Navigatiesysteem laat hulpdiensten in de steek - Putten 13-8-2009

Auteur Topic: Navigatiesysteem laat hulpdiensten in de steek - Putten 13-8-2009  (gelezen 10965 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #20 Gepost op: 14 augustus 2009, 00:09:31
Een wettelijke verplichting tot het plaatsen van duidelijke gevelnummering kost ook miljoenen... Dus hoe je het ook wendt of keert: geld gaat het kosten..

M.a.w; altijd een geldkwestie.
In België zijn ze al zover, ik dacht eerlijk gezegd dat dat in Nederland ook zo was  :-\
http://www.maldegem.be/infokrant_juli08/0701.htm
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #21 Gepost op: 14 augustus 2009, 00:23:57
Wat de navigatie en regiokennis in nieuwbouwwijken betreft: volgens mij is dit altijd problematisch.
Woon zelf ook in een nieuwbouwwijk en aanvankelijk was ik hier ook redelijk onvindbaar. Het heeft geloof ik een jaar geduurd tussen het moment dat er hier mensen kwamen wonen, en het moment dat de straat door de aannemer als 'opgeleverd' (oid) werd doorgegeven. In de tussentijd heeft de ambulance meerdere malen de halve wijk doorgereden op zoek naar een adres.

Hier is niet heel veel aan te doen denk ik zelf. Als je de straten te vroeg invoert, komen hulpdiensten vast te zitten bij opengebroken of nog niet bestaande wegen. Voer je ze te laat in, kunnen ze het adres niet vinden. En regiokennis... volgens mij is er niemand die alle straten, wegen, hofjes en pleinen van de regio uit z'n blote hoofd weet. Tuurlijk mag je van chauffeurs een zekere basiskennis van de regio verwachten, maar het blijven ook mensen. Opvang op een straathoek en/of bij het adres lijkt me veel praktischer.

Wat het onderzoek naar de gang van zaken betreft: Hoe stel je objectief vast of de reanimatie van de patiënt wel geslaagd was, als de ambulance een of twee minuten eerder was?
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #22 Gepost op: 14 augustus 2009, 05:13:38
En die hebben jullie in elke taxi paraat liggen? Compleet met huisnummering er bij?  

kaarten zijn aanwezig op de centrale,alle voertuigen hebben gps dus ik kan als centralist de wagens bijsturen.
neem aan dat als dergelijke info via een wijkteam binnenkomt bij de regionale meldkamer men daar ook op dergelijke wijze de wagens kan bijsturen.kopieren kan uiteraard ook en leg ze dan in de wagens.
in deze tijd van navi s word er helaas niet meer zo aan kaarten en plattegronden gedacht.
voor gevallen die niet op de kaart staan heb ik de ervaring dat met het zoeken op postcode in bv de anwb routeplanner je in elk geval in de juiste buurt uitkomt.
blijft uiteraard moeilijk om bij panieksituaties en meldingen alle info te krijgen.
vervelend voor de agenten en het ambulancepersoneel die zo hun best hebben gedaan dat hulp niet meer kon baten


riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409
Reactie #23 Gepost op: 14 augustus 2009, 09:44:09
Ambulance verdwaalt, man overlijdt Ambulance verdwaalt, man overlijdt
PUTTEN - In Putten is donderdag een 60-jarige man overleden aan hartfalen. De ambulance en de politie verloren kostbare tijd doordat het adres niet in het navigatiesysteem stond.

De man was 's ochtends in een kantoor aan de Kraakweg in de nieuwbouwwijk Bijsteren. De politie kan niet zeggen hoelang de hulpdiensten hebben moeten zoeken, maar in elk geval "minuten".

Het is niet bekend of de man het zou hebben gered als er eerder hulp was gekomen. Een collega reanimeerde de man, waarna agenten en daarna het ambulancepersoneel het overnamen. De gemeente is over de zaak ingelicht. Ook heeft de politie de leverancier van het navigatiesysteem geïnformeerd.

