Rijbewijs C

Auteur Topic: Rijbewijs C  (gelezen 28607 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

prio

  • verzorgende IG thz/pg
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #40 Gepost op: 21 januari 2016, 00:05:21
Citaat van: DiNozzo link=msg=1400892 date=1453305298
Met een D rijbewijs mag je geen C voertuig besturen en visa versa. Een ambulance is geen D voertuig dus zal je toch echt een C rijbewijs moeten hebben. Beide rijbewijzen liggen wel dicht bij elkaar. Je ziet ook veel chauffeurs die beide rijbewijzen hebben omdat zowel theorie als praktijk voor beide voertuigen gelijk is. Dus als je goedkoop je D kan halen, kan je daarna ook snel je C halen.

Hee dat is een interessant antwoord!, zo had ik het voor mijzelf ook uitgedacht.
Vandaag ben ik op rijtest geweest en met succes!.

Ik mag gaan starten met lessen voor rijbewijs D.
Voor de weg ervaring perfect natuurlijk!.(naar slaging 1.5 jaar in dienst blijven bij busmaatschappij).

Ik las net dat iemand in dit topic beschreef over het verschil tussen bus en vrachtwagen.
Wat ik vandaag heb ervaren is dat de draaicirkel inderdaad heel groot is van de bus!.

Er komen hier interessante reacties voorbij !.

Philip.


Bart S

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 21 januari 2016, 02:51:42
Het rijbewijs D kan wel een grote pré zijn. Je bent namelijk gewend om met passagiers te rijden en niet met goederen in een vrachtwagen. Een bus vraagt dus een andere rijstijl dan een vrachtwagen, een rijstijl die de ambulance meer benaderd. Onthoud die maar voor op je sollicitatiegesprek  ;)

B

(Oja, in 'mijn tijd' was er wel degelijk verschil in theorie en praktijk tussen bus en vrachtwagen. Bij de bus had je bijvoorbeeld het vak Personenvervoer. Het was dus zeker niet zo dat je met één keer theorie doen je twee keer kon afrijden. Voor C moest ik gewoon weer opnieuw het chauffeursdiploma halen. Het was wel makkelijker omdat er veel parallelen zijn.)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #42 Gepost op: 21 januari 2016, 08:23:17
Citaat van: prio link=msg=1400971 date=1453331121
Ik las net dat iemand in dit topic beschreef over het verschil tussen bus en vrachtwagen.
Wat ik vandaag heb ervaren is dat de draaicirkel inderdaad heel groot is van de bus!.

Er komen hier interessante reacties voorbij !.

Philip.

Ik heb B en C rijbewijs. Onlangs heb ik forse schade veroorzaakt aan een ambulancebus. De bus stond voor mijn dienstauto. Ik heb wilde het ding zelf wegzetten. Op de binnenplaats stond ook een geparkeerde brandweerwagen. Ik heb het ding op dezelfde manier als je doet met een vrachtwagen om de brandweerwagen heen gereden. Op moment dat ik voorbij de brandweerwagen was gooide ik het stuur om. Ik zag direct al in de spiegel dat het fout ging omdat de zijkant van de bus al bijna tegen de brandweerwagen zat. Gevolg: Bijna alle ruiten aan de linkerzijkant gebroken en schade aan carrosserie en beplating.

Het geheim van de smid is al gegeven door CopVR3, in een bus zit je voor de sturende wielen ipv boven de sturende wielen. Een monteur heeft mij ook gezegd dat de MAN autobussen die wij gebruiken ook ontzettend snel reageren zodra je stuurt.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #43 Gepost op: 21 januari 2016, 09:38:19
Dat is ook de reden dat ik rijbewijs C niet snap.

Een vrachtauto over het algemeen heeft de bestuurdersplaats boven de voorwiellen of erachter en zeer zelden ervoor. Het laatste heeft bijna elke bus wel, hierdoor stuur je anders en leer je ook beter over de afmetingen van een bus.
Verder mag je in een vrachtauto geen personen vervoeren, waardoor je anders rijdt immers je lading staat vast. Bochtenwerk en bijzondere manouvres leer je anders nemen als met een bus.

Als het zou gaan over het rijden met een MICU dan snap ik het juist wel weer, deze voertuigen hebben qua techniek geen enkele overeenkomt met een bus.
Misschien dat juist hiervoor de eis rijbewijs C geldt?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #44 Gepost op: 21 januari 2016, 09:57:41
Citaat van: HIT link=msg=1401001 date=1453365499
Dat is ook de reden dat ik rijbewijs C niet snap.

