Inzet van slangbundels lage druk

Auteur Topic: Inzet van slangbundels lage druk  (gelezen 71465 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #10 Gepost op: 24 augustus 2009, 12:06:40
Ik zeg het, zoveel langzamer is het uitleggen van een LD opstelling ten opzichte van een HD lijn niet hoor, als het al langzamer is. Het is gewoon oefening om dit te doen, eenmaal de technieken goed onder de knie is het het zelfde hoor.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #11 Gepost op: 24 augustus 2009, 12:20:11
Paar maanden terug een fikse zolderbrand. Er werd besloten om een binnenaanval uit te voeren. Binnen no-time stond ik en collega boven met HD en hebben zo de brand onder controle gekregen. Het pand was een gezinsvervangend tehuis en met vele kamers, gangen, deuren etc. Zoals gezegd hebben wij met een HD straal aangevallen.

In mijn mening als wij met een LD straal hadden aangevallen was het zeker minder snel gegegaan gezien de diameter en flexibiliteit van de straal.

En ik geloof echt wel dat een LD straal snel is uitgelegd, dat heb ik ook wel ervaren.. Maar zo nu en dan is het niet praktisch gezien de situatie van o.a. het pand of de lente dat je moet meezeulen.

my 2 cents..


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #12 Gepost op: 24 augustus 2009, 13:49:39
Het is mede daardoor ook dat onze eerste blusploeg bestaat uit 3 personen.
Je moet wel weten dat wij bij een melding van een brand altijd uitrijden met 2 autopompen, 1 hoogtewerker, en een personeels-materiaalwagen soms nog aangevuld door een tankwagen.

De meeste branden kan je inderdaad wel blussen met een HD, dat zul je me nooit horen ontkennen. Maar het is maar wanneer het onverwacht uit de hand loopt dat je met je HD te kort schiet en dan vooral door het max. debiet dat je kan gebruiken dat dan te laag is.

Ik weet ik dat in Nederland het er in gebakken zit om met HD te beginnen en daarna over te gaan naar LD indien nodig.

Wat ik hier probeer duidelijk te maken is dat er in andere landen andere methodes worden toegepast die zeker niet minder goed zijn.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #13 Gepost op: 24 augustus 2009, 23:07:38
Het is mede daardoor ook dat onze eerste blusploeg bestaat uit 3 personen.
Je moet wel weten dat wij bij een melding van een brand altijd uitrijden met 2 autopompen, 1 hoogtewerker, en een personeels-materiaalwagen soms nog aangevuld door een tankwagen.

De meeste branden kan je inderdaad wel blussen met een HD, dat zul je me nooit horen ontkennen. Maar het is maar wanneer het onverwacht uit de hand loopt dat je met je HD te kort schiet en dan vooral door het max. debiet dat je kan gebruiken dat dan te laag is.

Ik weet ik dat in Nederland het er in gebakken zit om met HD te beginnen en daarna over te gaan naar LD indien nodig.

Wat ik hier probeer duidelijk te maken is dat er in andere landen andere methodes worden toegepast die zeker niet minder goed zijn.

In NL is men bij een incident de eerste minuten hoogstens een TS met 6 personen (en mogelijk in de grotere steden een redvoertuig met twee personen) aanwezig . Hoeveel personen zijn er in jou geval aanwezig de eerste minuten?  :)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #14 Gepost op: 24 augustus 2009, 23:25:30
Citaat
Er zijn ook argumenten die juist voor een snelle (HD) inzet bij een parkeergarage pleiten.  Als je snel bent, binnen 20 minuten, heb je hoogstens drie auto's in de brand. Zodra je later komt kunnen de aantallen oplopen
Maar is een HD straal in staat om voldoende koelend vermogen te leveren bij twee volledig in brand staande personenauto's in een ondergrondse parkeer garage?
Nee dus, dat is misschien vanuit preventie een leuk idee, maar de repressieve dienst zal inderdaad liever een LD straal willen met een goede straalpijp.
Meer koelend vermogen een grotere worplengte.
Citaat
Waar het allemaal op neerkomt is dat je je wapen moet kennen waar je mee aanvalt. Als ik een vergelijking mag maken, je gaat niet met een een automatisch wapen op een tank schieten gezien het de effectiviteit op 0 is
Leuke vergelijking en helemaal juist. En toch zie je nog collega's met meerdere automatische handvuurwapens een tank aanvallen  ;)
Citaat
Ik weet ik dat in Nederland het er in gebakken zit om met HD te beginnen en daarna over te gaan naar LD indien nodig.Wat ik hier probeer duidelijk te maken is dat er in andere landen andere methodes worden toegepast die zeker niet minder goed zijn.
Ook die mening deel ik. En we zouden door bijvoorbeeld meerdere lengtes LD slang gekoppeld en gevouwen op de TS de inzettijd voor lage druk aanzienlijk kunnen verkorten.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #15 Gepost op: 25 augustus 2009, 12:28:44
In NL is men bij een incident de eerste minuten hoogstens een TS met 6 personen (en mogelijk in de grotere steden een redvoertuig met twee personen) aanwezig . Hoeveel personen zijn er in jou geval aanwezig de eerste minuten?  :)

Dat is natuurlijk niet helemaal waar, in de meeste grote steden wordt naar een woning-/gebouwbrand al meteen uitgerukt met 2 x TS en 1 x AL/HW, misschien moet dat maar algemeen worden daar win je denk ik meer mee als eerst uitrukken met 1 TS en daarna middelbrand maken en lang wachten op de tweede TS en AL/HW, maar ja dat kost iets meer geld en onze veiligheid mag eigenlijk niks kosten en dat wilt men niet in de politiek. maar dat is een andere discussie denk ik.


