven halen, overigens niet om er werk mee te gaan doen, maar voor de ervaring en lol. Ik moest natuurlijk wel een theorie-examen doen, maar dat was het standaard 'u wilt hier linksaf, mag dat?' gedoetje. Fijn dat het allemaal lekker simpel gehouden wordt....  :-\


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #24 Gepost op: 4 augustus 2009, 23:40:50
De chauffeurs die bij de RAVU hun C mogen halen, omdat ze zijn aangenomen voor het MICU-project, moesten ook chauffeursdiploma's halen, voor zover van toepassing. Een bepaald deel zal dus wel gehaald moeten worden bij het C-rijbewijs.
Ik ken er wel meer die ook eerst chauf. dipl.  moesten halen alvorens ze mochten afrijden hoor  :-X
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #25 Gepost op: 5 augustus 2009, 13:51:10
Pfffff... wat is het toch allemaal ingewikkeld. Zo begreep ik het niet van de CBR site. Ik heb 5 jaar geleden mijn C gehaald zonder chauffeursdiploma te hoeven halen, overigens niet om er werk mee te gaan doen, maar voor de ervaring en lol. Ik moest natuurlijk wel een theorie-examen doen, maar dat was het standaard 'u wilt hier linksaf, mag dat?' gedoetje. Fijn dat het allemaal lekker simpel gehouden wordt....  :-\

5 jaar geleden hoefde je inderdaad nog geen chauffeursdiploma te halen bij je C, nu (sinds 1 januari) wel.
Geloof niet alles wat je denkt.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #26 Gepost op: 5 augustus 2009, 15:36:10
5 jaar geleden hoefde je inderdaad nog geen chauffeursdiploma te halen bij je C, nu (sinds 1 januari) wel.
Ik heb in maart afgereden, maar ook inderdaad compleet chauffeursdiploma (vakbekwaamheid)  gehaald voor ik mocht afrijden....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #27 Gepost op: 6 augustus 2009, 04:54:35
Jemig wat een gedoe...

Dus ff voor de goede orde.

- Rijbewijs C ( theorie/praktijk )
- chauffeursdiploma
- Sosa
- CCV rijvaardigheid

en ... ?


Welke ambulancediensten nemen genoegen met een B rijbewijs. Al dan niet met de regeling dat je opgaat voor je C ?


Bart S

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 6 augustus 2009, 10:01:14
Jemig wat een gedoe...

Dus ff voor de goede orde.

- Rijbewijs C ( theorie/praktijk )
- chauffeursdiploma
- Sosa
- CCV rijvaardigheid

en ... ?


Welke ambulancediensten nemen genoegen met een B rijbewijs. Al dan niet met de regeling dat je opgaat voor je C ?

CCV rijvaardigheid zit in je SOSA. Je SOSA haal je pas als je bent aangenomen dus is niet noodzakelijk om te halen voor je gaat solliciteren. Blijft over: rijbewijs C waarbij het chauffeursdiploma dus de theorie is. Ik weet dat het wel toegestaan wordt bij sommige diensten om je C te gaan halen terwijl je al bent aangenomen. Moet je het wel halen binnen een door de werkgever gestelde tijd.


prio

  • verzorgende IG thz/pg
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #29 Gepost op: 20 januari 2016, 15:51:30
samenvoeging topics

Halloo allen,

Al een lange tijd wil ik ambulancechauffeur worden en daar heb ik dan ook al mijn zinnen op gezet.
Ik ben gaan werken in de zorg en bezit ik over mijn IG diploma en ehbo+reanimatie certificaten, verder heb ik ooit ook nog een mbo 2 opleiding gevolgd.

Maar dan, het zwaar rijbewijs.. een duur iets!, terwijl je tegenwoordig ook al ver kan komen met een camper rijbewijs.
Nou heb ik de mogelijkheid gekregen om mij te laten opleiden tot buschauffeur!,rijbewijs D.
Hier ben ik blind op gaan staren omdat het mij lijkt dat je met een D rijbewijs toch voldoende in aanmerking kan komen,weg ervaring plus een zwaar en groot voertuig.

Maar voor de zekerheid toch maar een mail gestuurd naar RAV oost met de vraag of dit ook voldoende is.

Nee was het antwoord,alleen C het vrachtwagen rijbewijs.

De kans om daadwerkelijk ambulancechauffeur te worden is klein en lijkt elke keer iets verder weg als je zelf het idee hebt een stapje dichterbij te komen.

Hoe denken jullie hier over?,  rijbewijs D zou toch per uitstek voldoende moeten zijn want je bestuurt een groot voertuig en hebt ruime weg ervaring plus het is allebei personen vervoer ;) ;).

Philip.