Inzet van slangbundels lage druk

Auteur Topic: Inzet van slangbundels lage druk  (gelezen 71446 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #50 Gepost op: 30 augustus 2009, 09:39:07
Hier nog wat amerikaanse technieken zoals een slang, onderdruk, verlengen. Ook gebruiken ze opgerolde slangen...  ;)



Wildland fire fighting!!!
Op deze manier werken wij ook vanuit onze bosbrandwagens, slang verlangen onder druk en al de rest.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #51 Gepost op: 31 augustus 2009, 18:49:25
Even een kleine correctie. Volgens mij werd er opgemerkt dat je een LD doorkoppelt aan een HD slang. Dat zal inderdaad problemen opleveren, en HD slang kan 40 bar hebben, met een marge van misschien 25 % of. Een LD slang wordt gebruikt voor drukken van 8-10 bar, maar zeker geen 40 bar, dus dat wordt één waterballet. (inderdaad bendelstuk zal losschieten).
Ten tweede, de binnendiameter van een HD slang is vele male kleiner als een LD slang, dus de druk zal heel snel wegzakken. (kleine diameter naar grote diameter wat gebeurd er als dezelfde hoeveelheid water er door gaat?
Nog eens naar de Maarsen Video gekeken, maar zij koppelen een soort "Tuinslang" aan de HD en geen Lage druk slang.

Zojuist even met de ploeg een testje gedaan:
Cleveland Bundle:
Voordeel:
-makkelijk mee te dragen.(je hebt je handen vrij)
-Gewicht is makkelijk op een schouder te dragen, of op je ademluchttoestel te leggen.
-geen last van die aanvalskrat die tegen je knieen aanslaat of waardoor je uit evenwicht loopt.
-Erg makkelijk en snel inzetbaar, slang loopt verbazend makkelijk uit.
-Tweede man kan andere armaturen meenemen, en zelfs nog een draagbaarblustoetsel.
Conclusie : O0
Nadeel,
In onze TS'n is er één, twee, drie geen ruimte voor, of je moet hem ombouwen.
Je zult de lesboekenmakers, de Bobo's in Arnhem, de examencommisie, de wedstijdjury en weet ik wie allemaal nog meer moeten overtuigen dat het beter is. ;)

Hoe gaat het met de koppelingen? Deze zijn in NL wat groter in vergelijking met die in de US of A?


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #52 Gepost op: 31 augustus 2009, 21:55:54
Hoe gaat het met de koppelingen? Deze zijn in NL wat groter in vergelijking met die in de US of A?
Jullie koppelingen zijn toch de zelfde als deze die men in Duitsland gebruikt of niet?? En daar is dat geen probleem.
Met onze DSP koppelingen is het in ieder geval geen probleem, je kan dit ook een beetje in de hand werken door de slang ietsje anders op te plooien  en er op die manier voor zorgen dat de koppelingen op de uiteinden komen.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #53 Gepost op: 31 augustus 2009, 22:08:12
Ik heb dit topic een poosje gevolgt.En ik moet zeggen dat dit toch wel een zinloze discussie is.
En waarom zinloos,juist omdat we in dit land nu bezig zijn om meer uit onze HD te halen,denk alleen maar aan 3D-blussing.
En 30 tot 40bar is nog niet genoeg,omdat we zonodig met 300bar door een muur heen moeten.LD prima,maar wel voor de zaken waar we het goed voor kunnen gebruiken.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #54 Gepost op: 31 augustus 2009, 23:14:37
Ik heb dit topic een poosje gevolgt.En ik moet zeggen dat dit toch wel een zinloze discussie is.
En waarom zinloos,juist omdat we in dit land nu bezig zijn om meer uit onze HD te halen,denk alleen maar aan 3D-blussing.
En 30 tot 40bar is nog niet genoeg,omdat we zonodig met 300bar door een muur heen moeten.LD prima,maar wel voor de zaken waar we het goed voor kunnen gebruiken.

Gelukkig zijn er mensen die door blijven ontwikkelen en soms tegen de stroom ingaan... ;) Er wordt hier ook gezegd dat je het juiste gereedschap voor de juiste brand moet pakken. Ik kan dus je opmerking niet helemaal plaatsen.

Vooral bij branden in hogere gebouwen lijken de bundles gewoon makkelijker dan een opgerolde slang. Hier in Nederland gaat men ipv kijken naar het gereedschap hogedruk blusleidingen eisen in gebouwen... Sommige korpsen zien dat als innovatie terwijl de capaciteit gewoon een stap terug is. Als je het dan niet onder controle krijgt.. wat moet je dan... slangen gaan uitrollen door heel het gebouw?? ???