Volgens de politiewoordvoerder had een deel van de straat eerder een andere naam. Ook een fietspad heet Kraakweg. De politie heeft van de gemeente gehoord dat deze situatie al zeker een jaar zo is.

De politiewoordvoerder heeft vernomen dat de navigatieapparatuur bij de ambulancedienst elke twee maanden wordt geüpdatet. Hoe vaak dat bij de politie gebeurt, kan hij niet zeggen

omroepgelderland.nl


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #24 Gepost op: 14 augustus 2009, 12:00:14
Bizar dat ik op Google Maps op mijn mobiel (gratis!) wel gewoon kan zien dat de Kraakweg zowel een zijstraat van de Nijkerkerstraat als het fietspad tussen de Kraakweg en de Mennestraat/Leeuwerikstraat is.

Ik ben erg benieuwd naar de onderzoeksresultaten straks. In ieder geval veel sterkte voor ALLE betrokkenen!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #25 Gepost op: 14 augustus 2009, 12:03:30
Erg triest inderdaad...

Ik heb zelf nooit met CityGis gewerkt, maar TomTom gaat ook regelmatig de fout in. ''Bestemming bereikt..''...... middenin een weiland!
Werkt allemaal dus (nog) niet zo feilloos...


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #26 Gepost op: 14 augustus 2009, 12:10:45
Erg triest inderdaad...

Ik heb zelf nooit met CityGis gewerkt, maar TomTom gaat ook regelmatig de fout in. ''Bestemming bereikt..''...... middenin een weiland!
Werkt allemaal dus (nog) niet zo feilloos...

... waar dan vervolgens een briefje op een hek hangt, met de juiste routebeschrijving... In een weiland bij Ommen meegemaakt!

Groeten,
Mark


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #27 Gepost op: 14 augustus 2009, 12:16:51
http://www.destentor.nl/algemeen/binnenland/5376676/Puttenaar-overleden-hulptroepen-te-laat.ece


PUTTEN - Politie en ambulance zijn donderdag in Putten enkele keren langs een gebouw gereden, waar een man na een hartinfarct vocht voor zijn leven.

maar er stond ook niemand de ambu op te wachten.................  
Zowel de politie als de ambulance zijn ENKELE KEREN langs een gebouw gereden..........en dan niemand die naar buiten rent (die had al buiten moeten staan) of weer naar 112 belt dat de hulpdiensten te ver rijden???


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #28 Gepost op: 14 augustus 2009, 12:19:07
Bizar dat ik op Google Maps op mijn mobiel (gratis!) wel gewoon kan zien dat de Kraakweg zowel een zijstraat van de Nijkerkerstraat als het fietspad tussen de Kraakweg en de Mennestraat/Leeuwerikstraat is.


Bij Google Maps heb je het voordeel dat je altijd de meest recente kaart hebt omdat je die ter plekke download. De systemen zoals TomTom en CityNav die je in de voertuigen maken geen gebruik van dat principe. Die kaarten zijn vooraf geiinstalleerd en dat gebeurt maar een paar keer per jaar. Hiermee hou je altijd het probleem dat er nieuwe straten zijn die nog niet zijn verwerkt.

Gezien de huidige ontwikkelingen verwacht ik dat de hulpdiensten in de toekomst ook meer gaan werken met het ter plekke downloaden zoals bij Google Maps. Mobiel internet wordt steeds makkelijker toepasbaar en bovendien ook financieel steeds aantrekkelijker. Dat laatste is trouwens een belangrijk onderdeel van de discussie. We weten met z'n allen altijd precies hoe het moet zijn en hoe we het willen hebben. We willen alleen het liefst niet al te veel voor betalen....
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #29 Gepost op: 14 augustus 2009, 12:37:09
Vaak heeft gemeentewerken wel een GIS systeem. Waarom daarop niet via een dataverbinding (mobiel) aansluiten?

Vroeger in het pre-navigatie tijdperk, hoe kwam men dan op de plaats van bestemming aan? Gidsen door de RAC?