deurprocedure

Auteur Topic: deurprocedure  (gelezen 10203 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Gepost op: 31 juli 2009, 15:47:58
Een vraagje aan de collega instructeurs. Er is al een tijdje een nieuwe warme deurprocedure bij de brandweer. BHV'ers moeten een warme deur dicht laten. Wat leren jullie nu de BHV'ers aan bij het openen van een deur?




hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #1 Gepost op: 4 augustus 2009, 10:01:48
Collega,

ik houdt het boek maar aan. Dat wil zeggen, voel aan de deur. Is deze warm controleer of de brandweer is gealarmeerd, eventueel de deur afschermen met de brandslang. Niet openen!

In één van de oude NIBHV boeken stonden ook een aantal mogelijheden met een koude deur die met de procedure geopend werd. Rook achter de deur, dan moet de BHV-er roepen of er iemand is. Dan opdracht geven naar de BHV-er toe te komen.

Ruimte is te overzien, achterin is brand. Dan proberen vanuit een veilige positie de brand te blussen...

Oftewel, gebruik te alle tijden uw gezonde boeren verstand  ::)
It's me!


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #2 Gepost op: 4 augustus 2009, 19:52:19
gezonde boeren verstand.. Dat kan ik nog heugen van mijn EHBO/BHV training bij het Ricas.. Das was de grondregel bij ons :P

Ik heb binnenkort mijn EHBO/BHV herhaling dus ben benieuwd of de deurprocedure word aangepast.
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #3 Gepost op: 6 augustus 2009, 11:24:43
Overigens is het verstandig om de cursist nog even te vertellen dat de deurprocedure alleen wordt toegepast in noodsituatie's, als er een verklikkerlamp boven de deur brand en er een redelijk vermoeden is van brand in de omgeving van de BHV-er. Anders krijg je van die mensen die alle deuren de eerste week zo openen  8) Bovendien vindt ik het altijd geweldig dat cursisten nog altijd bang zijn voor elektrocutie, vandaar dat we met de achterkant van onze hand voelen  :o en geloven dat je ongestraft een hete deur kunt openen. Hmm, waar kwam die rook toch vandaan  ;)
It's me!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #4 Gepost op: 16 november 2009, 23:08:17
Wanneer zou je de deur procedure dan niet toepassen?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #5 Gepost op: 17 november 2009, 01:48:33
Als je er niets te zoeken hebt.

Op het moment dat je als BHV-er een deur tegenkomt, waarvan je weet dat het er achter flink brand kan branden doordat er rook tussen de kieren vandaan komt en de deur warm is en er bevinden zich geen mensen in die ruimte, dan laat je hem dus lekker dicht en mag de brandweer er in de innige gezelschap ener hoge danwel lage drukstraal, de beschermende werking van het bluspak en de ademlucht er eens een kijkje gaan nemen.

BHV-ers worden niet getraint in het lezen van rook. Dus is de regel: waar rook is, is geen BHV-er.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #6 Gepost op: 20 november 2009, 12:05:10
De vraag was waarom zou je de deur procedure niet toepassen. In geval van een verklikkerlampje, ook wel indicator genoemd, wil het nog niet zeggen dat het veilig is als je geen rook of vuur waarneemt.

Dus de logica om dan te adviseren niet bij elke deur geen deurprocedure toe te passen ontgaat mij dan een beetje. Zeker gezien het feit dat ik dan een standaard BHV'er als leek beschouw en je beter kunt gaan voor zekerheid dan op voorhand al een bepaalde mate van onzorgvuldigheid gaat adviseren.

De situaties waarin het duidelijk is lijken mij logisch, het gevaar zit hem echter in de situaties waarin je van buitenaf geen kenmerken heb en je dan zou adviseren niet als een aap een deur te gaan controleren, snapt u ? ;)