Rijbewijs C

Auteur Topic: Rijbewijs C  (gelezen 28531 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #30 Gepost op: 20 januari 2016, 16:03:06
Hallo Philip, welkom!

Ik zou zeggen kijk dit topic eens door: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=26793. Daar staat al enige informatie. Eigenlijk heb je het antwoord al, en heb je niet zo veel aan onze mening: Je hebt contact opgenomen met je RAV en het antwoord was dat je C nodig hebt. Dat is nou eenmaal een eis.

Een rijbewijs zegt overigens niets over rij-ervaring. Een rijbewijs D bijvoorbeeld zegt alleen dat je bevoegd bent om in een bus te rijden (of voertuig met meer dan 8 passagiers). Niet dat je jarenlang een bus hebt gereden.

Als je het echt wil, dan is geld als je het mij vraagt de grens niet. Als je rijbewijs C eenmaal hebt gehaald, kun je je extra onderscheiden van andere sollicitanten door naast je IG-diploma, ehbo en reanimatiecertificaten en ervaring in de zorg ook bijvoorbeeld een slipcursus te doen. Dit verandert echter niets aan de eis van rijbewijs C.

Groeten!
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #31 Gepost op: 20 januari 2016, 16:09:59
Philip,

Je kunt er van alles van vinden maar zolang de RAV aan een c rijbewijs vasthoudt dan zul je het moeten halen. Doe je het niet dan prima maar er zijn honderden andere kandidaten. Zo is het leven nou eenmaal.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #32 Gepost op: 20 januari 2016, 16:32:25
Kan aan mij liggen, maar ik snap het rijbewijs C eigenlijk niet.
Alle ambulances zijn toch tegenwoordig op personenvervoer kentekens?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #33 Gepost op: 20 januari 2016, 16:51:51
Nagenoeg alle Sprinters ambulances hebben een maximaal laadvermogen van 3880 kilo. Dat is boven de 3500kg en dus een C(1) verplicht. Enkele ambulanceregio's gebruiken nog de Transporter of hebben de Sprinters laten terugkeren maar met een ledig gewicht van 3180 kg heb je ernstig weinig laadvermogen in combinatie met het gewicht van de inzittenden, en dan zijn ze vaak goedgekeurd zonder brancard en apparatuur.

Dat ze op op kenteken in de normale personenwagenreeks zitten heeft te maken met het feit dat er in een vrachtauto geen passagiers achterin mogen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #34 Gepost op: 20 januari 2016, 16:54:58
Citaat van: prio link=msg=1400865 date=1453301490
Hoe denken jullie hier over?,  rijbewijs D zou toch per uitstek voldoende moeten zijn want je bestuurt een groot voertuig en hebt ruime weg ervaring plus het is allebei personen vervoer ;) ;)

Met een D rijbewijs mag je geen C voertuig besturen en visa versa. Een ambulance is geen D voertuig dus zal je toch echt een C rijbewijs moeten hebben. Beide rijbewijzen liggen wel dicht bij elkaar. Je ziet ook veel chauffeurs die beide rijbewijzen hebben omdat zowel theorie als praktijk voor beide voertuigen gelijk is. Dus als je goedkoop je D kan halen, kan je daarna ook snel je C halen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #35 Gepost op: 20 januari 2016, 18:38:26
Met een D rijbewijs mag je geen C voertuig besturen en visa versa. Een ambulance is geen D voertuig dus zal je toch echt een C rijbewijs moeten hebben. Beide rijbewijzen liggen wel dicht bij elkaar. Je ziet ook veel chauffeurs die beide rijbewijzen hebben omdat zowel theorie als praktijk voor beide voertuigen gelijk is. Dus als je goedkoop je D kan halen, kan je daarna ook snel je C halen.
Dit is nou een antwoord waar je wat mee kan! Chapeau!
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #36 Gepost op: 20 januari 2016, 20:32:35


Maar dan, het zwaar rijbewijs.. een duur iets!, terwijl je tegenwoordig ook al ver kan komen met een camper rijbewijs.
Wat is een camper-rijbewijs?

Klopt wat hierboven trouwens gezegd wordt.
Rijden met een bus komt grotendeels overeen met vrachtwagen.
Als je D mag halen les je gewoon veel op de bus. Heb je die binnen, dan heb je vaak maar een paar lessen nodig voor C. Daardoor kost je C rijbewijs een stuk minder.

Ik heb beide rijbewijzen gehaald. Eerst C. Daarna D. (en nog E)
Vond met bus rijden wel leuker maar heb maar 10 lessen gehad omdat ik vlak daarvoor C had gehaald.

Het rijden is iets anders.
-Een bus is een paar meter langer.
-Moment van insturen is stuk later bij een bus. Het wiel zit een meter achter je ipv onder je.
-In een vrachtwagen zit je veel hoger dan bus.
-Je hebt ook meer dode hoek. Aan zij en voorkant.
-Vaak heeft een vrachtwagen totaal andere bak met een hoop versnellingen en een knopje om de 2e set versnellingen aan te spreken. (Momenteel zijn vrachtwagens vaak automaat maar lesvrachtautos niet)
-Verkeersregels voor bus zijn wat anders. (Busbanen, buslichten, voorrang bij wegrijden bushaltes enz., soms hogere snelheid rijden dan vrachtwagens)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #37 Gepost op: 20 januari 2016, 21:17:04
Citaat van: CopVR3 link=msg=1400949 date=1453318355
Wat is een camper-rijbewijs?

...

C1 = 3500-7500 kg is camperrijbewijs
C= 3500- 50 ton.

Boven 7500 kg en beroepsmatig ook code 95.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #38 Gepost op: 20 januari 2016, 21:23:29


C1 = 3500-7500 kg is camperrijbewijs
C= 3500- 50 ton.

Boven 7500 kg en beroepsmatig ook code 95.

RemRoof

Ja ik weet wat C1 is...(zou niet te best zijn als dat niet zo was)
Maar dat is gewoon het "nieuwe" rijbewijs voor lichte vrachtwagens.

Alleen de naam. Is gewoon een verzinsel van de commercie kennelijk.
Alsof je daarmee alleen op een wat (zwaardere) camper mag rijden. ::)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #39 Gepost op: 20 januari 2016, 21:35:14
Citaat van: CopVR3 link=msg=1400953 date=1453321409

Ja ik weet wat C1 is...(zou niet te best zijn als dat niet zo was)
Maar dat is gewoon het "nieuwe" rijbewijs voor lichte vrachtwagens.

Alleen de naam. Is gewoon een verzinsel van de commercie kennelijk.
Alsof je daarmee alleen op een wat (zwaardere) camper mag rijden. ::)

Ik vond je vraag al zo bijzonder, maar het is mij duidelijk ;)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.