Na de hulp

Auteur Topic: Na de hulp  (gelezen 4229 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Gepost op: 28 juli 2009, 12:10:13
Klopt het dat je als eerstehulpverlener bij een ongeval je door het ambulancepersoneel ook wat aandacht krijgt. Vb een bedanking, feedback. Vorige week na een hulpverlening kreeg ik in Gent (Vlaanderen) noppens. Nog mooi mogen vragen naar wat handontsmetting.




Bart S

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2009, 12:17:22
Klopt het dat je als eerstehulpverlener bij een ongeval je door het ambulancepersoneel ook wat aandacht krijgt. Vb een bedanking, feedback. Vorige week na een hulpverlening kreeg ik in Gent (Vlaanderen) noppens. Nog mooi mogen vragen naar wat handontsmetting.

Ik probeer het wel altijd, maar soms is er gewoon even geen tijd voor. Als een omstander/helper onder het bloed zit bied ik wel altijd wat handalcohol en schone doekjes aan.


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2009, 15:37:00
Mijn ervaring is hierin inderdaad heel wisselend.
Ik ben een aantal jaar geleden aan het hulpverlenen geweest op een station.
Toen de ambulance en politie ter plaatse waren en ik niets meer kon doen om te assisteren ben ik opgevangen door een aardige agent.
Die heeft mijn gegevens genoteerd en gevraagd of ik behoefte had aan iets als slachtofferhulp.
Na een aantal dagen werd ik gebeld door de politie om helaas te horen dat het slachtoffer was overleden.
Daarna werd ik ook gebeld door de ambulancedienst met een meer medische uitleg en wederom de vraag of alles goed met mij ging.
Mijn jongste ervaring was meer in de trant jouw Gent ervaring waarbij ik het idee kreeg dat ik maar lastig was en zowat moest smeken om mijn eigen verbandtas terug te krijgen.


zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #3 Gepost op: 5 september 2009, 21:28:52
ligt er net aan hoe ernstig een ongeval is en of er tijd is, bij een reanimatie hoef je dat niet te verwachten denk ik.


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #4 Gepost op: 7 september 2009, 09:35:28
ligt er net aan hoe ernstig een ongeval is en of er tijd is, bij een reanimatie hoef je dat niet te verwachten denk ik.

Ligt meer aan de persoon in kwestie en hoe hij/zij zich op dat moment voelt denk ik.

Zelf ook veel wisselende situaties meegemaakt, van het kunnen blijven assisteren terwijl een s.o. aan de monitor wordt gehangen, tot het ruwweg aan m'n schouder weggetrokken worden bij een s.o. en op m'n achterwerk in een plas water terecht komen.
Het heeft overigens absoluut geen nut om op zo'n moment de discussie aan te gaan, laat de prof zijn werk doen! Bewaar dit voor een gelegenheid achteraf, dan wordt meestal (in mijn geval toen wel) wel erkend dat ze een beetje grof zijn geweest.

...En zo niet, dan nog niets aan de hand, je doet dit soort dingen immers niet omdat het ambulancepersoneel zo vriendelijk is, toch? ;D
vrijwilliger instructeur


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #5 Gepost op: 7 september 2009, 15:49:17
Onze ervaringen met het ambu personeel van Flevoland
zijn positief. Tijdens het posten voor het NRK. op de
kunstijsbaan Kwintus Nova in Dronten hebben we ze zowat iedere dienst
wel nodig gehad, soms meerdere keren per dag.
We hebben meerdere malen hun hulp ingeroepen variërend van
een beenbreuk tot een gebrokenheup, geluxeerde knie en hersenletsel.
Wij werden altijd netjes bedankt door hun voor de geboden hulp.
Ik kan mij voorstellen dat als er veel druk op de ketel staat dat dit soms vergeten wordt.
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #6 Gepost op: 7 september 2009, 16:56:46
Op de openbare weg is ook oom agent aanwezig. Als de ambulancedienst druk is met het slachtoffer, dan kan hij ook eerste hulpverleners geruststellen.


Eva

  • Ambupleeg
  • Verbannen gebruiker
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #7 Gepost op: 19 november 2009, 11:46:49
Realiseer je als hulpverlenende omstander altijd goed dat ambulance medewerkers domweg niet bij elke inzet in de gelegenheid zijn om jou als omstander persoonlijk te bedanken voor je hulp.
Wanneer je op het moment van de inzet niet wordt bedankt of op welke manier dan ook aandacht aan je wordt besteed wil dat niet zeggen dat ambulance medewerkers dan wel politie je hulp niet waarderen.
Heeft het hulpverlenen een dusdanige impact op je gehad dat het je constant voor de voeten valt neem dan contact op met slachtofferhulp, deze professionals bieden je de hulp die je nodig hebt.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #8 Gepost op: 21 november 2009, 00:48:36
Dat realiseer ik mij ten zeerste. Ik hoef verder geen uitgebreide bedankjes, bloemetjes ed. Het gaat mij om het SO.

Ik vraag mij eigenlijk af wat jullie eigenlijk doen wanneer jullie bij een ongevalslocatie komen en er wordt daar EH verleent door een omstander/EHBO-er. Horen jullie zo'n iemand ook uit, wat heeft diegene gedaan, wat zijn evt. de bevindingen? Of vragen jullie niets?

Ik heb zelf 2 totaal verschillende ervaringen hiermee. Een jaar of 6 geleden was er eens een bejaarde man aangereden door een scooterrijder. Ik heb daar de eerste hulp verleend. Toen de ambu TP kwam had ik meteen een goed onderhoud met het personeel, wat had ik gedaan, wat ik te weten was gekomen enz. Ik heb zelfs nog mee mogen helpen om het SO te planken. Het was gewoon een erg goede samenwerking tussen EHV-er, ambulancepersoneel en de politie.  

Een paar maanden geleden weer EH verleend bij een ongeval. Ik zat naast het SO, maar vanaf het begin werd ik al totaal genegeerd, alsof ik onzichtbaar was. Ik heb geen woord kunnen wisselen met het ambulancepersoneel over hoe en wat. Hun doen en laten (non-verbaal) kwam zo op mij over dat ik gewoon het gevoel kreeg dat ik enorm in de weg zat. Toen ze het SO de ambu in hielpen ben ik maar naar huis gegaan, wel met een heel naar gevoel over de gang van zaken.
Er zal vast wel een reden zijn geweest om zo te doen, maar gevoelsmatig is het niet fijn.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Eva

  • Ambupleeg
  • Verbannen gebruiker
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #9 Gepost op: 22 november 2009, 14:13:23
Beste Kolkkie,

Of en hoe een eerste hulpverlener betrokken wordt is afhankelijk van de (ernst van de) situatie tp.


Je 1ste casus is duidelijk en daarin geef je aan erkent te worden als EHBO-er, dat is alleen maar goed.

In je 2de casus is  mij  de ernst van het ongeval niet duidelijk.

Hoe dan ook, het blijft een feit dat het ongeval (van een paar maanden geleden) en de manier waarop je benaderd bent door de ambulance medewerkers je dwars(?) zit.

Uit je verhaal krijg ik niet de indruk dat je de desbetreffende ambulancedienst nadien met je vraag hebt benader, daarnaast geef je zelf ook aan dat er vast een reden voor is geweest.
Nogmaals ik ken de casus niet en kan en wil niet oordelen over het handelen van de ambulance medewerkers.

Laat het in elk geval geen reden zijn om in een volgende situatie geen 1ste hulp te verlenen  ;)