GRIP 2 Vier kinderen omgekomen bij uitslaande woningbrand Veenmos - Kampen 19-8-2009

Auteur Topic: GRIP 2 Vier kinderen omgekomen bij uitslaande woningbrand Veenmos - Kampen 19-8-2009  (gelezen 32488 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
'Ze waren zo blij met dit huis'

KAMPEN - "Ze waren zo blij met dit huis." De man die de woning aan de Veenmos in Kampen in augustus 2008 verkocht aan de familie Strijker bekijkt de plek van het drama met afgrijzen. "Ik ben er helemaal beroerd van. Dit huis brengt weinig geluk."

Hij doelt op het feit dat zijn huwelijk na 32 jaar in deze woning strandde. "Ik heb er zeven maanden gewoond. Het was helemaal opgeknapt en heel ruim met vijf slaapkamers. Daardoor was het zo'n geschikte woning voor deze familie. " De kinderen die zijn omgekomen sliepen in een grote ruimte op zolder. "Daar was niets", zegt de vorige bewoner. "Hoe kon dit toch gebeuren?" De dag na het drama heeft de brandweer bekeken of het grote gezin volgens de regels in deze woning mocht wonen. Daarvoor heeft iedere gemeente in haar lokale bouwverordening spelregels opgenomen. In Kampen geldt de norm dat een persoon 12 vierkante meter per woning ruimte moet hebben. Voor deze woning kwam de ruimte op 14 vierkante meter per persoon uit. "Dat zijn regels. Belangrijker is hoe brandveilig je een gebouw gebruikt", stelt de Kamper brandweercommandant Arjan Schepers.


Begeleiding uit eigen kring

KAMPEN - Het door brand getroffen gezin uit Kampen heeft tot nu toe de hulp van Buro Slachtofferhulp en de Stichting Gereformeerde Jeugdhulp (SGJ) afgeslagen.

De dertien nabestaanden krijgen steun van familie en bevriende christenen. Volgens burgemeester Oosterhof is die begeleiding zeer intensief. Ook de predikant van de Gereformeerde Gemeente in Kampen, ds. J.J. Tanis, heeft zijn hulp aangeboden. "Hoewel zij geen lid zijn van onze kerk, liggen er nauwe banden tussen onze gemeenteleden en het gezin. We zijn geschokt. Ik kan alleen maar oproepen tot gebed."

Ouders en klasgenootjes van de overleden kinderen reageerden onthutst op het drama. Zij kwamen bijeen in de school om te praten en te bidden. Zij waren zeer aangeslagen, meldt directeur Dirk van Garderen van de Groen van Prinstererschool voor reformatorisch basisonderwijs. De school blijft gewoon open, maar ruimt veel tijd in voor gesprekken en het maken van tekeningen.

Voor zijn leerlingen en leerkrachten is wél hulp ingeroepen van de SGJ en Eleos - eveneens een christelijke begeleidingsdienst. Bart Nitrauw van de SGJ legt uit: "Je bent met elkaar verbonden in het geloof, tijdens de leuke en dramatische dingen. Je staat met de hulpbehoevende mensen in dezelfde traditie en deelt dezelfde normen en waarden. Dat wil overigens niet zeggen dat de hulpverlening zuiver christelijk is. Onze medewerkers zijn geen pastorale medewerkers: ze bieden professionele hulp en hebben dezelfde kennis en vaardigheden als niet-christelijke organisaties."

Bijbellezen en gebed zijn onderdelen van de hulp, maar hoeven niet gebruikt te worden. Hoe lang de hulpverleners bij de school blijven, weet Nitrauw nog niet.

"Het is wel een van de ernstigste calamiteiten waarmee de SGJ tot nu te maken heeft gehad."

Buro Slachtofferhulp Kampen verzorgt met zes medewerkers de opvang van getuigen en omwonenden. Gisteren zijn twee besloten bijeenkomsten gehouden in sporthal Cellesbroek in de wijk waar de familie woont. Sommige buurtbewoners waren ontroostbaar.



Kampen in rouw na inferno

KAMPEN - Yiron (1), Mattanja (4), Jeftah (6) en Jeremy (8 ). Hun namen blijven voor goed verbonden aan een zwarte nacht voor Kampen. De kinderen uit het gezin Strijker kwamen om het leven tijdens een verwoestende brand op de zolder waar ze sliepen.
Kampen is in rouw. De inwoners willen het niet geloven. Het is gewoon te erg voor woorden.

Niet te bevatten. In de gesprekken in de buurt en elders op straat zijn er veel vragen. Hoe kon dit gebeuren? Er is veel medeleven en openlijk verdriet. Er wordt gebeden.

