ehbo posten in wijken

Auteur Topic: ehbo posten in wijken  (gelezen 9084 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kareltje

  • Gast
Gepost op: 28 juli 2009, 11:52:52
wat vinden jullie hier van ....


BARNEVELD - In de gemeente Barneveld komen mogelijk EHBO-posten aan huis. Als één of meerdere EHBO-verenigingen het initiatief willen nemen, is het college van b. en w. bereid mee te werken.
Dat melden burgemeester en wethouders in een memo aan de gemeenteraad.
Het voorstel om posten in woonwijken te realiseren is afkomstig van de SGP. De partij wil bij ongelukken gediplomeerde EHBO'ers inzetten, in afwachting van de ambulance. Door middel van herkenningspunten aan huizen van de hulpverleners, weten mensen waar ze voor hulp terecht kunnen.
Het college heeft de EHBO-verenigingen in Barneveld, Voorthuizen, Kootwijkerbroek en omstreken, Garderen, en Zwartebroek/Terschuur gewezen op het voorbeeld van de posten in Volendam en Edam. ,,Zodra één of meerdere verenigingen het initiatief nemen om tot EHBO-posten aan huis te komen, zullen wij dit als gemeente op constructieve wijze tegemoet treden.''




kareltje

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2009, 11:54:08
wat vinden jullie hier van ....


BARNEVELD - In de gemeente Barneveld komen mogelijk EHBO-posten aan huis. Als één of meerdere EHBO-verenigingen het initiatief willen nemen, is het college van b. en w. bereid mee te werken.
Dat melden burgemeester en wethouders in een memo aan de gemeenteraad.
Het voorstel om posten in woonwijken te realiseren is afkomstig van de SGP. De partij wil bij ongelukken gediplomeerde EHBO'ers inzetten, in afwachting van de ambulance. Door middel van herkenningspunten aan huizen van de hulpverleners, weten mensen waar ze voor hulp terecht kunnen.
Het college heeft de EHBO-verenigingen in Barneveld, Voorthuizen, Kootwijkerbroek en omstreken, Garderen, en Zwartebroek/Terschuur gewezen op het voorbeeld van de posten in Volendam en Edam. ,,Zodra één of meerdere verenigingen het initiatief nemen om tot EHBO-posten aan huis te komen, zullen wij dit als gemeente op constructieve wijze tegemoet treden.''


Bart S

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2009, 12:18:52
Is niet nieuw hoor..... ik kan me nog herinneren dat we vroeger (jaren 80) op de gevel een bordje hadden met iets daarop als "wijkverbandpost" ofzo..... (vader was voorzitter EHBO vereniging).


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2009, 13:30:13
Ik krijg hier ook een deja-vu gevoel van. Weer van die lelijke bordjes aan de muur overal! Zullen we maar niet gewoon kijken naar de bezettingsgraad van ambulancediensten en hier onze energie in te steken?  ;)
It's me!


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2009, 15:57:58
Of het idee nu nieuw is of niet, ik vind het zo slecht nog niet...

We praten hier natuurlijk niet alleen over eerste hulp bij ongelukken waar een ambu prio 1 voor moet komen, maar denk ook eens aan simpele eerste hulp bij huis-tuin- en keukenongevallen zoals (lichte) brandwonden, schrammen etc. Zaken die je zeker ook op EHBO posten tijdens hulpverleningen tegenkomt.
Als je het in bovenstaand licht bekijkt zou je een ontlasting kunnen betekenen voor de al veelbezete huisartsen(post).
vrijwilliger instructeur


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2009, 14:19:00
Nou Danny (hee, jij hier!) Het lijkt me niet wenselijk om EHBO posten op te zetten in wijken. Geef dan een ieder gewoon een opleiding EHBO, ben je net zo ver en hebben wij meer werk.

Even zonder gekheid, mensen gaan toch naar de dokter! Waarom? Heel simpel, dat is een beetje de tijdsgeest. Ik heb recht op zorg dus... Bovendien wil ik een groot deel van mijn buurtgenoten echt niet over de vloer hebben voor een pleister. Je gaat het echt niet redden met de ontlasting van de huisartsen. Bovendien ga je dan een ongewenst risico creeren voor EHBO-ers. Want hoe gaat het als je iemand behandeld en hij struikeld over de kat? Of hij is het niet eens met jou hulp? Succes verzekerd  8)
It's me!


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2009, 15:17:03
Ik denk dat in kleine gemenschappen zoiets  best zal werken. ons kent ons En dan vindt ik het een prima initiatief.


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2009, 15:47:35
Ik denk dat het in kleiere gemeenscahppen al zo gebeurd.
En dat zonder een bordje aan de deur. Want ja, ons kent ons  ::) En ook voor jou geldt hee! jij hier!  :D
It's me!


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2009, 17:47:42
Als je niet wist dat ik op het forum zat wordt het toch tijd dat je ff naar de HAP gaat  ;D


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #9 Gepost op: 29 juli 2009, 21:23:39
Ehh, tja ik ben meer actief. Ik meld me morgen wel bij headcouters van Event sfae. Je hebt toch zo'n bordje op de deur? Ontlasten we de HAP ;)  :D
It's me!