Inzet van slangbundels lage druk

Auteur Topic: Inzet van slangbundels lage druk  (gelezen 72166 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #60 Gepost op: 1 september 2009, 20:32:23
Heb ergens een filmpje gezien met een houten plank met 3 stukjes pijp  dat op de grond lag en kon ronddraaien.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #61 Gepost op: 12 september 2009, 18:35:00
Vandaag met de ploeg (30 tot 2 jaar ervaring) zonder info vooraf een praktijktest gehouden. Leegstaand gebouw en op de overloop van de BG naar de 1e een verdeeltuk neergelegd als zijnde het aansluitpunt blusleiding. Opdracht, inzet met LD op de verdieping met twee lengtes 32mm LD slang. Kies zelf een methode wat je geleerd is of het handigst lijkt. Uitrollen van LD zoals op straat lukt niet, dus slangen worden uitgelopen door ze naar boven en beneden te gooien over de trappen, en dan weer omhoog/laag te halen. Gevolg trappen liggen vol met slangen, dan onder druk zetten, waardoor er kinken/draaiingen onstaan, kortom niet echt lekker vlot.
Toen de Cleveland Bundle samengesteld, kritische blikken, het geheel op het trapbordes gelegd, onder druk laten zetten, en vol verbazing(net als ik de eerste keer) bleek de slang zich netjes op een rol te vullen. En toen kon zonder al te veel moeite de slang de verdieping ogebracht worden. Om ruimte op de overloop te krijgen ook laten zien dat je de bundel tegen de wand rechtop kan zetten.  
Een paar plaatjes:




Conclusie, dit hadden we eerder moeten doen, we maken gelijk ruimte op de TS, en moeten een plaat maken met een draaipunt om aan de post de slangen makkelijk op te vouwen.
Dit gaat iets te snel, maar de zeer postieve geluiden van kritische manschappen viel mij reuze mee.

Tower-ladder op welke breedte hebben jullie de 2 HD-slangen gevouwen?

Ik moet zeggen dat ik van jullie resultaten wel onder de indruk ben en morgen het een en ander zal voorstellen bij ons.

Kijken hoe het hier uitpakt ;)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #62 Gepost op: 13 september 2009, 00:41:30
Wij hebben de eerste slag ongeveer een 125 lang gemaakt. Doordat je van binnen uit steeds verder naar buiten gaat wordt het totale pakket ongeveer 150 lang. In elk geval lang genoeg om het goed stabiel over je schouder te dragen.
Let op, de slang niet eerder uitlopen voordat de druk de slang laat "ploppen" zoals de Yanks zeggen, en voldoende druk gebruiken, wij deden het met 4-5 bar. Ondertussen uit een sloopauto met twee veiligheidsgordels en gespen een snelsluiting gemaakt. Dit ipv riempjes of zo, om het pakket snel open te kunnen maken.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #63 Gepost op: 13 september 2009, 18:16:16
Bedankt voor de info.

Begrijp ik het goed dat jullie ze ook al op het voertuig van jullie post gaan plaatsen?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #64 Gepost op: 13 september 2009, 18:22:29
Kan je ze niet zo samenvouwen als in het fimje. Misschien kan je ze dan kwijt op de plaats van de opgerolde slangen? ??? Ook een handig hulpmiddel om de slangen op te vouwen zit in de film



Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #65 Gepost op: 13 september 2009, 18:35:26
ook het naar binnenlopen met een slang gaat eenvoudig (op 1 minuut)

&feature=related


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #66 Gepost op: 13 september 2009, 19:43:29
En zo zie je maar wat zulke leerrijke discussie tot gevolg heeft. We evolueren en dat is toch de bedoeling, of niet???
Gebruik maken van de middelen die we reeds hebben maar deze gewoon aanpassen.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #67 Gepost op: 7 oktober 2009, 22:58:51
Wij hebben de eerste slag ongeveer een 125 lang gemaakt. Doordat je van binnen uit steeds verder naar buiten gaat wordt het totale pakket ongeveer 150 lang. In elk geval lang genoeg om het goed stabiel over je schouder te dragen.
Let op, de slang niet eerder uitlopen voordat de druk de slang laat "ploppen" zoals de Yanks zeggen, en voldoende druk gebruiken, wij deden het met 4-5 bar. Ondertussen uit een sloopauto met twee veiligheidsgordels en gespen een snelsluiting gemaakt. Dit ipv riempjes of zo, om het pakket snel open te kunnen maken.

En al een keer ingezet?  :)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #68 Gepost op: 7 oktober 2009, 23:10:43
Vier ploegen aan mijn buro enthousiast, andere buro's zelfde ploeg ook, maar ja je moet wel 7 buro's en 4 ploegen langs.
Voorlopig nog geen negatief geluid, behalve dat we geen ruimte hebben op de TS'n.
Binnenkort gaan we verder, instructie video en presentatie maken, dan uitleg naar OVD'n, opnemen in hoogbouw procedure en wat overbodige rommel uit de TS gooien en het pakket in de TS schuiven.
Dan nog wachten op iemand die zijn woning/kantoor op 10 hoog of zo ter beschikking stelt voor een praktijktest. Ik hou jullie wel op de hoogte  :D
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #69 Gepost op: 21 oktober 2009, 20:33:28
En hebben jullie er nog iets mee gedaan?
In België zit dit systeem binnenkort misschien in alle autopompen. Men is bezig om er een nationale procedure rond te maken. Er zijn al verregaande testen mee bezig.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groeten,

ffemt19
Go home we got it !!!  We finish what others can't