"Jezus redt mijn kinderen", schreeuwde de moeder 's nachts op straat. "Gelukkig hebben ze hun geloof ", zegt een vrouw. "Anders word je toch helemaal gek."

Korpsofficier Aalt Fikse van het Leger des Heils staat op de Buitenbroeksweg. Op de enige plek met vrij uitzicht op het getroffen huis. De omgeving is verder afgezet met hekwerk en zeilen voor al te opdringerige mensen. In de nacht van de brand kwamen tientallen zelfs met de auto om het drama van dichtbij te bekijken.

Fikse staat er met een doel en is herkenbaar door zijn kleding. "Er heerst grote verslagenheid en verdriet. Mensen willen daar over praten. Ik luister. Geef een troostend woord." En mensen praten met Fikse. En met elkaar. Overal in de stad gaat het over dit drama.

Het Leger des Heils heeft ook bij de gemeente alle hulp aangeboden voor noodopvang, kleding, meubels. Alles wat maar nodig is."

Het bizarre feit doet zich voor dat met deze dodelijke brand de straat Veenmos in Kampen voor de tweede keer in nog geen tien jaar met een ongekende tragedie landelijk in het nieuws komt. In juli 2000 gebeurde dat na de moord op Maartje Pieck, op een steenworp afstand van dit huis.

De familie Strijker is een leuk en warm gezin, zegt iedereen. De komst van de familie bracht wrang genoeg leven in de straat. Ineens vijftien kinderen erbij. Nu is het weer ijzig stil. Kampen huilt.

Bron: de Stentor
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
'We bidden voor jullie'

KAMPEN, donderdag -  Het verdriet van de familie Strijker wordt door buurtbewoners, klasgenoten en ouders in Kampen massaal gedeeld. Hoewel het gezin een teruggetrokken bestaan leidde en nog geen jaar in Kampen woonde, is de dood van de vier jongetjes keihard ingeslagen in de Hanzestad.

Bij de Groen van Prinstererschool, de reformatorische basisschool waar drie van de vier omgekomen kinderen op zaten, hangt de vlag halfstok. Foto: ANP  Het hoofd van de basisschool in Kampen. De kinderen waren voorkomend, zeiden netjes gedag en de ouders wisten de rust te bewaren in de volgepakte gezinswoning, zo vertellen buren. De familie werd door omwonenden liefkozend de 'amish' van Kampen genoemd, naar de bijzondere, gesloten religieuze gemeenschap in Amerika. De familie Stoutjesdijk heeft een dochtertje dat bij de omgekomen Jeftah (6) in de klas heeft gezeten. Zij vertelt verlegen dat Jeftah een aardige jongen was en veel vriendjes had. Ze heeft hem maar kort gekend en zit nu een jaar boven hem. De kinderen van de familie Strijker gingen altijd gezamenlijk naar school.

Hecht

"Het was vlakbij, dus wel veilig. De moeder heb ik geloof ik maar een keer gezien", aldus mevrouw Stoutjesdijk, die van een groot drama spreekt. Volgens haar was het getroffen gezin erg hecht. Maar ook zo hecht, dat niemand uit de omgeving echt contact met hen had. Bovendien zouden de kinderen streng worden opgevoed. "Ze mochten niet mee op schoolkamp", zegt het dochtertje, wat door moeder wordt bevestigd.

Ook twee andere vrouwen uit de buurt spreken van een gesloten gezin. "Mijn dochtertje speelde wel eens samen met een van hun dochtertjes. Maar buiten, nooit bij hen thuis. De familie hield er een bijzondere levensstijl op na, laat ik het daar bij houden." Volgens de bewoners zaten de kinderen niet bij een sportclub of vereniging, omdat dat niet zou passen bij hun orthodoxe christelijke geloofsovertuiging.

Vlakbij het met dranghekken omgeven huis ontstaat aan het begin van de middag een monumentje. Een bloem, twee knuffelbeertjes en kaartjes, dat is het. "Rust zacht, lieve jongens. xxx", staat erop geschreven. En: "We zullen voor je bidden." De man die het huis aan de Veenmos krap een jaar geleden verkocht aan de zwaar getroffen familie kan het drama zelf ook niet bevatten. "Het doet me pijn mijn oude woning zo te zien, maar het is natuurlijk nog veel dramatischer dat er kinderen bij de brand zijn omgekomen."

Godsgeschenk

De oud-bewoner, die niet met naam genoemd wil worden, omschrijft de familie Strijker die het pand vorig jaar kocht als een zeer correct gezin. "Heel vriendelijke, nette mensen. Toen ik het huis aan hen verkocht, hadden ze net een nieuwe baby, volgens mij de vijftiende van het gezin. Ook die zagen ze als een godsgeschenk, zo dol waren ze op hem."

Moeder Emily Strijker hoefde volgens de aangeslagen buurtbewoner niet alle kinderen alleen op te voeden. Vader Lucas, een binnenschipper, kwam regelmatig terug van het schip om bij zijn gezin te zijn. In zijn afwezigheid zorgden de oudste kinderen voor de jongelingen.

Hoe de fatale brand heeft kunnen ontstaan, is voor iedereen een raadsel. "We hoorden dat er eerst brand was in het trapgat, maar daar zit verder geen elektronica", weet de oud-eigenaar. De zolder was ingericht als een extra slaapkamer. Dat de brand zich daar snel uitbreidde, verbaast hem niet. "Het tapijt is daar erg hoog." Binnenvaartschipper Jan uit Kampen is geschokt door het nieuws. De vader van de familie Strijker werkte als kapitein van een tanker die onder meer olie vervoerde over de rivieren. Jan werd gisterochtend al vroeg gebeld door medewerkers van rederijen, die al wisten dat een collega zwaar getroffen was. "Vader Strijker was steeds veertien dagen voor zijn werk weg, en dan weer veertien dagen bij zijn familie. Een aardige man, vreselijk dat hem dit overkomen is. Als ik de familie zou kunnen helpen door ze hier op te vangen, dan zou ik dat direct doen."

De vader is volgens de schipper een zeer gelovig man die met zijn gezin bij een zeer kleine christelijke groep hoort. "Het gezin woonde voorheen in Israël. Daar is ook een groepje dat hetzelfde geloof aanhangt, net zoals in Amerika."


Bron: Telegraaf
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Het is een artikel naar aanleiding van de 4 kinderen die gisteren omgekomen zijn bij de brand in Kampen. Aangezien het toch iets is om bij stil te staan heb ik er een eigen onderwrp van gemaakt.

ZOLDER IS VAAK EEN VAL

AMSTERDAM, donderdag -  Slapen op zolder is populair maar levensgevaarlijk. Bij een woningbrand zullen de meeste zolderslapers als ratten in de val komen te zitten doordat er vaak maar zeer beperkte vluchtmogelijkheden zijn, en het zicht bij rookontwikkeling snel terugloopt. Kinderen zijn dan snel het slachtoffer.

In Nederland sterven jaarlijks 70 tot 80 mensen door woningbranden. Circa 800 mensen raken ernstig gewond. De meeste slachtoffers van woningbranden vallen tussen middernacht en zes uur 's ochtends. Mensen worden niet wakker van de rook. Rook produceert namelijk gassen die al bij heel kleine concentraties het reactievermogen en geur en smaak verminderen. Als een brand niet met een emmer water is te blussen, dan is het een klus voor de brandweer. Een huis kan binnenvier minuten volledig in brand staan. Volgens Edwin Sint van brandbeveiligingsbedrijf Ajax-Chubb wordt er veel te weinig nagedacht over de gevaren van brand.

Op zolder zijn er vaak maar twee vluchtmogelijkheden. "Een smalle en steile (vlizo)trap naar beneden en een dakraampje hoog boven de grond. Bewoners zouden zich moeten realiseren dat er ook uit dat raam gevlucht moet kunnen worden. Rook afkomstig van woningbranden is dik, heet, giftig en donker Het is heel erg moeilijk is om dan een weg naar buiten te vinden. Een rookmelder en een vluchtladder zijn onmisbaar. Daarmee moet wel goed geoefend worden, dus ook door kinderen", stelt Sint.

Richard Gielen van het ministerie van VROM stelt dat de gebruikers uiteindelijk verantwoordelijk voor de eigen veiligheid, ook al worden er wel degelijk eisen gesteld aan de brandveiligheid van woningen.

Nieuwbouw is geen garantie voor de brandveiligheid, stelt ook Lex Schruijer van het Nederlands Instituut voor Fysieke Veiligheid. "Als iemand zijn huis vol zet met houten meubels, in bed rookt en de kaarsen niet uitdoet, dan is er geen houden meer aan."

Tips:

- Goed werkende rookmelders en vluchtladders op elke verdieping.

- Snelheid is van essentieel belang. Verspil geen tijd aan het redden van spulletjes.

- Deuren sluiten kan verspreiding brand vertragen.

Bron: Telegraaf
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
In en in triest. :(
Persoonlijk zou ik helemaal gek worden
als mij dit zou overkomen.
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Zeer tragisch ongeval.
Dat een brand zo ineens 4 kinderen uit het leven kan rukken, is niet te bevatten.
Wil iedereen die de familie kent en alle hulpverleners, al het goeds wensen en zeer veel sterkte.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Ander huis voor getroffen familie
donderdag 20 augustus 2009 | 08:22 |

KAMPEN - De Kamper familie, die dinsdagnacht in een tragische woningbrand haar vier jongste kinderen verloor, kan vandaag naar een vervangende woning. Het grote gezin bleef de afgelopen nacht op het opvangadres waar ze direct na de brand naar toe zijn gebracht. Dat meldt de gemeente Kampen, die voor een ander huis heeft gezorgd. "Vanuit de Kamper gemeenschap zijn veel initiatieven getoond om het getroffen gezin te helpen. Daar waar mogelijk is hier ook gebruik van gemaakt", aldus de gemeente.
De tweede informatiebijenkomst voor buurtbewoners, woensdagavond, werd bezocht door ruim tachtig omwonenden.
http://www.destentor.nl/regio/kampen/5402529/Ander-huis-voor-getroffen-familie.ece
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Gast48368

  • Gast
Aantal berichten verwijderd. Verder on topic , laten we mekaars geloofsovertuigingen aub respecteren en buiten beschouwing laten in dit topic(geldt voor alle topics trouwens).

Anneke

moderator


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Ja, dat komt hier op de 'Bible belt' nog wel vaker voor. Hoe ze 14 kinderen + 2 ouders in een rijtjeshuis krijgen weet ik ook niet.

allereerst wil ik hier mijn medeleven betuigen.

Ik ken ook gezinnen met meer dan 18 kinderen en ja allemaal dezelfde vader en moeder.
Dus zo raar is dat idd niet. Vaak hebben deze gezinnen een "2 onder 1 kap" zodanig verbouwd dat het 1 woning lijkt.


Wel gezellig druk als er ook nog aanhang bij komt kijken :S

maar on-topic zeer veel sterkte voor alle betrokkennen buurt, brandweer, familie en schoolgenoten

Arend
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Gast48368

  • Gast
Lichamen broers Kampen bij familie
Uitgegeven: 20 augustus 2009 21:19
Laatst gewijzigd: 20 augustus 2009 21:19

AMSTERDAM - De lichamen van de vier jonge broers die dinsdagnacht omkwamen bij een woningbrand in Kampen zijn overgedragen aan de familie.
 © ANPDie kan nu voorbereidingen treffen op de begrafenis. Dat heeft de gemeente donderdagavond bekendgemaakt.

De politie heeft het onderzoek naar de oorzaak van de brand aan de Veenmos afgerond. De resultaten van het onderzoek worden geanalyseerd.



 

Schermen

De woning is door de politie vrijgegeven en de schermen rond het huis zijn weggehaald. Een aannemer maakt de woning dicht. Ook de schermen bij de school De Schakel zijn verwijderd.

Bij de brand in de wijk Cellesbroek/Middenwetering kwamen vier broers van 1, 4, 6 en 8 jaar om het leven. Zij maakten deel uit van een gezin van veertien kinderen.

Een kind en de vader waren op het moment van de brand niet in de woning.


Zolder

De brand brak rond 02.30 uur uit. Burgemeester Jan Oosterhof zei woensdag op een persconferentie dat het vuur waarschijnlijk is ontstaan tussen de eerste verdieping en de zolder.

De slachtoffers sliepen op zolder en werden in hun slaap door het vuur overvallen.

De gemeente opende woensdagavond een condoleanceregister, dat in het stadhuis kan worden getekend. Donderdag liepen de hele dag mensen binnen om hun medeleven te betuigen met de nabestaanden.

© Novum


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
:-X :-X :-X Laten we hopen dat zo'n trieste gebeurtenis voor andere mensen een positief gevolg mag hebben

Er is ook een filmpje op onderstaande site


http://www.hartvannederland.nl/localitem/26623/Stormloop_op_rookmelders_in_Kampen

Stormloop op rookmelders in Kampen

    * Publicatie: 21/08/09 18:30
    * Laatst gewijzigd: 21/08/09 22:49

Alle artikelen Overijssel

Bouwmarkten in Kampen en omgeving zijn helemaal door hun voorraad rookmelders heen. Ze zijn in recordtijd uitverkocht.

De run op de melders, is een reactie op de brand, die in de nacht van dinsdag op woensdag het leven heeft gekost aan 4 kinderen. Ze zijn gestikt door de rookontwikkeling. Iedereen weet dat zoiets kan gebeuren, maar toch hebben veel mensen zo’n apparaat niet in huis.