Autobrand parkeerterrein Disneyland Parijs

Auteur Topic: Autobrand parkeerterrein Disneyland Parijs  (gelezen 6045 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bart S

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2009, 16:03:41
Ik zou dan toch het raampje aan de bestuurderskant kiezen, en niet het raampje aan de brand-kant. Heb je de auto nog als 'dekking'.


security88

  • Hoofdbeveiliger, manager en centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • EHBO-er, BHV-er, Hoofdbeveiliger en ex-NRK
Reactie #11 Gepost op: 21 augustus 2009, 20:45:28
ach.... wie zn billen brandt..... :D
Leef in het hier en nu, alles kan zomaar anders zijn!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 22 augustus 2009, 12:14:48
Duidelijk te zien dat een CO2 blusser niet gaat werken in de buitenlucht bij een brand van enige omvang...  ;)


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #13 Gepost op: 22 augustus 2009, 12:26:30
Moet je je voorstellen dat dat spul in aktie moet komen bij een serieuze aktie in het park ::)

Waarom deze conclusie????
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #14 Gepost op: 22 augustus 2009, 12:36:04
Pfff.... wel een beetje 'de beste stuurlui staan aan wal', zeg. Nu weet ik weinig tot niks over hoe je een (auto)brand blust, maar het lijkt erop dat ze er snel zijn en gaan meteen aan de slag.

Moet je je voorstellen dat dat spul in aktie moet komen bij een serieuze aktie in het park ::)
Klinkt niet netjes om dit over ze te zeggen. Zoals ik zeg weet ik niks van branden blussen, maar zelfs als het materiaal al niet geschikt zou zijn, dan kan je dat de hardwerkende brandweermannen toch niet verwijten?

Mijn vader heeft de pech gehad ze nodig te hebben in Frankrijk voor medische hulp (dan komen ze ook met zijn allen) en mijn ouders waren zeer te spreken over hun handelen, om even een positief geluid over de Pompiers te laten horen.  :)


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #15 Gepost op: 22 augustus 2009, 21:54:02
Pfff.... wel een beetje 'de beste stuurlui staan aan wal', zeg. Nu weet ik weinig tot niks over hoe je een (auto)brand blust, maar het lijkt erop dat ze er snel zijn en gaan meteen aan de slag.

Ze doen inderdaad hun best maar snel met "onze" manier nee.......dat niet.
Zoals wij het hier doen met hoge druk ben je vele malen sneller als hier op het filmpje te zien is maargoed, ze doen hun best (en inderdaad zonder ademlucht)


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #16 Gepost op: 22 augustus 2009, 22:21:04
Zonder kennis van zaken valt mij het volgende op:

De hoeveelheid water die uit de slang komt, (of de druk?) LIJKT groter dan in NL of vergis ik me daarin?

Want in korte tijd is het "vuur er af". en dat lijkt in NL vaak iets langer te duren...

Graag jullie uitleg/reacties...
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #17 Gepost op: 22 augustus 2009, 22:28:17
Dus een gevalletje lage druk... Bij een autobrand in Nederland wordt er eigenlijk altijd gebruik gemaakt van HD, wat toch aanzienlijk minder water per minuut geeft dan lage druk, maar het voordeel is dat je meteen kan beginnen met blussen... ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 22 augustus 2009, 22:33:36
Dus een gevalletje lage druk... Bij een autobrand in Nederland wordt er eigenlijk altijd gebruik gemaakt van HD, wat toch aanzienlijk minder water per minuut geeft dan lage druk, maar het voordeel is dat je meteen kan beginnen met blussen... ;)

Gaat het om de hoeveelheid water of het koelend vermogen...  ::) ;) Size doesn't always matter...  ;D


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #19 Gepost op: 23 augustus 2009, 12:29:40
Je moet weten dat ze in Frankrijk sowieso al weinig gebruik maken van HD. Meestal zit er een haspel op de voertuigen met een halfsoepele slang maar is dit in de meeste gevallen geen echte HD maar eerder een middendruk. Vergelijkbaar met een LD door een dunnere slang. En wordt dit maar voor kleine brandjes gebruikt. Bij de meeste branden wordt direct over gegaan op LD.
Ook in België is men momenteel aan het bekijken om het gebruik van HD af te bouwen en meer en meer over te gaan naar LD, en dit met aflegsystemen vergelijkbaar met de USA.
Ik persoonlijk heb toch wel de ervaring dat je de tijd die je verliest met het opbouwen van je LD inhaalt tijdens de blussing omdat je meer koelend vermogen hebt.
Wij werken al wel met een aflegsysteem LD.

Het is dan ook aan de bevelvoerder om te beslissen welk soort blusmiddel hij inzet bij welke brand.
Go home we got it !!!  We finish what others can't