Inzet van slangbundels lage druk

Auteur Topic: Inzet van slangbundels lage druk  (gelezen 71470 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #30 Gepost op: 27 augustus 2009, 20:51:33
M.b.t. het Franse filmfragment met de snelheid.. Valt natuurlijk veel over te zeggen

Maar ik heb toch wat dingen die ik me afvraag. De LD slangen zitten in een kist en neem aan (als ik ook je foto's bekijk) dat de straalpijp in het midden zit. Als je dan een woning wilt betreden en je moet naar de eerste of tweede verdieping, gooi je buiten dan alles uit die kist en loop je dan met druk op de straal naar boven? Ik vraag me dan serieus af of je dan net zo behendig en snel bent als met een HD straal..

Heb je hier ervaring mee ffemt19?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #31 Gepost op: 28 augustus 2009, 00:00:58
Wat meer filmpjes:

&feature=channel

&feature=channel

&feature=related

&feature=related

&NR=1

&NR=1

&NR=1

&NR=1


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #32 Gepost op: 28 augustus 2009, 00:22:56
Als ik bovenstaande filmpjes zie.... Waarom rollen wij de slangen nog op?  ???


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #33 Gepost op: 28 augustus 2009, 08:54:13
absoluut als je het zo doet is het sneller, en is deze vorm absoluut goed , maar je vergeet dat deze wagen een totaal andere wagen is als in nederland,in nederland wil men met 1 wagen alles doen met zo min mogelijk water, dit is gewoon een tankwagen met pomp, het idee achter HD is natuurlijk ook met zo min mogelijk water zoveel mogelijk blussen, want het verbruik van die rechter straal is natuurlijk veel meer als die linker HD.
Je moet ook absoluut onderscheid maken in voertuigen voor verschillende gebieden. dorp / binnenstad  / bos / natuur / industrie / haven / snelweg / vliegveld, en ik denk dat je het met me eens bent dat je hier niet 1 soort wagen en 1 manier van afleggen voor kan maken.

De wagen die ze hier gebruiken is idd een tankwagen maar ditzelfde wordt gedaan met een autopomp hoor.

Dat van die 1 wagen voor zoveel mogelijk inzetten, daar is men in België ook mee bezig hoor, een multifunctionele autopomp waarmee je zowel basis brandbestrijding als een technische hulpverlening kan doen. En dit voor zowel de steden als voor het platteland en het dorp.
Wel hebben we hier voertuigen enkel voor natuurbrandbestrijding dus daar hoeft e autopomp niet voor uit te rukken.
Voor de korpsen met iets of wat industrie is er de industriele autopomp die we via ministerie kunnen bestellen.

Maar het is idd zo dat je niet 1 wagen kan maken voor alle soorten inzetten.

En wat betreft dat water, daar kijken we hier niet naar. Maar wat verbruikt een LD lans tijdens 3D??? Als je het goed toepast de juiste hoeveelheden om de rookgassen voldoende af te koelen de lans staat max. een halve sec. open per schot. Maar je hebt wel een groter max. debiet indien het onverwacht uit de hand moest lopen.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #34 Gepost op: 28 augustus 2009, 09:21:27
M.b.t. het Franse filmfragment met de snelheid.. Valt natuurlijk veel over te zeggen

Maar ik heb toch wat dingen die ik me afvraag. De LD slangen zitten in een kist en neem aan (als ik ook je foto's bekijk) dat de straalpijp in het midden zit. Als je dan een woning wilt betreden en je moet naar de eerste of tweede verdieping, gooi je buiten dan alles uit die kist en loop je dan met druk op de straal naar boven? Ik vraag me dan serieus af of je dan net zo behendig en snel bent als met een HD straal..

Heb je hier ervaring mee ffemt19?