Het is niet zo moeilijk, het is al gezegd, het soort brand bepaald de blusmiddelen, en geen brand is hetzelfde.

Een binnenbrandje 3 hoog in eerste instantie HD/MD, een uitslaande woningbrand eerste wagen HD en de tweede LD, een voertuigbrand met schuim en afmaken met HD.
Tegenwoordige nieuwbouw met betonnen compartimenten kan je gerust met 1 HD pakken, Je snelheid met HD is zo veel meer als met LD, vooral als je inzetdiepte groter wordt,denk aan flexibiliteit, 90 mtr Hd is echt sneller inzetklaar als 90 mtr LD. wat dacht je van scheepsbranden, daar staat LD voor, maar daar kan je beter MD/HD pakken want met LD kan je bijna niet uit de weg binnenin het schip daar is alles te klein voor.

En er zijn meer blusmiddelen tegenwoordig, wat dacht je van Cobra, daarmee ga je van buiten door de muur heen, kan bij sommige branden heel goed uitpakken, en oneseven of cafs.
Een brand met meerdere auto's in een parkeergarage kan je heel goed blussen met 1 0f 2 stralen oneseven en dan afmaken met 1 straal HD dat gaat heel goed.

Maar in ieder geval nooit Hd afschaffen, een wagen maken met combi HD/LD, oneseven en Cobra, dat is goed te doen dat zou volgens mij het meest effectief zijn. je moet wat meer kunnen kiezen uit verschillende blusmiddelen, die technieken zijn er dus gebruik ze dan.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 25 augustus 2009, 12:40:38
Dat is natuurlijk niet helemaal waar, in de meeste grote steden wordt naar een woning-/gebouwbrand al meteen uitgerukt met 2 x TS en 1 x AL/HW, misschien moet dat maar algemeen worden daar win je denk ik meer mee als eerst uitrukken met 1 TS en daarna middelbrand maken en lang wachten op de tweede TS en AL/HW, maar ja dat kost iets meer geld en onze veiligheid mag eigenlijk niks kosten en dat wilt men niet in de politiek. maar dat is een andere discussie denk ik.


(...)

Maar in landelijk gebied heeft men problemen om zelfs 6 personen te krijgen... http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,30495.0.html


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #17 Gepost op: 25 augustus 2009, 13:12:50
Dus dan is op voorhand een LD inzet al niet haalbaar om nog een zinvolle inzet te kunnen doen.

Er stond laatst een stukje in de krant over een brandweercommandant die schreef dat men vroeger met twee wagens bij een boerderijbrand kwam. Tegenwoordig staan er zestien en brand de boerderij nog steeds tot de grond toe af.

Ik vond het een bijzondere uitspraak eerlijk gezegd er van uitgaande dat de middelen en technieken tegenwoordig vele malen beter zijn zou je er dus ook vanuit mogen gaan dat het resultaat ook beter geworden zou zijn.

Zoals tower-ladder al schreef zit het meer in de basis dan in alle middelen er om heen. Opleiding, oefenening en ervaring. Een oefening brandinzet waarbij ik een brandwacht zie zitten en psssss roept om aan te geven dat die aan het blussen is is de ervaring die opgedaan wordt?

Als korpsen die statistisch gezien weinig ervaring in de rugzak hebben ook nog eens onderbezet dreigen te raken kun je dan nog verwachten of mag je er dan nog vanuit gaan dat zo'n inzet goed verloopt?

Youtub geeft dan inderdaad leuke voorbeelden ;)


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #18 Gepost op: 25 augustus 2009, 20:13:16
Maar in landelijk gebied heeft men problemen om zelfs 6 personen te krijgen... http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,30495.0.html



dat klopt, maar wordt het dan geen tijd om de organisatie anders in te gaan richten, in plaats van vrije opkomst consigneren of iets dergelijks, dat zal meer druk gaan leggen op de vrijwilligers en het zal duurder worden, maar de mensen in landelijk gebied hebben net zoveel recht op goede brandweerzorg als de mensen in de grotere steden. Ach ja brandweerman zijn is ook een vak misschien is het gewoon niet meer te doen om het erbij te doen als hobby, politie en ambulance is toch ook geen hobby organisatie.
Het blussen met een HD-tje of een LD straal is misschien wel te doen voor vrijwilligers maar gaat men geavanceerder blussen dan moet er ook meer geoefend worden waar meer tijd in gaat zitten, en die heeft de vrijwilliger meestal niet.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #19 Gepost op: 26 augustus 2009, 09:24:11
Gisteren een mooi boekwerkje ontvangen, EuroFire fighter door Paul Grimwood. Net in begonnen te lezen, en bij het doorbladeren viel mij al gelijk iets op. "Bezettingsgraad blusvoertuigen. Indien je met minder dan 4 personen op een eerste eenheid ter plaatse komt bij een gebouwbrand kun je maar 23% van alle taken en veiligheidsprocedures uit voeren".
Citaat
Er stond laatst een stukje in de krant over een brandweercommandant die schreef dat men vroeger met twee wagens bij een boerderijbrand kwam. Tegenwoordig staan er zestien en brand de boerderij nog steeds tot de grond toe af.
Ik vond het een bijzondere uitspraak eerlijk gezegd er van uitgaande dat de middelen en technieken tegenwoordig vele malen beter zijn zou je er dus ook vanuit mogen gaan dat het resultaat ook beter geworden zou zijn.

Kijk en daar zou je als Brandweer organisatie eens achter je oren moeten krabben. Met al onze moderne middelen, voertuigen, pompen etc en de veel betere en strengere preventie eisen kunnen we nog steeds niet een gebouwbrand waar we binnen tien minuten staan beperken, maar laten we het gecontroleerd afbranden.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar