voorbeeld calamiteitenoefening

Auteur Topic: voorbeeld calamiteitenoefening  (gelezen 6751 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #10 Gepost op: 4 maart 2004, 12:21:51
Het oefenen zou bij ons geen probleem zijn. mits dit na werktijd gebeurt.

Waar ik echter vragen bij heb is het feit dat er naar mijn inzien meer contact moet komen tussen de bhv coordinatoren van de desbetreffende bedrijven (ligt dus ook een taak voor mij) nom elkaar bijv. direct een voorwaarschuwing te geven bij een calamiteit.
Zo kun je eerder inspringen bij ontruiming enz.
Bij onze achteruitgang bijv. ligt een erg grote palletfabriek en daarnaast een tapijtfabriek.

Arjan
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


Sef Hendrickx

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 20 maart 2004, 15:58:57
Bij het opstellen van een calamiteitenoefening is het belangrijk om je eerst af te vragen, wat wil ik oefenen ?
Inderdaad een last die uit een kraan valt ? of een brand ? een bommelding ? of iets met een chemische stof ?

Daarnaast is het belangrijk om je af te vragen hoe groot je het wil oefenen. Alleen B.H.V. ? met brandweer, of een multi-disiplinaiere oefening?

Afhankelijk van de antwoorden op deze vragen ontstaan er andere vragen: Wil ik dat alle medewerkers op de hoogte zijn, dat het om een oefening gaat ? Wil ik dat de oefening interactief is ? Wat ga ik met de informatie doen die uit de oefening komt ?

Uiteindelijk ontstaat er dan een casus die precies is wat je wil. Voorbeelden van oefeningen zijn te vinden op www.fireware.nl  Hier zijn foto's te zien van verschillende oefeningen, van verschillende grotes, met verschillende ensceneringen.

Ik hoop dat je hier wat inspiratie kan opdoen !!!

groetjes,

Sef

www.fireware.nl