In het filmpje zitten de slangen idd in een kist, maar net hetzelfde heb je met de slangen in Z op je schouders, is net zo snel en slechts door 1 man uit te lopen.
Natuurlijk, wanneer je de slangen in Z uit de kist kiepert en ze onder druk zit indien ze op een hoop ligt loop je het risico dat ze ergens in de knoop raakt, een knoop is misschien niet het juiste woord maar je zal wel begrijpen wat ik bedoel.
Je kan veilig zonder water een traphal betreden en vorderen tot de verdieping onder de brand en vanaf daar vertrekken met water op de slang, je kan dan werken vanaf een stijgleiding al dan niet een droge of je legt een voedingslijn diam. 70 mm af vanaf je voertuig tot op de verdieping onder de brand en je vertrekt dan vanaf daar met diam 45mm.
Nog enkele voorbeelden:

http://www.fwnetz.de/2009/05/19/schlauchschnecken-tragekorb-schlauchpaket/
http://www.fwnetz.de/2009/05/19/schlauchschnecken-tragekorb-schlauchpaket/
http://pompjee.wordpress.com/2008/06/21/bannen-ugreff-ubung-200608/



Bij ons op de voertuigen ligt de voedingslijn diam 70mm (4 slangen = 80 meter) tot en met het verdeelstuk, klaar en gekoppeld in een vak in het voertuig, deze lijn kan 1 man makkelijk uittrekken mits wat oefening, vanaf het verdeelstuk werk je dan verder met je slangen bundels.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #35 Gepost op: 28 augustus 2009, 09:22:17
Als ik bovenstaande filmpjes zie.... Waarom rollen wij de slangen nog op?  ???

Idd, tot die conclusie zijn wij ook gekomen.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #36 Gepost op: 28 augustus 2009, 10:25:02
Als ik bovenstaande filmpjes zie.... Waarom rollen wij de slangen nog op?  ???

Dat is waarschijnlijk omdat een aantal mensen in de buurt van arnhem dat nog steeds beslissen, diezelfde mensen die allemaal managers (officieren) het land in sturen waarvan de meeste totaal geen werkvloer ervaring hebben, en dan met de meest waanzinnige ideeën binnen een korte tijd een korps naar de vernieling helpen.

Maar ook misschien omdat oprollen beter in de wagens past, men vind vaak dat uiterlijk en netheid voor functionaliteit gaat, bijv. ik ken een aantal korpsen waar men weigert om bijv. de blusbroek over de laarzen op de kapstok te zetten omdat dat niet netjes staat, maar men wil wel dat ze sneller uitrukken en correct gekleed, met gevolg dat je langer aan het stoeien bent met aantrekken van broek/overall en laarzen openstaan en geen broek meer over de laarzen gedaan wordt wat nadelig is voor de veiligheid en het langer duurt voor je in in de wagen zit,
maarja het staat zo mooi aan de kapstok al die jassen met laarzen eronder.


OLT

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 28 augustus 2009, 18:30:27
Dit systeem wordt bij ons benoemd als zigzag en bundels.
Sinds het in gebruik werd genomen wordt nog maar weinig HD gebruikt omdit dit systeem een massa voordelen biedt tov de HD.
Het enige minpunt is de kwaliteit van de LD slangen die wij in België gebruiken, het zijn de gewone genormeerde slangen. Sommige merken zoals bv. Angus hebben veel beter in hun gamma maar het blijkt moeilijk om ze in te voeren.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #38 Gepost op: 29 augustus 2009, 00:24:26
Als je ze in een bundel legt en vult, dan komen er toch slagen in de slang te zitten?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #39 Gepost op: 29 augustus 2009, 00:26:03
Dat is waarschijnlijk omdat een aantal mensen in de buurt van arnhem dat nog steeds beslissen, diezelfde mensen die allemaal managers (officieren) het land in sturen waarvan de meeste totaal geen werkvloer ervaring hebben, en dan met de meest waanzinnige ideeën binnen een korte tijd een korps naar de vernieling helpen.

Maar ook misschien omdat oprollen beter in de wagens past, men vind vaak dat uiterlijk en netheid voor functionaliteit gaat, bijv. ik ken een aantal korpsen waar men weigert om bijv. de blusbroek over de laarzen op de kapstok te zetten omdat dat niet netjes staat, maar men wil wel dat ze sneller uitrukken en correct gekleed, met gevolg dat je langer aan het stoeien bent met aantrekken van broek/overall en laarzen openstaan en geen broek meer over de laarzen gedaan wordt wat nadelig is voor de veiligheid en het langer duurt voor je in in de wagen zit,
maarja het staat zo mooi aan de kapstok al die jassen met laarzen eronder.

Een rechthoek neemt minder ruimtelijke plaats in dan een cirkel... Voor het ruimte gebrek zou het alleen maar gunstiger zijn.