Een vrachtauto over het algemeen heeft de bestuurdersplaats boven de voorwiellen of erachter en zeer zelden ervoor. Het laatste heeft bijna elke bus wel, hierdoor stuur je anders en leer je ook beter over de afmetingen van een bus.
Verder mag je in een vrachtauto geen personen vervoeren, waardoor je anders rijdt immers je lading staat vast. Bochtenwerk en bijzondere manouvres leer je anders nemen als met een bus.

Als het zou gaan over het rijden met een MICU dan snap ik het juist wel weer, deze voertuigen hebben qua techniek geen enkele overeenkomt met een bus.
Misschien dat juist hiervoor de eis rijbewijs C geldt?

Ik wil vooropstellen dat ik geen expert ben. Echter op basis van de reactie van o.a. DiNozzo denk ik dat in Nederland het vrachtwagenrijbewijs vereist is om te mogen rijden met de onderstaande ambulance voertuigen:

http://www.was-vehicles.com/en/produkte/ausserhalb-europa/type-iii/type-iiiicu-qatar.html
Maximum total weight   5000 kg

en



Een busrijbewijs voor ambulancebussen; te zien in onderstaande video vanaf 1:15 min.

! No longer available


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #45 Gepost op: 21 januari 2016, 10:00:00
Citaat van: HIT link=msg=1401001 date=1453365499
Dat is ook de reden dat ik rijbewijs C niet snap.
Het is heel simpel: de voertuigen zijn zwaarder dan met een B-rijbewijs is toegestaan (namelijk 3880kg incl. laadvermogen, limiet voor B is 3500kg) maar niet ingericht voor het vervoer van groepen personen (D-rijbewijs), dus kom je automatisch uit op een C-rijbewijs. Dat een vrachtwagen en een Sprinter niet bijster veel overeenkomsten vertonen is niet relevant, het gaat om wat wettelijk is toegestaan!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #46 Gepost op: 21 januari 2016, 10:07:05
Misschien dat juist hiervoor de eis rijbewijs C geldt?
Nee das natuurlijk omdat de zware ambulances als C voertuig zijn gekeurd. Puur en alleen ivm gewicht.
Of er nou mensen in zitten of andere lading, het blijft een personenwagenkenteken.
Net als een zware Hummer. Meer dan 3500 kg tmm. Maar wel voor vervoer van personen in gericht. Ze zijn niet voor vervoer van goederen ingericht, zoals een bakwagen.
Busrijbewijs is voor wagens waar meer dan 9 personen mee te vervoeren zijn.
Heb je dus een Sprinterbusje met 12 zitplaatsen? D rijbewijs. Ook al lijkt die verre van een grote bus.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #47 Gepost op: 21 januari 2016, 10:13:11
Ik heb wilde het ding zelf wegzetten. Op de binnenplaats stond ook een geparkeerde brandweerwagen. Ik heb het ding op dezelfde manier als je doet met een vrachtwagen om de brandweerwagen heen gereden. Op moment dat ik voorbij de brandweerwagen was gooide ik het stuur om. Ik zag direct al in de spiegel dat het fout ging omdat de zijkant van de bus al bijna tegen de brandweerwagen zat. Gevolg: Bijna alle ruiten aan de linkerzijkant gebroken en schade aan carrosserie en beplating.

Dat overkomt je 1 keer. Ik heb hier in de stad ook een gloednieuwe persoonlijke lantaarnpaal.
Elke keer als ik er langs rij kan ik zeggen. Die is van mij. 8)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #48 Gepost op: 21 januari 2016, 10:54:22
Citaat van: CopVR3 link=msg=1401006 date=1453367591
Dat overkomt je 1 keer. Ik heb hier in de stad ook een gloednieuwe persoonlijke lantaarnpaal.
Elke keer als ik er langs rij kan ik zeggen. Die is van mij. 8)

Elke C en D-rijbewijs houder zal zijn momentje wel hebben. Ik ook met mijn C-rijbewijs.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


prio

  • verzorgende IG thz/pg
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #49 Gepost op: 21 januari 2016, 18:26:41
Citaat van: RemRoof link=msg=1401019 date=1453370062
Elke C en D-rijbewijs houder zal zijn momentje wel hebben. Ik ook met mijn C-rijbewijs.

RemRoof

Dat geloof ik!, maar heb je naar de tijd niet een ongelooflijk rot gevoel?.. ik zou dat wel hebben.
Ooit met de auto heel zachtjes een paaltje aangetikt, daar lag ik echt wakker van!.
Struikel punt van mij zelf, een hele slechte  :P