Onderzoek naar alarmering

Auteur Topic: Onderzoek naar alarmering  (gelezen 17235 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #30 Gepost op: 26 augustus 2009, 14:26:20
Mogelijk is mijn punt niet goed overgekomen, ik weet van de lichtkrant.

Mijn probleem is dat daar geen alarmpje aan gekoppeld is.
Dus of alarmering opgemerkt wordt hangt af van het bellen door het KWC of de alertheid van de RAC man om de lichtkrant te lezen, en dat vind ik achterhaald.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 26 augustus 2009, 14:49:39
Het belletje dient altijd plaats te vinden, wederzijds. Hier aan de Randmeren kan zowel de het RAC als de KUWA de reddingsboten alarmeren. In het begin wist de KUWA vaak van niets als wij haar belden voor de bijzonderheden. Dan belde ze naar het RAC, "ik hoor dat U gealarmeerd heeft, mogen wij even weten wat er aan de hand is? Na een paar minuten, als we dan weer kontakt op namen met de kuwa wist ze al meer. Nee, meestal geen boeien, type schip ofzo maar wel ongeveer waar en dat het om een boot ging. Tegenwoordig vindt het telefoontje van het RAC naar de KUWA meteen plaats, via een open lijn. Maar, de KUWA heeft ook C2000, met alle regio's van Nederland erin, gekoppeld en wel. Zou dat beter werken dan denk je Koen?

Henk


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #32 Gepost op: 26 augustus 2009, 16:45:55
De Kustwacht koppelt alleen C2000 op uitdrukkelijk verzoek, dit is geen standaardprocedure.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #33 Gepost op: 26 augustus 2009, 17:02:31
Nee, maar Koen oppert dat de telefoon niet voldoet en de Lichtkrant ook niet. Nu moet ik het eigenlijk wel met 'm eens zijn.

0704999   15:50:53   26-08-09   Pr 3 GOOIMEER HUIZEN RB3919 Dienstverlening/reddingsbrigade
Gooi en Vechtstreek / brandweer Regionaal / Monitorcode GMK


Zeg ik net dat het zo goed loopt, gaat het weer mis! De kustwacht weet van niets totdat de Gooier uitvaart met de mededeling over 16 dat er een Catamaran is omgeslagen voor Huizen. Ook dat is onjuist, aangekomen blijkt het om een catamaran te gaan die even de Huizerhaven ingesleept wil worden omdat de wind ongunstig is...

Omdat de Blizzardt op het water is, gaat ie toch maar even met gepaste snelheid naar het Gooimeer vanaf het IJmeer, voor het zelfde geld liggen er dus mensen in het water, want die prio's kennen ze toe met een dobbelsteen, zo een met met een 1, een 2 en een 3 er op  ;).

Henk


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #34 Gepost op: 26 augustus 2009, 18:01:40
Het verbaast mij dat de RAC kennelijk telefonisch moet worden ingelicht.

Anno 2009 zou die telefoon ondersteunend moeten zijn. De belangrijkste feiten kunnen, lijkt mij, beter automatisch worden doorgegeven.

En waarom gaat er niet een alarmpje af op een brandweertafel als het KWC eenheden in die regio alarmeert?

elke alarmering wordt op het GMK middels een lichtkrant weergegeven. Dus als het goed is is die informatie al op het GMK aanwezig voordat we bellen.
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #35 Gepost op: 26 augustus 2009, 18:05:16
Maar als het even druk is op de GMK en men even de lichtkrant mist??

Joost


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #36 Gepost op: 26 augustus 2009, 18:07:35
Nee, maar Koen oppert dat de telefoon niet voldoet en de Lichtkrant ook niet. Nu moet ik het eigenlijk wel met 'm eens zijn.

0704999   15:50:53   26-08-09   Pr 3 GOOIMEER HUIZEN RB3919 Dienstverlening/reddingsbrigade
Gooi en Vechtstreek / brandweer Regionaal / Monitorcode GMK


Zeg ik net dat het zo goed loopt, gaat het weer mis! De kustwacht weet van niets totdat de Gooier uitvaart met de mededeling over 16 dat er een Catamaran is omgeslagen voor Huizen. Ook dat is onjuist, aangekomen blijkt het om een catamaran te gaan die even de Huizerhaven ingesleept wil worden omdat de wind ongunstig is...

Omdat de Blizzardt op het water is, gaat ie toch maar even met gepaste snelheid naar het Gooimeer vanaf het IJmeer, voor het zelfde geld liggen er dus mensen in het water, want die prio's kennen ze toe met een dobbelsteen, zo een met met een 1, een 2 en een 3 er op  ;).

Henk

Henk,

Hoe het GMK hier mee omgaat weet ik niet, maar in de regel houdt het KWC daar wel rekening mee! Er zijn een aantal alarmeringen die standaard als prio 1 worden aangemerkt, maar het merendeel wordt op zijn merites beoordeeld en vandaaruit wordt een prio vastgesteld.

Ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 26 augustus 2009, 18:13:31
1735064   14:40:03   11-08-09   VAARTUIG TUIGAGE PROBLEMEN,PRIO 1,STATION HUIWEST
K.N.R.M. Kustwachtcentrum  (Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek)


Daar wist de kustwacht dus mooi niets van tot de Gooier uitvaarde en zich op 16 inmeldde. En zelfs al lees je deze mededeling dan weet je nog niets. Waar en wat ontbreekt. Ergens tussen Huizen en Amsterdam iets met problemen met de zeilen. Kan dus een omgeslagen catamaran bij het Muiderzand zijn dus. Of een surfer bij Almere. Of een tweemaster op de dijk bij Uitdam.
Take a pick.
Blijkt een catamaran te zijn die de haven niet in komt omdat de wind verkeerd staat en dus de reddingsboot maar laat komen*. Kan dus gewoon niet zeilen. Dat is dus ook prio 1 zoals je ziet.

Henk

* morgen zelfde tijd maar weer?  :D


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #38 Gepost op: 26 augustus 2009, 18:15:40
Ik vraag me eigenlijk nog steeds af wat de prioriteiten bij de kustwacht betekenen? Want wij hebben hier (RB) ook voor op het water een (concept) richtlijn voor ;)

En zou men zo'n melding niet door kunnen zetten naar het GMS van de RAC? zodat zij alle details kunnen lezen?

Joost


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #39 Gepost op: 26 augustus 2009, 20:37:23
Ik vraag me eigenlijk nog steeds af wat de prioriteiten bij de kustwacht betekenen? Want wij hebben hier (RB) ook voor op het water een (concept) richtlijn voor ;)

En zou men zo'n melding niet door kunnen zetten naar het GMS van de RAC? zodat zij alle details kunnen lezen?

Joost


Prio 1 = Levensbedreigend of onbekend
Prio 2 = Snel hulp maar niet levensbedreigend
Prio 3 = Hulpverlenend

En nee dit is niet door te zetten naar het GMS. Dit komt omdat er verder geen gegevens in de melding voorkomt. De teksten worden handmatig gegenereerd. Ons systeem is niet te koppelen met het GMS.

Ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!