GRIP 1 Dode bij schietpartij Veronica Sunset Grooves - Hoek van Holland 22-8-2009

Auteur Topic: GRIP 1 Dode bij schietpartij Veronica Sunset Grooves - Hoek van Holland 22-8-2009  (gelezen 199495 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Nog ff dan is de Korpschef van Politie een politieke functie....(amerikaanse toestanden)
Wat volgt er dan... de regionale commandant van de Brandweer ? :-X
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7145275/__Celstraf_geist_voor__hooligan___.html?sn=binnenland,buitenland

vr 09 jul 2010, 17:47
Celstraf geëist voor neergeschoten 'hooligan'

ROTTERDAM -  Een vermeende relschopper die tijdens de strandrellen in Hoek van Holland werd geraakt door drie politiekogels, gaat als het aan het Openbaar Ministerie (OM) ligt de cel in. Justitie eiste vrijdag voor de rechtbank in Rotterdam vijftien maanden celstraf, waarvan vijf maanden voorwaardelijk.

De officier van justitie eiste tegen de verdachte ook verplicht reclasseringstoezicht, en een evenementenverbod. Als de rechter daarin meegaat, moet hij zich tot 1 januari 2012 tijdens bepaalde evenementen melden op een politiebureau.

Het OM noemt de 22-jarige Nick B. een van de frontsoldaten tijdens de rellen. Hij liep vooraan om een hek om te trekken. B. heeft zich volgens justitie niet laten tegenhouden door waarschuwingsschoten. Hij bleef agenten opjagen en moedigde anderen aan dat ook te doen, stelde de officier van justitie. „Hij werd pas na drie kogels afgestopt.”

Tijdens het strandfeest in augustus keerden hooligans zich tegen de politie. Agenten vuurden tientallen kogels af uit zelfverdediging. Daarbij kwam een 19-jarige jongen om het leven. „Als relschoppers als B. zich niet zo hadden misdragen, had de politie niet hoeven schieten en was er geen dode gevallen.”

B. deed aangifte tegen de politie, omdat hij was neergeschoten. Daar had het OM geen goed woord voor over. „Als klap op de vuurpijl waagt hij zelfs om aangifte tegen de politie te doen. (...) Hier wordt duidelijk dat B. totaal niet meevoelt met de agenten die in doodsnood hebben verkeerd. Eigenlijk was vervolging van B. voor het doen van een valse aangifte op zijn plaats geweest.”

De politie hield B. pas in maart aan, toen hij werd herkend op videobeelden als een van de personen die de politie bekogelden. Hij zit sindsdien vast. De rechters veroordeelden al een groot aantal relschoppers.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.nu.nl/binnenland/2311595/bonden-boos-feestje-hoek-van-holland.html

Bonden boos om feestje Hoek van Holland
Uitgegeven: 13 augustus 2010 11:41
Laatst gewijzigd: 13 augustus 2010 13:28

ROTTERDAM - Politiebonden NPB en ACP zijn ontstemd dat exact een jaar na de strandrellen in Hoek van Holland een dansfeest wordt gehouden in strandtent Miljonairs.
 © ANP''Bezopen'', reageerde een woordvoerder van de Nederlandse Politiebond. ''Bizar'', zei een zegsman van de Algemene Christelijke Politiebond.

''Het getuigt van een slechte smaak om precies een jaar na dato op exact dezelfde locatie een feest te houden. We zijn boos'', bevestigde de NPB vrijdag berichtgeving in De Telegraaf.



De ACP vraagt zich af hoeveel besef er bij de organisator van het feest Ministry of Beats is over wat er een jaar geleden is gebeurd.


Hooligans

Het strandfeest Sunset Grooves liep op 22 augustus 2009 volledig uit de hand. Tientallen hooligans keerden zich tegen de politie. Agenten werden achtervolgd en in het nauw gedreven.

Zij zagen geen andere mogelijkheid dan te schieten. Daarbij kwam een 19-jarige man om het leven.


Strandtent

Ministry of Beats heeft overigens een heel ander karakter dan Sunset Grooves. Het is een besloten feest in de strandtent met toegang voor maximaal duizend bezoekers.

Een woordvoerster liet weten dat de strandtent zich niet bewust was van de datum. Er zijn regelmatig feesten en Ministry of Beats vindt op 22 augustus plaats omdat daarvoor ruimte was in de agenda.


'Niet in verhouding'

Radio Decibel organiseert het feestje en betreurt de ophef. ''Het is absoluut vervelend wat er een jaar geleden is gebeurd, en daarom zouden we er ook nooit over hebben gedacht om een groot open strandfeest te organiseren. Dit feestje staat daarmee echter niet in verhouding. Het valt feitelijk onder de gewone bedrijfsvoering van de strandtent'', aldus een zegsvrouw.

Een woordvoerder van de gemeente Rotterdam zei dat voor het feest geen vergunning is afgegeven. Dat is ook niet nodig, zolang het binnen de exploitatievergunning past.

Beachclub Miljonairs overweegt een minuut stilte te houden tijdens het feest Dat laat een woordvoerder vrijdag weten. Het feest wordt niet afgelast.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Feest Hoek van Holland gaat door
ROTTERDAM - Het strandfeest in Hoek van Holland dat komend weekeinde exact een jaar na de strandrellen plaatsvindt, gaat gewoon door.
De organisator van het feest ziet geen mogelijkheid het feest op een ander tijdstip te laten plaatsvinden. Dat heeft de gemeente Rotterdam dinsdag laten weten.
Het feest Ministry of Beats in strandtent Miljonairs in de badplaats leidde vorige week tot beroering bij de politiebonden NPB en ACP. Die noemden het feest ''bizar'' en ''bezopen''. Ze vragen zich af hoeveel besef er bij de organisator van het feest is over wat er een jaar geleden is gebeurd.

Besloten feest
Ministry of Beats heeft overigens een heel ander karakter dan Sunset Grooves, dat vorig jaar volledig uit de hand liep. Het is een besloten feest in de strandtent met toegang voor maximaal duizend bezoekers. Sunset Grooves was gratis toegankelijk en vele malen groter.
De gemeente Rotterdam en de organisator van Ministry of Beats spraken in de afgelopen dagen over het tijdstip. ''We vinden 22 augustus een ongelukkige datum en hebben besproken of het mogelijk is het feest op een ander tijdstip plaats te laten vinden.
De organisator ziet daartoe echter geen mogelijkheden. De gemeente vindt het spijtig dat de ondernemer bij zijn besluit blijft deze datum te handhaven'' aldus een gemeentewoordvoerder.
www.nu.nl
 >:(


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://nos.nl/tekst/179008-agenten-strandrellen-vervolgen.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+nosnieuws+%28NOS+Teletekst%29

"Agenten strandrellen vervolgen"
Update: dinsdag 17 aug 2010, 20:32

De agenten die vorig jaar betrokken waren bij de dodelijke schietpartij op het strandfeest in Hoek van Holland moeten alsnog worden vervolgd. Dat eisen de ouders van de jongen die toen werd doodgeschoten. Hun advocaat zegt in NOVA dat de situatie niet zo bedreigend was dat de agenten moesten schieten.

Direct na de strandrellen deed het OM onderzoek naar het optreden van de agenten, die meer dan honderd kogels afvuurden. Het OM concludeerde dat de agenten handelden uit noodweer.

De ouders eisen nu dat de betrokken agenten en ook de politiecommandanten van die avond alsnog worden vervolgd.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://nos.nl/tekst/179008-agenten-strandrellen-vervolgen.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+nosnieuws+%28NOS+Teletekst%29

"Agenten strandrellen vervolgen"
Update: dinsdag 17 aug 2010, 20:32

De agenten die vorig jaar betrokken waren bij de dodelijke schietpartij op het strandfeest in Hoek van Holland moeten alsnog worden vervolgd. Dat eisen de ouders van de jongen die toen werd doodgeschoten. Hun advocaat zegt in NOVA dat de situatie niet zo bedreigend was dat de agenten moesten schieten.

Direct na de strandrellen deed het OM onderzoek naar het optreden van de agenten, die meer dan honderd kogels afvuurden. Het OM concludeerde dat de agenten handelden uit noodweer.

De ouders eisen nu dat de betrokken agenten en ook de politiecommandanten van die avond alsnog worden vervolgd.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/7422255/___Vervolg_agenten_Hoek_van_Holland___.html

di 17 aug 2010, 20:35
Advocaat wil vervolging agenten strandrellen

HILVERSUM -  De politiemensen die betrokken waren bij de dood, vorig jaar augustus, van de Rottterdamse Feyenoordsupporter Robby van der Leeden tijdens de strandrellen in Hoek van Holland, moeten alsnog worden vervolgd. Dat vindt de advocaat van de ouders van de man, Max Moszkowicz jr. Hij zegt dat dinsdagavond in NOVA.

Volgens Moszkowicz blijkt uit het dossier helemaal niet dat de situatie bij de ongeregeldheden tijdens het feest op 22 augustus op het strand zo bedreigend was voor de agenten, dat ze wel moesten schieten. Hij erkent dat er sprake was van een bedreigende situatie. Maar „waar het om gaat, is of er een zodanig dreigende situatie was dat het gerechtvaardigd was om te schieten, om gericht te schieten”, aldus Moszkowicz. Hij heeft niet kunnen constateren dat Van der Leeden 'levensbedreigend' bezig was.

De raadsman concludeert uit het dossier dat niet de agent die volgens het Openbaar Ministerie (OM) Van der Leeden dodelijk trof, maar een andere de kogel heeft afgevuurd waardoor het slachtoffer overleed. Volgens hem heeft die laatste agent met zoveel woorden gezegd dat hij op de Feyenoordaanhanger heeft geschoten. „Hij heeft ook gezegd hoe, op welke afstand hij zich van hem bevond en wat hij Robby heeft zien doen.”

In het dossier staat dat „die agent zegt dat hij Robby heeft zien bukken. En hij veronderstelde kennelijk dat hij iets van de grond zou oprapen. En heeft toen geschoten. En hij zegt erbij, ik heb bewust op de benen gericht. Als je ziet dat iemand bukt, en je schiet gericht op de benen, dan neem je dus de kans voor lief dat je hem uiteindelijk niet in de benen, maar in het hoofd zult raken. En dat is ook gebeurd”, aldus de advocaat in NOVA.

Het OM wees de eerste agent als schutter aan op basis van de kogel die Van der Leeden trof. Volgens Moszkowicz is dat niet goed onderzocht en is het niet zeker of dat wapen ook echt van die agent is. Het OM kwam tot de conclusie dat de agenten tijdens de ongeregeldheden handelden uit noodweer.

Moszkowizc wil dat alle twee de politiemensen worden vervolgd. Daarnaast vindt hij dat ook de politiecommandanten die op zaterdag 22 augustus de leiding hadden, voor de rechter dienen te verschijnen.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Toen ik de naam van de advocaat las wist ik al genoeg....


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Misselijk word ik ervan. Ik sta achter die agenten die daar waren. Ze hebben met zn allen op de noodknop gedrukt, nou dat doe je dus niet voor niets!
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
reportage met de betrokken agenten van toen: http://www.eenvandaag.nl/v/96044  :|






http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/506389/2010/08/19/Ik-wist-dat-ze-ons-wilden-doodmaken.dhtml

'Ik wist dat ze ons wilden doodmaken'

ROTTERDAM - Het totaal uit de hand gelopen strandfeest Sunset Grooves in Hoek van Holland heeft diepe sporen achtergelaten bij de betrokken agenten. Sommigen zijn cynischer en harder geworden of overwogen een ander vak te kiezen. Anderen voelen zich juist sterker en zelfverzekerder. En ondanks alle kritiek overheerst de trots over het optreden en zijn collega's dichter naar elkaar toegegroeid.

,,Het enige doel van de relschoppers was het licht uit onze ogen te laten verdwijnen, terwijl ik alleen maar kwam om te helpen. Na Hoek van Holland moet ieder ander evenement een eitje zijn'', zo schrijft de 26-jarige politieagente Esther in 'Spoedassistentie Hoek van Holland'. In het boek, dat vrijdag wordt overhandigd aan minister Ernst Hirsch Ballin, beschrijven achttien agenten hun ervaringen over ,,een van de heftigste gebeurtenissen van de afgelopen jaren voor het politiekorps Rotterdam-Rijnmond''.

,,Jou en je collega's lynchen''
Het is zondag exact een jaar geleden dat de strandrellen uitbraken. De politie schoot uit zelfverdediging een 19-jarige jongen dood, nadat ze was opgejaagd door tientallen hooligans. ,,Denkt u zich eens in dat u daar staat, in korte mouwen, in een gebied waar u niet goed bekend bent, zonder zaklamp in het donker, een portofoon waar u slecht of geen bereik mee hebt en met een uitzinnige menigte voor u, die maar één doel heeft: jou en je collega's lynchen'', aldus de 26-jarige agente over de angsten die ze uitstond.

De 27-jarige Annemiek dreef met vijf collega's te paard de opgefokte menigte uiteen. ,,Over de portofoon hoorden we voortdurend paniek. Ik ging er vol in en stuurde mijn paard recht op de mensenmassa af. Als je hier losgaat, dan hoor je hier niet. We kregen flessen, strandstoelen en stenen naar onze koppen. Mijn helm zat na afloop onder de krassen, maar gelukkig ben ik niet serieus geraakt.''

Fatale kogel
De 28-jarige Ron schoot in de duinen gericht op de relschoppers en zag een jongen neergaan. Kort daarna werd diens lichaam door twee jongens voor zijn voeten gelegd. De agent was lang in de veronderstelling dat hij het slachtoffer Robby van der Leeden had doodgeschoten. Onderzoek wees uit dat de fatale kogel uit het wapen van een collega kwam. ,,Ik wist zeker dat ze ons wilden doodmaken. Het was niet eens angst, ik wist het gewoon zeker. Ik voelde alleen maar een sterke verantwoordelijkheid. Als ze mij voorbij gaan, maken ze mijn collega's dood. Dat gaat niet gebeuren!''

Hij is blij aanvankelijk niet te zijn vervolgd voor het gebruikte geweld. Inmiddels zijn de ouders van het slachtoffer naar het hof gestapt om alsnog vervolging af te dwingen. ,,Maar zelfs al zouden ze me vervolgen, dan weet ik dat ik met mijn schoten mijn collega's gered heb. Goddank is geen enkele collega geraakt op die avond. Er moet een peloton engeltjes op onze schouders hebben gezeten.''

Het maakt Annemiek boos dat mensen in de media de gebeurtenissen als fout van de politie afschilderden. ,,Ik heb die charges niet uitgevoerd omdat we dat zo leuk vonden, maar omdat het nodig was. Sunset Grooves is het heftigste dat ik ooit heb meegemaakt.'' Ze schrijft dat ze graag meer waardering ziet voor haar werk. ,,Voor het salaris dat ik krijg, kan mijn kop eraf geschoten worden. Hoe moet het verder met politieoptreden, als zelfs schieten niet meer helpt?'' (ANP)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2FAugustus2010%2FAgenten%20Hoek%20van%20Holland%20vertellen%20hun%20verhaal

Agenten Hoek van Holland vertellen hún verhaal
19 augustus 2010


Het is zaterdag precies een jaar geleden dat het feest Sunset Grooves in Hoek van Holland uitmondde in rellen. Vrijdag wordt een boek gepresenteerd met verhalen van politiemensen die erbij waren.


Een groep hooligans viel tijdens de macabere avond de politie aan en agenten zagen zich genoodzaakt gericht te schieten op de meute. De 19-jarige Robby van der Leeden kwam om het leven, zeven anderen raakten gewond.

Drie agenten mochten van de korpsleiding hun verhaal doen voor de camera van het tv-programma Een Vandaag.