Waarschijnlijk geld dit niet voor 90% van NL omdat ze geen gebouwen hoger dan 20 meter hebben. Maar voor de korpsen die wel deze gebouwen hebben kan deze wijze van opbergen en gebruiken een uitkomst zijn.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #55 Gepost op: 31 augustus 2009, 23:27:26
Citaat
Ik heb dit topic een poosje gevolgt.En ik moet zeggen dat dit toch wel een zinloze discussie is.
En waarom zinloos,juist omdat we in dit land nu bezig zijn om meer uit onze HD te halen,denk alleen maar aan 3D-blussing.
En 30 tot 40bar is nog niet genoeg,omdat we zonodig met 300bar door een muur heen moeten.LD prima,maar wel voor de zaken waar we het goed voor kunnen gebruiken.

Tja als dit soort uitspraken gedaan worden door mensen die branden moeten blussen hebben we nog een lange weg te gaan. (Of is dit een uitspraak van zo'n P2000 jager/fotograaf?)Met HD kun je heel goed een binnenbrand aan pakken. Maar..... veel te vaak blijven we doormodderen met HD terwijl je met die 125 l/m niet meer als een ruimte van 50m2 onder controle kunt krijgen. De oefeningen in containers zijn perfect, maar let op, de energie waarde van schoon pallet hout komt niet boven de 1,5 Mw uit. Een normale inventaris levert al snel 3-5 Mw energie. Hoe wil je dat met één HD tegen houden.
En nog even over de Cleveland Bundel, vooroordeel het niet voor je het uitgeprobeerd hebt. In mijn verzorgingsgebeid staan diverse hoogbouw complexen met stijgleiding, horizontale blusleidingen en zelfs pompinstallaties (gebouw hoger dan 50 m)
Laat mij nou maar met de ploeg deze techniek uit proberen, ik denk dat we er veel voordeel uit gaan halen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #56 Gepost op: 1 september 2009, 08:56:53
Ik heb dit topic een poosje gevolgt.En ik moet zeggen dat dit toch wel een zinloze discussie is.
En waarom zinloos,juist omdat we in dit land nu bezig zijn om meer uit onze HD te halen,denk alleen maar aan 3D-blussing.
En 30 tot 40bar is nog niet genoeg,omdat we zonodig met 300bar door een muur heen moeten.LD prima,maar wel voor de zaken waar we het goed voor kunnen gebruiken.

Zinloze topic?????   :-X :-X

En je laatste zin vind ik voor 99,9 % goed maar het eerste woord zou ik veranderen door HD ipv LD.
3D-blussing gaat net zo goed met een LD als met een HD, je moet enkel de techniek nog net ietsje beter beheersen om je schots zo kort mogelijk te houden.
Met een LD heb je iets meer de mogelijkheid om ietsje verder voor je de rooklaag te koelen omdat je meer debiet en dus een grotere worplengte hebt.
Straalpijpen bij ons in gebruik:
LD stralen diam. 45mm  met instelbaar debiet tussen 100 - 250 - 350 - 500 l/min à 6 bar.
LD stralen diam. 70mm met instelbaar debiet tussen 285 - 500 - 600 - 800 - 950 l/min à 6 bar.
HD stralen met instelbaar debiet tussen 20 - 40 - 100 - 150 l/min .
Go home we got it !!!  We finish what others can't


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #57 Gepost op: 1 september 2009, 18:32:56
Vandaag met de ploeg (30 tot 2 jaar ervaring) zonder info vooraf een praktijktest gehouden. Leegstaand gebouw en op de overloop van de BG naar de 1e een verdeeltuk neergelegd als zijnde het aansluitpunt blusleiding. Opdracht, inzet met LD op de verdieping met twee lengtes 32mm LD slang. Kies zelf een methode wat je geleerd is of het handigst lijkt. Uitrollen van LD zoals op straat lukt niet, dus slangen worden uitgelopen door ze naar boven en beneden te gooien over de trappen, en dan weer omhoog/laag te halen. Gevolg trappen liggen vol met slangen, dan onder druk zetten, waardoor er kinken/draaiingen onstaan, kortom niet echt lekker vlot.
Toen de Cleveland Bundle samengesteld, kritische blikken, het geheel op het trapbordes gelegd, onder druk laten zetten, en vol verbazing(net als ik de eerste keer) bleek de slang zich netjes op een rol te vullen. En toen kon zonder al te veel moeite de slang de verdieping ogebracht worden. Om ruimte op de overloop te krijgen ook laten zien dat je de bundel tegen de wand rechtop kan zetten.  
Een paar plaatjes:




Conclusie, dit hadden we eerder moeten doen, we maken gelijk ruimte op de TS, en moeten een plaat maken met een draaipunt om aan de post de slangen makkelijk op te vouwen.
Dit gaat iets te snel, maar de zeer postieve geluiden van kritische manschappen viel mij reuze mee.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #58 Gepost op: 1 september 2009, 19:27:55
Hier een filmpje van een oprol apparaat voor bundles. Lijkt me alleen niet een erg handig apparaat...



tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #59 Gepost op: 1 september 2009, 20:16:32
Nee daar kan ik niet mee aankomen, want dan lachen ze me uit.   ;D ;D
 Daar verzinnen we wel iets anders voor.  O0
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar