Onderzoek naar alarmering

Auteur Topic: Onderzoek naar alarmering  (gelezen 17234 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #20 Gepost op: 21 augustus 2009, 00:26:14
De kritiek gaat vooral over het beleidsnivo. Waar te weinig aandacht is voor de reddingsbrigades. Kennelijk ontbreekt op de beleidsbepalende nivaus het gevoel van urgentie om de zaken goed te regelen.
Zoals de minister van Verkeer en Waterstaat die het beleid bepaalt, en gezien haar verantwoordelijkheid, initiatief naar de brigades vanuit het KWC, mogelijk zou moeten maken.

In het interview met Metro, is het op de voorpagina aardig verwoord: "de reddingsbrigades vallen tussen wal en schip". Verderop staat een citaat dat pertinent niet zo gezegd is, maar ja dat is het risico van antwoord geven op een belletje van een journaliste.

Al met al is meer draagvlak en kennis, buiten het kleine kringetje dat weet hoe het zit, noodzakelijk. En daarvoor is publiciteit nodig en nuttig.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #21 Gepost op: 21 augustus 2009, 03:42:33

Leuke oneliner.
Ik ben oprecht benieuwd naar jouw mening in deze kwestie Melmac, zeker vanuit jouw professie.


Voor degenen die zich bekritiseerd voelen: "Kritiek is gratis advies tot verbetering van je dienstverlening" ;) En van mij uit in ieder geval niet rot bedoeld.
We hebben uiteindelijk allemaal hetzelfde doel, toch ???

Bij dat laatste sluit ik mij aan. Maar ik moet in deze de RAC's wel een beetje verdedigen.
Mijn ervaring met de diverse rac's, en ik doe toch regelmatig met verschillende zaken, is voor wat betreft de inzet van reddingsbrigades positief. Er hoeft in de regel maar gekikt te worden en men gaat er direct mee aan de slag. Dat er enige vertraging in de lijn zit kan niet worden voorkomen. Tenzij je van de 112 centrale gaat verwachten dat die weet welke brigade er waar op post zit. Dit is een ondoenlijke zaak.

Daarom zijn er afspraken en die worden naar mijn idee prima nageleefd door de betrokken instanties.

En ik vind het te ver gaan om dit op het bordje van de beleidsmakers te leggen.

Er zijn legio andere zaken die er spelen waar dit wel voor geldt, echter niet voor dit specifieke geval in het bijzonder en de overige alarmeringen in het algemeen. op dat niveau is de zaak prima afgetimmerd.
 :)
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 21 augustus 2009, 07:55:24
Nee, dat zie ik helaas ook niet gebeuren. Maar al die kapiteins op één schip werkt zo wie zo ook niet goed, men is meer bezig met elkaar vliegen af te vangen dan samen te werken.

Ik zie nergens een goede echt soepel verlopende samenwerking tussen de meldkamers en de kustwacht. Ook langs de zee en op de stranden hangt teveel van het toeval en informele contacten af.
En als er iets echt een keer fout loopt kom je er toch niet achter waar de oorzaak ligt dankzij de "dit houden we onder de pet" cultuur, die in plaats is gekomen van "laten we kijken of we hier wat van kunnen leren".

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #23 Gepost op: 21 augustus 2009, 11:42:07
Veiligheid is een overheidsverantwoordelijkheid.

En dan blijkt dat die veiligheid op en langs het water die overheid nagenoeg niks kost.
Want een groot aantal private organisatie -zoals de KNRM en de brigades- doen dat vanoudsher.

Daarom ben ik voor ondersteuning vanuit de overheid.
Van Waterrand en de Wet op de Veiligheidsregio's vallen mij de resultaten tegen.

Wat mij betreft tijd voor een project Strandrand.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #24 Gepost op: 21 augustus 2009, 12:28:02
Wat mij betreft tijd voor een project Strandrand.

Top idee O0


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #25 Gepost op: 21 augustus 2009, 22:09:20
Top idee O0


Met vrijblijvende aanbevelingen zodat nog iedereen alsnog z'n eigen gang kan gaan?
Ik ben misschien cynisch, maar ik denk dat die grote mate van vrijblijvenheid 'niet bevorderlijk' is voor een eenduidige werkwijze.

Kijk bijvoorbeeld naar waterrand. Hierin is een aantal aanbevelingen gedaan en een aantal is ook opgevolgd.
Zoals het fenomeen OvD-water in het multi-knoppenmodel. Hartstikke goed dat dit hierin is opgenomen, maar dit referentiekader is geen wet- of regelgeving en hoeft ook niet te worden gehanteerd. Elke regio mag dus alsnog zelf bepalen hoe zij te werkt gaat. En dus krijg je weer verschillen tussen de regio's, waardoor het er allemaal niet duidelijker op wordt.

Vandaar dat ik vind dat er op bestuurlijk vlak e.e.a. moet gaan veranderen, zodat we in het land één duidelijke lijn krijgen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #26 Gepost op: 25 augustus 2009, 13:43:21
Het verbaast mij dat de RAC kennelijk telefonisch moet worden ingelicht.

Anno 2009 zou die telefoon ondersteunend moeten zijn. De belangrijkste feiten kunnen, lijkt mij, beter automatisch worden doorgegeven.

En waarom gaat er niet een alarmpje af op een brandweertafel als het KWC eenheden in die regio alarmeert?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #27 Gepost op: 25 augustus 2009, 13:49:53
Het verbaast mij dat de RAC kennelijk telefonisch moet worden ingelicht.

Anno 2009 zou die telefoon ondersteunend moeten zijn. De belangrijkste feiten kunnen, lijkt mij, beter automatisch worden doorgegeven.

En waarom gaat er niet een alarmpje af op een brandweertafel als het KWC eenheden in die regio alarmeert?

Dat gebeurt in de vorm van de lichtkrant in het RAC die de P2000 alarmering door geeft. Meer bijzonderheden heeft het RAC niet nodig, weten toch het verschil niet tussen een zeil- en een motorboot:

"weet ik veel wat voor boot in nood is, gewoon een boot, je weet wel...".

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #28 Gepost op: 26 augustus 2009, 10:45:57
Bij mijn weten is aan die lichtkrant niets gekoppeld.

Op zijn minst zou de brandweercentralist een attentiesignaal dienen te krijgen als het KWC eenheden in zijn regio alarmeert.

Vervlogens kan dan, indien nodig, nadere info via de telefoon worden uitgewisseld.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #29 Gepost op: 26 augustus 2009, 12:43:07
Bij mijn weten is aan die lichtkrant niets gekoppeld.

Op zijn minst zou de brandweercentralist een attentiesignaal dienen te krijgen als het KWC eenheden in zijn regio alarmeert.

Vervlogens kan dan, indien nodig, nadere info via de telefoon worden uitgewisseld.

Koen, meestal heb jij gelijk. Maar gun mij ook eens wat  ;D  ;)

1735498   14:40:03   11-08-09   VAARTUIG TUIGAGE PROBLEMEN,PRIO 1,STATION HUIWEST
K.N.R.M. Kustwachtcentrum  (WEST + RB Naarden Gooimeer/IJmeer/Markermee
1735099   14:40:03   11-08-09   VAARTUIG TUIGAGE PROBLEMEN,PRIO 1,STATION HUIWEST
K.N.R.M. Kustwachtcentrum  (Lichtkrant K.N.R.M. Hoofdkantoor IJmuiden)
1735064   14:40:03   11-08-09   VAARTUIG TUIGAGE PROBLEMEN,PRIO 1,STATION HUIWEST
K.N.R.M. Kustwachtcentrum  (Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek)


Henk