Tabak gegeten door kind

Auteur Topic: Tabak gegeten door kind  (gelezen 20509 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #10 Gepost op: 6 augustus 2009, 08:26:08
Mijn bescheiden mening:

Ik denk ook zeker in de jeugdhulpverlening, dat je altijd je alarm bellen aan moet hebben staan m.b.t. verwaarlozing / mishandeling.
wij gebruiken het sputovamo formulier om een indicatie te krijgen.
Het wordt bij ieder kind wat zich meldt op de SEH tot 16 jaar ingevuld, en achteraf ook nog eens als het kind naar huis is door de kinderarts.
Bij reeële verdenking wordt deze ook direct ingeschakeld.

Er wordt te "makkelijk" soms over een verhaal van ouders/ begeleiders heen gewalst. Om niet gelijk een vinger te wijzen dat de vader het kind mishandelt of verwaarloost door het eten van een peuk.

We gaan off-topic, maar da's normaal hier geloof ik ;)

Je geeft aan dat er wel eens te makkelijk over signalen van kindermishandeling wordt heengewalst, maar het tegendeel is helaas ook waar. Ik ben zelf in de praktijk ook hulpverleners tegengekomen die te snel verkeerde conclusies trekken m.b.t. de constatering van een blauw oog bij een kindje.
De procedures/richtlijnen die hulpverleners hebben voor het signaleren van mishandeling zullen natuurlijk voldoende discreet zijn, maar de uitvoering daarvan gebeurt helaas niet altijd discreet.
Gezien deze situatie, welke verdediging hebben de ouders wanneer zo'n "over-enthousiaste" hulpverlener verkeerde conclusies gaat doorgeven aan de instanties?
Wat vind je van het idee dat een hulpverlener op deze wijze best wel ver indringt op het prive-gebeuren van een gezin, iets wat hem eigenlijk niet moet aangaan?

Overigens hoop ik niet dat je dit als een persoonlijke aanval ziet...da's absoluut niet mijn bedoeling. Ik probeer alleen een (voor mij) interessante discussie op gang te brengen ;)
vrijwilliger instructeur


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #11 Gepost op: 6 augustus 2009, 11:43:59
We gaan off-topic, maar da's normaal hier geloof ik ;)

Je geeft aan dat er wel eens te makkelijk over signalen van kindermishandeling wordt heengewalst, maar het tegendeel is helaas ook waar. Ik ben zelf in de praktijk ook hulpverleners tegengekomen die te snel verkeerde conclusies trekken m.b.t. de constatering van een blauw oog bij een kindje.
De procedures/richtlijnen die hulpverleners hebben voor het signaleren van mishandeling zullen natuurlijk voldoende discreet zijn, maar de uitvoering daarvan gebeurt helaas niet altijd discreet.
Gezien deze situatie, welke verdediging hebben de ouders wanneer zo'n "over-enthousiaste" hulpverlener verkeerde conclusies gaat doorgeven aan de instanties?
Wat vind je van het idee dat een hulpverlener op deze wijze best wel ver indringt op het prive-gebeuren van een gezin, iets wat hem eigenlijk niet moet aangaan?

Overigens hoop ik niet dat je dit als een persoonlijke aanval ziet...da's absoluut niet mijn bedoeling. Ik probeer alleen een (voor mij) interessante discussie op gang te brengen ;)

Als ik enige aanleiding denkt te hebben als hulpverlener om het AMK in te lichten, dan doe ik dat. Natuurlijk kan ik er op dat moment ook helemaal naast zitten, maar ik ga altijd uit van de welzijn van de kinderen. Ik zou zelf blij zijn wanneer men op een dusdanige wijze op mijn kinderen let, hoe vervelend ik het zelf natuurlijk ook zou vinden om op enige wijze "verdacht" te zijn.

Bij osn in de regio is er sinds enige tijd een protocol in werking die er moet voor zorgen dat er meldingen worden gedaan. Niet alleen wat letsel betreft (en natuurlijk weten we allemaal dat kinderen héél speels en onhandig zijn), maar ook wat betreft levensomstandigheden. Is er voldoende zorg en eten in de thuissituatie, zijn de kinderen getuige geweest van mishandeling van bijvoorbeeld één van de ouders, zijn beide ouders onder invloed, etc.

Ambulancemedewerkers in de regio hebben allemaal ook extra scholing gekregen in o.a. het herkennen van letsel (vermoedelijk) door mishandeling.

Het gaat ook niet alleen om het vingertje wijzen en (in de meest extreme gevallen) het uit huis plaatsen van kinderen, maar soms ook begeleiding en tips. De medewerkers van het AMK gaan niet over één nacht ijs en proberen de ouders ook zoveel mogelijk te betrekken.

(Het AMK, is het advies- en meldpunt Kindermishandeling http://www.amk-nederland.nl/)

Natuurlijk zullen er genoeg meldingen zijn die achteraf niets inhielden. Maar vergeet niet dat er ook véél kinderen hier in Nederland wel slachtoffer zijn van verwaarlozing of mishandeling.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Gieske

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 6 augustus 2009, 22:05:45
Wat fijn dat jullie melden.... zou graag willen dat het voor alle beroepsgroepen zo makkelijk was.
Helaas, kan, mag en ga ik geen melding maken bij het amk.
Het is voor mij wat dat betrefd wachten op een ekd, daarin is wat meer mogelijk voor onz beroepsgroep.


(overgens over "mishandeling" gesproken, je scoort al 2 punten als je borstvoeding geeft :o, zal maar niet vertellen dat ze bij ons op de kamer slaapt :-X)


Gast48368

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 6 augustus 2009, 22:14:58
Zoals ik al zei: Je mag en kan heel veel, ook bij het AMK, zolang je maar geen namen noemt. Je kunt altijd advies inwinnen, dat mag altijd.

Je laatste zin vind ik warrig, wat bedoel je hier mee?


Gieske

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 6 november 2009, 21:00:06
Ik bedoel met de laatste zin is dat je soms van mishandeling verdacht kan worden. ::)

Het cb hier houd daarvoor een score formulier bij....geef je borstvoeding dan krijg je punten  >:( enz.
Boven een bepaald aantal punten vorm je een risco groep voor mogelijk kindermishandeling. :(
Beetje vreemd dus...

Maar ja, beter te veel dan te weinig singalen opvangen hé


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #15 Gepost op: 7 november 2009, 10:40:56
Ik snap je verontwaardiging, maar dat is gewoon de statistiek, helaas.
Arts  www.alphalog.nl